Bukefalos 28 år!

Hittat en dressyrkavaj - vad gör jag nu?

shlubberdubb

Trådstartare
Som rubriken säger, jag har hittat en dressyrkavaj. Faktiskt. På vinden. Det var min storasysters gamla kavaj. Tror hon köpte den i England på en semester. När hon slutade rida fick jag den. Sedan har lillsyrran haft den. Hon har gått över till western och inte det minsta intresserad.

Då kommer grejen, den är lite kort i ärmarna och lite trång över bröstet. Det är egentligen en barnkavaj storlek 165centilång. Jag har haft den som vuxen och inte brytt mig att den är kort i ärmarna.

Längden på kavajen är ganska perfekt. Jag har ett väldigt kort liv (får korta av behå band för att de inte ska halka ner) och ser ut som jag har midjan i pannan, typ, så längdmässigt funkar det. Det finns gott om tyg att länga ärmarna. Funderar på detta med att den är lite trång över bröstet. Inte bysten utan nedanför.

Ska jag våga mig på att plocka fram symaskinen och släppa ut den?

Jag har varit på jakt efter ny kavaj men inget hittat som passar budget eller kropp. Denna passar det går att rida i den som den är men för bekvämlighetens skull skulle man behöva släppa på den lite. Frågan är då om jag skall släppa på den i ryggen eller i var sida?

En annan fördel med denna kavajen är att den går att tvätta i maskin.

Vad tror ni?
 
Sv: Hittat en dressyrkavaj - vad gör jag nu?

Vad svårt! Jag har tummen mitt i handen när det gäller sömnad. Det enda jag skulle våga mig på vore att flytta knapparna en smula. :o Men det låter ju som att du vet vad du håller på med. Men det bästa kanske är att släppa ut den lite i varje sida, då syns det inte så tydligt över ryggen som ju är väldigt synlig på ett dressyrekipage?

Hoppas att det blir fint! :)
 
Sv: Hittat en dressyrkavaj - vad gör jag nu?

Om du är hyfsat duktig på att sy är det väl bara att köra :D
Jag gissar på att det skulle vara snyggast att ta lite i varje sida, så syns det minst.
 
Sv: Hittat en dressyrkavaj - vad gör jag nu?

:D När jag först läste överskriften så tänkte jag svara.. "Anmäler dig till första bästa tävling!" :idea:

Men så läste jag vidare o med tanke på att jag faktiskt hade streck i syslöjd.. trotts att jag deltog en hel del.. :angel: så är jag nog inte rätt person att svara men rent teoretiskt så låter det som att du kanske ska försöka ta ut den i sidorna snarare än ryggen.. där syns det dessutom mindre att man gjort ett ingrepp!

Lycka till! För sen blir det väl tävla av!?! :laugh:
 
Sv: Hittat en dressyrkavaj - vad gör jag nu?

Både jag och modern är sykunniga. Gick i sådana tråkiga skolor där flickor var tvugna att sy och pojkar fick leka i träslöjden. Var grymt avundsjuk. Men jag är hyffsad på att både sy, sticka och brodera tack vare detta. (Fast när skolbyte gav mig möjligheten att ha träslöjd slog jag till och sydde egna grimmor i läder ... ha ha!)

I alla fall, vi kikade på detta och kom fram till att sömsmånen är ynka 0,5cm i var sida vilket ger alldeles för lite att släppa på. Storasyster har en dotter som rider (och hjälper mig) så vi har beslutat att jackan får gå vidare till henne. Vi åker fortfarande på att länga ut ärmarna men tösen är smal som ett spagettistrå så omfånget lär funka galant.

Jakten på kavaj går vidare och tävla ska vi. Banta hästen och siktet inställt på en lokal i början av Mars.
 
Sv: Hittat en dressyrkavaj - vad gör jag nu?

Ett litet tipps.. prova ut en sån där svindyr tex Pikeur kavaj så du vet strl samt vad modellen heter.
Sen håller du full koll på tradera o blocket! :idea:

Just märkeskavajer brukar ha en fantastisk passform, dessutom kan man oftast lita på att en 36a tex alltid är en 36a i de lite dyrare märkena.. så är ju inte alltid fallet i de lite billigare (har jag bittert fått erfara..) :grin:
 
Sv: Hittat en dressyrkavaj - vad gör jag nu?

Jo, funderat på att göra just det. Ibland dyker de upp på tradera och blocket. En annan variant är att dra hem till släktingen som är GP ryttare och se vad som gömmer sig i förråden. Har sett ett antal kavajer och frackar på en galgställning i :eek: garaget :eek:
 
Sv: Hittat en dressyrkavaj - vad gör jag nu?

Det där sistnämnda låter ju också smart. Och praktiskt. :D
 
Sv: Hittat en dressyrkavaj - vad gör jag nu?

.. och billigt! Jag hade satsat på sissta alternativet som nr 1, går jag bet där så hade jag satsat på mitt förslag!

Ps) Hittar du någon typ pikeur frack i strl 36 kanske du kan smuggla med den o skicka till mej.. :angel:
Försöker förgäves (känns det som..) spara ihop till en sådan, men det kommer hela tiden andra jävla utgifter i vägen.. :mad: (elräkning, soptömning, sotare, spån..)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 065
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
3 878
Senast: Pilot
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 328
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag letar en dressyrkavaj, men de jag hittar som jag gillar finns inte i min storlek. Så fort det är just tävlingskläder så går...
Svar
15
· Visningar
1 367
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp