Hjälp... ett sista försök planeras!

Fenestra

Trådstartare
Som jag tidigare skrivit så blir det med största sannolikhet HdH till vårt sto.
Men både jag och min sambo är eniga om att vi måste göra ett sista försök med seminstation. Hon är MKT svårkörd men vi har fått lite tips och råd som vi tänkte testa.

Så ooom vi kommer upp så blir det troligast hennes första och enda "seminavkomma" det är därför jag behöver er hjälp då vi vill matcha henne så bra som möjligt!
Det finns ju en uppsjö av hingstar och jag är ett blåbär när det kommer till avel och vilka hingstar som lämnnar vad med olika blod mm..

En repetition:
Hon är e: Feliciano-Robin Z- Nebraska- Iran född 92 och maidensto. 1,63-1,64 i mankhöjd, av ngt äldre modell, bra överlinje dock lågställd.
Mkt bra skritt, traven ordinär galoppen är bra när den rids fram men har en tendens att när hon blir het (alltid i hoppningen) bli kort dålig galopp. Visad med 78887.
Har gått som skolhäst på strömsholm, inga direkta tävlingsmeriter, ngn placering på riksmästerskapen (klass) skall enligt tidigare ägare utan problem gått banor på 1.30.
Beskrivs av L.H (tidigare instruktör på strömsholm) som en mkt snäll och het "hopptaxi".
Hon är en underbar häst på backen som man bara kan älska, ej stoig, rak och "ärlig".

Så gott folk, vad ska jag lägga på henne?

* Vill bibehålla och öka hoppförmågan, ha en god ridbarhet och god gång MEN givetvis hopp före gång. Obs! Galoppen är givetvis viktig!

* Storleken från hennes och upp. Inte så hemskt viktigt men ska kunna räcka till i kombinationer mm.

* Vill ha en riktigt bra hingst och inte bara för hobbyridning utan avkomman kommer vi att satsa på, när jag inte kommer längre kommer rodret isf lämnas över till annan ryttare om hästen har kapacitet för att gå längre.

* Fokus ligger långsiktigt och inte på treårstest ( endast i utbildningssyfte för vår del isf) så om hingsten lämnar "sena" avkommor spelar ingen roll alls.

*God dräktighet, vi kan inte chansa.

* TAI och gärna inte för hög språngavgift då vi inte vet hur fertil hon själv är, däremot så gör det inget om levandefölavgiften/dräktighetsavgiften. är högre.
Har kikat på Alligatorn och Jaguaren men vad har vi mer av deras kaliber tillgängligt?

Vilken hingst hade ni själva använt till henne?

Jag är jättetacksam för alla tips och råd!:)
//
Jasmine
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

Jag är lite fundersam till både JM och AF på "gamla svenska ston"
Ingen av hingstarna är särskilt lätta och de är STORA en bra bit över 170 själva. Risken är ju att få en avkomma som är grov och blir ruskigt stor och lång.
Annars är jag ett stort fan av båda två.. Har ju själv betäckt med AF och tänkte länge på JM till 5åringen, men jag har ju nätta fullblodsston.. :angel:

Jag tycker ni gör rätt i att försöka med semin först, sen har ni ju HdH i reserv annars. :)
Jag skulle börja med o ta ett bakt prov på nån brunst innan ni seminerar så hon är fräsch och har alla förutsättningar.

Jag skulle nog tittat på nån hingst med C-blod och gärna nåt som tävlat lite. Eklunda har två i mina ögon mycket intressanta hingstar, Clinton och Casir Ask.
Tänkte även på Cartier men han ser väldigt grov ut på bilderna. Min madame låter åtminstone på stammen som om hon är rätt maffig?

Annars så är ju Cyrano de Bergerac en annan "kanon" som finns tillgänglig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

Ja hon är maffig! Nu är hon ju inte heller slimmad utan har lite extra hull. Men brevid ett fullblod är hon enorm:eek:
Casir A och Clinton ska jag kika på samt Cyrano. Men vad har Cyrano lämnat?
Vill gärna använda en beprövad hingst och inte chansa med en yngre och/eller oprövad hingst.
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

Kikade på Cyrano och han ser onekligen mkt trevlig ut!! Vad tror ni om kombinationen med Feliciano-Robin?
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

Casir A är en mkt trevlig hingst.. tyvärr hittar jag inga prisuppgifter på Clinton.. Verdi har ju också riktigt trevlig stam men kanske för ung ännu..
Synd att Orlando står på fryst:(
Gahhaa.. skulle inte gått in på deras hemsida! Det är ju lvisfarligt med alla fina hingstar! Kom på mig själv med att sitta och planera om jag kunde hitta ett yngre leasingsto som kan passa Orlando eller LZ:angel:
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

*kliar mig i huvudet*
Så Alligatorn, Jaguaren och Cyrano är grova...
Vilka har vi kvar då... mankhöjden gör inte så mycket bara hästen inte blir som sagt för grov/tungriden..
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

Du har ju absolut ett sto med gedigen hoppstam, nu är inte jag någon riktig haj på avel men mina funderingar föll på Briar då han nedärver sina gångarter samt nedärver en oerhörd hoppförmåga. Eller varför inte kolla på någon ifrån eklunda, dom har mycket intressant internationellt blod där som är svårt att få tag på annars. Men röst faller på Briar, det som hindrar mig från att tro fullt ut på honom är att han är själv ganska grov.. Ta en titt på manhattan på eklunda, superfin hingst

Lycka till!!
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

Manhattan är en jätte fin hingst!
Briar faller bort dels på att han (enligt blup) ger stort, inte har hoppresultat själv och inte lämnat så mkt hoppavkommor, vilket kanske inte är så konstigt:)
Men annars kul med svenskstammad avkomma!
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

:D:banana::bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

gaaah, okej.. Nu har jag hittat en hingst jag skulle dö för att lägga på ditt sto med den stammen. Kollade blupen på briar, han ger stort.. Kollade på cartier på eklunda, snacka om hoppblod Contender-capitol I- Landgraf I.. på contender har du då cor de la bryere samt ramiro Z.. det tycker jag.. vilken häst, vilken stam det skulle bli. Contender har ju lämnat bland annat shutterfly, capitol är far till cardento.. ojoj
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

mmm.. han är har verkligen toppstam:) Jag ringde till Eklunda tidigare idag för att höra om film samt vad de tycker rent blodsmässigt kan passa men ansvarig var bortrest så jag ska ringa tillbaka i början av nästa vecka. Hoppas på film:)
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

Jag är helt till mig här på mitt tråkiga kontor, hade dött för att ha den stammen på ett sto och betäcka med cartier.. wow, svårt att hitta bättre gener
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

Om du får film på honom kan du väll lägga ut den på tråden om det går, jag är jättenyfiken.. önskar jag också kunde ta föl på mitt stö men hon är för gammal och hennes förra bebis e: for pleasure dog vid födseln:(
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

Verkligen, hon föddes 1½ månad för tidigt, så när jag kom ner en morgon låg hon där död.. Ett svart sto med fyra vita och bläs.. Det visade sig att hon hade fått kolik i mammans mage och därför dött i magen därav den tidiga födseln.. Jag lät obducera henne och det visade sig att trots kontinuerliga kontroller hade hon missbildningar på insidan brusten lever och ett hål i bukhinnan.. tråkigt värre... Hon ligger nu begravd utanför mitt fönster under en syren(L)
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

Det vore trevligt att följa upp sen och få reda på vilken hingst du tog och senare även veta resultatet, tycker det är spännande med ett sto av den stammen
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

Nej usch va jobbigt! Vi har också förlorat ett föl så jag vet att det är smärtsamt..
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

Aktuella hingstar

Alligator Fontaine
Jaguar Mail
Cyrano de Bergerac
Casir Ask
Clinton
Cartier

med frågtecken kring grovlek på de tre förstnämnda samt även på Cartier. Kan väl tillägga återigen att vår donna nog är rätt rejäl för jag tycker inte att ngn av hingstarna är direkt grova:D
Dvs jag kanske är van?
 
Sv: Hjälp... ett sista försök planeras!

haha,, ja kanske det.. Clinton är ju en otroligt fin hingst.. men jag tror att han är väldigt grov och stor framför allt
 

Liknande trådar

Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och...
2
Svar
33
· Visningar
2 980
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp