Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Jag förutsätter att du kollar upp stoet ordentligt innan betäckning så hon slipper lia i onödan...så då är det sagt..
Empire VDL är bara 164cm o har bara gjort mycket bra resultat.
Man betalar heller ingenting innan dräktigt...vilket jag tycker är bra med förstagångssto.
Iowa är ett bra förslag tycker jag. Han är ju i landet igen o har ju lämnat mycket bra.
Lite trist att inte Artist var kvar i aveln för han hade ju passat till detta sto vad gäller storleken.

Ps. Det är en betydligt större påfrestning att gå dräktig än vad många tycks tro.
Hoppa går du in o gör någon timme o sen kan hon vila.(jag vet vilken extrem belastning det är på frambenen) Högdräktig så går hon inte bara en timme åt gången utan iaf 3 månader med extrem övervikt med största vikten på frambenen...det sliter nog mer vill jag sticka ut hakan o säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

ja, vi får se vad vet säger. Nu har hon ju inte varit direkt halt, utan mer visat andra symptom, som stumhet i steg. Nu senast var hon lite, lite halt på böjt spår i trav, men det är faktiskt första gången hon har varit halt öht. Igår har jag börjat skritta, och hon är inte halt.
Men menas det att alla ston som inte längre kan användas till ex. hoppning, och har/har haft skada på framben inte ska användas till avel? Hon har haft dubbelsidig kotledsinflammation (utläkt) och så den här strålbensbursainflammationen, det är det hela. Men givetvis ska man tänka sig för, men jag får vänta tills jag har en pålitlig och slutgiltig diagnos, det kan ju vara jag som har överdrivit det hela, för sån är jag, jag vill vara förberedd på det absolut värsta.
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Det beror nog helt i hållet på vilken skada de har eller har haft.
Är det ett sto med återkommande kotledsinflammationer skulle jag nog inte avla på det, men är det en enstaka gång o utläkt så varför inte.
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Man får inte alltid de svar man önskar sig när man skriver en fråga på ett diskussionsforum :idea:. Men jag kan garantera dig att alla som svarat dig här har gjort det i välmening.

Ston som haft skador som kan hänga ihop med hur de ser ut exteriört bör inte användas i avel, eftersom exteriören (benvinklar, ledvinklar, kroppsbyggnad etc) är ärftlig.

Såvitt jag förstod under min utbildning till hovslagare så är kanske inte själva sjukdomen strålbenshälta ärftlig. Men den hänger ofta ihop med vissa benställningar och dessa är ärftliga, dvs benägenheten att få strålbensproblem borde också vara ärftlig. (just sambandet med vissa benställ har gjort att jag som hovis lyckats nosa mig till diagnosen flera månader innan hästen ens togs till veterinär, en gång på en bekants häst - jag sa dock inget till hästens ägare, för jag ville inte oroa henne då hon precis köpt denna häst efter att ha fått ta bort sin förra häst för just strålbenshälta. Jag var ju inte bombis... Har dessutom efter detta sett två till med samma pappa som hader strålbensproblematik :crazy: )

Vad gäller råd från veterinärer angående att använda ston i avel så är det tyvärr så att väldigt många, även väldigt kunniga, veterinärer glömmer bort aspekten med ärftlighet. De tycker man ska betäcka ändå.

Vad gäller hingstvalsfrågan så har jag själv mest satt mig in i hingstar av mindre slag för att få ner storleken, så jag har inga bra råd att komma med.
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Vad gäller råd från veterinärer angående att använda ston i avel så är det tyvärr så att väldigt många, även väldigt kunniga, veterinärer glömmer bort aspekten med ärftlighet. De tycker man ska betäcka ändå.

Kan finnas fler orsaker till att man ger råd att betäcka...
Vad skulle försäkringsbolagen säga om veterinären avrådde avel p.g.a. felaktig vinkel mellan kota och hov??
Betalar dom ersättning och dömer ut om stoet inte kan ridas/tävlas och av just denna orsak även avlas??
Som exempel alltså.

Det finns ju tradition att när en häst är född som sto så har man alltid ett kryphål då hon skadas..avelsboxen.
Vi har nämligen själva fått sådana alternativ men varit mer kritiska och handlat annorlunda...

Ursäkta TS.. nu är lite utanför ämnet..

AM
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Min första tanke var också Quite Easy. Men han ger både smått och stort. Har varit i kontakt med tre avkommor till honom. de har varit trevliga men någon har varit rätt så bockig då den ridits:D. Inte elak bara väldigt glad, det ser man ju hos Qalle också.
Kan du inte ringa och fråga flyinge om du får byta hingst utan kostnad om hon inte tar sig med QE?
Varför inte ta 88:an, rent fullblod? Borde inte bli så stor avkomma tycker jag:idea:
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Min 88an märr är 173cm :angel:

Ang fryst på maiden ston så rekomenderas det till ston mellan 4-8år (eller om det var 10år?) nåja där i kring i af.
Varför QE hade så dåligt på fryst förra året vet ju ingen, 29% på 7 ston är dock ingen höjdare, Men det man ska veta när det gäller fryst är att mycket hänger på hur duktigt veterinären är på att tajma seminering med ägglossning.
Sen ska man ha ett fertilt sto och mycket tur... Sen måste ju sperma vara bra dessutom.
Men om jag var du så skulle jag chansat på någon annan hingst i år som står på transport/färsk sperma.
QE är ju troligen tillbaka här nästa år och står då säkerligen på färsk, och på färsk har han bra kvalité.
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

jag tänkte så att om flyinge låter en byta hingst så kan man ju testa med QE först, och ha en i backup så att säga. Jag funderar lite på Careful. Någon som har någon åsikt om det? JAg är mycket nöjd med stoets storlek, jag vill egentligen inte ha något mindre, men lite ädlare kanske för att minska risken för belastningsrelaterade skador, (även om det nu inte är det hon har!)
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

jag tänkte så att om flyinge låter en byta hingst så kan man ju testa med QE först, och ha en i backup så att säga. Jag funderar lite på Careful. Någon som har någon åsikt om det? JAg är mycket nöjd med stoets storlek, jag vill egentligen inte ha något mindre, men lite ädlare kanske för att minska risken för belastningsrelaterade skador, (även om det nu inte är det hon har!)[/QUOTE

Bara en tanke med Careful, han är (om jag inte minns fel) både parallellförskjuten och innåttåad fram, inte en lyckad kombination, och kanske mindre lämpligt på ditt sto som redan verkar ha lite svagheter i fram, även om du inte beskrivit hennes ev exteriöra avvikelser. MVH/ Northern
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

hon har (på utsidan iaf) väldigt korrekta ben, det finns inget som man reagerar på vid första anblicken iaf. Men var kan man se detta om hingstarna? Det hade ju gjort valet betydligt enklare om deras negativa sidor också fanns tydligt skrivna.
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

ja jag håller med om att det är jättesvagt av hingsthållarna att "censurera" texten, ffa vad gäller exteriören, den tycker jag är viktig när jag väljer hingst, vill ju absolut inte förstärka stoets ev svaga sidor... det står i 2007 års katalog att han är lindrigt parallell och TÅTRÅNG var det, i år står inget... men det gäller absolut inte bara Careful (snarare att det är få hingstar det står ext bedömning på i år...), tycker det är en intressant hingst :) är svag för Contender... ;)
användningsrådet: bör kunna anv till de flesta typer av korrekta ston
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

tack snälla, du är väl den första som klarar av att läsa en svensk text och faktiskt förstå frågan .
Jag ska kolla på dem, Just Acacio har jag sett en fin efter faktiskt, som min tränare har.

Missade du inlägg #2 ??? :angel:
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

kan bara rekomendera en sak att kolla nog på den hingsten som du vill betäka med så att de absolut inte finns något i de benet som "skadan" är i. jag avlar själv på ett triangelmärkt sto som har en cysta i en hov.. så att man kan känna sig lite säkrare på att inte fölet får en försvagning på de stället som i mitt fall höger fram hov.
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

kan bara rekomendera en sak att kolla nog på den hingsten som du vill betäka med så att de absolut inte finns något i de benet som "skadan" är i. jag avlar själv på ett triangelmärkt sto som har en cysta i en hov.. så att man kan känna sig lite säkrare på att inte fölet får en försvagning på de stället som i mitt fall höger fram hov.

Men ärftligheten sitter ju inte i en specifik kroppsdel...:crazy:
OM hästen har en ärftlig defekt i ett ben så kan ju den defekten sätta sig i precis vilket ben som helst på avkomman...
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

haha nej, förlåt! tack så mkt, jag har faktiskt redan spanat lite där..
Det var nog bara min okontrollerade vrede som gjorde att jag skrev så...:angel:
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Men det där kan ju inte stämma. Cystor är ärftliga, och bara för att ditt sto råkat få det i hoven behöver ju inet en ev. avkomma få det i hoven. Likväl kan man ju inte säga att om både stoet och hingsten har en cysta i hoven kommer fölet få en cysta just där, den kan ju likagärna bli full av cystor. Detta sto ska du nog inte avla på, men jag kanske har missförstått dig? (hoppas)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

svaga sidor... det står i 2007 års katalog att han är lindrigt parallell och TÅTRÅNG var det, i år står inget... men

I min hingstkatalog för 2008 står det likadant, men du kanske menar Flyinges hingstkatalog?
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Men var kan man se detta om hingstarna? Det hade ju gjort valet betydligt enklare om deras negativa sidor också fanns tydligt skrivna
.

I hingstkatalogen som ges ut varje år av Tidningen Ridsport finns exteriöra utlåtande om hingstarna. Har du inte redan den så köp en, där finns mycket nyttig information.:)
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Men det där kan ju inte stämma. Cystor är ärftliga, och bara för att ditt sto råkat få det i hoven behöver ju inet en ev. avkomma få det i hoven. Likväl kan man ju inte säga att om både stoet och hingsten har en cysta i hoven kommer fölet få en cysta just där, den kan ju likagärna bli full av cystor. Detta sto ska du nog inte avla på, men jag kanske har missförstått dig? (hoppas)


jo de har du nog gjort. fick detta själv rekomenderat av samma vetrinär som tyckte att mitt sto lämpade sig mer för avel än för ridning. och jag har extremt svårt att tro att han skulle hitta på något sådant då han själv är både aktiv ryttare och själv arbetat med avel.
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Hmmm. den veterinär som rekommenderar någon att avla på ett cyststo...borde överväga byte av yrke. En cysta kan medföra öerhörd smärta för hästen. Tills man vet hur ärfligt betingat det är bör man inte avla på det o det är vad alla veterinärer sagt till mig av de jag frågat.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 709
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag tänker betäcka mitt sto till våren men kan inte välja hingst. e Richfield ue Rosenkavalier. Hon är ett riktigt fint högrest och...
Svar
14
· Visningar
2 293
Senast: tabac
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren och undrar om det är någon som skulle vilja ge mig några tips på bra hingst till...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Yttik
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Mindre kombi?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp