Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Har hästen storhetsvansinne??

Visst, man kan se det som ledarskap i den bemärkelse att människan kan se över vilka alternativ som finns för att finna ut av vad det är som hänt hästen.
Varför har den ändrat sitt beteende?
Om det enbart skulle vara en rang-uppgörelse så borde det väl inte hålla på speciellt länge? :confused:

Stress på grund av förändringar i rutinerna och en häst som försvunnit?

Jag vet att jag kan lugna mina hästar genom att lugna deras magar. Det börjar jag med.

(Lättare än att skaffa fler hästar för att få jämna antal i hagen. ;))

Se över foderstaten. Du kan prova ge kamomill eller mynta. Foderjäst är också bra, speciellt på hästen när dom sätter päls, äter kvistar och jord i hagen.

Jag har heller inga galler till boxarna och har märkt att hon som är dräktig är fruktansvärt hungrig och blir då väldigt elak och grinig mot grannen, som hon i vanliga fall är kompis med. Så hon får lite extra hö att tugga på och är då glad och nöjd inne.

Så det är min erfarenhet, mage i balans = harmonisk häst. :bow:
 
Nej, hon har inte förändrats märkbart i övrig hantering eller så, hon är tjurig nu i pälssättartider, men hon får B-vitamin och är inte värre än vanligt... Om hon sakanr märren vet jag dock inte, så tighta var de inte... Mne man vet ju aldrig... :confused:
 
Jag hoppas att de kommer fram till vem som ska ha ledarskapet så det kanske lugnar ner sig... Men, kan det inte fortgå endå...? Vem vet, de kanske inte bryr sig, de andra hästarna alltså, för det verkar inte så... Min härjar endå... :confused:

Grovfoder får hon 7kg och hon väger 450, så det täker upp. Jag har analyserat det och vet att hon får i sig vad hon behöver. Hon får ju även lite kraftfoder.

Höhögarna läggr vi långt ifrån varandra, hon har faktiskt bättrat sig med att smaka på alla höägar och driva runt de andra, nu kan hon faktiskt stå i samma hög länge innan hon byter.

Tack för dina tankar iaf! :bow:
 
Ja, vi skulle u kunna skilja ston och valacker nu när den nya har kommit, men förr har det nästan uteslutande bara varit ston i stallet, endast en valack om nu har blivit två med den nya. Jag tvivlar på att min häst lugnar sig, men man kan ju ha det i åtanke och prova om min inte slutar.

Jag ska bygga mellanväggen högre så min häst inte kan se sin granne, och därför inte heller irritera sig på henne... Kanske fungerar det...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 022
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 825
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 781
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp