Hjälp med vagn, sele, mm!

Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

jag och mina tusen frågor.....

mina draglinor ser ut såhär baktill, fast jag har inte metallspännena.
kanska kan vara en bra ide att köpa dom sm är på bilden.
men då undrar jag.... vad för koppling ska man ha? hur hurcket ska det hålla för? villa ju inte att spännet ska brista!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

*kl* Till alla! Måste bara säga att ni är så sööööta! :D :love: Ni är så hjälpsamma mot varandra, inte en antydan till "jag kan mer/bättre än dig" men inte heller en "jag kan ingenting"-attityd. Underbar stämning, underbar attityd hos er allihop! :D

-Catherine-, underbart pedagogiska bilder och text! En eloge till dig som la all den tiden! :D

Nu sviker mitt minne mig, men fysiknörd nr. 2 ( ? :o ) så nu har jag förstått hur svängeln ska sitta. Tack för förklaringen, och då var jag inte helt ute och cyklade! :D
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ringde just till Drive Out och de har sommarstängt nu!!!!
Minst tre veckors leveranstid sa han :cry: Så typiskt! Nu måste jag verkligen hitta ett annat ställe :P

Ring Börje i Floby! Han har nog aldrig semester fast just den här helgen är han nog på brukshäst SM i Lillerud (Karlstad) men det går säkert att ringa ändå. Han är alltid pigg på att snacka affärer.

http://www.flobyoverskottslager.nu/
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Antingen får du be en svetskunnig att svetsa ihop den trekantiga adaptern som du ser på bilden eller får du slå draglinan om svängeln. Eller får du också ringa Floby-Börje och be honom sicka adaptrar till dig.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Han är VÄLDIGT pigg på att snacka affärer! Så man får nog ha lite tid på sej om man ska ringa :D Men bra är han.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Om du skruvar upp dina "pluppar" på selen, kommer inte remmen att löpa dårå? Jag tänker mig att din sele kanske är en maratonsele för den ser så rejäl ut, och jag har för mig att på en del maratonselar kan man välja mellan vagnsdäckel eller silettdäckel.

Jag är skitnyfiken på de där plupparna, kan du inte testa och se vad som händer om du lossar dem? :)

Angående draglinorna så har jag det precis som det ser ut på den undre bilden som du länkade till. Jag har köpt kopplingarna (de som sitter i draglinan) på Driveout och sedan köpte jag snabbkopplingen på Börjes (de var MKT billigare där :p). De tål flera tons belastning så man behöver knappast vara orolig för att de brister.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Klart att man försöker hjälpa varandra, det är bara roligt :)
Jag har lärt mig massor av alla snälla bukefalister och kan jag lära ngn annan ngt så blir jag så glad av det.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

pratade med Jenny på Driveout, tog med både snabbkoppling och adapter i paketet med svängeln.

jag går och skruvar på stört!
om det sitter en skruv där, så är det väl meningen att man ska kunna skruva upp den...... :d

BRB!!!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

skoj att skruva. :D

skruvade ur pluppen först.
31368754.jpg

kunde inte röra remmen....
tog bort tömringen.
kunde inte röra remmen.
tog skruvmejseln och bröt lös lädret på ovansida och nersidan och PLOPP!
31368751.jpg

så lossna den och kom ut!
så det var bara till för att hålla fast däckelgjordsremmen.

synd, hade varit skoj att kunna byta annars!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Äsch vad snopet :(
Jag som hade hoppats att det skulle vara ngn mer snajsig funktion i gömmorna bakom den pluppen, nu blev jag en smula besviken..*suckar lite*...Men, jag lärde mig ngt nytt iaf och det var ju egentligen inte dumt.

Det är alltså en vagnsdäckel du har där dårå? Med sån "tilburytug-spänne" för skakeln? Kan det vara en maratonsele du har köpt? *tusen frågor och än fler funderingar*
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Det tar sig, nu lär vi oss massor ju :D

*klurar vidare*:

Som jag har förstått så är maratonselarna lite (ok, rätt mkt då :p) kraftigare i utförandet, mer rejäla liksom. Rätt logiskt om man tänker efter, de får ju utstå en hel del extra belastning än de selar som vi som bara joggar omkring på byavägarna har på våra hästar. Maratonselarna har väl också oftast vagnsdäckel eftersom maratonvagnarna är tvåaxlade (har de rekade skaklar också kanske?)? Din sele ser iaf onekligen väldigt rejäl ut, vilket givetvis inte på ngt vis är till en nackdel.

Det där tilburytug-spännet, vad har det för funktion tro? Det ser väldans flott ut :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

-Catherine- - Den gick av på ena sidan och av trycket som blev på andra sidan så gick den också av. Redan när jag hade kört 5 ggr med selen så var den sliten , så jag skulle lämna in den på lagning och få en ny rem genom däckeln. Jag hann inte tyvärr, då jag körde med den en gång till och då hände olyckan (fel av mig att köra med en sliten däckel, men visst ska den hålla mer än 5 ggr!).

Efteråt när jag såg konstruktionen inuti däckeln så är ju själva remmen som går igenom ca 2,5cm bred. Genom den fästs tömringarna, vilket betyder att det är hål igenom remmen. Med andra ord ligger skakelvikten på ca 1,5cm (0.75cm på varje sida om hålet). Inte direkt mycket.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Aha! Tack för din förklaring, nu begriper jag hur vagnen kunde dråsa i backen. Otäckt, tur att det gick bra för er ändå!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

attan, var jag inte förvirrad innan, så är jag det nu.. :crazy: jisses.. haha
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag försökte googla lite och undras om det inte är så att tilburytug-spännen är en form av snabbkoppling?

*googlar lite till*
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Det tycker jag också, men när man kommer från några mer "ilskna" trådar så blir man superlycklig av den här! :D

*kl*
Nu ska jag ge mig in i det här med körning, jag med tänkte jag. Jag har ett arabsto på 155cm i manken och undrar nu vilken sorts sele man ska kika efter. (Tänkte att det är det man börjar med? Hittills har vi tömkört en del men utan gjord runt magen alls. Dåååligt ur säkerhetssynpunkt men hon är stencool med remmar viftande, slående mot och intrasslade runt benen iaf :o )

Sedan vill jag gärna veta vad man ska tänka på när man kollar på vagn också! Nu är det så att jag tänkt köpa en äldre av "prinsess"modell ( :o ) och renovera med hjälp av min pappa som fixar underredet och allt sånt. :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

nej nej nej, det är nästan motsatsen till snabbkoppling :eek: De är inte gjorda för att öppnas alls när man selar utan man måste ha en slät skakel (möjligen med piggar) att trä in. Visst går det att öppna den, men det är ett jäkla trilskande och definitivt inget man vill ge sig på med tyngd i skakeln.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 781
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 573
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 973
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp