Hjälp...köparen påstår att bommen är av!

Enligt lagen så har köparen undersökningsplikt av varan, vill hon sedan ta risken att köpa ändå så är det helt på hennes risk, däremot får du som säljare inte medvetet lura köparen tex skriver du i annonsen att sadeln är i toppskick så måste den vara det också. Dock ligger det på köparen att bevisa att sedlen verkligen var sönder när köpet genomfördes (när sadlen lämnade dig). En annan sak är att enligt lagen så sker all transport vid transportköp (när säljare och köpare bor på olika orter och varan skickas på något sätt) på KÖPARENS risk. Det är köparens vara när den skickas och det är köparen som får gå vidare med ev skadeståndskrav på posten eller dyl transportföretag då det är köparen som gjort en värdeförlust. Detta är reglerat i lagen om handel mellan privatpersoner.
En sak som är mkt bra när man skickar iväg något av större värde (tex sadel) är att ta många foton från alla vinklar och vrår på hur den såg ut när den skickades iväg, ovärderligt att ha när man skall hävda sig i en eventuell tvist.
Så enligt lagen så behöver du inte ta tillbaka sadeln, sedan är det ju ett stort dilemma med samvetet var sadlen hel eller ej när man skickade den. Men det jag reagerade på i texten är att hon säger att det är märken i sitsen, kräv att få foton på dessa fanns de där innan eller ej ? Har sedan faktiskt aldrig varit med om att det blivit några märken uppåt när bommen gått av utan endast på undersidan i kanalen, men men någon gång skall vara den första.
 
Tack för ett bra svar!

Jag har foton på sadeln som togs just innan den såldes, och det är bl a på kanalen och även på sisten. Så lite bevis har jag i alla fall att det inte fanns några synliga skador/märken. Jag har bett henne maila bilder på hur den ser ut nu men jag har inte fått några ännu....

Var en chock när jag läste hennes mail första gången, och första tanken var ju "hjälp, hur kunde jag missat det"... Men när jag väl tänker efter på hur hon skrev ( att den skulle varit av en längre tid + att det fanns märken i sitsen) så vet jag att något av detta INTE fanns när jag skickade sadeln. ( Möjligtvis som jag skrivit tidigare att en sadelmakare öppnar sadeln och då konstaterar att den är av...men det är ju inget sånt hon påstår.)
 
Ja, du... jag väntade i nästan 3 veckor på bilder på sadeln som hon skulle ta. Men inte har jag sett till några sådana. Jag mailade henne häromdagen och då sa hon kort o gott att "sadelmakaren ska laga den när han har tid". Inget mer om vad hon vill att jag ska göra eller nåt om foton på sadeln...
Vet inte vad jag ska tro längre, det var ju inte så att hon hörde av sig igen utan det fick jag göra... :confused:

// :bump:
 
Min bedömning är att du kan betrakta sadeln som såld permanent. Efter all den här tiden känns det som att det är lite väl sent att fullfölja reklamatioenen. Köparen kanske såg den här diskussionen och en del gissningar här var kanske helt korrekta :angel:.
 
Att få en bom lagad tror jag inte är nån billig och enkel historia (rätta mig om jag har fel). Så såvida det inte var en väldigt dyr sadel i bra skick så tror jag knappast det skulle löna sig.

Tycker att det låter som om hon försökt lura dig och att hon inte räknade med att du skulle ifrågasätta henne.
Det verkar ju inte som om hon är så intresserad av att driva saken vidare precis.


Släpp det hela och var glad att du fick sadeln såld :)
 
Jo, nu tänker jag släppa det här.... Nog för att sadeln kostade henne nästan 5000 kr men jag tror det är rätt kostsamt att laga bommen, men jag tror mer på att hon försökte göra en fuling för att jag skulle ta tillbaka den... :mad: Hon kanske ångrade köpet eller nåt sånt...
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 324
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 954
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 291
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp