Hingstvisning för vem?

Du visar väl för jösse namn upp hästen för att kunna sälja betäckningar.

Som visare är ditt jobb att visa upp en hingst så att hingstägaren ska kunna sälja betäckningar. Inte riktigt samma sak.

Den som ska kunna svara på frågor är i så fall ägaren.
 
@viltmilla
Jag var på visningen på Strömsholm och jag gissar att du också var där. Jag och flera med mig reagerade på samma sak som dig; det var alldeles för dåligt med konstruktiva tips angående matchningen mot stona. Jag hade förväntat mig lite tips typ "den här hingsten har visat sig passa bra för lite nerviga ston och nedärver ofta sin luftiga trav" istället för "alla är välkomna, alla är välkomna, alla är välkomna"...

Ja och när en ryttare säger något i stil med att svenska uppfödare har inte förstått hur bra en hingst är, så säger det något om marknadsföringen. Berätta för oss!
 
Då kanske dina barn ska visa hingstar.
Du förstår inte problemet. Hingsthållaren lämnar in underlaget till speakern precis som du tycker de borde, så långt är allt väl. Det är när speakern ställer en fråga ryttaren inte är förberedd på det blir fel. Om du har x antal hingstar att visa och du vet att du måste ut och rida fram nästa blir det lätt lite förvirrat och missförstått om ryttaren för en fråga de absolut inte är beredda på. Har suttit och tittat på filmer från flera hingstar på strömsholm nu och än så länge så är det EN ryttare som på frågan om vilka ston hingsten passar svarar ungefär "de flesta ston". Så det är knappast ett väldigt utbrett problem.

Vi vet vad vi har i våra ston och vill hellre höra om hingsten än vilka ston den passar. Det beslutet tar vi själv. Gäller det sen en yngre hingst eller helt ny, så vet förmodligen hingsthållaren lika lite om vad den lämnar som uppfödarna på läktaren. Det krävs ett antal föl och helst någon bedömd avkomma för att kunna ge ett mer rättvisande svar om vad hingsten passar.

Varför kan visaren inte förberedas någon minut i förväg? Mina barn tar redan korta instruktioner före de kliver upp på scen och vänder sig till publiken. Om de kan klara det så kan väl en vuxen?

Men det kanske inte finns något större intresse att utöka försäljningen för våra svenska hingstar?
 
Varför kan visaren inte förberedas någon minut i förväg? Mina barn tar redan korta instruktioner före de kliver upp på scen och vänder sig till publiken. Om de kan klara det så kan väl en vuxen?

Men det kanske inte finns något större intresse att utöka försäljningen för våra svenska hingstar?

Om du läser svaret jag gav Mabuse tidigare i tråden så förstår du. Visaren förbereds och speakern får info om hingsten. Det är när speakern frångår det förberedda och tar upp något helt annat som det blir konstigt. Men om man då på frågan om vilka ston en hingst passar svarar "de flesta" och sen med humor inflikar " och avkommorna blir lättsålda oxå" så kan jag tycka den ryttaren fattat sig snabbt, men ur ett avelsperspektiv är det inget vidare djuplodande svar. Det är inte visarna som inte är förberedda det är speakern som inte håller sig till det förberedda.

Många hingstägare rider inte själv och då är det inte lätt att svara korrekt på frågor under ritten. Oavsett hur man gör är det alltid några som tycker det är fel. Detta upplägget passar inte vissa. Har man representanter för hingsten inne på banan under ritten klagar folk på att det mer känns som ett reklaminslag och det är inte objektivt om de berömmer många positiva egenskaper. Vissa kanske inte tycker om att prata inför folk, bara för att man valt att hålla på med hästar/hingstar gör ju inte det en automatiskt till en fantastisk marknadsförare eller speaker i ett fullsatt ridhus. Det är jättesvårt att tillfredsställa alla stoägare på plats men de som ordnar hingstvisningar gör sitt bästa.
 
Senast ändrad:
Om du läser svaret jag gav Mabuse tidigare i tråden så förstår du. Visaren förbereds och speakern får info om hingsten. Det är när speakern frångår det förberedda och tar upp något helt annat som det blir konstigt. Men om man då på frågan om vilka ston en hingst passar svarar "de flesta" och sen med humor inflikar " och avkommorna blir lättsålda oxå" så kan jag tycka den ryttaren fattat sig snabbt, men ur ett avelsperspektiv är det inget vidare djuplodande svar. Det är inte visarna som inte är förberedda det är speakern som inte håller sig till det förberedda.

Många hingstägare rider inte själv och då är det inte lätt att svara korrekt på frågor under ritten. Oavsett hur man gör är det alltid några som tycker det är fel. Detta upplägget passar inte vissa. Har man representanter för hingsten inne på banan under ritten klagar folk på att det mer känns som ett reklaminslag och det är inte objektivt om de berömmer många positiva egenskaper. Vissa kanske inte tycker om att prata inför folk, bara för att man valt att hålla på med hästar/hingstar gör ju inte det en automatiskt till en fantastisk marknadsförare eller speaker i ett fullsatt ridhus. Det är jättesvårt att tillfredsställa alla stoägare på plats men de som ordnar hingstvisningar gör sitt bästa.

På den hingstvisningen som @viltmilla och jag var, så var det minst en hingstägare som själv visade flera hingstar och flera av de andra hingstarna visades av ryttare som har jobbat med hingstarna länge, så de borde ha väldigt god kunskap om den hingst de satt på.
 
Om du läser svaret jag gav Mabuse tidigare i tråden så förstår du. Visaren förbereds och speakern får info om hingsten. Det är när speakern frångår det förberedda och tar upp något helt annat som det blir konstigt. Men om man då på frågan om vilka ston en hingst passar svarar "de flesta" och sen med humor inflikar " och avkommorna blir lättsålda oxå" så kan jag tycka den ryttaren fattat sig snabbt, men ur ett avelsperspektiv är det inget vidare djuplodande svar. Det är inte visarna som inte är förberedda det är speakern som inte håller sig till det förberedda.

Många hingstägare rider inte själv och då är det inte lätt att svara korrekt på frågor under ritten. Oavsett hur man gör är det alltid några som tycker det är fel. Detta upplägget passar inte vissa. Har man representanter för hingsten inne på banan under ritten klagar folk på att det mer känns som ett reklaminslag och det är inte objektivt om de berömmer många positiva egenskaper. Vissa kanske inte tycker om att prata inför folk, bara för att man valt att hålla på med hästar/hingstar gör ju inte det en automatiskt till en fantastisk marknadsförare eller speaker i ett fullsatt ridhus. Det är jättesvårt att tillfredsställa alla stoägare på plats men de som ordnar hingstvisningar gör sitt bästa.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att varje team har en utvald person som tar pläderingen. För mig som publik har det ingen betydelse. Om denna person läser i papper har inte heller betydelse.
När flera kunder blir missnöjda måste man se över upplägget om det är affärer som är syftet. Men är det så??
Under debatten så diskuterades även att hästfolk generellt har svårt att göra affärer.

Under pågående visning så funderade jag både en och två gånger vem visningen i huvudsak var anordnad för.
× Miljöträning inför kommande säsong?
× Ett trevligt upplägg för de på hingstsidan att mötas/minglas?
× Ett tillfälle för sponsorer, ägare & ryttare att mötas?
× Vackra hästar & sprattel för hästflickor?
× Ett trevligt avslut på en lång dag utan kundfokus?

Eller som någon i panelen lyfte tidigare under dagen;
"Hästfolk är dåliga på affärer."
 
På den hingstvisningen som @viltmilla och jag var, så var det minst en hingstägare som själv visade flera hingstar och flera av de andra hingstarna visades av ryttare som har jobbat med hingstarna länge, så de borde ha väldigt god kunskap om den hingst de satt på.

Ja precis! Flera av visarna är mkt duktigt hästfolk som sitter på stor kunskap. De är inte på toppnivå för att de föddes med en sällsynt talang, som några i tråden tycks tro. De har jobbat stenhårt och självklart mött mängder av "produkter" avkommor. Både uppsuttet, i tävlingssammanhang och under träning av elever. Självklart tar de reda på blodslinjer!
 
Har alla visningarna blivit så dåliga på att berätta om sina hingstar? Eller är det en speciell visning du tänker på?
 
Har alla visningarna blivit så dåliga på att berätta om sina hingstar? Eller är det en speciell visning du tänker på?

Jag tänker i huvudsak på en visning och vill poängtera att det endast är en del i ett sammanhang som jag blev missnöjd över. Visningen över lag var bra!

Jag tror däremot att några detaljer kan förbättras med ganska små medel.
 
Vi var ganska många på visningen igår och själva lämnade vi kvällen med både inspiration och många diskussioner. Vi upplevde ett stort engagemang och kundfokus där bla. en ryttare pratade så mkt under den fina ritten att jag stundvis undrade hur hon klarar att hålla så många bollar i luften samtidigt!

En annan ryttare visade inte enbart flera imponerande visningar utan han spred en VI känsla. Denna ryttare nämner ofta vikten av teamwork och den andan kom nu fram ännu mer! Härlig känsla!

Självklart återkommer vi även nästa år och med tanke på hur många vi blev så ja.. kanske behovet är en större läktare. ;)

Tack för en trevlig & givande kväll!
 
Vi var ganska många på visningen igår och själva lämnade vi kvällen med både inspiration och många diskussioner. Vi upplevde ett stort engagemang och kundfokus där bla. en ryttare pratade så mkt under den fina ritten att jag stundvis undrade hur hon klarar att hålla så många bollar i luften samtidigt!

En annan ryttare visade inte enbart flera imponerande visningar utan han spred en VI känsla. Denna ryttare nämner ofta vikten av teamwork och den andan kom nu fram ännu mer! Härlig känsla!

Självklart återkommer vi även nästa år och med tanke på hur många vi blev så ja.. kanske behovet är en större läktare. ;)

Tack för en trevlig & givande kväll!

När du beskriver det så låter det mer som en clinic än som en hingstvisning tycker jag.

Kom frågor runt hingstarna att handla om vilka ston de passar till och vilka egenskaper de kan bidra med på ett annat vis på denna visning?
 
Det blev mer om hur aveln går mot två raser och en visare beskrev sitt tänk inom hoppaveln. Hur hoppförmågan förvärvs i flera led och innebörden kring vad en god hoppförmåga innebär. Ur hans perspektiv fick jag en ny bild av huruvida min avel ska riktas mot toppen (eller inte) och vilka egenskaper jag isåfall kan välja bort. Dilemmat som jag tänker är att i de fall hoppförmågan inte blir riktigt bra samt avkommans inställning på hinder (temperament) blir den troligen inte attraktiv ens hos en ryttare på medelnivå. Då kanske det är ett bättre val att välja hopphingsten som även nedärver tex en god trav. Så min tanke är att även hoppaveln går mot två skilda typer. Jag fick på mig ett par nya "glasögon" som väcker många nya frågor.

På gångartssidan fick jag inte med mig lika många nya frågor. Fokus är fortfarande mer på hingsten som individ. Där beskrev visarna hingstarnas särskilda egenskaper som tex en mkt god ridbarhet och innebörden av det. Inget nytt där kan jag tycka. Men det framkom några hingstars förvärvning som tex "denna hingst lämnar avkommor med bra typ, höjd i frambenen, trevligt temperament och ridbarhet." En annan hingst som bör förvärva lätthet i rörelserna osv. Just den biten kring deras förvärvning hade jag gärna hört lite mer om på vissa hingstar.
Gärna också lite om hur de spår framtiden vad gäller rörelsemekaniken ur avelssynpunkt kontra tävling. Går aveln mot rörelser likt Totilas och hur tänker man då kontra hållbarhet? Att gångartshästarna idag har "fem gångarter" syns ju redan, då många har lätt för piaff och passage. Men om vi ser tillbaka på exempelvis Swedengang till idag, så hur kan det se ut framöver? Där tycker jag att visaren på hoppsidan gav mer än de med intresse i gångartsaveln. Å andra sidan kanske det inte heller är aktuellt under en hingstvisning. Mer för en clinic.

Efter visningen diskuterade vi ston enskilt med några på hingstsidan och fick svar på flera av våra frågor. Vi upplevde ett engagemang och intresse för diskussion.

Jag har själv inte gått på hingstvisningar på många år, så hur det brukar se ut i dagsläget vet inte jag. Men jag fick helt klart mer matnyttigt denna visning jämfört med den förra.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 243
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 127
Avel Funderar lite på hur aktiva uppfödare tänker när det finns flera generationer från en och samma hingstlinje att välja på? Från vissa...
Svar
1
· Visningar
851
Senast: swe
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 456
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp