Bukefalos 28 år!

Hjälp med daglig variation

M

mariapian

Har ett 13 holländskt halvblodssto på foder (ca 1 1/2 månad nu) som jag tävlar och tränar dressyr med. Hon är härlig att rida även om hon är litet "tittig".

Dock har jag problem att få den vardagliga ridningen att bli tillräckligt varierad. Hon bör gå varje dag och där vi står nu idag finns inga ridvägar om man inte korsar och rider en liten bit på en stor och trafikerad väg (vilket jag inte vill). Finns tillgång till en utepaddock och en stor gräs äng man kan rida på.

Jag vill gärna bygga på mera utan hennes muskler så hon tappat de flesta hon hade på det tidigare stället hon varit på. Massa tips är välkomna! :)

(vi kommer 1 juli flytta till en större anläggning med ridhus, paddock och ridvägar!! :D )
 
Sv: Hjälp med daglig variation

Flytta ut på ängen flera dagar i veckan, lägga ut bommar att rida över och kanske serpentiner med upphöjda bommar vid varvsbytena i mitten. Men helt klart, flytta ut så får ni lite mer variation ;)
 
Sv: Hjälp med daglig variation

Rid ut, rid ut, rid ut... :) Finns ingen bättre variation än mycket uteridning; rakt in i skogen, klättra, fullt ös medvetslös på ridvägar, 3 timmars skritturer på långa tyglar... Så passa på att utforska omgivningarna efter flytten.

På banan använder jag en del caprilliövningar. Är lite otålig och måste aktivera mig själv för att kunna aktivera hästen - har jag en massa övningar att rida emellan blir det mer vettigt gjort - stressfjollan coolar ned och måste koppla på hjärnan, och ambitiöse Suris tycker det är kul.

Enklast möjliga är att sätta ut koner och rida volter/fram- bakdelsvädningar runt, resp sidvärts/ tempoväxlingar emellan, eller övergångar/ryggningar/halter vid dem. Allt för att komma bort från väggar/staket. Det underlättar (för mig) med fasta hållpunkter för de flesta övningar, för att förbereda och genomföra någonting precis där jag tänkt.

Det finns en utmärkt liten bok av Reiner Klimke "Cavaletti - utbildning av ryttare och häst" med en hel drös olika cavalettiövningar. Utmärkta för alla ekipage. :) Samma sak där, en stressad häst lär sig att vänta och slappa av vid bomövningar, och den lite flegmatiske hästen får sträcka på sig och lyfta tassarna. Du får mycket gratis.

Tömkörning är bra träning för hästen som får höja ryggen och stretcha utan sadel, och även för den ryttare som kanske behöver motioneras själv litegrann. Du kan göra det mesta på töm. Jag brukar tänka lång och låg - ser det som avslappning och stretch - men du kan som sagt göra det mesta som du gör uppsuttet.

Löshoppning är roligt för de flesta hästar - samla ihop ett gäng i stallet så hjälps ni åt att bära bommar. Gör en enkel kombination, hinderhöjd beroende på häst. Både kul, och nyttigt att se sin häst röra sig utan ryttare.

Rena banövningar finns det massor av - enklast är att googla, och kolla igenom de gamla ridhandböckerna. Finns övningar för alla utgångspunkter och svårighetsgrader. Har du hjärnsläpp någon dag men inte vill bara skritta ut så kan du ju rida något av dressyrprogrammen. Man behöver inte vara stringent i sin träning, men det är bra att ha en struktur i alla fall. Sedan anpassa man sig efter sitt eget och hästens humör. Är hästen grinig och trött är det ingen idé att bråka - gör något lättsamt den dagen då.

Ser fram emot en massa andra tips här, alltid finns det saker man kan sno och pröva hemma. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 079
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 780
Senast: DeDen
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Angånge att variera underlag. Hur mycket brukar ni variera? Mitt sto är väldigt nervig och har ingen möjlighet att rida ut med...
Svar
7
· Visningar
1 437
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp