Hjälp med CV!

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Jag är en tjej på 18 år som tänkte börja söka lite extrajobb. Jag har skrivit ett CV men jag är så hemskt dålig på det. Är det någon här som är bra på det som skulle kunna hjälpa mig och kolla på mitt och se vad jag kan ändra osv? Skulle vara till stor hjälp.
Hur fick ni ert första jobb? Ge mig massa tips och råd :D
 
Har du kollat dig runt på olika sidor på nätet? Tycker man kan få många tips, typ cv guiden har jag för mig en sida heter.
 
Mitt första jobb fick jag genom kontakter och gå dit och träffa dom, visa att man är intresserad. Det var så jag fick mitt nuvarande jobb, tror knappt jag skickat in CV och de gånger jag gjort det har jag inte fått jobb. Jag fick hjälp med mitt CV via arbetsförmedlingen med något som hetter "arbetscoach" det var suveränt, då var det en som tittade på mitt CV och gav bra tips på att få det bättre osv. :)
 
En bra början kan vara att hitta en schysst mall. Då ger sig mycket av informationen man bör stoppa in. De flesta Word-program har mallar att starta från.
 
Hej! Jag är en tjej på 18 år som tänkte börja söka lite extrajobb. Jag har skrivit ett CV men jag är så hemskt dålig på det. Är det någon här som är bra på det som skulle kunna hjälpa mig och kolla på mitt och se vad jag kan ändra osv? Skulle vara till stor hjälp.
Hur fick ni ert första jobb? Ge mig massa tips och råd :D

Jag tror arbetsförmedlingen har lite olika mallar. Den använde jag när jag sökte jobb :)
 
Jag har sökt ett antal jobb och kan hjälpa dig kolla igenom om du behöver hjälp. Dock tror jag det bästa är att hitta en bra mall, läsa igenom vänta någon dag och läsa igenom igen. Hitta ett utseende som gör det lätt att läsa. Och sedan gå ut till de ställen eller ring de ställen som du vill börja jobba på för att de ska få höra/se dig vilket alltid ger ett bättre intryck och att du tagit dig tiden att åka dit för att söka jobbet.

Tänk också på att få ihop ett bra brev där du berättar om dig själv och verkligen anpassar brevet till det arbetet du söker.

Lycka till! :D
 
hihi jag är snart 22 år och har ett rätt ordentligt Cv (kan vara för att jag blir väldigt uttråkad lätt ;) ), så mitt är 2 sidor och då har jag fått knö ihop allt. Något jag tycker är viktigt i ett CV är att skriva hur man har utvecklats från varje jobb. Har man t.ex jobbat i grupp kan man säga att man lärt sig sammarbeta väldigt bra, har lätt för att både ta en ledarroll ifall det skulle behövas men även stötta kolleger. (dåligt exempel kanske). Det visar att man också kan se sig själv, så det du skriver måste ju såklart vara sanning. :)
 
hihi jag är snart 22 år och har ett rätt ordentligt Cv (kan vara för att jag blir väldigt uttråkad lätt ;) ), så mitt är 2 sidor och då har jag fått knö ihop allt. Något jag tycker är viktigt i ett CV är att skriva hur man har utvecklats från varje jobb. Har man t.ex jobbat i grupp kan man säga att man lärt sig sammarbeta väldigt bra, har lätt för att både ta en ledarroll ifall det skulle behövas men även stötta kolleger. (dåligt exempel kanske). Det visar att man också kan se sig själv, så det du skriver måste ju såklart vara sanning. :)

Blandar du inte ihop CV med det personliga brevet nu :)?

(fast jag personligen tycker jag inte att varken det ena eller det andra ska överskrida en A4 ;) )
 
Blandar du inte ihop CV med det personliga brevet nu :)?

(fast jag personligen tycker jag inte att varken det ena eller det andra ska överskrida en A4 ;) )

Du har helt rätt. CV får aldrig, aldrig överskrida en sida och ska inte ersätta det personliga brevet. CV beskriver kortfattat befattning, mellan vilka tider anställningen varade och vilket företag. Annat man vill säga handlar om personligt brev.

1990-01 -- 1998-02 Kontorist Företaget AB
1998-03 -- 1999-12 Lönehandläggare AB Firman
2000-01 -- 2010-10 Personalassistent Firman Företaget
 
Du har helt rätt. CV får aldrig, aldrig överskrida en sida och ska inte ersätta det personliga brevet. CV beskriver kortfattat befattning, mellan vilka tider anställningen varade och vilket företag. Annat man vill säga handlar om personligt brev.

1990-01 -- 1998-02 Kontorist Företaget AB
1998-03 -- 1999-12 Lönehandläggare AB Firman
2000-01 -- 2010-10 Personalassistent Firman Företaget

Precis :).

En annan viktig sak som TS bör ta med sig när hen ska söka jobb:

CV't är vad som skett tidigare och det personliga brevet beskriver framtiden! Sjukt många använder det personliga brevet som fördjupande förklaring på vad man sysslat med tidigare, när det egentligen ska handla om vad du kan ge din potentiella nya arbetsgivare framöver :).
 
Jag brukar fokusera på vad mina tidigare meriter innebär för fördelar för nya tjänsten. Det är ju bara att hänvisa till CV. Och i personliga brevet ändrar man då utifrån vilken egenskap man vill poängtera i den aktuella ansökan. CV däremot förblir oförändrat oavsett tjänst.
 
Jag brukar fokusera på vad mina tidigare meriter innebär för fördelar för nya tjänsten. Det är ju bara att hänvisa till CV. Och i personliga brevet ändrar man då utifrån vilken egenskap man vill poängtera i den aktuella ansökan. CV däremot förblir oförändrat oavsett tjänst.

Ja exakt :). Du beskriver vad du kan (erfarenhet som du fått genom att skapa resultatet x när du utförde arbetsuppgiften y hos Företaget AB) som gör att din nya AG behöver dig i sin verksamhet :).
 
Jag brukar försöka anpassa CV't efter jobbet jag söker. Ska jag söka ett jobb som barnskötare trycker jag på att jag gick barn- och fritid på gymnasiet och alla barngrupper i ex stallet jag varit ledare för osv medan när jag lämnade in CV't inför en kandidatur till en styrelse radade upp alla tidigare styrelseposter, ansvarsområden och andra ideella uppgifter jag haft :)
Ett hett tips är att skaffa dig ett LinkedIn-konto där du kan lägga in alla dina uppgifter och sedan ladda ned som färdigt PDF-dokument!
 
Jag brukar försöka anpassa CV't efter jobbet jag söker.

Det upplägget känns jätteunderligt för mig. CV förändras inte, däremot lyfter det personliga brevet fram olika poster i CV.

CV är för mig enbart kalla fakta, medan det personliga brevet är skräddarsytt för tjänsten jag söker. Skulle jag snubbla över samma person med två olika CV hade jag absolut funderat över hur det går ihop.
 
Det upplägget känns jätteunderligt för mig. CV förändras inte, däremot lyfter det personliga brevet fram olika poster i CV.

CV är för mig enbart kalla fakta, medan det personliga brevet är skräddarsytt för tjänsten jag söker. Skulle jag snubbla över samma person med två olika CV hade jag absolut funderat över hur det går ihop.
Jag kanske var lite otydlig :) Det jag menade är när jag kanske mer detaljerat beskriver vissa delar medan andra saker bara nämns. För om jag skulle ha med exakt allt jag gjort så skulle mitt CV bli över en sida, medan om jag kortar ned vissa saker och framhäver andra så blir det lagom långt. Har liksom en "stomme" med saker som alltid står med och sen lägger jag till och tar ifrån efter behov. Skulle man lägga dessa två CV'n jag nämner så skulle det fortfarande gå och se att det gäller samma person/arbetsliv :)
 
Har själv arbetat ett par år inom rekrytering och för det första håller jag inte med om att ett CV endast ska vara en sida långt. Skulle jag se ett CV på max 1 sida som inte kortfattat beskriver arbetsuppgifter på varje jobb skulle det åka rätt i NEJ-högen.

När du beskriver gamla/nuvarande jobb skulle jag inkludera följande: Arbetsplats, anställningstid (från-till), arbetstitel, kort sammanfattning av arbetsuppgifter i punktform, har du gjort någonting utanför dina vanliga arbetsuppgifter (antagit dig ett projekt eller liknande) så inkludera det också.

Börja gärna CVt med några rader om dina styrkor och vad du letar efter (till exempel: du letar efter ett extrajobb inom si och så områden för att du är intresserad av/har erfarenhet av..)
 
Skulle jag se ett CV på max 1 sida som inte kortfattat beskriver arbetsuppgifter på varje jobb skulle det åka rätt i NEJ-högen.

Jag är van att granska enorma mängder med handlingar, och sitta och bläddra - nix, det som inte går att sammanfatta och presentera går bort. Det är inte många sekunder som finns tillgängligt för varje ansökan. En sorterad person kan på ett lätt sätt intressera läsaren och de flesta råd är att brev och CV aldrig får vara längre än en sida då tappar mottagaren intresset.

Själv föredrar jag denna uppställning för att enkelt och snabbt få en överblick och sålla ut intressanta delar http://www.cv-mallar.se/cv-mall/3

Detta tycker jag också är bra uppställning med vettiga rubriker http://www.cv-mallar.se/cv-mall/2
 
Blandar du inte ihop CV med det personliga brevet nu :)?

(fast jag personligen tycker jag inte att varken det ena eller det andra ska överskrida en A4 ;) )

Jag har alltid skrivit mitt CV så, dock är det väldigt kortfattat och i punktform. Har aldrig haft några problem med att få jobb samt fått mycket positiv kritik. Tror dock mycket ligger i hur man skrivet. Att man bara skriver ett företagsnamn ger inte arbetsgivaren så mycket medan om du skriver vad du gjort och att du faktiskt utvecklats ger ett mycket bättre intryck. Visst är det säkert olika från arbetsgivare till arbetsgivare men så resonerar jag och det har gett mig flera intervjuer och jobb :)
 
Den enda gången jag har haft olika CV har varit om jag sökt två helt olika typer av jobb. När jag söker mer "riktiga" (läs: varaktiga och mer utbildningskrävande) jobb har min kandidatexamen och övrig högskoleutbildning varit fokus, och därför har jag lagt studier/utbildning direkt efter personuppgifterna i CV:t. När jag istället har sökt sommarjobb inom mindre "avancerade" områden har jag bytt plats och skrivit arbetslivserfarenhet först. I de fallen struntar ju arbetsgivaren lite i att jag har en kandidatexamen, men att jag har jobbat inom branschen under nästan tio års tid under somrarna är betydligt mer intressant.
 

Liknande trådar

Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 491
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 089
Senast: Rosett
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 275
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 419
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp