HjÄÄÄÄlp! Akut!

L

LoSo

Hejsan:banana: tänkte bara kolla om någon visste var det var för regler vid ångerrätt vid hästförsäljning,
Har fått för mig att säljaren kan få köpa tillbaka hästen inom 2 månader efter att försäljning ägt rum.
och att köparen kan få lämna tillbaka hästen 2 år efter försäljningen (då til lpriset hästen är värd)

Stämmer detta? Eller finns det något annat sätt man kan som säljare kan få köpa tillbaka hästen?


Hittar inget om detta på nätet, men VILL HA SVAR NUU!
 
Sv: HjÄÄÄÄlp! Akut!

Är inte helt säker men kan inte tänka mig att säljaren kan ta tillbaka ett köp, däremot köparen. Det finns en möjlighet att reklamera upp till 2 år efter köp som privatperson - kan inte de exakta reglerna men det tror jag att det finns andra som kan utmärkt här så det kommer säkert ett exakt svar under dagen.
 
Sv: HjÄÄÄÄlp! Akut!

Du har 2års s.k ångerrätt om hästen vissar sig ha dolda fel som inte framgick vid besktning eller som den f.d ägaren berättade om som fanns där redan innan du köpte honom/henne.
 
Sv: HjÄÄÄÄlp! Akut!

Som sagt innan, svaret på frågan är: Nej, du har ingen återköpsrätt som säljare. Och det här att du som privatperson har möjlighet att reklamera ett köp i två år, då ligger ju bevisbördan på köparen. Dvs köparen måste kunna bevisa att hästen var belagd med ett fel vid köpetillfället. Det är inte alltid så lätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 805
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp