Bukefalos 28 år!

Hjälp med ägarintyg

lillis11

Trådstartare
Har ett litet (egentligen stort) problem som jag behöver hjälp med.

Storasyster köpte sin häst med hjälp av fondpengar när hon var 16 år och då var vår pappa tvungen att vara förmyndare och ta ut pengarna till henne. Hästen köptes av min storasyster men min pappa står som ägare (iomed att hon var 16 år). Storasyster är nu 29 och hästen 27 år.

Nu har det hänt en hel del som gjort att våra föräldrar inte kunnat ta hand om hästen, varken ekonomiskt eller på något annat sätt. Mina systrar har betalt och tagit hand om hästen sedan början av året då det inte fanns något våra föräldrar kunde göra.

Nu har våra föräldrar hotat att sälja hästen samt alla saker som vi har till honom om dom inte får bestämma allt som rör hästen. Givetvis har det inte bara kommit sådär utan det är en hel del som har hänt som gjort att dom vill detta som inte behövs skrivas här.

Kan jag på något sätt få hästen överskriven på min storasyster så att de inte kan göra något utan att fråga henne? Att man tvångsövertar hästen i min storasysters namn? Vi är rädda att de i värsta fall kommer att avliva hästen om det vill sig illa.


(tala inte illa om mina föräldrar, vill inte ha några negativa kommentarer om dom då jag är fullt medveten om att det dom gör inte är något en normal förälder gör)

Vill bara ha hjälp av seriösa människor och seriösa svar tack. Vet verkligen inte vad vi ska ta oss till.
 
Sv: Hjälp med ägarintyg

Tror att det beror på varför dina föräldrar inte längre kan ta hand om hästen. D v s är det av ålder, sjukdom eller liknade så att det skulle kunna bli ett djurskyddsärende om inte ni systrar gick in och tog hand om den. Då skulle det kanske kunna gå att hävda att de inte klarar hästen och drivas den vägen. Annars är det nog svårt om dins föräldrar själv vill överlåta hästen. Det är ju deras på pappret och att försöka driva det juridiskt kan komma att ta väldigt lång tid.
 
Sv: Hjälp med ägarintyg

Vi vet att dom inte har råd att ta hand om honom. Vi köper all mat, betalar hyra och veterinärkostnader. Slutar vi betala får han ingen mat och blir omhändertagen av någon annan.
 
Sv: Hjälp med ägarintyg

Jag tror ni ska kolla upp det där med förmyndarskap. Det upphör ju iom att personen i fråga fyller 18 (om det inte finns särskilda skäl). Undrar om man inte kan dra nytta av det på något sätt?

I övrigt har det hänt att djurskyddet gått in och hjälpt, men då har det varit så att hästen varit vanvårdad hos föräldern och dottern har inte fått komma dit. I det fallet togs hästen därifrån och dottern fick ta hand om den tills ärendet blev klart. Dottern fick då överta hästen. Men som sagt, det är ytterst sällsynt att det händer. Så försök övertyga föräldrarna, kanske med hjälp av någon annan om förhållandet mellan er är infekterat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå...
2
Svar
21
· Visningar
2 716
Senast: Ise
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 980
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp