Hiss & diss del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen nyhet i butik men en nyhet för mig. Stor HISS!
Visa bifogad fil 110633
SÅ goda!!!!

Dessa kan jag också tipsa om!

ecom_221880_1400x1400_c444.jpeg
 
Nej för bövelen, kavla inte pizzadeg! Jag skulle gå så långt som att säga att man inte ska kavla deg överhuvudtaget. Då trycker man ur all luft som man åstadkommit under jäsningen och resultatet blir betydligt mindre fluffigt och härligt.

MVH Gift med pizzanörd
 
Nej för bövelen, kavla inte pizzadeg! Jag skulle gå så långt som att säga att man inte ska kavla deg överhuvudtaget. Då trycker man ur all luft som man åstadkommit under jäsningen och resultatet blir betydligt mindre fluffigt och härligt.

MVH Gift med pizzanörd
Herregud, jag är i chock. Har jag gjort fel i alla år!?
Tack för dagens insikt, låter ju så rimligt. 😅
 
Herregud, jag är i chock. Har jag gjort fel i alla år!?
Tack för dagens insikt, låter ju så rimligt. 😅
Jag gick igenom samma kris när jag fick lära mig detta men ja, det är ju sjukt logiskt när man tänker efter! På samma sätt är det lite märkligt med de degar (= de flesta jag har recept på) där man ska knåda en massa efter första jäsningen, även knådande gör ju att man pressar ut den luft som skapats under jäsningen. Jag har fått lära mig att göra såhär istället.
 
Jag gick igenom samma kris när jag fick lära mig detta men ja, det är ju sjukt logiskt när man tänker efter! På samma sätt är det lite märkligt med de degar (= de flesta jag har recept på) där man ska knåda en massa efter första jäsningen, även knådande gör ju att man pressar ut den luft som skapats under jäsningen. Jag har fått lära mig att göra såhär istället.
Jag är ju van vid att kavla och knåda lera, och då vill man få bort all luft. Så jag har liksom fört över den kunskapen till deg. Haha. 😅
 
Nej för bövelen, kavla inte pizzadeg! Jag skulle gå så långt som att säga att man inte ska kavla deg överhuvudtaget. Då trycker man ur all luft som man åstadkommit under jäsningen och resultatet blir betydligt mindre fluffigt och härligt.

MVH Gift med pizzanörd

Nja... vissa degar måste en kavla (bullar och tunnbröd) men generellt håller jag med dig :up: Rundrivning är en annan färdighet som är värt att lära sig, det gör verkligen skillnad.
 
Nja... vissa degar måste en kavla (bullar och tunnbröd) men generellt håller jag med dig :up: Rundrivning är en annan färdighet som är värt att lära sig, det gör verkligen skillnad.
Ja, just när det kommer till den sortens degar finns det ju inte så mycket att välja på. Å andra sidan finns det ju inte samma krav på fluffighet när det kommer till t.ex. kanelbullar, åtminstone i min värld, så där tänker jag att det funkar ändå :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
29 30 31
Svar
600
· Visningar
43 200
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Okej, här fortsätter vi hissa eller dissa (nya eller oftast hyfsat nya) produkter! Jag börjar med nya Sia Citroningefära, HISS...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
208 414
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp