Hjälp en stadsbo

Intressant att se dem gå "herping" också i det att de lätt plockar upp flera ormar i det vilda utan att bli bitna, ormarna vill bara därifrån för det mesta. Det ger mig lugn och förståelse för ormarna.
Vid 13:10 så kan man få se en ""död"" orm :D
Screenshot_20210418-171102_YouTube.jpg

Tillägg: angående kommentaren så var det sista ordet grasshopper :laugh:
 
Senast ändrad:
Den har kompisen kom och halsade pa i Florida nar jag satt mig utomhus med en kopp kaffe. Da jag just flyttat fran Asien med en uppsjo av jattefarliga ormar och jag inte alls visste vad det var var det inte helt behagligt.
Jag hade fatt hora att jag maste halla mig undan "fina" ormar da det kunde vara en copperhead (giftig) eller en coral snake (ocksa giftig). Inte for att jag tankt mig att komma nara nog att bli biten, men jag behovde en bild pa kompisen sa jag kunde visa och fa bekraftat att det var en mycket bra kompis att ha. Det ar en milk snake, som ar en art av King snake och helt ofarlig, men tar moss och annat smatt och gott.

766754-R1-10A_4 copy.jpeg
 
Den har kompisen kom och halsade pa i Florida nar jag satt mig utomhus med en kopp kaffe. Da jag just flyttat fran Asien med en uppsjo av jattefarliga ormar och jag inte alls visste vad det var var det inte helt behagligt.
Jag hade fatt hora att jag maste halla mig undan "fina" ormar da det kunde vara en copperhead (giftig) eller en coral snake (ocksa giftig). Inte for att jag tankt mig att komma nara nog att bli biten, men jag behovde en bild pa kompisen sa jag kunde visa och fa bekraftat att det var en mycket bra kompis att ha. Det ar en milk snake, som ar en art av King snake och helt ofarlig, men tar moss och annat smatt och gott.

Visa bifogad fil 68121
Det där är ju en majsorm! Jag har en precis likadan i sovrummet. :D
 
Om någon skulle ha lust (:angel:) så kan jag tipsa om kanalen Snake Discovery på Youtube som drivs av ett ungt par som sysslar med ormar och liknande varelser. Hon är så peppig och passionerad över sina djur att det var svårt för mig att inte känna likadant :D Väldigt kunniga och professionella!
(Klippet ovan förklarar olika ormars bett och hur man kan få dem att släppa etc.)
En jättetrevlig och pedagogisk kanal. Det märks att hon jobbar med barn. :D
 
Den har kompisen kom och halsade pa i Florida nar jag satt mig utomhus med en kopp kaffe. Da jag just flyttat fran Asien med en uppsjo av jattefarliga ormar och jag inte alls visste vad det var var det inte helt behagligt.
Jag hade fatt hora att jag maste halla mig undan "fina" ormar da det kunde vara en copperhead (giftig) eller en coral snake (ocksa giftig). Inte for att jag tankt mig att komma nara nog att bli biten, men jag behovde en bild pa kompisen sa jag kunde visa och fa bekraftat att det var en mycket bra kompis att ha. Det ar en milk snake, som ar en art av King snake och helt ofarlig, men tar moss och annat smatt och gott.

Visa bifogad fil 68121
Bra husdjur också om man vill ha en orm :up:
 
@Voeux Jag har skummat tråden och kan ha missat om någon annan redan svarat men baserat på den runda pupillen så är det tveklöst snok. Huggormens är avlång, som en kattpupill.

Vi har mycket helsvarta huggormar runt mammas gård och vårt torp, ibland är de svåra att skilja från snokarna på håll men desto enklare om man är nära. Kanske inte särskilt lugnande för ormrädda människor dock :p
 
Generellt kan man väl säga att om du inte ser så mycket av ormen så är det antagligen en snok. Dom är lite skrajsna sådär och slänger sig iväg om nåt skrämmer dom medan en huggorm kan ligga kvar och kolla vad som händer innan dom flyttar sig. Men även huggormen kommer flytta på sig om man inte tvångt ska fram och försöka "jaga bort den" som folk ibland får för sig.
 
Generellt kan man väl säga att om du inte ser så mycket av ormen så är det antagligen en snok. Dom är lite skrajsna sådär och slänger sig iväg om nåt skrämmer dom medan en huggorm kan ligga kvar och kolla vad som händer innan dom flyttar sig. Men även huggormen kommer flytta på sig om man inte tvångt ska fram och försöka "jaga bort den" som folk ibland får för sig.
Min fetning. Sanning med modifikation. De kan absolut ligga kvar och bli irriterade om man råkar komma för nära och försöka bita. Det hände mig häromdagen. Jag såg inte ormen, hunden gick förbi med bara cm mellan sig och ormen och när jag kom precis efter var hen uppenbarligen irriterad på att vi kom där och störde och jag hann jag precis hoppa undan. Jag såg den bara för att den då kastade sig emot mig.
 
Min fetning. Sanning med modifikation. De kan absolut ligga kvar och bli irriterade om man råkar komma för nära och försöka bita. Det hände mig häromdagen. Jag såg inte ormen, hunden gick förbi med bara cm mellan sig och ormen och när jag kom precis efter var hen uppenbarligen irriterad på att vi kom där och störde och jag hann jag precis hoppa undan. Jag såg den bara för att den då kastade sig emot mig.

Jo men då ser ju ormen det som att du inte ger den utrymme. Du pressar inte ormen för att du vill det utan för att du inte ser det men ormen biter inte heller efter dig för att den jagar dig, hade du sett ormen och gett den utrymme så flyttar den sig eftersom en orm inte föredrar att bitas framför att låta bli.
 
Alltså vilken fin tråd. :heart Trots all rädsla förknippat med ormar. Så många bra fakta och riktigt pepp, tycker även jag som icke ormrädd. Men jösses vilken inbyggd reflex man har mot ormar ändå. Har stött på dem i skogen många gånger och varit på väg att trampa på huggormar flera gånger. Men hjärnan bara registrerar den där formen i periferin och skriker NEJ! Och sen har jag trampat nån annanstans utan att jag hunnit reagera själv. :)
Här finns ganska gott om snok och huggorm. Det brukar bo en riktig Big Mama-snok vid stallet som lägger ägg i gödselstacken. Vad jag vet lägger snoken alltid sina ägg i en gödselstack eller en varm kompost?
Mannen har sett hasselsnok här också vilket jag är avis på!
 
Tycker det är jättehäftigt att det börjar dyka upp orm ute nu igen, och som påminnelse till alla: De är mest troligt mer rädda för dig än vad du är för dem. Dvs, ge dem en möjlighet att fly istället för att anfalla så kommer de med största sannolikhet göra just det.

Jag har många(!) gånger stött på ormar när jag varit ute med mina hundar, både huggormar och snokar. Vet nu några ställen där de "alltid" håller till på våren, så där undviker jag att gå just nu, men de gånger som mina hundar hamnat att gå rakt över ormarna så har ormarna snabbt tagit sig iväg åt ett håll och mina hundar har inte ens hunnit reagera. Då har iofs inte hundarna trampat på ormarna, om något sådant skulle ha hänt hade de säkert blivit bitna.

Ormar hör inte heller, så vill man skrämma bort dem kan det vara lämpligt att istället stampa i marken när man går (och då vara säker på att det inte är orm där så att man inte stampar på dem istället...) och såklart hålla sig så lugn som möjligt och ge dem utrymme.

Ormarna är inga galna mördarmaskiner mot oss människor, de vill mest bara vara ifred och jaga små byten :D


(Justja, min mor berättade att katten hon hade förut en gång kom in med en huggorm... Katten tyckte att under sängen var en lämplig plats för den. Där hade nog inte jag heller varit så glad. Dessutom lyckades katten ha ihjäl ormen, men ja, lämnade den sedan så min stackars mor fick se till att få iväg den :crazy: )
Jag har räddat en levande huggorm ur sadelkammaren på ett stall 😇.
Även där en katt skyldig.
Grepar bra till mycket...
 
Alltså vilken fin tråd. :heart Trots all rädsla förknippat med ormar. Så många bra fakta och riktigt pepp, tycker även jag som icke ormrädd. Men jösses vilken inbyggd reflex man har mot ormar ändå. Har stött på dem i skogen många gånger och varit på väg att trampa på huggormar flera gånger. Men hjärnan bara registrerar den där formen i periferin och skriker NEJ! Och sen har jag trampat nån annanstans utan att jag hunnit reagera själv. :)
Här finns ganska gott om snok och huggorm. Det brukar bo en riktig Big Mama-snok vid stallet som lägger ägg i gödselstacken. Vad jag vet lägger snoken alltid sina ägg i en gödselstack eller en varm kompost?
Mannen har sett hasselsnok här också vilket jag är avis på!
Vi råkade gräva upp ett snokbo när vi tog ur gödselhögen en sommar. :heart Tack och lov var de flesta redan kläckta och vi lämnade högen ifred ett par dygn bara medan vi tog in alla skadade och okläckta ägg. Fyra småsnokar kläcktes i huset och släpptes ut - sedan hittade vi pyttesmå slingervänner i boxarna ett par veckor framåt. Man visste precis vad som pågick när man hörde någon av hästägarna tjuta förskräckt från storstallet! 😂
 
Vi råkade gräva upp ett snokbo när vi tog ur gödselhögen en sommar. :heart Tack och lov var de flesta redan kläckta och vi lämnade högen ifred ett par dygn bara medan vi tog in alla skadade och okläckta ägg. Fyra småsnokar kläcktes i huset och släpptes ut - sedan hittade vi pyttesmå slingervänner i boxarna ett par veckor framåt. Man visste precis vad som pågick när man hörde någon av hästägarna tjuta förskräckt från storstallet! 😂
Ja på senare år har vi också haft bebissnokar i stallet nu när du säger det. Kan inte minnas att det varit så förr. :) Några hyresgäster vägrade gå ut på gödselstacken en sommar...
 
Nar jag bodde i Florida hade vi ju alla sorters giftiga ormar ocksa. Det man sag oftast var skaller orm och Water Moccasin (cottonmouth, kart barn med manga namn ... eller vad det heter) Water Moccasin ar lite laskig, den ger sig upp i traden och man kan inte se dem ... sa droppar de ner i vattnet (eller pa ryttaren:nailbiting:) nedanfor nar den ser nagot atbart. Den ar i samma classification som Copperheads och man vill INTE bli biten av den.
Det ar dessutom en orm som har mycket stort territory och verkligen INTE vill att nagon kommer for nara. Manga sager att den ar aggressiv och jagar bort folk, men den forsoker bara se till att ingen kommer for nara. Nar vi red genom stora vattenpolar och sag en svart orm visste man att det var en annan vattenorm om den bara simmade at sitt hall i lugn och ro, men borjade den vanda var vi ute ur polarna FORT.

De riktigt stora skallerormarna (vi sag ofta 2+meter langa "rattlers") var ... magnifika 🙂 och jag var mycket glad att sitta pa en hast ... Med de riktigt sma pygmy rattlers var jag lika glad da de var sma nog att traffa hoven om de skulle forsoka bita. Det finns en hel massa andra giftiga ormar i Florida ocksa, men de sag man inte ofta och kompisen som gillade ormar behovde vara med for att veta om det faktiskt var en. De enda giftiga ormar som vi inte kande oss overvinnerliga for var Cottonmouth, de ar sa oerhort snabba (en sorts viper) och har inget emot att bita nagon. Jag kanner flera golfare som gick for nara ett snar eller strandkant och blev biten.
Jag minns aldeles speciellt nar sonen slog ut en boll i en lite glanta av trad ... och vi horde ett varnande skaller fran dungen. Vi bestamde oss snabbt for att han fick ta en mulligan dar och helt enkelt sla om den bollen.:p
 
Alltså vilken fin tråd. :heart Trots all rädsla förknippat med ormar. Så många bra fakta och riktigt pepp, tycker även jag som icke ormrädd. Men jösses vilken inbyggd reflex man har mot ormar ändå. Har stött på dem i skogen många gånger och varit på väg att trampa på huggormar flera gånger. Men hjärnan bara registrerar den där formen i periferin och skriker NEJ! Och sen har jag trampat nån annanstans utan att jag hunnit reagera själv. :)
Här finns ganska gott om snok och huggorm. Det brukar bo en riktig Big Mama-snok vid stallet som lägger ägg i gödselstacken. Vad jag vet lägger snoken alltid sina ägg i en gödselstack eller en varm kompost?
Mannen har sett hasselsnok här också vilket jag är avis på!
Ja! Jag läste det också vilket jag fann lite fascinerande, gödselstackar är ju tämligen något som människor gör, dvs finns inte riktigt naturligt (om man nu inte räknar med stora högar av stora djur eller något..). Blev lite nyfiken på var de annars skulle lägga sina ägg i brist på gödselstackar, men det går kanske att hitta multnande högar som avger tillräckligt med värme ändå i naturen.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
365
Senast: Pilot
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
378
Kropp & Själ För två veckor sedan var jag hos frisören för att slinga min utväxt, och betalade en hutlös summa för detta. Jag tycker att de har gjort...
2
Svar
21
· Visningar
1 317
Senast: Sassy
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
279
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp