Bukefalos 28 år!

Hjälp med vagn, sele, mm!

Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

men fasen åxå.. ja vill ju åxå ha min svängel NU!!!!!!
*muttrar å surar*

vi får följas åt här, vu sitter ju lixom i samma båt du å ja. ;)

-Catherine-
tack för strålande illustration. :D
nu måste jag nog sela hästen och lägga skacklarna i läga och fota, så får ni hjälpa mig ang vart jag ska sätta svängeln....
har turen att ha svetskunnig pojkvän, som har tillgång till svets och dessutom håller på att renovera en king cab - ska slänga frontbåge - jättebra svängelfäste om jag måste fästa den mellan 30 och 70 cm. :D

"problemet" är bara att hästen står 1 mil från där rockarden befinner sig... :cool:
men skam den sopm ger sig, vi ska nog kunna få till det bra i slutändan!!!!


en ny undran jag har.
mina skacklar är ju släta och det känns inte tryggt att de kan hoppa ut. undar om jag kan sätta på en gummiring som stopp? "öglan" som skackeln ska liggai är av metall på min sele, med läderrem som går ner tillbaka innanför fästet och fästs i den kominerade däckel/bukgjorden.
typ en sånhär!"
med rätt diameter, så bör det funka va? det ska ju bata stoppa, inte hålla för att dra.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

På tal on draglinje.. Vi var tre ekipage som körde samma vagn en dag.

3. Rätt sele men hästen var något högre (liten häst)
drag_stor.jpg

är det en bra draglinje på denna?
ska man kolla främst efter att skackel och draglina jobbar ihop, eller draglina och nav på kärran? (det är ju där rörelsen sitter, fysiknördar rätta mig gärna!)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

ska man kolla främst efter att skackel och draglina jobbar ihop, eller draglina och nav på kärran? (det är ju där rörelsen sitter, fysiknördar rätta mig gärna!)
Nej! den är inte lika bra som 2:an där skackeln och draglinan är parallella. Som _anna skrev, ska man helst har linjen från bröstan mot navet också men oftast blir det kompromis.

Om vi hade fått tid på oss kunde vi ha ställt in vagnen bättre för alla ekipage men det var bara att spänna för och köra den dagen (vi körde endast i några minuter)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

*kl* Har inte läst hela tråden, vill bara påpeka att den selen är en vagnssele. Gjord för en tvåaxlad vagn. Gjorde själv det misstaget när jag var nybörjare, var ute och körde med en dåligt avvägd rockard (för tung i skakeln) och poff så gick läderremmen genom däckeln av, vagnen for på backen. Som tur var var hästen väldigt lugn och rörde inte en fena när jag skräckslagen gick ur vagnen.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Förlåt om jag verkar trög, men jag får inte riktigt ihop det du skriver nu :o

Visst, Berta har vagnsdäckel, det har vi redan konstaterat. Det jag inte får ihop är den biten med att vagnen skulle dimpa i backen om remmen som håller skakelöglan skulle brista? :confused:

Japp, den sidan som remmen brister släpper ju skakeln, men eftersom just vagnsdäckeln är en vagnsdäckel så håller ju fortfarande den sida som är hel upp vagnen. Det blir snett, visst, men hela vagnen dråsar ju inte i backen så man hinner ju gott och väl reda upp situationen.

Jag får inte ihop det i min trötta hjärna, jag är nog väldigt trög, förklara är du snäll :o
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Selar.se? Har inte de svänglar?

Kan inte hitta några på deras hemsida! :(

Nu har jag kopplat ihop alla remmar, har dock inga bra bilder på det. Men tror jag fick ihop allt rätt! :D Hade inte tid att köra idag, men imorgon blir det en liten tur (på jämt underlag).

Tusen tack för all hjälp :bow:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Såga av en bit regelvirke eller en bit stängselstolpe, fäst den i vagnen nånstans på mitten i svängelhöjd, där det håller, med spännband eller annat starkt rep/Läderrem (typ stigläder), och använd som svängel. Om du får det att sitta stadigt så det håller så duger det nog tills du köpt en svängel. Du kan spärra draglinorna genom att sätta fastsmå träklossar i ändarna på "trä-svängeln". Så de bildar ett "U" Och likadant i mitten vid fästet som går till vagnen.
Du behöver fästa den så den i dragläge kommer ut en bit (10-15 cm prova dig fram) från vagnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

jo, det skulle ju funka! :idea: eftersom skackelvaggan är av metall. heter det skackelvagga BTW? (bild 2)

här är min däckel.
vad är det för däckel egentligen?
för visst finns det olika typer av däcklar?

31365370.jpg

tårna bjuder ja på. :D
31365368.jpg


kroken på toppen, va är den till för?
31365373.jpg
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag är värdelös på sånt där tyvärr, men det ser ut att vara en fin sele (ja, tårna var fina de också ;)) . Visst är det snabbkopplingar på den? Om du drar i ena skakelvaggan nedåt, följer den på andra sidan med upp då? Eller är den stum? Skakelvagga var förresten ett ord jag inte hade hört tidigare, det tar jag och lägger på minnet :)

Kroken uppepå är idag mer för utsmyckning än för mer praktisk användning. Jag har för mig att förr tillbaka så användes den till att fästa stuptygeln i, men idag är det ju väldigt sällan en sådan används (tack och lov för det). Du har två "pluppar" till på din sele som jag inte har på ngn av mina, den som sitter alldeles ovan tömringen. Det har jag inte sett förut, vet du vad den är till för?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

visst är det ett bra ord? *kommit på själv och jättestolt över det* :D

jag TROR att skackelvaggeremmen (:D) sitter fast med den, det är skruvspår, så att man ska kunna skruva upp. den är stum nämligen.
31365800.jpg


jag köpte den av en tjej här på Buke, fast via blocket. att vi var med på buke kom vi på efteråt.
den är jättefin, har dock inte fått fota den in action, eller ens på hästen än. men lädret är mjukt och rejält och hela selen verkar vara välgjord och bra!
bakselen däremot är inte alls av samma kvalite, så den är nog från en billigare tillverkare. tunt läder, inte lika mjuk och allmänt dassig.
fast det går ju alltid att byta ut till bättre.

snyggt nagellack va? :rofl:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag är värdelös på sånt där tyvärr, men det ser ut att vara en fin sele (ja, tårna var fina de också ;)) . Visst är det snabbkopplingar på den? Om du drar i ena skakelvaggan nedåt, följer den på andra sidan med upp då? Eller är den stum? Skakelvagga var förresten ett ord jag inte hade hört tidigare, det tar jag och lägger på minnet :)

Kroken uppepå är idag mer för utsmyckning än för mer praktisk användning. Jag har för mig att förr tillbaka så användes den till att fästa stuptygeln i, men idag är det ju väldigt sällan en sådan används (tack och lov för det). Du har två "pluppar" till på din sele som jag inte har på ngn av mina, den som sitter alldeles ovan tömringen. Det har jag inte sett förut, vet du vad den är till för?

fråga ett:
snabbkoppling?

fråga två:
stuptygel?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Japp, mkt snyggt nagellack måste jag tillstyrka :D

Aha, vad smidigt om det är så att du kan skifta mellan vagns & silettdäckel. Det verkar som om du köpt på dig en rejäl sele, det vore roligt att få se den in action på din häst :)

Snabbkoppling är en fiffig uppfinning, den tillåter att man öppnar skakelöglan snabbt bara genom att dra lös en rem. Det går mkt fortare och enklare än att knäppa upp spännet om du har en traditionell basicögla. Det ger en högre säkerhet om det skulle bli så illa att man hamnar i en nödsituation och snabbt måste lösgöra hästen från vagnen. Det finns snabbkopplingar att köpa lösa om man inte har sådana på sin sele (som jag inte har på ngn av mina selar :().

Stuptygel är en tygel som ofta användes förr då man ansåg det snyggare om hästen gick högt med huvudet (och iom det även med sänkt rygg). Den löpte från bettet upp genom två ringar på huvudlaget och vidare fram till den ringen mitt på däckeln. Lite samma princip som den käk/check som dagens travhästar körs med i löp.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

fann denna till mig och TS!

men mina skacklar är ju fast i kärran, hur mycket sämre blir det att köra med stilettdäckel jmf med vagnsdäckel?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

fann denna till mig och TS!

men mina skacklar är ju fast i kärran, hur mycket sämre blir det att köra med stilettdäckel jmf med vagnsdäckel?

Åh, tusen tack!! :bow: Ska genast springa ner i stallet med datorn och kolla så att selen sitter rätt! Tack! :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 890
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 518
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
868
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 927
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp