Hjälp en stadsbo

Till den uppenbara frågan: VAD FASEN är det för skillnad på en orm och en benlös ödla?
Olika arter.
Och en liten pyttig ödla känns inte skrämmande. Det gör en orm - även om den skulle vara liten. :nailbiting:

Jag har ormskräck men har inga bekymmer med att flytta en vilsekommen kopparödla om de kommit fel. (vilket de tenderar att göra här. Hittade en mitt på golvet i gästhuset en gång).
 
Roliga fakta om vattensnoken - de kan spela döda! :laugh: Dvs kan de inte dra sig undan ett hot så vänder de sig på rygg och spelar död med tungan hängande ut. Försöker man vända på dem så vrider de sig snabbt till på rygg igen.
Duktigare än de flesta hundar! :D
120926_snok.jpg

"Ahmergawd, im dead, sooo dead, not good food, so very dead ... pleasedon'teatme"


(Om de blir mera hotade så kan de ge ifrån sig ett illaluktande sekret.)
 
Kom att tänka på en kollegas syster som var på sommarstället. Altandörren hade stått öppen hela dagen ut från sovrummet. När det var dags att lägga sig kändes det så knöligt och konstigt under kudden. Hon tittade efter....jo då där låg det en 🐍 PANIKEN!!! (minns inte om det var snok eller huggorm men ingen kom till skada i alla fall). Mår typ illa när jag tänker på det.
 
Snoken äter mest amfibier (även paddor) men kan fånga fiskar och små däggdjur.

Hasselsnoken äter små gnagare, ödlor och andra ormar inklusive huggormar! Så de är ju bra om man inte gillar huggormar :D

Huggormen äter små däggdjur, ödlor eller andra smådjur.
 
Kom att tänka på en kollegas syster som var på sommarstället. Altandörren hade stått öppen hela dagen ut från sovrummet. När det var dags att lägga sig kändes det så knöligt och konstigt under kudden. Hon tittade efter....jo då där låg det en 🐍 PANIKEN!!! (minns inte om det var snok eller huggorm men ingen kom till skada i alla fall). Mår typ illa när jag tänker på det.
Åh fy ... 😱 jag hade typ dött eller nått. Sånt ska inte hända i Sverige. Bara i Australien och vissa stater i USA.
 
(Triggervarning orm)

Vad är detta för litet slinger?

Visa bifogad fil 68105
Det är en snok.
Huggormar har inte ljusa partier på huvudet sådär, är kortare och stabbigare i kroppen (oftast iaf), annan form på huvudplåtar och ögon. Huggorm kommer i flera färger, utöver de som nämns redan i tråden finns de också i brunt och blåaktig ton. Man kan ta fel på hasselsnok och huggorm men hasselsnokar är ovanliga så ser jag något brunt med mönster utgår jag ifrån att det är en brun huggorm. Tycker svarta huggormar utan mönster är relativt vanliga.

Skillnad orm - kopparödla
Det är olika arter. Om du tittar så ser du att ormar har tydliga fjäll medan kopparödlorna ser släta och blanka ut. Ödlorna har ögonlock det har inte ormar. Kopparödlan har inget tydligt huvud, de ser bara ut som en lång slang. Kopparödlor rör sig inte så smidigt som ormar heller. Kopparödlor kan släppa en bit av svansen när de blir skrämda

/biologen
 
Om någon skulle ha lust (:angel:) så kan jag tipsa om kanalen Snake Discovery på Youtube som drivs av ett ungt par som sysslar med ormar och liknande varelser. Hon är så peppig och passionerad över sina djur att det var svårt för mig att inte känna likadant :D Väldigt kunniga och professionella!
(Klippet ovan förklarar olika ormars bett och hur man kan få dem att släppa etc.)
 
Kom att tänka på en kollegas syster som var på sommarstället. Altandörren hade stått öppen hela dagen ut från sovrummet. När det var dags att lägga sig kändes det så knöligt och konstigt under kudden. Hon tittade efter....jo då där låg det en 🐍 PANIKEN!!! (minns inte om det var snok eller huggorm men ingen kom till skada i alla fall). Mår typ illa när jag tänker på det.
Nej men gud. MARDRÖMMEN.

Alltså inatt drömde jag att nån stekte en orm, liksom hel. Tidigare har jag drömt att det var ormar i mitt påslakan så jag var tvungen att ta ut det i vardagsrummet och skaka (hade dessutom sällskap som vaknade och förvånat frågade vad jag gjorde, jag: "letar efter ormar").
 
Tycker det är jättehäftigt att det börjar dyka upp orm ute nu igen, och som påminnelse till alla: De är mest troligt mer rädda för dig än vad du är för dem. Dvs, ge dem en möjlighet att fly istället för att anfalla så kommer de med största sannolikhet göra just det.

Jag har många(!) gånger stött på ormar när jag varit ute med mina hundar, både huggormar och snokar. Vet nu några ställen där de "alltid" håller till på våren, så där undviker jag att gå just nu, men de gånger som mina hundar hamnat att gå rakt över ormarna så har ormarna snabbt tagit sig iväg åt ett håll och mina hundar har inte ens hunnit reagera. Då har iofs inte hundarna trampat på ormarna, om något sådant skulle ha hänt hade de säkert blivit bitna.

Ormar hör inte heller, så vill man skrämma bort dem kan det vara lämpligt att istället stampa i marken när man går (och då vara säker på att det inte är orm där så att man inte stampar på dem istället...) och såklart hålla sig så lugn som möjligt och ge dem utrymme.

Ormarna är inga galna mördarmaskiner mot oss människor, de vill mest bara vara ifred och jaga små byten :D


(Justja, min mor berättade att katten hon hade förut en gång kom in med en huggorm... Katten tyckte att under sängen var en lämplig plats för den. Där hade nog inte jag heller varit så glad. Dessutom lyckades katten ha ihjäl ormen, men ja, lämnade den sedan så min stackars mor fick se till att få iväg den :crazy: )
 
Tycker det är jättehäftigt att det börjar dyka upp orm ute nu igen, och som påminnelse till alla: De är mest troligt mer rädda för dig än vad du är för dem. Dvs, ge dem en möjlighet att fly istället för att anfalla så kommer de med största sannolikhet göra just det.

Jag har många(!) gånger stött på ormar när jag varit ute med mina hundar, både huggormar och snokar. Vet nu några ställen där de "alltid" håller till på våren, så där undviker jag att gå just nu, men de gånger som mina hundar hamnat att gå rakt över ormarna så har ormarna snabbt tagit sig iväg åt ett håll och mina hundar har inte ens hunnit reagera. Då har iofs inte hundarna trampat på ormarna, om något sådant skulle ha hänt hade de säkert blivit bitna.

Ormar hör inte heller, så vill man skrämma bort dem kan det vara lämpligt att istället stampa i marken när man går (och då vara säker på att det inte är orm där så att man inte stampar på dem istället...) och såklart hålla sig så lugn som möjligt och ge dem utrymme.

Ormarna är inga galna mördarmaskiner mot oss människor, de vill mest bara vara ifred och jaga små byten :D


(Justja, min mor berättade att katten hon hade förut en gång kom in med en huggorm... Katten tyckte att under sängen var en lämplig plats för den. Där hade nog inte jag heller varit så glad. Dessutom lyckades katten ha ihjäl ormen, men ja, lämnade den sedan så min stackars mor fick se till att få iväg den :crazy: )
När jag var barn hade vi en labrador som blev huggormsbiten och han hade sviter av det resten av livet. Min ena ponny blev biten i mulen av en huggorm (han älskade att leka med vattenslangen så han försökte nog leka med ormen). En bekant blev biten av en snok men blev riktigt dålig av infektionen av det.

Så jo, kommer fortsatt vara rädd för de jävlarna :nailbiting:.
 
Googla ormgrop Manitoba om ni vill se en rejäl ormgrop :angel:

(Oklart varför jag plågat mig på detta sätt.)
Jag är rädd för ormar. Och så skaffar mamma sig en flera meter lång boaorm, så många många mardrömmar jag drömt om den helt fredliga ormen. Har försökt bota mig själv lite grann genom att en period när det var som jobbigast med ormen faktiskt kolla på ormskräckfilmer.... De var så löjliga och jag var så skiträdd att jag kikade fram bakom en kudde och mellan fingrarna och inte ens kunde sitta stilla när jag tittade.... men det hjälpte.

Men lyckan var total när ormen dog, av ålder. Och ormrädslan är tillbaka till sitt ursprung och hjärtat slutade slå nyss när jag såg bilden på huggormen här ovan. GUDARS SKYMNING!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Intressant att se dem gå "herping" också i det att de lätt plockar upp flera ormar i det vilda utan att bli bitna, ormarna vill bara därifrån för det mesta. Det ger mig lugn och förståelse för ormarna.
 
Senast ändrad:
Kom att tänka på en kollegas syster som var på sommarstället. Altandörren hade stått öppen hela dagen ut från sovrummet. När det var dags att lägga sig kändes det så knöligt och konstigt under kudden. Hon tittade efter....jo då där låg det en 🐍 PANIKEN!!! (minns inte om det var snok eller huggorm men ingen kom till skada i alla fall). Mår typ illa när jag tänker på det.
Åh, Gud, åh Gud, jag hade dött.

Ormar, kan de klättra på balkonger och komma in den vägen? Här i Sverige? Inte väl???
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
357
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ För två veckor sedan var jag hos frisören för att slinga min utväxt, och betalade en hutlös summa för detta. Jag tycker att de har gjort...
2
Svar
21
· Visningar
1 312
Senast: Sassy
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
275
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp