Hjälp, kan min lilla tjej ha blivit dräktig?

L

LillaSmilla

Hej, har en liten tik på 7 månader. Idag va hos hos sin bästis, en hane på 6 månader, han "juckade" på henne 2 ggr tills vi han fram, hans husse berättade att han har börjat lyfta på benet när han kissar. och nu på kvällen satte hennes första löp igång, blödandet alltså. Kan hon ha blivit dräktig? eller hur funkar det? finns det något typ dagen efter-piller?
 
Sv: Hjälp, kan min lilla tjej ha blivit dräktig?

Hej, har en liten tik på 7 månader. Idag va hos hos sin bästis, en hane på 6 månader, han "juckade" på henne 2 ggr tills vi han fram, hans husse berättade att han har börjat lyfta på benet när han kissar. och nu på kvällen satte hennes första löp igång, blödandet alltså. Kan hon ha blivit dräktig? eller hur funkar det? finns det något typ dagen efter-piller?
Nej, hon kan knappast blivit dräktig då löpet inte ens börjat.

När löpet börjat, så tar det alltid ett visst antal dagar (allt mellan 8-20 dagar) innan höglöpet börjar och det är bara då en tik kan bli dräktig.
 
Sv: Hjälp, kan min lilla tjej ha blivit dräktig?

Nej, hon kan knappast blivit dräktig då löpet inte ens börjat.

När löpet börjat, så tar det alltid ett visst antal dagar (allt mellan 8-20 dagar) innan höglöpet börjar och det är bara då en tik kan bli dräktig.
Tänkte som du, men o andra sidan kan hon ju löpt utan att ägaren noterat detta o att blodet kommer från ev penetration.
Inte så troligt, men för att vara på den säkra sidan tycker jag TS skall kontakta vet.
 
Sv: Hjälp, kan min lilla tjej ha blivit dräktig?

En tik som inte löper blir inte dräktig och definitivt inte om det inte har skett någon parning. ;) Att hanen "juckar två gånger" räcker inte. Ser det som osannolikt att en unghane på 6 mån skulle hitta rätt så snabbt och utan någon reaktion från tiken.

Men är du osäker på om tiken kan ha löpt tyst ett tag (utan blod) och hanen verkligen kan ha varit inne så finns det förstås en liten risk, då är det bara att kontakta veterinär. Kan inte tänka mig att någon skulle rekommendera att Alizinspruta en tik på så lösa grunder utan rådet blir i så fall troligtvis att du kommer in och ultraljudar om ca 25-28 dygn.
 
Sv: Hjälp, kan min lilla tjej ha blivit dräktig?

Ja, tror inte hellar att det borde vara nån fara, men jag blir så himla nojjig när det gäller mina djur. nu får hon hålla sig borta från karlarna ett tag :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 812
Senast: regina11
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 477
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 436
Senast: Milosari
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 692
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp