hjälp med läkemedelsuträkning

Beet

Trådstartare
En patient ordineras subkutan injektion Morfin meda 6mg. Styrkan är 10mg/ml. Du behöver späda 1 ml morfin till styrkan 1mg/ml.

a) hur många ml isoton koksalt späder du med?
b) hur många ml ska patienten tillföras.

Jag har verkligen hakat upp mig och jag sitter fast, är det någon som skulle kunna förklara och visa hur jag räknar ut detta? :)

/Beet
 
Sv: hjälp med läkemedelsuträkning

Hur långt har du kommit och hur har du tänkt so far?

Jag vet inte hur man "ska" räkna läkemedelsräkning men jag kan ju räkna ut svaret rent matematiskt. Hur ser systemet ut som ni ska använda? Var finns det för instruktioner?
 
Sv: hjälp med läkemedelsuträkning

Du har en lösning som har koncentrationen 10 mg/ml och du vill få en lösning som är 1 mg/ml dvs tio gånger så svag koncentration. Att ta upp mindre än en ml är svårt så det bästa är att utgå från en ml av originalkoncentrationen.
Enklaste sättet att räkna är att använda formeln
V1 x C1 = V2 x C2
V1 är hur mycket du vill ta av ursprungskoncentrationen dvs 1 ml
C2 är ursprungskoncentrationen dvs 10 mg/ml
V2 är volymen av den önskade koncentrationen dvs okänd
C2 är slutkoncentrationen dvs 1 mg/ml

1ml x 10 mg/ml = V2 x 1 mg/ml. Lös ut V2

V2 = (1 ml x 10ml) / 1 mg/ ml

V2 = 10 ml

Slutvolymen är 10 ml och från det subtraherar du 1 ml dvs den millilitern du hade av original koncentrationen. För att få en slutvolym av 10 ml tillsatte du 9 ml isoton saltlösning.

Nu har du en lösning som innehåller 1 mg substans per milliliter och du vill ge totalt 6 mg till patienten. Ger du 6 ml av lösningen så får patienten i sig totalt 6 mg.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 686
Senast: Zaria
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 701
Senast: Mitra
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 052
Senast: Appetax
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 047
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp