Bukefalos 28 år!

Hjälp Dobbiz med teknizka zaker tråden Router m.m. - utbruten från Pia

nej för dom har inget lösenord, jag bara startade wifi,pluggade in det i fiberdosan o allt kopplade upp zig utan gnäll, dom nya sakerna gör det inte utan gnäller om lözenord
Okej, sitter det någon klisterlapp med konstiga siffror/bokstäver på ditt Wi-Fi? :)
 
Hm. Jag har Android (Samsung 22) och om jag gick in på inställningarna på just den wifi (router) jag använder så finns det en knapp som leder till en QR-kod.
Denna kod funkar inte för dig @dobbis har du redan sagt, men under denna QR kod så finns det för mig två knappar "Quick share" och "Nearby share".
Kanske någon av de två skulle kunna funka för dig om din mobil kan hitta din nya laptop och på den vägen dela internet.


Men som andra sagt så vore det oändligt enklare om du kunde få tag på något lösenord 😅 mitt förslag är endast om man blir lite desperat och lösenord inte funkar :p
 
Hm. Jag har Android (Samsung 22) och om jag gick in på inställningarna på just den wifi (router) jag använder så finns det en knapp som leder till en QR-kod.
Denna kod funkar inte för dig @dobbis har du redan sagt, men under denna QR kod så finns det för mig två knappar "Quick share" och "Nearby share".
Kanske någon av de två skulle kunna funka för dig om din mobil kan hitta din nya laptop och på den vägen dela internet.


Men som andra sagt så vore det oändligt enklare om du kunde få tag på något lösenord 😅 mitt förslag är endast om man blir lite desperat och lösenord inte funkar :p
mobilen är oxå ny o kan inte heller logga in på wifi:et utan får gå på mobliabonomanget
 
och mina mobiler både nya o gamla är androider
Gå till i inställningar --> wifi och sedan hantera router med den hamla tfn. Är den lösenordsfri, ska det inte vara några problem med att komma in där

1703199209317.jpg
 
På min iPhone går man bara in på wi-fi, klickar på lösenordet (en rad med prickar) och så låser den upp med face-id så att lösenordet visas. :)
Jag har samsung och tyvärr som sagt så verkar inte detta alternativ finnas där. Bara quick share eller nearby share.
Eller så slår man på bluetooth-internetdelning, då delar man på wifin via mobilen.
 
Går visa i Android med, Iallafall Samsung S22, att visa wi-fi lösen.

Inställningar -> Anslutningar -> Klicka på Wi-Fi -> Klicka på inställningar brevid Wi-fi namnet (kugghjul brevid namnet) och sedan visa lösenord (ögat med streck över klickar man på) .
 
Jag har samsung och tyvärr som sagt så verkar inte detta alternativ finnas där. Bara quick share eller nearby share.
Eller så slår man på bluetooth-internetdelning, då delar man på wifin via mobilen.
Attans! Dålig koll på android dessvärre.
 
Gå till i inställningar --> wifi och sedan hantera router med den hamla tfn. Är den lösenordsfri, ska det inte vara några problem med att komma in där

Visa bifogad fil 134903
Aha, jag provade att klicka på den men hamnade på en hemsida som gjorde mig lite osäker. Men den efterfrågade username och password, vilket är routerns namn och lösenord antar jag nu efter ha läst vad du skrivit.
 
Går visa i Android med, Iallafall Samsung S22, att visa wi-fi lösen.

Inställningar -> Anslutningar -> Klicka på Wi-Fi -> Klicka på inställningar brevid Wi-fi namnet (kugghjul brevid namnet) och sedan visa lösenord (ögat med streck över klickar man på) .
Jag har också en Samsung 22 och följer jag dina hänvisningar så funkar det tills jag kommer till "visa lösenord (ögat med streck över)", det finns inget sånt på min :eek:

Är min mobil för dåligt uppdaterad kanske? :o

Edit: Min ser ut såhär efter ha klickat på kugghjulet vid namnet:
Screenshot_20231222_000250.jpg

Och några flera rader längre ned, tex IP adress.
 
Får kolla hur det ser ut på jobbets wifi imorgon, de borde ju ha en annan typ av router isåfall, blev nyfiken nu. Jag har istället nätverkshastighet ser jag ... vette 17 om det känns bättre än lösenordet :rofl:
 
Aha, jag provade att klicka på den men hamnade på en hemsida som gjorde mig lite osäker. Men den efterfrågade username och password, vilket är routerns namn och lösenord antar jag nu efter ha läst vad du skrivit.
Med en tfn som är uppkopplad skriver man inte in något. Bara klicka på logga in så kommer man till detta och klickar på wifi, så står lösenordet där.

1703200137312.jpg
 
Om man har en laptop så beroende på modell och märke så går man in i webbläsaren och skriver in router id, ofta 192.168.1.1 (den exakta adressen är beroende av vilket märke det är. Du får upp en bild som ser ut såhär (återigen beroende på vilket märke)

1703200094921.png


Första gången man loggar in brukar det vara användarnamn admin och lösenord 1234 eller liknande. Exakt vad hittar man på företagets hemsida eller googla.

När du går in så ändrar du wifi lösenordet. Skriver in det på mobilen, färdigt.

När du är inloggad kan du också installera den korrekt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 197
Senast: Liten
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 763
Senast: Niceperson
·
Hästhantering Hejsan allihop, "ny" på forumet (bara läst förut men aldrig skrivit något), sökt på detta ämne men hittar ingen liknande tråd. Så jag...
Svar
17
· Visningar
2 801
Senast: Lunketuss
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 010
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp