Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Men du kan väl inte seriöst mena att det går att "punktärva" en cysta? Och att sålänge du har en frisk hingst så kan ditt föl inte få en cysta.. Om det är recessiv nedärvning kan du ju ändå få en cysta om hingsten är bärare, och det vet man ju inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Nu kanske du förstår varför man reagerar som man gör :o

Förlåt Mia
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Ja, det är väl lite klarare iaf.
Jag kan ju tycka att det är pinsamt och ledsamt att det finns folk som tror att man kan punktärva tex. cystor. Ok med tex. ögoncancer, det gäller ju ögon, men cystor kan såvitt jag vet drabba hela hästen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

du kan ju inte jämföra cystor som är dokumenterat ärftligt med ett sto som ev. har en sjukdom som inte är dokumenterat ärftlig. I nuläget är det inte konstaterat, och hon är heller inte dräktig än.
Dessutom kan jag ju tycka att det är pinsamt och ledsamt att det finns folk som tror att man kan punktärva tex. cystor. Ok med tex. ögoncancer, det gäller ju ögon, men cystor kan såvitt jag vet drabba hela hästen?
Sant sant...men att det är dokumenterat ärftligt får du gärna visa mig de dokumenten för det är mer än vad AVN ordförande visste när han föreläste om cystor o lösa benbitar.O han anses ändå vara den som kan det bäst i landet.
Cystor tros bestå av 3 delar har jag för mig. En ärflig/en miljö/ o en något annat som jag med min övertrötta hjärna inte kommer ihåg(var det yttre trauma?).
Man tror bla att om man fodrar unghästen med för mycket energi /kolhydrater så kan man öka risken för cystor bla. Man kan inte säga av vilken orsak en häst fått cystan.

Jag tycker inte det är bättre att avla på en häst med strålbenshälta än en häst med cystor. Finns så mycket bra avelsmaterial i landet så varför avla på de defekta? Bara för att man har ett sto så behöver hon inte avlas på.
Detta nu inte till dig...för du har ju sagt att du ska undersöka din häst grundligt först så du vet vad det är hon har för fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

nej, det håller jag också med om. Ursäkta, har helt klart för mig att cystor är ärftliga, men då är det bara delvis då.
Men det här med att om man tar en hingst med frisk hov, det kan ju bara inte stämma?
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

ja , det var flyinges jag menade, sorry hade inte hunnit kolla i min "bibel" :o :D men tycker stora flyinge borde skriva ut det oxå...
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Här kommer en absolut avelsnybörjare men har fallit för Camaro M. En bekant betäckte med honom (dessvärre förolyckades stoet en månad innan fölning pga tragisk olycka så avkomman såg aldrig solljuset)
Jag har egentligen inte någon koll på vilka ditt stos föräldrar är osv eller om Camaro fyller dina krav, men jag gillar Camaro *skratt*
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

jag gillar också honom, och jag är mkt svag för skimlar. (har 4 st:angel:)
Men det jag tänker på är om inte han är lite i maffigaste laget för mitt sto, har fått det intrycket att han är rätt stor. Jag är bara orolig att avkomman blir 185 eller något, och det vill man ju inte.
Har funderat lite på Cartier också. Tyckte han såg fin ut.
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

För alla intresserade, jag lovade att återkomma. HAr idag varit på MRI, och hon har en skada på ett sidoligament. Inget ärftligt, och det KAN bli bra, med lång vila. Veterinärerna säger att det inte har med belastning att göra, och att hon kan få ett föl utan att drabbas av problem. Och det blir förmodligen Quite Easy, och om inte det tar så blir det nog Careful. JAg vet att han hade något med hoven(?), men eftersom att detta är en konstaterad skada pga. trauma så är hon heller inte vek i sina framben, som man tidigare kunnat anta.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 709
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag tänker betäcka mitt sto till våren men kan inte välja hingst. e Richfield ue Rosenkavalier. Hon är ett riktigt fint högrest och...
Svar
14
· Visningar
2 293
Senast: tabac
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren och undrar om det är någon som skulle vilja ge mig några tips på bra hingst till...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Yttik
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp