Hiss eller diss - del 6

Var ju tvungen att testa Magnum Utopia, körsbär och hasselnöt.

Visa bifogad fil 167389

Svag hiss till körsbären
Plus att det var mörk choklad, för ljus choklad och körsbär känns inte som en utmärkt kombination. Själva glassen var god, men körsbärssåsen var för syrlig för mig. Blir inget mer köp, p.g.a. syrligheten, annars var den helt okej.

Diss till hasselnöt
Första tuggan var helt okej, men den var väldigt mjäkig + sötsliskig. Jag brukar ändå tåla sött, men det var för mycket även för mig. Igenklistrade läppar är ingen hit.

Blir nog inga fler Magnum för mig i år :p
Provat chill blueberry cockie? :)

Är nog typ sist på den bollen och brukar undvika Lightprodukter och utländsk mejeri meeen dessa är faktiskt goda. Tycker propud är mer fast än profeel, men goda :).

Bifogade filer

• 20250502_182946.webp
    20250502_182946.webp
    103,5 KB · Visningar: 72
God, framförallt blåbären men tycker bättre om körsbärsglassen ändå tror jag allt :) (ignorera ej nystädad bil som rullar till stallet dagligen)

Bifogade filer

• 20250512_163517.webp
    20250512_163517.webp
    68,3 KB · Visningar: 78
Skärmklipp.webp

Jag har alltid tänkt att hårmasker (eller "inpackning" som det kallades på min tid.. :D ) liksom är lite BS och inte gör något för håret egentligen men jag tror jag underskattat hur mycket det gör att mitt hår inte är blekt eller färgat, aldrig stylas, aldrig fönas eller värms upp på något sätt.

Nu är jag på badhuset två gånger i veckan och även om leave-in-balsam gör mycket så tycker jag ändå jag märkt att mitt hår blivit lite torrare så jag bestämde mig för att testa den här burken igår igen som stått i min dusch i säkert närmare två år..

Jag schamponerade håret och vred sedan ur så mycket vatten jag kunde, tog en rejält klick inpackning och liksom masserade/kammade in i längderna. Sen åt jag en mango och rakade armhålorna innan jag sköljde ur, tog väl 5 min eller så 😅 avslutade med balsam för att jag hört att man ska göra så.

Håret kändes enklare att reda ut efter dusch och liksom mer "samlat". Idag tycker jag verkligen att det är en märkbar skillnad! Jag tycker att det är glansigare, även om effekten där nog inte är så stor som jag inbillar mig, men det är definitivt mjukare. Håret känns lent och följsamt och jag tycker inte heller att det är lika frissigt som det kan bli ibland.

Jag brukar inte "recensera" den här typen av produkter efter bara en användning men här kände jag att skillnaden ändå var så pass stor direkt. Nu har jag ju inte jämfört den med någon annan produkt i samma kategori så den kanske inte är bäst på marknaden men den är definitivt bra. Luktar gott gör den också, ganska mycket när man använder den men doften sitter inte kvar så mycket i håret dagen efter vilket jag gillar.

En burk kostar 219 kr på Apotea vilket inte känns dyrt med tanke på effekten jag fick och hur många användningar en burk uppskattningsvis räcker till men jag har som sagt inte jämfört med någon billigare produkt.

Skärmklipp.webp

Hiss!

279 kr för 750g känns egentligen som det är i dyraste laget men det här proteinpulvret är verkligen MYCKET godare än andra billigare varianter jag provat.

Kasein är ju lite tjockare än vassle så jag tycker inte den blir något vidare att dricka som shake, den får liksom en ganska tjock konsistens och det tycker jag är obehagligt. Däremot är den perfekt som pudding!

Man kan blanda antingen med vatten eller mjölk (jag har bara provat mellanmjölk). Smakmässigt tycker jag den är likvärdig oavsett vilken man väljer, den känns lite "rikare" och krämigare i smaken med mjölk men den är inte äcklig med vatten vilket ju vissa sorter kan vara.

Konsistensmässigt tycker jag den blir lite för lös som pudding med bara vatten, med bara mjölk blir den väldigt tjock. Det ska vara 1,5 dl vätska mot 1 dl pulver och jag tycker 1 mjölk + 0,5 vatten blir perfekt. Eftersmaken är lite kemisk men den kommer inte direkt "så länge man äter" så att säga så det är lugnt. En portion är ganska mycket volymmässigt så det är ett perfekt mellanmål på kvällen tycker jag som både ät gott, proteinrikt och relativt kalorisnålt.

Rekommenderas :)

På tal om kaseinpulver… Så måste jag ju hissa min favorit.

1747386860417.webp

Så otroligt god! Tydlig smak av vaniljglass.

Brukar ha den som bas när jag gör milkshake / glass på frysta bananer och inte vill att det ska smaka banan. Väldigt gott, och upplever den inte som ”pulvrig” som jag upplevt en del andra proteinpulver.

Har även smakerna kanelbulle och chokladkaka - de är också okej, men har i mitt tycke inte lika tydlig smak.

På tal om kaseinpulver… Så måste jag ju hissa min favorit.

Visa bifogad fil 167570

Så otroligt god! Tydlig smak av vaniljglass.

Brukar ha den som bas när jag gör milkshake / glass på frysta bananer och inte vill att det ska smaka banan. Väldigt gott, och upplever den inte som ”pulvrig” som jag upplevt en del andra proteinpulver.

Har även smakerna kanelbulle och chokladkaka - de är också okej, men har i mitt tycke inte lika tydlig smak.
Spännande! Verkar ju vara likvärdigt pris som den jag kör men jag blev sugen på att testa nu. Tyngres pulver är heller inte "pulvrigt", vet att jag testade Whey (tror tom märket hette så då eller nåt liknande) för ett par år sedan och det var helt oätligt mest pga det.

Lite OT här egentligen men du får väldigt gärna dela med dig av receptet på glassen om du vill! :)

Visa bifogad fil 167566

Hiss!

279 kr för 750g känns egentligen som det är i dyraste laget men det här proteinpulvret är verkligen MYCKET godare än andra billigare varianter jag provat.

Kasein är ju lite tjockare än vassle så jag tycker inte den blir något vidare att dricka som shake, den får liksom en ganska tjock konsistens och det tycker jag är obehagligt. Däremot är den perfekt som pudding!

Man kan blanda antingen med vatten eller mjölk (jag har bara provat mellanmjölk). Smakmässigt tycker jag den är likvärdig oavsett vilken man väljer, den känns lite "rikare" och krämigare i smaken med mjölk men den är inte äcklig med vatten vilket ju vissa sorter kan vara.

Konsistensmässigt tycker jag den blir lite för lös som pudding med bara vatten, med bara mjölk blir den väldigt tjock. Det ska vara 1,5 dl vätska mot 1 dl pulver och jag tycker 1 mjölk + 0,5 vatten blir perfekt. Eftersmaken är lite kemisk men den kommer inte direkt "så länge man äter" så att säga så det är lugnt. En portion är ganska mycket volymmässigt så det är ett perfekt mellanmål på kvällen tycker jag som både ät gott, proteinrikt och relativt kalorisnålt.

Rekommenderas :)
Har du provat mjölkchoklad med havssalt? Jag är ganska känslig för eftersmak av sötningsmedel, men den här smakar verkligen noll av det i puddingform 😍 även chokladtryffel är grym bland chokladsmakerna!

Har du provat mjölkchoklad med havssalt? Jag är ganska känslig för eftersmak av sötningsmedel, men den här smakar verkligen noll av det i puddingform 😍 även chokladtryffel är grym bland chokladsmakerna!
Nej bara denna hittills. Jag köpte denna, vaniljdrömmar (som jag bara provat i pannkakor än) och en neutral som jag undrar nu i efterhand vad jag ska göra med..

Kommer definitivt prova fler. Jag hade tänkt rocky road, chokladboll och sen hade jag inte riktigt bestämt mig för den sista.. hur mycket "havssalt" är mjölkchokladen? jag hatar salt i efterräter, typ "salted caramel" och liknande. Marabou har ju haft några kakor med havssalt i och jag tycker de är vidriga.

Spännande! Verkar ju vara likvärdigt pris som den jag kör men jag blev sugen på att testa nu. Tyngres pulver är heller inte "pulvrigt", vet att jag testade Whey (tror tom märket hette så då eller nåt liknande) för ett par år sedan och det var helt oätligt mest pga det.

Lite OT här egentligen men du får väldigt gärna dela med dig av receptet på glassen om du vill! :)
Får testa Tyngres pulver också! Avskyr när det har en pulvrig smak, det blir ju helt omöjligt att förtära.

Min glass är världens mest simpla. Det är frysta bananer som mixas i en blender, lite vätska (valfri mjölk), 1-2 matskedar proteinpulver och eventuellt ytterligare smaksättning (oreo, nötsmör, nutella, jordgubbar), vad som än passar. Inget avancerat ;)

För mer avancerade recept kör jag i glassmaskin.

Det är kanske nu jag ska passa på att hissa min Ninja Creami glassmaskin? :p Man kan skapa glass, lättglass, sorbet, gelato, frozen yoghurt, creamiccino, frozen drink, slushi, milkshake och granité. Mycket lättanvänd! Största minuset är väl att byttorna är rätt små i mitt tycke, och att glassen kan bli isig beroende på recept. Men annars är jag nöjd.

1747474587270.webp

Nej bara denna hittills. Jag köpte denna, vaniljdrömmar (som jag bara provat i pannkakor än) och en neutral som jag undrar nu i efterhand vad jag ska göra med..

Kommer definitivt prova fler. Jag hade tänkt rocky road, chokladboll och sen hade jag inte riktigt bestämt mig för den sista.. hur mycket "havssalt" är mjölkchokladen? jag hatar salt i efterräter, typ "salted caramel" och liknande. Marabou har ju haft några kakor med havssalt i och jag tycker de är vidriga.
Vaniljdrömmar är också en favorit här, smakar ju typ vaniljsås 🤤

Hm, jag gillar ju en hint av salt så svårt att säga. Men det är inte så mycket salt som i den chokladen från Marabou i alla fall. Men jag skulle kanske rekommendera chokladtryffel i första hand ändå. Chokladboll blev vi besvikna på, den var för söt tyckte vi båda. Rocky Road har jag inte vågat beställa av just den anledningen så du får recensera när du smakat den!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 398
Senast: Lavinia
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 747
Senast: Spirax
·
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 439
Senast: tretjak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition del 5
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur