Hippotrim i förebyggande?

Fibusen

Trådstartare
I söndags var tyvärr olyckan framme, det blev något tjaffs inne i ligghallen, och ut kommer min med ett sår på halsen. Vi tror att hon blivit biten...

Jag ringde veterinären direkt (distrikt,enda alternativet en söndag) som bad mig skicka bilder då hon var tveksamm till att det gick att göra något,mer än att tvätta rent,och det kunde ju lika väl vi göra. Tog massa bilder från alla håll och kanter och skickar iväg,efter en timme ringer hon upp och säger att hon inte kan sy det där,finns för lite hud kvar att sy i,och det är så svårsytt på halsen,håll rent med koksalt bara. Jag ifrågasätter hudfliken som sitter löst,och visst hade det ju varit bra att få bort den,men hon tyckte det var onödigt att åka ut på jourtid för att klippa bort den bara.

Några andra hade veterinär inbokad i dag för att kolla tänder, vilket jag nämnde,då sa hon att då kan vi ta det då,för det var absolut ingen panik.

Vi har tvättat såret sen dess, och det har hållt sig relativt fräscht, vart lite lite gulaktigt på bomullen igår,men inte idag. När väl veterinären kommer så blir hon väldigt upprörd över att det inte sytts,och menade på att även om hudfliken inte skulle täcka hela såret så hade det varit bättre än inget. Hon konstaterar även att det var millimeter från halspulsådern, dvs så kunde jag ha förlorat henne väldigt snabbt....

Hon klippte fliken och la på någon vit salva som skydd. Jag fick recept på finadyne och hippotrim. Men efter att ha läst måååånga skräckhistorier om just hippotrim så är jag uppriktigt livrädd att ge det. Dels pga magsår och också fång. Vi har frost på nätterna och plus på dagarna, och dom går och plockar i det där för fullt... Hästen har ingen höjd temp, är pigg och glad och verkar inte det minsta besvärad. Skulle ni våga ge hippotrim i förebyggande,eller skulle ni avvakta tills om hästen skulle börja gå upp i temp / såret börjar se fult ut?
 
Jag skulle avvakta. Har en olycksfågel hemma med rejält sår på ena bakbenet. Så länge hon är feberfri, pigg och glad och såret inte blir större, djupare, ser äckligare ut etc så lägger jag om det varannan dag med sorbact och tja avvaktar.
 
Jag körde alltid på vänta och se, och jag behövde aldrig nån gång ge nån antibiotika. Jag hade väl tur.
 
Nej, det skulle jag aldrig göra!!!

Inte finadyne heller om inte hästen är mycket smärtpåverkad.

Hellre lite öm i halsen än magsår, kolik och fång...
 
Generellt sett tycker inte jag att antibiotika ska användas som förebyggande. Om det är ett ytligt sår med ganska öppen såryta så är dessutom infektionsrisken generellt sett låg.

Jag hade antagligen avvaktat.
 
Jag har förvisso aldrig hört en enda häst få magsår eller fång av hippotrim. När det gäller magsår är finadyne större risk. Däremot kan hippotrim vara rätt tufft på magen för vissa hästar, och det ge problem.

Oavsett vilket så skulle jag inte ge antibiotika förebyggande - men jag skulle höra noga med veterinären så att jag uppfattat korrekt att det verkligen bara var en för säkerhets skull och går bra att avvakta. Ibland är det ju så att en infektion på aktuellt ställe skulle kunna vara förödande, och det är därför man sätter in för att göra vad man kan för att det inte ska bli infektion.

Så, jag skulle prata med vet igen och höra om man "måste" (=verkligen bör) ge, eller om man kan avvakta och se hur det utvecklas. Det gäller båda finadynet och hippotrimet.
 
Uppdatering: Jag han med att ge två påsar finadyne (morgon och kväll) sen dagen efter stog jag med kolikhäst... :( Nu gick allt vägen tack och lov,men det var riktigt illa ett tag, veterinären kom såklart, och gjorde det han kunde, och kl 01 mellan lördag och söndag vände det äntligen. Tyvärr blev det ju en långvarig historia då han inte vågade ge henne något smärtstillande alls,så hon fick ha ont länge...

Nu är hon peppar peppar frisk, men såret på halsen får läka utan medicin...

Jävla mediciner att ställa till det så här! :rage:

Men,hur gör vi i framtiden om hon skadar sig, vad törs man ge till hästar som uppenbarligen är jättekänsliga?
 
Uppdatering: Jag han med att ge två påsar finadyne (morgon och kväll) sen dagen efter stog jag med kolikhäst... :( Nu gick allt vägen tack och lov,men det var riktigt illa ett tag, veterinären kom såklart, och gjorde det han kunde, och kl 01 mellan lördag och söndag vände det äntligen. Tyvärr blev det ju en långvarig historia då han inte vågade ge henne något smärtstillande alls,så hon fick ha ont länge...

Nu är hon peppar peppar frisk, men såret på halsen får läka utan medicin...

Jävla mediciner att ställa till det så här! :rage:

Men,hur gör vi i framtiden om hon skadar sig, vad törs man ge till hästar som uppenbarligen är jättekänsliga?

Metacam kan tolereras bättre. Vissa får man ge gastrogard (magsårsmedicin) understödjande till osv.
 
Ja,det kommer absolut ges något förebyggande mot magen om det blir mer skador. Hon är ju bara 6 år än,så det lär väll bli några till genom åren...
 
Ja,det kommer absolut ges något förebyggande mot magen om det blir mer skador. Hon är ju bara 6 år än,så det lär väll bli några till genom åren...

Jag har en parvel som är sjukt känslig mot NSAID. Får magsår typ direkt. Jag bävar alltid han ska behöva NSAID iom att det kostar åtskilliga tusenlappar i gastrogard. Men han är tack och lov dels rätt säker på foten och har hög smärttröskel. Så det behöver förhoppningsvis inte bli många ggr det behövs.

Hade varit värre om hans stallkamrat "den vandrande olyckan" varit känslig. Han står på metacam mest hela tiden i år... Men han har plåtmage tack och lov.
 
Uppdatering: Jag han med att ge två påsar finadyne (morgon och kväll) sen dagen efter stog jag med kolikhäst... :( Nu gick allt vägen tack och lov,men det var riktigt illa ett tag, veterinären kom såklart, och gjorde det han kunde, och kl 01 mellan lördag och söndag vände det äntligen. Tyvärr blev det ju en långvarig historia då han inte vågade ge henne något smärtstillande alls,så hon fick ha ont länge...

Nu är hon peppar peppar frisk, men såret på halsen får läka utan medicin...

Jävla mediciner att ställa till det så här! :rage:

Men,hur gör vi i framtiden om hon skadar sig, vad törs man ge till hästar som uppenbarligen är jättekänsliga?

Man måste komma ihåg att hästar kan få kolik plötsligt utan uppenbar orsak, du kan inte vara säker på att det är just Finadynet som gav din häst kolik, däremot kan det ha maskerat små koliksymtom lite längre än normalt då det ju är starkt smärtstillande.
 
Man måste komma ihåg att hästar kan få kolik plötsligt utan uppenbar orsak, du kan inte vara säker på att det är just Finadynet som gav din häst kolik, däremot kan det ha maskerat små koliksymtom lite längre än normalt då det ju är starkt smärtstillande.
Visst är det så, men när en pigg,frisk häst som går på lösdrift med något att tugga på hela tiden normalt plötsligt efter 2 påsar finadyne helt plötsligt inte vill äta något alls,sen kommer koliken. Det känns ju som om det var just finadynet som orsakade det. Jag kommer iallafall aldrig våga chansa på att det inte var det, utan kommer hon behöva liknande medicinering igen så blir det förebyggande för magen först.
 
Visst är det så, men när en pigg,frisk häst som går på lösdrift med något att tugga på hela tiden normalt plötsligt efter 2 påsar finadyne helt plötsligt inte vill äta något alls,sen kommer koliken. Det känns ju som om det var just finadynet som orsakade det. Jag kommer iallafall aldrig våga chansa på att det inte var det, utan kommer hon behöva liknande medicinering igen så blir det förebyggande för magen först.

Var magen igång?

Jag har haft två som fått magsår av NSAID. Den ena slutade "bara" äta, den andra fick kolik med. Atypisk. Magen igång, tarmljud osv men rejält ont.
 
Var magen igång?

Jag har haft två som fått magsår av NSAID. Den ena slutade "bara" äta, den andra fick kolik med. Atypisk. Magen igång, tarmljud osv men rejält ont.

Det lät knappt, men lite ljud var det. Bajsade,men väldigt lite, kom liksom bara 3-4 kottar åt gången.

Var rädd för magsår, men hon äter som vanligt nu, och är dödstarv på maten som vanligt. Hon började på fredag förmiddag att hon inte ville äta riktigt,tog några strån,sen gick hon och vilade, bajsade ganska normalt, på eftermiddagen / kväll började hon äta mer ordentligt igen,på lördag morgon så la hon sig och ville inte äta alls,då fick veterinären komma (hade pratat med dom redan på fredagen så dom var beredda) sen gick det snabbt utför under förmiddagen, och hon blev jättedålig. När veterinären kom så ville hon bara ligga. Hon fick dropp och kramplösande och blev jättepigg och ville ha mat,vilket hon inte fick, undersöktes och han hittade inget jätteavvikande. Sen blev hon sämmre igen på eftermiddagen så jag ringde veterinären igen,men han kunde inte göra något mer förren kl 22,för det fick lov att gå ett visst antal timmar mellan behandling.

Han sa också att eftersom han inte kunnat ge något smärtstillande så blev det ju ett väldigt utdraget förlopp, och vi skulle promenera 10-15 minuter en gång i timmen.

Sen vid 21 så bajsade hon en ganska stor hög för första gången,var som sagt bara några kottar åt gången innan,och efter det så vände det. Vi stannade kvar långt in på natten och tog några promenader för säkerhets skull, och hon ville inte lägga sig längre, utan stog upp och vilade och började dricka och levde lite rövare för hon ville ut till kompisarna. På söndag så fick hon ett kilo hö med några timmars mellanrum så magen fick komma igång sakta,sen in på box igen över natten,sen måndag morgon såg det ut som en elefant hade bajsat i boxen,och hon var halvvild och JÄTTEHUNGRIG! Sen har hon ätit som helt som vanligt from måndag morgon.
 

Liknande trådar

Hästvård Hade en distriktsveterinär ute hos min häst igår på grund av en sårskada som inte vill läka ordentligt. Skadan fick han för snart 2...
Svar
2
· Visningar
1 670
Senast: Luleå
·
Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 431
Senast: Digbil
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 191
Senast: Messy
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 447
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp