Hjälp en stadsbo

Jag funderar lite fritt också om inte de ogiftiga ormarna (plus kopparödlan) ser glansigare ut medan huggormen inte är det. Men är osäker.
 
Med tanke på farten på de två mindre så var de nog just så, plus en mycket ståtlig herre då som du skrev :D

Jag har alltid tänkt att huggorm alltid har mönster, men så fick jag höra nån gång att det inte alltid är så så jag blev osäker. Vi såg en stooor kolsvart orm i Småland en gång, kan det ha varit en mer sällsynt huggorm då?
Fast de är inte så stora vad jag kan läsa mig till. De är oftast runt 60 cm långa. I jämförelse med snoken som kan bli 80 cm och lite längre. Hasselsnoken 60-80 cm. Men det finns visst enstaka exemplar.

Jag har en liten bild i huvudet om att de giftiga ormarna är lite stabbiga i kroppen, kortare och stadigare till skillnad från andra som är smalare och snabba.
 
Obs, jag är den som skulle säkert också hoppa upp på fötterna och hålla mig på gott avstånd 😅 är livrädd för huggormar.
Men ormar är ändå rätt fina tycker jag.
 
Fast de är inte så stora vad jag kan läsa mig till. De är oftast runt 60 cm långa. I jämförelse med snoken som kan bli 80 cm och lite längre. Hasselsnoken 60-80 cm. Men det finns visst enstaka exemplar.

Jag har en liten bild i huvudet om att de giftiga ormarna är lite stabbiga i kroppen, kortare och stadigare till skillnad från andra som är smalare och snabba.

Stoor kan ju också vara en subjektiv upplevelse i stundens chock :laugh: Men ja, efter googling tycker jag också huggormen ser stabbigare ut och snoken längre och smidigare!
 
Obs, jag är den som skulle säkert också hoppa upp på fötterna och hålla mig på gott avstånd 😅 är livrädd för huggormar.
Men ormar är ändå rätt fina tycker jag.

Jag är mest rädd för hundens skull. Hans instinkter som gårdshund att kasta sig på allt som rör sig i gräset är allt för stark 😅 Så det skulle till 100% sannolikhet bli jättedåligt om han stötte på en huggorm. Lite jobbigt, eftersom det kryllar av dem uppe vid stugan.
 
Vi har ganska mycket svarta huggormar i området jag bor. Kan inte avgöra på bilden exakt vad det där är, men som sagt, i mina trakter ser jag oftare svarta huggormar än de brungröna. Slappnar inte av om jag inte ser jättetydligt att det är en snok.
 
Lite bilder.. kan vara bra att ha i bakhuvudet om man råkar på någon orm och vill ha någon jämförelse i bakhuvudet.
Huggorm (den enda giftiga ormarten i Sverige)
Huggorm.JPG

Vanlig snok/vattensnok (den enda ormarten som lägger ägg i Sverige tydligen!)
preview.jpg

Hasselsnok (sårbar i Sverige)
hib_168.jpg

Kopparödla (en benlös ödla :D)
14-svyle-27258756bdad1aa9c6e.jpg
 
Lite bilder.. kan vara bra att ha i bakhuvudet om man råkar på någon orm och vill ha någon jämförelse i bakhuvudet.
Huggorm (den enda giftiga ormarten i Sverige)
Huggorm.JPG

Vanlig snok/vattensnok (den enda ormarten som lägger ägg i Sverige tydligen!)
preview.jpg

Hasselsnok (sårbar i Sverige)
hib_168.jpg

Kopparödla (en benlös ödla :D)
14-svyle-27258756bdad1aa9c6e.jpg

Jag tycker fasen kopparödlan ser mest creepy ut. Ser ut som en smal ål på land!
 
Jag är mest rädd för hundens skull. Hans instinkter som gårdshund att kasta sig på allt som rör sig i gräset är allt för stark 😅 Så det skulle till 100% sannolikhet bli jättedåligt om han stötte på en huggorm. Lite jobbigt, eftersom det kryllar av dem uppe vid stugan.
Ja jag stötte på en orm en gång när jag var ute med hunden, hon nosade nyfiket nära den innan jag såg den. Drog genast undan henne innan jag tittade efter vad för orm det var, oavsett vad så är det ju det klokaste alternativet - att låta dem vara.
 
Jag har inget emot ormar, men det här blev lite väl mycket 😅 Jag och mamma satt på en klippa och fikade när hon plötsligt säger ”Du nu är det en orm här precis bakom dig så ta det lugnt men vi måste flytta på oss!” så jag reser mig och får med mig hunden famnen. Så lägger den sig i vassen bredvid oss och jag tar bilden. Då kommer det en till farandes i världens fart bakom mig och förbi mina fötter och de slingrar ihop sig. Vi står kvar en stund och ser en tredje komma, också i världens fart och då kände jag bara att nej fan.. I’m out! 🤢 Var osäker på om det var huggorm så bar hunden en bra bit.
Om den var snabb så tyder även det på snok. huggormar är inte så snabba.
Jag har snokar här men ser dem inte (annat än enstaka ömsade skinn) Men jag hör dem ibland när de snabbt sticker iväg bland torra löv.
 
Vi har ganska mycket svarta huggormar i området jag bor. Kan inte avgöra på bilden exakt vad det där är, men som sagt, i mina trakter ser jag oftare svarta huggormar än de brungröna. Slappnar inte av om jag inte ser jättetydligt att det är en snok.
Kan vara bra att veta att vattensnoken lever vanligen nära vatten där de trivs bäst. Så råkar man på en svart stabbig orm långt ifrån vatten så bör man nog vara försiktig för det kan vara en huggorm.
 
Om den var snabb så tyder även det på snok. huggormar är inte så snabba.
Jag har snokar här men ser dem inte (annat än enstaka ömsade skinn) Men jag hör dem ibland när de snabbt sticker iväg bland torra löv.

Ja snabba var de! Var smått surrealistiskt att i ena stunden dricka smoothie i solen och i nästa stund befinna sig i ett orminferno där de bara kom farandes i världens fart 😅
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
365
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ För två veckor sedan var jag hos frisören för att slinga min utväxt, och betalade en hutlös summa för detta. Jag tycker att de har gjort...
2
Svar
21
· Visningar
1 317
Senast: Sassy
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
277
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
533
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp