Hjälp med vagn, sele, mm!

Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Åh stort tack för den informationen!! :bow:

Jag letade och letade efter information, men fann inte ngt vettigt alls och de bilder jag fann gav mig inte mkt hum om funktionen på dem.
Skönt att jag läste detta nu så slapp jag ligga sömnlös inatt och fundera på konstruktionen :laugh:

Men...vad är poängen med denna konstruktion då? Som jag förstår på dig så är den inget jag behöver sakna på min sele, men för ngt bör det väl vara bra ändå?

*Catherine som väldigt gärna vill se ngt positivt i allt*
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

tack för det, då vet jag att det blir piggar framtill på min rockard!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

då ska vi se då.....

du ska ha en kärra med minsta 155+50 cm skackel, dvs 205 cm.
en bra bröstsele är väl att rekomendera.
om kärran har lösa skacklar, dvs att skackeln kan röra sig upp ch ner utan att kärran tippar, så ska du ha en sm däckel som TS har.

på den selen som jag har är inte den remmern rörlig och då bör jag egentligen ha en kärra med rörliga skacklar, men till den hobbykörning jag har tänkt att syssla med, med skritt och trav på raka vägar, så spelar det inte så stor roll.

detta är väl en prinsessvagn?
benningtongigg.55.jpg

till den kärran bör du en sån däckel som -Catherine- så tjusigt beskriver några sidor tillbaka.
den på hennes och TS sele (om jag har fattat rätt) så rör sig remmen, sär skackeln urr uppfäst i, upp ch ner, beroende på hur kärran rör sig.
den däckeln kallas stilettdäckel.

min kallas vagnsdäckel och bör användas till den här typen av vagnar, där skackeln rör sig upp och ner själv utan att kärran hänger på.
(om man ändå hade råd att köpa en sån..... :love: )

har ja fattat allt rätt då?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

hmmm...
undrar om inte tilburytug-spännen sitter mer på den kraftigare typen av selar, typ maratonsele, för att hålla när man kör med maratonvagn? :idea::confused:

jag vill iallafall inbilla mig att dm hålla bättre och längre än vaggor (:D) av läder och tål mer påfrestningar....

det går att spänna upp, men som Anna_ skriver, det är lite bök och skacklen på min rockard har nästan samma diameter som vaggan, så det går att trä in den utan större bekymmer.

nu funderar jag på om sambon ska få borra två hål längst fram på skackeln, så att jag kan "låsa fast" skackeln med en låspinne istället för en pigg.
min kärra kan ju tippa uppåt och då finns ju möjligheten att skackeln hoppar ur...
*spånar spånar spånar*
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ja, en sån!:D Jösses, mycket att tänka på.. Blir nog att inhandla vagn och sele samtidigt ändå... Drömmen är en sån vagn med fyra hjul som man brukar ha vid bröllopskörningar och sånt, men det är ju lite överdrivet såhär i början :P
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Åh vilken fin vagn, en sån skulle jag vilja ha :love: Finns de i storlek shetland tro?

Ang. däckeln på TS sele så är den av samma typ som på din sele, alltså en vagnsdäckel. Jag har tre selar till mina ponnysar, en av dem är exakt samma modell som just TS, det är den som är på mina bilder längre tillbaka i tråden :)

Ja, de där "vaggorna" som du har på din sele ser onekligen väldigt rejäla ut, de borde ju hålla för en hel del belastning tycker man. Och har man som du rätt dimension på skakel så behöver man ju inte spänna opp å igen dem var gång man selar på.


Låspinne låter ju som en fin-fin idé, det borde ju kunna fungera alldeles utmärkt :idea:. Lätt att sela på och lätt att lossa om olyckan skulle vara framme. Undras varför man inte ser sånt på färdigtillverkade skaklar?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

ja, det kan man ju undra...... ??

tänker ungefär såhär:
31371698.jpg


försöker hitta nått liknande på nätet, men får inga bra träffar!



*3 minuter senare*


ahhhh, denna fantastiska hjärna!
tar givetvis en såhär! snabbfäste på den, så det kommer bli busenkelt att fästa den!
om man sätter U-formningen åt sidan, alltså liggande, så kan skackeln röra sig uppåt och neråt utan att kunna hoppa ur läge! :banana::banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

:love:
herregud, jag är ju ett geni!

om man inte kan sätta på en svängel, så borde det funka ypperligt med en sånhär i vardera hörn, vid skackelfäste, bak på kärran. en draglina emellan, som fästs i selens draglinr och altihpa löper fram och tillbaka! :d
känns dock som att en lite mer hållbar wire är att rekomendera....
vid närmare eftertanke, så kan det inte var en så bra ide ändå.....:crazy:

men det är kul att spåna! :idea:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Japp, du är helt klart ett geni! Jag är mkt imponerad! :laugh::bow:

Schackeln var ju en toppenidé, det borde ju funka väldigt bra, bara du hittar en i rätta dimensionerna. Den får ju inte vara för grov för då försvagar väl hålet du måste göra för den skakeln (?), men inte heller för klen för då riskerar den ju att brista. Men hittar du rätt med måtten så kan iaf inte jag se ngt hinder för att den idén skulle misslyckas.

Din idé med draglinorna genom två block har tyvärr ngn annan varit före med att uppfinna, det är vanligt med den konstruktionen på tryckvagnar inom travsporten. Det funkar faktiskt mkt bättre än vad det låter i teorin, även om jag nog skulle föredra en svängel istället...om jag fick välja alltså :D

Jag gillar ditt sätt att tänka, det är roligt när människor tänker "out of the box" :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Din idé med draglinorna genom två block har tyvärr ngn annan varit före med att uppfinna, det är vanligt med den konstruktionen på tryckvagnar inom travsporten.

fasen åxå... ja som trodde jag hade hittat min väg till ekonomisk oberoendehet. :mad:


:D
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Hej alla underbara människor på denna tråd som jag följt :) Äntligen en tråd där folk är snälla mot varandra :banana:

Har tänkt börja köra min häst lite, har aldrig gjort nåt sånt innan, och vet faktiskt inte om hon (min häst) gjort nåt sånt heller

Men jag köpte en sele som jag tyckte va fin, vet inte om den är det,... men men och nu tack vara er så har jag testat att dra ett litet traktordäck bakom henne
Hon va superduktig och tyckte inte alls det va läskigt med det höga skarpljud som blev av däcket som drogs mot gruset!:p

Men jag vet ju inte alls om min sele sitter bra eller inte så jag tänkte om ni ville ta en titt

http://www.pixbox.se/pic_show_id31378752.html

Har knäpt fast skakelrämmarna (eller va de nu heter) från bakselen upp i svanskappan för att de inte ska hänga å dingla

Vill verkligen köpa en rockard, men tycker det är så svårt att veta vad man ska tänka på. känns som att de man köper av lätt kan blåsa en om de märker att man inte kan nåt... (om man köper begagnat som jag tänkt göra)

Men vad menar du med
du ska ha en kärra med minsta 155+50 cm skackel, dvs 205 cm
vad är +50?

Min häst är bara 152cm hög och shagyaarab så hon är ju ganska kort i ryggen så jag funderar på om man kan ha en rockard för stor ponny... nån som vet?
en sista fråga... ska man ha broms på en rockard? eller är det bara på stora vagnar man har det?

Tack så mycket för den bästa tråden jag läst på buke hittills!!!!!!:bow:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Den sitter ok tycker jag. Du får antagligen justera lite efterhand när du sätter vagn bakom.

det står i TR (tävlingsreglementet) det att man ska 50 cm bakom hästen till vagnen så att hästen inte kan slå i vagnen.

Det är inte så vanligt med broms på rockard och du kan säkert lära din häst att hålla igen i nedförsbacke med hjälp av bakselen.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Varmt välkommen in i tråden! Här har vi så trevligt med varandra så :)

Vilken fantastiskt vacker häst du har, den kommer att blända alla när du väl får den att gå framför en vagn. Och som det verkar så är det inte långt borta heller, det verkar ju vara en baggis att dra däcket :D Selen ser fin ut den också!

Det är otäckt när man börjar att leta körutrustning första gången, det är som du säger väldigt lätt att man blir lurad om man inte är riktigt säker på vad man skall ha. Men som tur är så finns ju Buke, här kan man fråga och fråga och fråga :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Hej alla underbara människor på denna tråd som jag följt :) Äntligen en tråd där folk är snälla mot varandra :banana:

............

Tack så mycket för den bästa tråden jag läst på buke hittills!!!!!!:bow:

Hej själv! Visst är det en underbart bra tråd? Jag startade ju den och jag var ganska orolig att folk skulle hacka på mig. Jag kunde ju verkligen inget, har en väldigt, väldigt fet ponny (sommarbete!!!) och hade en miljon frågor.
Men jag har fått massor med bra hjälp och det finns så mycket snälla och urtrevliga personer på den här tråden! :D Hoppas du får hjälp med allt, tyvärr är jag själv för dålig för att hjälpa dig!

Och ja, detta är helt klart en mycket bra tråd! ;) Håller med dig om att det är den bästa tråden här! Så härligt att så många kunniga personer engagerar sig och hjälper såna som mig :bow: :laugh:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ja, här kan man verkligen fråga massor :)

Jag skulle ju "bara" vardagsköra shettisen härhemma för motions skull och ha något annat än den urjobbiga travselen......

Nu har jag ny shettis med ny bra sele, ny inkörd quarter med bra sele ( båda alltså med lös brösta, draglinor och baksele ).
shettisen har vagn med svängel och till quartern har jag nästan beslutat mig för att köpa ny vagn, typ Oxer/Courbette modell, för det är så hiskeligt svårt att hitta en duglig rockard.

Jag menar, man åker ju inte 50 mil enkel väg för en begagnad "trav" rockard.....

Har varit och tittat på 3 stycken nu:

Nr 1 var högt säte, jättebra med rejäla däck och bra konsturktion. Men skakelfästerna var jättekonstiga, ingen svängel och supertung, verkligen knappt så jag orkade lyfta den och jag är ingen liten mus....

Nr 2 var sittbrunnen ( heter det så ?? ) väldigt lång, säkert över 1 meter men den var väldigt lätt...för lätt nästan, dvs när någon satte sig på sätet så blev dne baktung när skakeln höjdes över en viss höjd......Hade väl gått att åtgärda med att sätta på vikt framtill men det var en del jobb på den med nytt golv osv så kändes inte aktuellt....

Nr 3 var oxå högt säte, bra och svängel på, otroligt nog, hemmabygge som den var ;) men svängeln satt under golvet på sittdelen ??? ( har det någon betydelse för funktionen ? ) och jag tror skaklarna var precis på håret till att vara korta....mätte endast med att gå men blev knappt två stora "meterssteg"......

Och allt annat jag tittat runt på kostar runt 4000 plus kostnad för att hämta ca 20 mil enkel väg ( och tänk om man inte gillar det när man komemr fram.....40 mil resa utan nytta....)...

Så en ny för runt 6-7000 verkar låta ganska ok tycker jag :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Hej alla underbara människor på denna tråd som jag följt Äntligen en tråd där folk är snälla mot varandra
Samma anda som präglar hela denna del av hästsporten, tycker jag :love: :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ååh vilken fin sagohäst!:love::love:

Att dra däck ser ut att vara en baggis, som sagt, och selen ser ut att sitta bra. Sen kanske du får justera när den väl är spänd framför vagn. :)

En sån sele har jag på min önskelista just nu. Var har du köpt din?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Hej igen!
Nu kommer jag med nya frågor!! ;) Har tyvärr inte kört något, då jag inte har hittat någon svängel ännu. Men jag har hittat svets-kunniga personer!
Så nu undrar jag vad jag ska tänka på när jag gör en egen svängel (eller det är inte jag som svetsar).

Jag har en ganska stor shettis, maxad a-ponny. Vilken längd på svängel är bäst? Har läst 65 cm någonstans, stämmer det?
Vad är skillnaden mellan en "svängd" och en rak?
Bild på svängd: http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=149
Bild på rak: http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=151

Hade tänkt ha såna fästen som det är på den översta jag länkade till, vart kan man köpa de (eller liknande)?

Vilket material är bäst?

Jag vet att man bör ha ett "stopp" längst ut, hur stort ska det vara?

Behövs några andra saker/öglor eller liknande? :confused:

TUSEN TACK på förhand! :bow:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag har 65cm mellan spetsarna på min svängel, det funkar bra till min lilla shettis samt till min lilla B-ponny.
En svängd svängel löper mindre risk att banka i vagnen, men det beror givetvis mkt på hur fästet ser ut också. Det är till viss del en smaksak, personligen tycker jag de svängda är snyggare :)

Fästet på den översta du länkade till ser ut att vara vanligt plattjärn samt klammer, dessa hittar du i vilken järnaffär som helst.
Materialet i svänglarna brukar vara vanligt pulverlackerat järn/stål, men håll en viss reservation för att jag kan ha fel där eftersom jag bara har erfarenhet av hemma snickrade svänglar. I min svängel är det 8mm plattjärn, samma som vanliga hästskor smids av. Jag bad min hovis köpa ut lite extra åt mig när hon beställde hem till sig.

Jag har inget stopp alls på min svängel, men så använder jag den sortens säkerhetsfäste & "konverter" som Cilla länkar till längre bak i tråden. Alltså har jag gjort det enkelt för mig och bara borrat hål i svängeln för fästena. Har man omslagslinor till selen så bör man ha ngt form av stopp för dem, men det kan ju i enklaste fall bara vara en bit gummi som man fäster med en slangklammer (så såg det ut på min provisoriska bank-bank-svängel).

Fick jag med allt?

*Catherine som precis kommit hem från staden och är i chock för hon avskyr att åka in till stan - Hemma bäst!*
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 779
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 573
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 973
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp