Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Z

Ziemona

Hej alla, tänkte be om lite råd och hjälp!
Mitt sto har ev. strålbenshälta, och kommer därför inte att hoppas något mer inom överskådlig framtid. Givetvis ska vi ge henne en chans, men just denna tidpunkt i livet känns rätt för ett föl också. Tur i oturen kanske:cry:
Nåja. Hon är 7 år gammal, E Democraat Ue: Goldlack
Stor, 175 cm, maffig hals och modell längre på ryggen. Inte en jätteädel häst. Bra benställning och mycket bra temperament. Bra gångarter och ett mycket fint hopp, samt inställning till hinder. Kort sagt, allt jag vill ha i en häst. Jag vill ha en likadan till, fast hel. Och då tänker jag att det inte är så smart att ta en likadan hingst, utan gå mot det ädlare hållet, och lite mindre ev, så att det inte kommer ut en elefant. Får gärna vara lite mer fart i fölet också, mitt sto är väldigt stabilt och trevligt, men det är sällan hon gör något oförutsett.
Så, jag har tänkt på Quite Easy, men han finns ju bara på fryst. Är det dåligt att ta det till en 1:a gångare?
Jag vill givetvis (som alla andra) ha en fantastisk OS häst till mig själv:D
Nä, men seriöst, Vad som kommer ut kan man aldrig veta, men man kan ju göra förutsättningarna så bra det bara går. Vill därför ha en beprövad, men ändå modern hingst. Kan tänka mig att lägga ca 15 000 på detta föl.
Förslag/motivering från experter?
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

QE tycker jag låter som ett kanonbra val till ditt sto, men han har ju tyvärr ganska låg dräktighet på FAI...
Har du funderat ngt på hans söner, Easy Boy eller Qalle?

Eller (inte så välbeprövade iofs):
Pessoa VDL
Ziezo
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Jag vill ha en likadan till, fast hel.
Innan du fattar det slutgiltiga beslutet om att betäcka detta sto så tycker jag att du ska tänka efter femtioåtta gånger till, minst. Bara så att du är medveten om att det faktiskt finns en ärftlig faktor i strålbenshälteproblematik...
Är det värt att chansa att lägga ut 50-100.000 pengar tills avkomman är riden i några år och kanske inte håller längre?

DU fattar beslutet själv.'

Jag hade inte betäckt det stoet...
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

jag vet att man inte vet orsaken till detta, men det är heller inte bevisat att det är ärftligt. Det är heller inte säkert att det är strålbenshälta hon har, tänkte göra en MR innan jag bestämmer mig för något överhuvudtaget, där kan man ju se exakt var problemet ligger.
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Skulle precis skriva det Ameo har skrivit .

Har själv tagit bort 2 stycken Mor /dotter pga av ärftlighet och jag betäckte stoet som 3 åring och hon blev halt som 4 åring under dräktigheten och som sagt var även dottern togs bort sen som 5 åring ..

Skulle själv aldrig avla på en halt häst om det absolut inte är en olycksfallskada som man direkt kan hänvisa till ..

Att pållen ska halkat i hagen och skadat sig skulle jag inte nöja mig med om jag skulle köpa en häst !

Skule då vilja absolut kunna se skadan utifrån och gör jag inte det skulle det avelstoet gå bort direkt ..

Hårda och tråkiga ord som jag dock håller hårt på är inte kul att ta bort dom några år senare och finns minsta misstanke om svaghet hor stoet så skall det inte avlas på .


Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

jag kommer givetvis att diskutera detta mer ingående med veterinär, och jag litar på vad han har att säga. Om det är någon som har hingsförslag så är det välkommet, annars har jag förstått det ni skrivit, och givetvis har jag också tänkt på detta, men i slutändan litar jag på min vet i första hand, efter att han avgjort vad det är för typ av skada.
Det kan nämligen också ha att göra med en tidigare skada, då hon hoppade över staketet, (numera utbytt till hingsstaket).
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

fast veterinärer brukar inte ha så bra koll....

var själv med när ett arabsto tringelmärktes pga cystor i bakknäna, veterinärens komentar var : jaha vad ska ni göra med henne nu, ska ni avla? :eek:

cystor är ärftligt ifall du inte visste det...
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

fast veterinärer brukar inte ha så bra koll....

var själv med när ett arabsto tringelmärktes pga cystor i bakknäna, veterinärens komentar var : jaha vad ska ni göra med henne nu, ska ni avla? :eek:

cystor är ärftligt ifall du inte visste det...

Samma med min vetrinär undrade om jag inte skulle ha henne och avla på för hon var juh såååå fin:crazy:
Då har det redan följt med i en generation :confused:
Mvh Mia
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

då är det kanske bäst att vi avslutar denna tråden då, om det är allt ni har att komma med. Jag litar på min veterinär, då *** anses vara en av de bästa. Det är inte en distriktare jag tagit ut om ni trodde det. Och jo, jag känner till ärftliga sjukdomar. Hade faktiskt genetiktenta ett par timmar sedan. Det är typiskt detta forumet att direkt anta att jag som frågar är en okunnig idiot som inte fattar att det finns ärftliga sjukdomar , och vad de innebär. Jag vill bara vara väl förberedd OM det är så att hon är lämplig att ta föl på EFTER att jag fått en slutgiltig diagnos. Fast vad vet jag, ett skott i pannan direkt är kanske bättre??
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Kanske för att många betäcker sina ston när dom blivit skadade. :idea:.
Utan att tänka att hållbarheten KAN nedärvas (benställningar, andra ärftliga faktorer m.m).
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Ja, just att hon är skadad är den avgörande faktorn, sant. Men det kan vara hovledsinflammation också, vilket är rätt vanligt och lätt att blanda ihop med strålbensområdets symptom. Annars är det faktiskt min utbildning som gör att det just nu kunde vara lämpligt att ta ett föl aefter detta sto, som råkar vara precis det jag vill ha. Gnäll på dem som korsar travare hit och dit istället för på mig, som faktiskt försöker att planera min avel in i minsta detalj, och i all välmening försöker få lite tips från folk som har mer erfarenhet av avel än vad jag har.
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Har inte gnällt på dig:mad:
Det var bara allmänt varför en del reagerar som dom gör, när dom läser om alla som ska betäcka sina skadade ston. Ingenting om dig eller ditt sto.

Jag har haft en häst med strålbenshälta som tog tre år att utreda innan en vet. från MK hittade felet. Så jag vet hur svårt det kan vara. Men hon var INTE lämplig för avel.

Även dom som korsar travare hit och dit anser att dom bedriver planerad avel...

Vad är det för utbildning du går?
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Samma med min vetrinär undrade om jag inte skulle ha henne och avla på för hon var juh såååå fin:crazy:
Då har det redan följt med i en generation :confused:
Mvh Mia

Finns inga som helst bevis på att det faktiskt är ärftligt,
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

nej, förlåt:cry:
Jag blir bara fruktansvärt irriterad på att folk inte för en gångs skull BARA kan svara på frågan, utan ska komma med miljontals åsikter om allt runt om. Jag läser till veterinär.
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Vill på en gång skriva att jag verkligen inte är någon expert:D
men Acacio 948 är liten, elegant (minns honom från bruksprovet då han nästan var "späd") verkar dessutom lämna åt det mindre hållet och har helt okej gångarter. Har ju tävlat m placering i 1.50.

Eller kanske Iowa 960, en riktig gummiboll - hoppade otroligt på den tiden han var i farten. Har lämnat mkt framgångsrika tävlingshästar.

Ditt sto har ju "udda" men mkt bra stam och kan ju kompletteras med de flesta hingstar som står i Sverige.
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

tack snälla, du är väl den första som klarar av att läsa en svensk text och faktiskt förstå frågan .
Jag ska kolla på dem, Just Acacio har jag sett en fin efter faktiskt, som min tränare har.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

dåJag litar på min veterinär, då *** anses vara en av de bästa. Det är inte en distriktare jag tagit ut om ni trodde det.

Vi har ju då turen att våra distriktare är mer pålitliga än den stora kliniken nästgårds :devil:
Den kunskapen dom innehar är bredare då dom ser saker på plats och inte i någon vadderad box i steril miljö.
Dom agerar fortare och är vana att ta snabba beslut som räddat livet på många föl bl.a.
Detta utan den ultramoderna utrustningen som
"veterinärinom4väggar" har.

Men nå..över till märra.

Jag har inga åsikter om hingst eftersom jag är inom travaveln..
Heller inte om ärftlighet då strålbenshälta inte förekommit hos oss.
Så den biten lämnar jag därhän..

Men däremot skulle jag, om jag vore dig, fråga om märra håller för tyngden.
Ett högdräktigt sto får absolut inte vara halt nånstans.
(och här blir jag alltid lika förvånad att just skadade ston hamnar i fölboxarna)

När det gäller fram hovar är just för sin tyngd då hon börjar bli stor.
När det gäller bak för att fläkningsrisken är stor under vinterhalvåret.
Även när hon ska ta sig upp efter fölning.

Eftersom du nu läser till veterinär så antar jag att du vet hur stor påfrestning det är för stoet att ta sig upp i anslutning till fölning. Där har det hänt mycket i fölboxarna bort omkring i detta land. Tyvärr.

Om stoet börjar halta i 9 månaden så försöker man i i nästan alla fall att döva henne fram till fölning med diverse medikamenter.
Och då använder man inte Quadrisol utan klart starkare preparat.
Haltar hon efter fölning så ska hon ju tas bort. Då får man en flaskunge. Jättekul...inte alls.

Så jag hänger mig inte på ärftligheten just för att jag inte kan området.
Däremot funderar jag mer praktiskt då jag är bra insatt i detta.

Lycka till hur du än gör.
Vore spännande att höra vad din veterinär kommer fram till. Om du vill dela med dig av den infon.

AM (som gillar Cortez)
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Hiphop finns i skåne

Hade sj'älv han som kandidat till vårt sto. Men det Blir Hermes istället då jag hellre vill åt dressyrhållet.
Hon är oxå skadad & triangelmärkt. ;)

vilken vet anlitade du? Kan pm:a om du vill?
Jag använder själv den privatägda kliniken på hästgymnasiumet på östra sidan :p
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

just det har jag också funderat på. Vi får se hur hon svarar på behandling. Helst av allt skulle jag vilja att hon kan återgå som min tävlingshäst, det är min absolut högsta önskan nu. Om hon däremot inte håller för hoppning, men för ex. promenadridning och dressyr, så borde man ju rimligtvis kunna ta ett föl också. Är hon halt utan att ens påfrestas på något sätt, och detta inte går att göra något åt, så finns ju endast ett alternativ, de evigt gröna ängarna.
Det är ju en stor påfrestning att hoppa, men att gå i hagen och vara dräktig är väl inte lika stort? Håller hon inte för ens det så kommer jag inte att betäcka.
 
Sv: Hjälp Snälla, måste välja hingst pga. skadat sto

Lite fel som du tänker nu.

Märra kan hålla som promenadhäst ja..
Inte så säkert hon håller som fölsto.

AM
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 709
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag tänker betäcka mitt sto till våren men kan inte välja hingst. e Richfield ue Rosenkavalier. Hon är ett riktigt fint högrest och...
Svar
14
· Visningar
2 293
Senast: tabac
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren och undrar om det är någon som skulle vilja ge mig några tips på bra hingst till...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Yttik
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp