Bukefalos 28 år!

Hjälp! Behöver råd och stöd...

totinonna

Trådstartare
Jag har ett sto som betäcktes två gånger förra sommaren (naturlig betäckning). Hon tog sig ej på första försöket men på andra försöket konstaterades att hon var dräktig på dag 14. I höstas vid ett ultraljud ganska sent på hösten visade det sig att hon tyvärr var tom :(.
Nu är det så att hingsten finns ej mer då den har avlidit, men det finns fryst sperma på den.
Jag har blivit erbjuden att få frusen sperma i år från just samma hingst mkt förmånligt.
Nu står jag där och har ångest för om jag verkligen vågar chansa och ta den frusna sperman till detta sto (det är en hingst som jag så oerhört gärna vill använda just till detta stoet). Vågar man chansa, trots att hon aldrig haft föl förut samt att hon inte tog sig på första försöket förra året men dock på andra och sedan resorberat? Vad tycker ni? Det är ju ändå en hög semineringskostnad på FAI samt alla andra veterinära avgifter.....
Semineringsstationen avrådde ju från det då man ju ska ha ett sto som man vet tar sig lätt vid fruset...
Finns det någon här som har chansat? Berätta...
 
Sv: Hjälp! Behöver råd och stöd...

Allt handlar om ekonomi. Har du råd att prova med fryst och det inte tar sig? Risken är stor att hon inte blir dräktig. Varje betäckning är en chansning och med ett sto som inte blivit dräktig tidigare och fryssperma är det helt klart sämre odds. Som att köpa en lott med dålig chans till vinst! Är det å andra sidan den perfekta hingsten kan det kanske vara värt det och det vet ju bara du.

Kan du hitta likvärdig annan hingst på färskt skulle jag dock använda det istället utan tvekan om du vill ha en avkomma från ditt sto!
 
Sv: Hjälp! Behöver råd och stöd...

Du har så rätt.....Jag har inte råd att chansa egentligen. Tänkte mer om det finns solskenshistorier om någon som har chansat och det blev något ändå..Men vågar nog i alla fall inte..
 
Sv: Hjälp! Behöver råd och stöd...

Jag har fick lära mig förra året att stationen man gör det på är viktigare än om det är fryst eller inte. Två ston som inte tog sig på vanligt, tog sig på första med fryst.
 
Sv: Hjälp! Behöver råd och stöd...

Wow! Det var intressant att höra! Jag ser att du också bor i Skåne...Skulle du kunna tipsa mig via PM vart jag ska vända mig resp inte vända mig? Så jag gör rätt från början ;)
 
Sv: Hjälp! Behöver råd och stöd...

Har du bara planerat att ta ett föl på stoet ? Annars hade ju en bättre ide varit att ta ett föl nu på vanlig färsk semin och sen seminera henne på 30 dagars brunsten med den andra hingsten. De tar sig lättare med föl vid sidan och dessutom har ni då ju ett kvitto på att stoet faktiskt blir dräktig och kan behålla en dräktighet utan att du fått höga veterinärkostnader för att ni chansat med fryst om det visar sig att det är så att stoet inte kan behålla en dräktighet.
 

Liknande trådar

D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 466
Senast: Cornelia
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 782
Senast: Molekyl
·
J
Övr. Hund Jag känner mig som världens sämsta hundägare som inte klarar av min egna hund! Vi köpte han när han var 7 månader, han kastrerades ett...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: lady_vip
·
Avel Någon som vet hur kvaliteten på Orlandos sperma är? Han står ju på fryst nu, hur mkt svårare är det att få dräktigt på fryst? Vilka...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp