Hjälp ! Hingstförslag till Stravinsky- sto

peven

Trådstartare
Hej !
Ska betäcka mitt sto e. Stravinsky xx ue. Voltaire nu i vår och jag lider alla helvetes kval vilken hingst jag ska välja .......:confused:

Har nog gått igenom alla stationer men har fortfarande huvudbry och jag tänkte att ni kunde hjälpa mig att ge förslag.....
Är ute efter gångartsföl och en bra ridbarhet.
Stoet själv är 168 cm, 13 år, första fölet.
Hon har ett supertemperament, gillar att visa upp sig och en sund individ.
Bra gångarter med plus för skritt o trav.
Något inåt tåad(benställning viktig)

travl%C3%A5ngsida.JPG

f%C3%B6reningsuppvisning1.jpg


Tack på förhand !!
 
Sv: Hjälp ! Hingstförslag till Stravinsky- sto

Ingen som har några tips och förslag :o

Det känns som att det snart är dags att bestämma sig eftersom det är första gången hon ska betäckas.......

Mina egna funderingar har varit
Zuidenwind, Highcruiser,Sir Oldenburg, Temptation och även Bocelli.

Chirlon, är det någon som har lite kännedom om honom ?

Hoppas på nåt tips i alla fall !
 
Sv: Hjälp ! Hingstförslag till Stravinsky- sto

Synd att du inte har fått några bra förslag. Jag är lite i samma situation som du där man ska försöka hitta den "perfekta" hingsten till sitt förstagångssto så jag kan ju dela med mig lite av vad jag tänker.

Vad jag tänker på så är det att jag som också betäcker mitt sto för första gången, så är det att jag tar ingen utlandsstationerad hingst eftersom bara kostnaderna för skicken kan bli dyra om stoet inte tar sig direkt. Det är ju första gången och man vet ju inte alls om man har ett strulsto eller helt okomplicerat. Så jag hade valt bort Temptation och Sir Oldenburg av den anledningen.

Jag såg Zuidenwind och Bocelli på hingstvisning på Gränsbo för två dagar sen och bägge två imponerade på mig.
Men det är ju ganska olika sorters hingstar där Zuidenwind känns väldigt modern och långbent och Bocelli mer pampig och kraftfull. Som jag uppfattat det så typar de sina avkommer lite på det sättet också. Så det är ju lite vad du är ute efter.
Bocelli ligger högst i blupindex för gångarter och Zuidenwinds avkommor är ju väldigt unga ännu. Så Bocelli är ju mer beprövad.
Eftersom jag inte vet vad mitt sto ger så väljer jag en äldre hingst där man mer vet vad avkommorna blivit.

Chirlon såg jag på visning på Tullstorp och han var ju i fint skick som pensionär. Han är ganska modern i typen för att vara så gammal och jag tror på att han är en riktig kvalitetshingst. Han har om jag förstått gett en hel del avkommor som presterat bra och han har finfin dräktighet trots sin ålder.

Highcruiser vet jag inte så mycket om faktiskt.

Tja, vet inte om du blev något klokare av mitt svammel ;)
 
Sv: Hjälp ! Hingstförslag till Stravinsky- sto

Men Sir Oldenburg står ju här i Sverige, så det känns ju dumt att välja bort honom. :)

TS
S.O. är en mycket fin hingst och borde ju enligt stammen vara multi vilket kanske hade varit ett bra alternativ till ditt sto.
Chirlon brukar lämna bra och eftersom det är xx i din så hade jag inte varit rädd att använda honom. Om jag inte minns helt fel så hoppar han väl ganska bra också?
Annars hade jag slängt ett öga på L'Espoir (visserligen import) och kanske Dalwhinnie. Nackdelen med dem är väl kanske att de fortfarande är unga och inte har "vuxna" avkommor.
 
Sv: Hjälp ! Hingstförslag till Stravinsky- sto

Rubinstein-blod fungerar bra ihop med Stravinsky.
Jag har ett Stravinsky-sto dräktigt med Sancisco (Sandro Hit-Rohdiamant). Har sett flera fina med Blue Hors Romanov/Rubin Royal som far.
 
Sv: Hjälp ! Hingstförslag till Stravinsky- sto

halvt knapplån:
Kanske Heslegårds Rubin kan vara något med tanke på Rubensteinblod. Gillar verkligen hur han rör sig!
 
Sv: Hjälp ! Hingstförslag till Stravinsky- sto

Han står dessutom på semin i år efter att ha stått på naturlig betäckning i några år!
 
Sv: Hjälp ! Hingstförslag till Stravinsky- sto

Oj, måste blandat ihop honom med någon annan :o

Du kanske tänkte på Sir Donnerhall? Han står i Tyskland. Den yngre helbrodern Sir Donnerhall II finns i Sverige.

Ang. Chirlon så är benen inte en av hans styrkor förärvningsmässigt, så av den anledningen kanske han är mindre lämplig om benen är viktiga.
 
Sv: Hjälp ! Hingstförslag till Stravinsky- sto

Ja, det är svårt att veta första gången man ska ta föl, hur stoet fungerar ......
Bocelli är en av mina absoluta favorithingstar om jag bortser från att betäcka mitt eget sto :) Han är lite för grov och jag vill gärna förädla upp min ganska rejäla dam trots fullblodet.....

Zuidenwind är ju en som alla pratar om, och han vore nog en bra kandidat egentligen. Men det är nåt hos honom , det inte blir kärlek från min sida...
Kanske just för att många pratar om honom .........

Jag tycker att mitt sto är en sund och fräsch individ så jag är nog inte rädd för de utländska hingstarna, men visst kan det bli dyrt !
 
Sv: Hjälp ! Hingstförslag till Stravinsky- sto

Kul att tråden har kommit igång....Lättare med fler som tänker, man blir lätt insnöad till slut !

Rubinstein-blodet har faktiskt inte funnits med i mina funderingar men jag ska absolut kolla upp det !!

Min lista har varit enoooormt lång, för att successivt minskat, bla på benställningen,kostnad, för kompakta och en massa andra saker....

Dessa har varit med under resans gång:
Bocelli
Furstenball
Highcruiser
Sir Oldenburg
SDS
Angrib Firfod
L´Espoir
Chirlon
Damsey
Temptation
Zuidenwind
Dalwhinnie
Herzensdieb
Ja det var en del, och de har som sagt blivit bortplockade av olika anledningar och de som återstår av dessa är Temptation och Damsey. Men nu har jag lite mer att titta på : )
 
Sv: Hjälp ! Hingstförslag till Stravinsky- sto

Har kollat både Blue hors Romanov o Sansisco och båda är jättefina, eleganta och jag håller med om att båda dom skulle kunna passa stoet ......
Hmm nu har ju inte valet blivit enklare :)

Heslegårds Rubin skulle oxå kunna vara ett alternativ.....
 
Sv: Hjälp ! Hingstförslag till Stravinsky- sto

Jag tycker du ska lyssna på E&G som trots allt ägt ditt stos pappa + att det är en erfaren uppfödare som kan linjer mm.
 
Sv: Hjälp ! Hingstförslag till Stravinsky- sto

Ja, det kan inte finnas nån bättre, att svara på hur Stravinsky-blodet förvärvar sig !!

Inte ofta man får den möjligheten......ibland ska man ha tur :)
 

Liknande trådar

A
Avel Jag ska betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta lite åsikter om hingstar. Mitt sto är e. Rotspon- Rubinstein I ue. Warkant- World...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 142
Senast: Atida
·
Z
Avel Hej alla, tänkte be om lite råd och hjälp! Mitt sto har ev. strålbenshälta, och kommer därför inte att hoppas något mer inom...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 390
Senast: Ziemona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp