Hiss & diss del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har sett Biscoffkex lite överallt pa sociala medier senaste tiden och förstar inte alls varför alla skriver om dom. Här i Österrike är det ett simpelt kex som man "alltid" far med när man beställer en kaffe pa cafe men som "ingen" äter för att det är ett sa trakigt kex. Min svärfar har en hel lada sana kex hemma för han är för snal för att inte ta med det men vill inte heller äta det.
 
Har sett Biscoffkex lite överallt pa sociala medier senaste tiden och förstar inte alls varför alla skriver om dom. Här i Österrike är det ett simpelt kex som man "alltid" far med när man beställer en kaffe pa cafe men som "ingen" äter för att det är ett sa trakigt kex. Min svärfar har en hel lada sana kex hemma för han är för snal för att inte ta med det men vill inte heller äta det.
De har funnits här i evigheter så förstår inte heller riktigt.
Alltså dom är jättegoda. Men inte alls någon nyhet! Har ätit dom i åratal 😁
 
Har sett Biscoffkex lite överallt pa sociala medier senaste tiden och förstar inte alls varför alla skriver om dom. Här i Österrike är det ett simpelt kex som man "alltid" far med när man beställer en kaffe pa cafe men som "ingen" äter för att det är ett sa trakigt kex. Min svärfar har en hel lada sana kex hemma för han är för snal för att inte ta med det men vill inte heller äta det.
Precis! Typiskt kex som alltid ligger på fatet för att det är billigast i världen. :D Jag tycker i och för sig att de är goda till kaffet, men inte jättespännande.
 
De kan ha funnits i mindre upplaga men har aldrig riktigt varit en grej i Sverige förrän nu när Biscoff Spread kom in i bilden. Har inga minnen av kexen innan den kom på radarn :DNu finns det flera sorters av kexen med olika fyllningar här och även om kexen är tråkigare än burken så kul med något annat än Ballerina:D Lite kul ändå när något som är sett som tråkigt i andra länder får ett sånt uppsving här. Skulle tro det är mycket av allt "utländskt godis" som är så populärt att testa här som inte anses speciellt sensationellt där godiset kommer ifrån:laugh:
 
De har funnits här i evigheter så förstår inte heller riktigt.
Alltså dom är jättegoda. Men inte alls någon nyhet! Har ätit dom i åratal 😁
Vad förvånad jag blev när jag googlade det @Nytant skrev och fram kom kex jag ätit jättelänge! :D
De är som du skriver jättegoda faktiskt, men också jättegamla!

Å andra sidan kan de behöva hissas med tanke på att ballerina är tråkigt och oreo oätliga så bra med en hiss med andra ord :)
 
Skulle kunna leva på denna ost!


838357de-0f7c-4205-8039-ade5c8452093.png
 
HISS!

Var inne på City Gross i em och köpte lite gott åt mig själv, bl a ett fröcknäcke/kex(?) med aningens chili. Aningens tjockt men mycket gott ihop med lite svartrökt skinka och laktosfri brie som var på extrapris.

Trodde all ost var laktosfri?
 

Bifogade filer

  • 509BD0E6-4CE4-44AE-9118-6A6B0DA348FF.jpeg
    509BD0E6-4CE4-44AE-9118-6A6B0DA348FF.jpeg
    263,1 KB · Visningar: 62
HISS!

Var inne på City Gross i em och köpte lite gott åt mig själv, bl a ett fröcknäcke/kex(?) med aningens chili. Aningens tjockt men mycket gott ihop med lite svartrökt skinka och laktosfri brie som var på extrapris.

Trodde all ost var laktosfri?

Bara ostar som lagrats länge som t.ex. parmesan. Brieost och den typen innehåller mycket laktos.
 
Bara ostar som lagrats länge som t.ex. parmesan. Brieost och den typen innehåller mycket laktos.
All hårdost, är laktosfri. Det behövs bara några veckors lagring med ystningsprocessen för att laktosen ska ha brutits ner.

Alltså är hushållsost, Grevéost, o.s.v, alltså ost som man kan hyvla laktosfri.

https://www.arla.se/halsa/allergi-intolerans/laktos/laktosfri/ost/

Vad avser Gorgonzola, Brie och Fetaost (Blå mögel, Vitmögel, färskostar), så finns ingen lika enkel tumregel.

T.ex. är viss grönmögelost naturligt laktosfri p.g.a. ystningsprocess och lagring, medan andra sorter inte är det. Lagring och ystningsprocess varierar en hel del.
Färskostar, och vitmögelostar är sällan naturligt laktosfri, men det finns vissa ostar inom grupperna som är det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
30 015
  • Låst
Tjatter Okej, här fortsätter vi hissa eller dissa (nya eller oftast hyfsat nya) produkter! Jag börjar med nya Sia Citroningefära, HISS...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
206 570
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp