Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Problemet med hudterapeuter är ju att alla (?) rekommenderar produkter ur det sortiment de för. Något som inte alls blir bra alla gånger... Jag har inte på senare tid varit till hudterapeut, jag blev seriöst ganska avskräckt sen den gången (för typ 15 år sen ska erkännas..) det gick helt åt skogen och det tog ett halvår och läkarinsats att få hyfsad ordning på den stackars huden igen. (Jag dras fortfarande med rodnad och rödflammighet sen dess dock). Jag klandrar i sig inte hudterapeuten för det, de rekommenderar ju det som de verkligen tror på ska fungera och som borde fungera.

I princip varenda linje av hudvård anser sig ju ha något för alla hudtyper. Men tyvärr så är det ju inte så att t ex alla med känslig hud tål produkterna avsedda för känslig hud från märke/linje X. Men att få en terapeut/försäljare/representant att "gå med på det" är ju inte alltid så lätt. Ofta kan man ju få prover, men inte alltid.

Så, jag brukar köra "prova själv" med just prover. Ibland kan man ju få prover som räcker några gånger (vissa saker fungerar bra i början men efter några dagar - en vecka slår huden bakut), andra kan man ju bara få prov som räcker för en gång. Men då kan man ju i alla fall sålla bort de värsta, de som huden reagerar på direkt vid första appliceringen.

Poblemet med prover är ju att man måste testa en produkt under en längre tid, i alla fall ett par-tre månader, innan man kan dra någon rättvis slutsats. Jag avråder dig verkligen från att prova produkter hipp som happ. Det är inte konstigt att huden blir irriterad om du hela tiden tillför nya produkter. Ska du testa så gör det ordentligt och ge huden en ärlig chans att vänja sig och ge respons på produkten. Det tar ungefär en månad för huden att förnyas, så ge en produkt tid att verka.

Jag håller med dig i problemet med hudterapeut, men vad ska man göra? Vem du än frågar så kommer du ju att få ett subjektivt svar. I denna tråd är svaren grundad på en högst subjektiv uppfattning och ges utan någon som helst ingående kunskap om vad just du kan behöva.

Det som är vitsen med hudterapeut tycker jag är att, om man hittar ett märke man seriöst tror på, så kan en hudterapeut hjälpa en att rekomendera mest lämpliga produkter från just det märket. Har du stora problem är väl ett lämpligt första steg att rådfråga en dermatalog, som har medicisk kunskap, men de kanske du redan har gjort?
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag blir också jättetorr. Tål du sådana saker som Försvarets hudsalva och/eller idomin-salva på de torraste ställena? Jag var ovanligt torr i förra veckan (fick hemska torra partier på kinderna (precis under ögonen) och även vid näsan, men jag lyckades få rätt på det med ovanstående krämer på just de ställena. För övrigt använder jag Willy's olivcreme i ansiktet, men ibland är det bara inte tillräckligt. Jag provade också någon nattcreme från apoteket som mamma hade, men inte ens den var tillräcklig just då. Sa bara "slurp" och så var den försvunnen...
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag har inte kört test-vm kanske ska förtydligas. Utan tidigare så jag har ju hittat något som fungerar och hållit mig till det. När jag behövt byta (för att något förändrats eller produkten utgått) så har jag testat mig fram till en ny produkt som fungerat och hållit mig till den.

Nu däremot hittar jag inte någon ny bra. Sist jag bytte var efter roaccutanbehandlingen. Sen har jag i 2 år haft samma hudvård. Vilket fungerat fint. Tills nu då den inte räcker till och jag måste hitta en ny. Vilket visade sig betydligt svårare än innan :S. Om man räknar med EL så har jag provat tre olika senaste månaden. En tål jag osv men den ger inte tillräckligt med fukt, en tålde jag inte alla och EL håller jag på att utvärdera.

Det räcker med en vecka som längst för att avgöra om huden tål det, funkar det inte ur det perspektivet efter en vecka fungerar det inte efter en månad eller ett år heller :(
Så att om huden protesterar ge det längre tid skapar bara mer problem.

Genom att få andras erf kan jag ju just se om jag kan hitta ett märke jag tror på. Om jag inte reagerar på appl i armvecket, på appl i ansiktet och det efter 3-7 dagar fortfarande inte finns reaktion samt att det tycks återfukta nog - ja då är det ju värt prova. Oavsett vem som från början rekommenderat det. Med tanke på att hudläkaren inte kan ge mer hjälp än "hitta något du tål och kör med det", men det receptförskrivna som finns inte fungerar så är det ju bara att göra som förr. Hitta det som fungerar helt enkelt, och då är det ju bara trial and error?

Till den som frågade - idomin går bra men är såpass kladdigt att det täpper igen porerna på sikt. Är dock den ständiga räddaren i nöden när det blir för jävligt (och när jag åt roa var det idomin var 30e minut som krävdes. Gav blank i ansiktet en ny innebörd ;P)
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Kanske långskott men äter du ordentligt och dricker mycket? Äter du p-piller eller andra läkemedel som påverkar hormonerna?
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Skulle kunna äta betydligt bättre, men så har det alltid varit. Dricker bra. Inga hormoner alls sen 2011. Inga läkemedel förutom methotrexate (cellgift) i liten dos och folsyra. Det ska/borde dock inte påverka torrheten i hyn, och jag kan inte märka någon förändring vad gäller det före resp efter jag började medicineringen. Sen kanske det påverkar ändå, är ju svårt säga. Men om det så är så, så fördelarna uppväger nackdelarna med råge då.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag har tyvärr inga tips åt dig, verkar vara ett helvete det där. Hoppas det kommer någon klok person med en bra lösning!

Dermalogica har jag dock hört mycket gott om men aldrig testat själv.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

jag är också torrboll, på vintern får jag vita fnasområden i ansiktet och sista åren har jag fått röda, fjällande eksem under ögat när det är som värst.
Jag använder dels canoderm från apoteket plus Body shops aloe vera krämer och sen en fuktmask från dem (rosa burk med något vitamintjosan). Fuktmasken tar jag inte bort, den brukar sörplas upp rätt bra ;) Använder fuktmasken flera gånger i veckan under värsta vinterperioden, plus att jag smörjer 2-3 ggr per dag. Rengör inte mer än vad som blir i simhall och dusch, aldrig tvål eller rengöringsprodukter. Vid de sällsynta tillfällen jag har smink på mig tas det bort med hudkräm och aningens vatten, tycker det fungerar bra för att få bort och återfuktar ju direkt ;)
Smörjer direkt efter jag duschat, annars stelnar huden i ansiktet så det känns som en stel mask som ska spricka O_o
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Det är vitamin E-serien du tänker på, den rosa :)

TS:

The Bodyshops Aloe Vera-serie säger jag också! Inga färgämnen, ingen parfym, inget konserveringsmedel.
Funkar perfekt för mig som är superkänslig och torr som en...torrboll :D

Jag använder mig av nästintill HELA serien:

Ögonkräm (liten tub men dryg som 17)
Serum
Dag/Nattkräm

Och så rengöring, enbart vid sminkborttagning:

Cleansing gel
Skum
och sist ansiktsvatten.

Dessutom prisvärt.

Nu har jag också börjat använda (nutriganics) "drops of youth" under...ojoj vilken skillnad det blev, men det är ändå så att man klarar sig med bara av-serien, DOY ger bara det där "lilla extra" :)
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag tog upp mitt intresse för aromaterapi igen. Just nu använder jag en blandning av olivoljesqualane och nyponfröolja i ansiktet, med eteroljor (lavendel, blue tansy och romersk kamomill).

En salva som också är bra är Badger Baby Balm, den är bra att ha i fickan.

En annan olja (eg flytande vax) som är bra är jojobaolja. Den använder jag till kroppsolja. Eteroljorna jag har i den är väl inte valda för att de är läkande, där är jag ute efter doften!
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag har supertorr hud, sådär så det flagnar och blir röd om jag inte smörjer in mig. Jag använder den här
105212854_yves-rocher-skin-anti-agressions-2-piece-set-anti-.jpg

( Ta bort om det räknas som reklam ) Använder den också innan jag ska sminka mig. Och i sminkväg använder jag HM:s egna :P Den tål jag om jag smörjer in ansiktet innan.+ att den finns i ljusfärg.. då jag nästan är likblek ;)
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

kl
Kolla om du hittar någon som gör bivaxsalva med en gnutta tjära i. Eller kådsalva. Ja det flötar men bara en stund. Står man ut en kvart på kvällen när man ändå gör något annat så är den "borta" sen och huden är mjuk o fin.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Ja precis, Bio Oilen går ju att ha överallt. Med fördel på exempelvis bristningar. Body Shops Aloe Vera serie som någon annan rekommenderade är också väldigt snäll. Tycker dock att rengöringen är sådär.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

A-vitamin (retinol) brukar inte gå alls, brukar bli illrött, flammigt och hetta tyvärr. beror säkerligen på mängd, men den A-cremen verkar ju vara baserad på det?

Övriga - jag skriver ner tipsen, och ska försöka få tag på test/prov =)
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag är en sån som lätt blir torr i huden och är allergisk mot det mesta.

Jag kan inte använda de flesta såna märken som finns på Kicks tex : Biother, Clinique, Lancome, Estee Lauder etc vare sig i form av hudvård, rengöring eller foundation(eller shampo etc). Jag blir som minst snustorr och oftast får jag även utslag.

Jag kan bli tillfälligt hjälpt av en del feta salvor. Men innehåller de mineraloljor blir jag på sikt eg sämre av dem. Och huden känns som den ska spricka mellan tvätt och smörjning för att det blir så torrt. Det kan handla under minuten som den känslan kommer.

HTH etc svider som syra och jag får utslag om jag inte rent av måste tvätta av det för att det svider så.

Det som funkar bäst för mig är ansiktstvätt från Dermalogica(Special Cleansing gel), A-vitaminkräm och på det sen lite fuktkräm från Dermalogica(Intensive Moisture Balance) på de torraste ställena.
Foundation har jag Dermalogicas Treatment Foundation. Den innehåller inga mineraloljor. Ska jag ha puder har jag Smashbox Halo. Det är inte uttrokande på samma sätt som de flesta andra. Och det innehåller inte mineraloljor.
Ibland drar jag på lite fuktmask från Dermalogica(Intensive Moisture Masque).
Tror dock inte allt från Dermalogica funkar på alla. Jag fick tex syra-känsla av deras shampo som jag utan tanke kladdade i skallen iom att deras hudgrejs funkat så bra för mig. Det gör jag inte om!;)

Bio-oil fick jag testa igår på händerna. Där brukar jag tåla mer saker än i ansiktet. Men jag tyckte den var mkt bra till nagelband/händer! Så sån ska jag köpa. Har än inte kollat innehållsförteckning. Så jag vet inte om jag vågar testa i ansiktet än.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag har för mig att HTH innehåller karbamid och att det är det som svider (jag tål inte karbamid).

@tuaphua: Kan du använda feta salvor rekommenderar jag Badger Baby balm, inga mineraloljor så lång ögat når! :)
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag och barnen är riktigt känsliga, men för oss fungerar A-derma serien, det finns lika olika varianter där men ialla fall på det apotek jag brukar gå är de generösa med varuprover så man kan prova om det fungerar.
Jag har även provat Mary kay som ska vara bra för känslig hud, jag blev tvungen att skrubba ansiktet efteråt och smörja i flera omgångar med A-derma innan hunden lugnade ner sig igen...

Det är svårt med känslig hud och man måste försöka lista ut vad man reagerar på, jag är jättekänslig för tex tvättmedel och det slår ut hela kroppen genom att klia... Sen har jag också upptäckt att jag inte tål vissa konserveringsmedel, så även om det är hudvänligt så fungerar det inte för mig...
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Kallpressad (jungfru)olivolja, både utvärtes och invärtes (har jag blivit rekommenderad av läkare) googla gärna. Eller som du redan fått tips om produkter med aloe vera.

Sen funderar jag om du inte skulle ta och kolla upp blodvärden lite allmänt sådär.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Fast allt är väldigt individuellt, min väninna som har känslig hud får finnar som en tonåring om hon använder olivolja. Jojobaolja som känns lika fet går däremot bra.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Kallpressad (jungfru)olivolja, både utvärtes och invärtes (har jag blivit rekommenderad av läkare) googla gärna. Eller som du redan fått tips om produkter med aloe vera.

Sen funderar jag om du inte skulle ta och kolla upp blodvärden lite allmänt sådär.

Jag står som sagt på metothrexat så blodvärden kollas varannan - var tredje månad. Finfina. De kollar på rutin blodbild och sen lever, folsyra och lite grejer. Innan jag fick börja kuren tog de extremt många prover och väldigt fullständiga(så nu är jag helt säker på att jag inte har HIV heller, inte för jag någonsin tvivlat men apropå fullständiga prover *s*). Borde varit i jan kuren startade, och hudproblemen var långt innan dess.

Olivolja går inte (av någon anledning, annan olja går bra, både barnolja, solrosolja och rapsolja samt olika "kroppsoljor" - som jag inte så noga studerat innehållet i). Men oljan känns som den är akuträddning "bara", det blir ingen långvarig effekt ens om jag använder den regelbundet längre tid. Känns som det smörjer men inte återfuktar om du förstår hur jag menar?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 332
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 083
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 222
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp