Hiss eller diss - del 6

IMG_2561.webp

Diss tyvärr för själva glassen och lemoncurdsträngen inuti är jättegod. Men ”skalet” smakar bara kemisk citron och tar över hela glassen smak om man inte tuggar av det först.

Nej bara denna hittills. Jag köpte denna, vaniljdrömmar (som jag bara provat i pannkakor än) och en neutral som jag undrar nu i efterhand vad jag ska göra med..

Kommer definitivt prova fler. Jag hade tänkt rocky road, chokladboll och sen hade jag inte riktigt bestämt mig för den sista.. hur mycket "havssalt" är mjölkchokladen? jag hatar salt i efterräter, typ "salted caramel" och liknande. Marabou har ju haft några kakor med havssalt i och jag tycker de är vidriga.
Man kan ana som en eftersmak av salt men det är inte som mycket salted caramel kan vara med tydlig sälta, jag tyckte den smakade vuxen O'boy! :love:

Och på pudding av Kasein-temat vill jag tipsa om kaseinfluff (dvs pudding som du beskrev fast man vispar det ganska mycket), in i frysen en stund, rör om och ta ut när det börjat frysa. Blir lite som glass och inte lika stabbigt som samma mängd ovispat och ofruset kan vara. 😊

Man kan ana som en eftersmak av salt men det är inte som mycket salted caramel kan vara med tydlig sälta, jag tyckte den smakade vuxen O'boy! :love:

Och på pudding av Kasein-temat vill jag tipsa om kaseinfluff (dvs pudding som du beskrev fast man vispar det ganska mycket), in i frysen en stund, rör om och ta ut när det börjat frysa. Blir lite som glass och inte lika stabbigt som samma mängd ovispat och ofruset kan vara. 😊
Vi brukar också vispa ibland, fast när vi gör vanlig pudding. Älskar fluffigheten!

Skärmklipp.webp

Den här har jag gjort proteinpannkakor på och det funkade bra, de får tydlig vaniljsmak vilket ju är helt okej.

Jag provade göra pudding på den men den blev inget vidare faktiskt, den smakar nästan exakt som marsansås man gör från sånt pulver i kartong, inte illa alltså men inget som känns gott att skeda i sig direkt. Däremot tror jag den här skulle passa väldigt bra att ersätta just marsansås med som topping på kanske färska bär, eller ännu hellre - paj!

Jag kommer nog ändå inte köpa den igen. SÅ mycket pannkakor gör vi inte så då köper jag hellre den färdiga proteinpannkaksmixen. Men jag tror det här mycket är en smaksak också, jag är generellt inget större fan av vanilj som ensam smaksättning i typ pudding, mousse osv, tycker lätt det blir för sött på något sätt. Om man gillar sånt så kommer man säkert känna annorlunda för den här :)

Skärmklipp.webp

Diss.

Det är ju såklart ingen sensation, vaniljglass med chokladöverdrag är ju inte den mest spännande kreationen direkt, men jag hade ändå hoppats på bättre än detta. Chokladtäcket är gott men själva glassen känns billig och trist, inte alls god.

Innehållsförteckningen är rätt fult skriven tycker jag:
Vaniljgräddglass 71% (GRÄDDE 27%, vassleproteinkoncentrat (från MJÖLK), SKUMMJÖLK, vatten, glukosfruktossirap, socker, emulgeringsmedel (E471), stabiliseringsmedel (E410, E412), extraherad vaniljstång,” naturlig vaniljarom, färgämne (E160a)), mjölkchoklad 29% (socker, kakaomassa*, kakaosmör*, MJÖLKPROTEIN, MJÖLKFETT, kokosfett, SKUMMJÖLKSPULVER, emulgeringsmedel (E322, E476), naturlig vaniljarom)

Så 71% är "gräddglass" men bara 27% av det är grädde? Det är säkert fler här som gjort glass hemma och grädden tenderar ju att vara en större del av innehållet än så..

Hiss på dessa!
Blåbär/acai är fantastisk i gröt. Citron/vanilj dricker jag som vanligt :)
Har använt tyngres mycket förut, men tycker dom är svåra att lösa upp ibland.
Visa bifogad fil 167892

Bara ett tips om att lösa upp. Jag har tidigare kört handvisp i en skål och det har funkat sådär, nån klump här och där bara. Men igår körde jag i mixern några sekunder och det blev verkligen helt slätt. superenkelt att göra rent också, är ju bara att skölja med hetvatten, i med en skvätt diskmedel och lite vatten, mixa några sekunder, skölj. :)

Bara ett tips om att lösa upp. Jag har tidigare kört handvisp i en skål och det har funkat sådär, nån klump här och där bara. Men igår körde jag i mixern några sekunder och det blev verkligen helt slätt. superenkelt att göra rent också, är ju bara att skölja med hetvatten, i med en skvätt diskmedel och lite vatten, mixa några sekunder, skölj. :)

Problemet är att jag ofta har med till jobbet, och vill ha det smidigt!

Problemet är att jag ofta har med till jobbet, och vill ha det smidigt!
Ja då är det ju svårare såklart. Om det är shakes du gör så finns det ju sådana små metallbollar man kan lägga i själva shaken som ska hjälpa till att slå sönder det lite bättre. Jag har inte provat än men jag beställde faktiskt en senast jag köpte då den bara kostade typ en tia och jag var nyfiken så kanske återkommer med resultat i framtiden :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 398
Senast: Lavinia
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 747
Senast: Spirax
·
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 439
Senast: tretjak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka