HJÄLP-FÄSTING!!!!

S

snabeldraken1

Jag hittade just en fästing på min hund. :eek: Har ALDRIG tidigare haft en fästing vare sig på mig, min hund eller mina hästar. Nu har jag dock flyttat och det verkar som att det finns massor av fästingar här.

Jag tycker att de är JÄTTEÄCKLIGA och oroar mig självklart för Borrelia/Errlichia och allt vad det nu heter.

Hur tar man bort en fästing? Har hört så mycket skräckisar om detta att jag inte vågar ta bort den....

Läste om ett halsband Scalibor som vet skriver ut som ska hjälpa mot fästingar. Är det någon som har nåt eget hemmatips? Nåt preparat man kan köpa som verkligen fungerar? Även hästtips tas tacksamt emot även om det är på fel forum, kanske det kan PM:as?
 
Det enklaste och bästa sättet att ta bort fästingar är med den plockaren som ser ut som en penna med en ögla längst ned.

Man trär öglan över färstingen och drar bort den.

Vart bor du? Bor du nära mig kan jag ta den åt dig :D
 
Jag kan rekommendera Scalibor som du själv hört talas om. Fungerar utmärkt på min vovva (och på kompisarnas). Inga biverkningar, vovven kan bada ute med det på osv.
Be vet. om recept!
(Använde också fästingplockaren som liknar en penna med ögla på tidigare. Fungerade bra!)
 
Bor 3,5 mil utanför Karlstad.... Du är välkommen hit, jag vet inte hur jag ska våga ta den!!! Är annars inte rädd för insekter och sånt men när det gäller fästingar har jag ren fobi.

Var köper man en sådan där fästingplockare?
 
jag brukar bara rycka dän dom helt enkelt.. ta så långt ner på den som möjligt och sen rycka till.. :smirk:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 072
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 003
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en...
Svar
3
· Visningar
1 321
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp