Historien om Sverige

Väldigt förvånad över att de inte säger ett ord om vendeltiden i senaste avsnittet. Detta trots att både Uppåkra och gravhögarna i Gamla Uppsala är vendeltida. De klumpar ihop allt till vikingatid.

Kolla på Eftersnacket. De nämner just vendeltiden. De säger att den ju fanns med i avsnittet men att den tyvärr inte nämndes vid namn.

Jag kan för övrigt rekommendera alla att se eftersnacket. Det senaste var bra förutom hon som skulle representera tittarna. Elaf Ali. Hon var lite irriterande faktiskt. Men det är väldigt intressant att höra experterna prata om avsnittet.
 
Kolla på Eftersnacket. De nämner just vendeltiden. De säger att den ju fanns med i avsnittet men att den tyvärr inte nämndes vid namn.

Jag kan för övrigt rekommendera alla att se eftersnacket. Det senaste var bra förutom hon som skulle representera tittarna. Elaf Ali. Hon var lite irriterande faktiskt. Men det är väldigt intressant att höra experterna prata om avsnittet.
Håller med om henne som skulle representera tittarna. Hon svamlade bara på helt obegripligt. De andra som varit har varit mycket bättre.
 
Nu har jag också börjat störa mig på diverse detaljer i filmatiseringen. Hur klippte man egentligen får på medeltiden? Genom att klippa av en cm av ullen ytterst? O_o
Haha... Jag är så glad att jag inte brukar lägga märke till detaljer.... :D Har inte sett gårdagens avsnitt ännu. Var det för övrigt bra?
 
Jag tycker det är bra gjort, och en nivå som passar såna som mig. Som tycker om historia egentligen, men där skolan effektivt reducerade det intresset genom att i stort sett bara nöta kungar.
Med det sagt är jag inte så påläst om vissa bitar och programmet får mig ändå att vilja läsa mer.
Sen tycker jag kanske han programledaren jobbar life mycket med att flirta med kameran. Och visst ser man moderna inslag, typ skådisarnas frisyrer osv. Men jag köper det ändå. Tycker det är välgjort 😊
 
Alltså jag får erkänna att första gången jag ens hörde talas om vendeltiden var nu här i den här tråden? 😳 Och då tycker jag ändå att jag är rätt både allmänbildad och historieintresserad. Om jag inte har förträngt det då... Har tex läst hela Herman Lindqvists Historien om Sverige-serie men vendeltid ringer verkligen inga klockor...
 
Alltså jag får erkänna att första gången jag ens hörde talas om vendeltiden var nu här i den här tråden? 😳 Och då tycker jag ändå att jag är rätt både allmänbildad och historieintresserad. Om jag inte har förträngt det då... Har tex läst hela Herman Lindqvists Historien om Sverige-serie men vendeltid ringer verkligen inga klockor...
All form av kategorisering av historien har sina svagheter och just Vendeltiden blir smalt hållet till arkeologiska fynd från Vendel i Uppland. Det saknas skriftliga källor och är geografiskt begränsat. Man måste nog vara arkeologiskt intresserad för att fastna någon längre tid i det begreppet.
 
All form av kategorisering av historien har sina svagheter och just Vendeltiden blir smalt hållet till arkeologiska fynd från Vendel i Uppland. Det saknas skriftliga källor och är geografiskt begränsat. Man måste nog vara arkeologiskt intresserad för att fastna någon längre tid i det begreppet.
Fast det är väl inte bara fynd från Vendel som räknas till vendeltid? Valsgärde är väl också vendeltid?
 
Fast det är väl inte bara fynd från Vendel som räknas till vendeltid? Valsgärde är väl också vendeltid?
Ja, men Vendel och Valsgärde är samma geografiska område. Vad är avståndet mellan, under 30km?
Det är en smal epok med utgångspunkt från ett litet geografiskt område i Uppland.
För en arkeolog är det såklart två vitt skilda platser, men det behöver det knappast vara i allmänhetens medvetande.
 
Har sett alla avsnitt och gillar det mycket. Jag har inga problem med att en del saker är gissningar eller teorier, eller att det förekommer moderna inslag på exempelvis hästarnas utrustning. Allt måste liksom inte vara perfekt. Eftersnacket är intressant, men störde mig också på senaste tittarrepresentanten. Hon tillförde typ inget.
 
Ja, men Vendel och Valsgärde är samma geografiska område. Vad är avståndet mellan, under 30km?
Det är en smal epok med utgångspunkt från ett litet geografiskt område i Uppland.
För en arkeolog är det såklart två vitt skilda platser, men det behöver det knappast vara i allmänhetens medvetande.
Sorry! Ville bara påpeka att det kan finnas fynd som inte är från Vendel som räknas till Vendeltid. My bad.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
420
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 224
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 509
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 697
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp