Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

KL

Jag tycker inte att han har gjort något fel alls.
Han har varit ärlig med hur han vill att ni ska förhålla sig till varandra.
Han vill inte tala om för dig var han är/när han går osv, om det beror på dig eller inte spelar ingen roll. Han vill inte. Punkt.
Du VET vad han vill. Nu ska du fundera på vad du vill.
Är de två scenariona kompatibla?
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Ja, vi är ju väldigt olika på det planet, men jag tycker att visst sjutton borde man kunna kompromissa och mötas halvvägs även när det gäller sånt?
Förhoppningsvis kan ni det. Men vad är du beredd att ge för eftergift?

Min erfarenhet är att det här är en vanlig "vattendelare" hos människor i ickemonogama relationer. Att antingen så har man behov av att berätta och att veta, eller så har man behov av inte behöva berätta eller veta. Det kan vara lite kämpigt att få de typerna att fungera tillsammans, och ingen har mer "rätt" än den andre.

Själv känner jag att den största tryggheten är att dela bostad. Som du skrev tidigare; det är dig han kommer hem till. Ni har en gemensam bas i livet i och med ert gemensamma hem.

Du verkar ändå på ett teoretiskt plan förstå hans behov av att inte berätta. Det är ju jättebra. Om du vill nå en kompromiss, glöm inte att den görs från bådas håll.

Lämna dig för någon annan kan han göra utan att vara relationsanarkist/i ett öppet förhållande. Så den skräcken kan du lägga undan helt. :) Och be honom ändra lösenord till sin facebook för du har inte där att göra.

Träffar du några andra? Du kan ju prova att fixa ett ragg och inte berätta det för honom (i enlighet med hans premisser). Känn på hur det är att köra den varianten från din sida.

Jag tror inte att du "håller på att ta kål på dig själv" och yadayada. Jag vet av erfarenhet att det kan vara roddigt med relationer som inte följer en mall. Man får prova sig fram. Testa och utvärdera. Jag tycker att det är viktigt att ha en väldigt öppen dialog så att man hela tiden kan vädra sina känslor och funderingar (såklart gäller det i alla förhållanden). Ibland behöver man kanske bara tugga någonting lite med den andre, utan att ens göra förändringar.

Med tiden kommer ni säkert att tillsammans hitta en bra strategi för er relation!
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Med tiden kommer ni säkert att tillsammans hitta en bra strategi för er relation!

Den enda haken med ditt resonemang är att relationen inte är deras. Den är hennes. Han tycker ju inte att de har ett förhållande, inte ett monogamt, inte ett polygamt, inte ett öppet, utan inget alls.

Jag uppfattar inte alls merparten av inspelen i tråden som en maning åt det monogama hållet. Det är ju inte att han har andra sexpartners som problematiseras, utan att TS inte mår bra och utvecklar sidor hos sig själv som hon inte alls tycker om.

Jämför man med hur otrohetstrådar brukar låta på buke, så är ju den här tråden chockerande liberal i just den detaljen.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Det enda jag läser är en tjej som vill ha killen, och tar de villkor som erbjuds - hur sunkiga de än är. Du står bredvid och hoppas att han kanske ska vilja ha dig när han är färdigknullad med resten av stan.
[...]
Och det har inte med att jag skulle ha monogamipanik att göra, [...]

Jo tjena. Är det för att du är så öppen och ickenormativ som du skriver om "sunkiga villkor" och att "knulla med hela stan"?

Du gör en normativ och rutten tolkning av både TS och snubben.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Att inte ha ett förhållande är inte samma sak som att inte ha en relation. Och relationen är bådas.

En del inlägg i tråden är bra men många är bajs. Även om det inte är direkta uppmaningar till monogami så ser jag mycket oförstående problematiserande. Flera inlägg handlar om att snubben är typ ett rövhål. Det tycker jag är ett ensidigt och orättvist sätt att se på deras relation och deras behov. TS behov av att veta är inte mer värt eller smäller högre än snubbens behov av att inte berätta.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Tack så mycket för ditt tillägg ;) :bow:
Risken med att be om råd på Senior är att man inte alltid får de svar man önskar eller förväntar sig. Risken finns att folk läser något man inte tror att man skrivit och kommer till helt andra slutsatser och ger helt andra råd än det man tänkt sig. Det kan tyckas då som att någon ger bättre råd än majoriteten, eftersom de råden går mer i linje med vad man önskar. Om denne dessutom slänger sig med underfundigheter som klumpar ihop resten av svaren till nonsens så kan det kännas än mer självklart att denne har rätt.

Så är dock inte alltid fallet. Inget av de övriga svar du fått har något som helst att göra med typen av relation. Det har att göra med ditt välmående.

Kanske du behöver processa det ett tag.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Om relationen "bara var hennes" skulle TS typ vara en stalker. Men de bor ju ihop så det är klart att de har en ömsesidig relation!
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Inget av de övriga svar du fått har något som helst att göra med typen av relation.
Verkligen? Inte ens Skjöldurs trams om att relationen är onaturlig? Tycker du alltså att det är någonting TS behöver "processa", att hon har en onaturlig relation?

Ursäkta om jag är underfundig igen. :meh:
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Verkligen? Inte ens Skjöldurs trams om att relationen är onaturlig?
Det svaret var så udda i tråden att jag inte ens inkluderade det i mina tankegångar. Ser inte att det på något sätt representerar övrigas åsikter.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Med tiden kommer ni säkert att tillsammans hitta en bra strategi för er relation!
Av ren nyfikenhet, hade du gett samma råd till någon som var olyckligt förälskad i sin bästa kompis? För i praktiken är det ju precis vad den här tråden handlar om.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Hur menar du? Det är väl inte alls samma sak?

Problemet för TS är att hon och snubben hon har en sexuell sambo/kombo-relation med har olika preferenser vad gäller öppenhet (berättande). Hur är det som att vara obesvarat kär i en polare?
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Så uppfattar jag det inte.

TS har en öppen relation med sin sambo.

Men snubben har ingen relation alls. Det är ju jättetydligt att han inte definierar det som han och TS har som en relation eller ett förhållande. Han bor i samma lgh och de ligger, that's it.

Problemet är på flera nivåer tycker jag. Dels att det är så olika ingångar i vad de egentligen har för relation.
Dels att TS vill att han berättar allt. Han vill inte det eller gör helt enkelt inte det, befarar TS.

Jag vet inte hur kontrollbehov funkar men det jag oftast stöter på i såna här sammanhang är att behovet verkar inte ta slut. Även om TS snokat i både mobil och facebook så räcker det inte mot misstankar och oro.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Hur menar du? Det är väl inte alls samma sak?

Problemet för TS är att hon och snubben hon har en sexuell sambo/kombo-relation med har olika preferenser vad gäller öppenhet (berättande). Hur är det som att vara obesvarat kär i en polare?
Jag skulle snarare beskriva killen som en inneboende (och det skulle även TS enligt inlägg tidigare i tråden). Utöver de är de KK:s (också enligt TS) men de har inget förhållande varken öppet eller i någon annan form (enligt killen).

I mina ögon väldigt likt en vänskapsrelation där men en kompis visserligen bor hos den andra och de har sex men där en har känslor och önskemål (om en förhållande) som den andra inte uttryckt.

Sen har jag kanske fel, kanske är killen jätte kär i TS och de har flyttat ihop för att de vill dela resten av sina liv med varandra, men det är inte uppfattningen jag och många andra fått av tråden vilket såklart påverkar vilka svar TS får.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

"Olyckligt förälskad i en kompis" tänkte jag mig som att inte få någon respons annat än vänskap. Dvs ingen sexuell relation.

Nåväl, det spelar ingen roll vad relationen kallas. Killen verkar ju heller inte vilja ha en etikett på det. Problemet är detsamma oavsett om de är KK:s som bor ihop, kombos som ligger med varandra, sambos i en polyrelation, etc.

Mitt råd, som du citerade, rörde själva preferenskonflikten (berätta/inte berätta). Jag ser inte hur den påverkas beroende på vilken etikett man lyckas smacka på.

Måste man vilja dela resten av sina liv tillsammans för att det ska "räknas"? Eller vad har det över huvud taget med saken att göra? Räcker det inte med att de tycker om varandra, tycker om att bo tillsammans och tycker om att ligga med varandra - just nu?


cirkus - Klart att de har en relation! De bor tillsammans, har sex, tycker om och bryr sig om varandra. De diskuterar dessutom det här problemet med varandra.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Om relationen "bara var hennes" skulle TS typ vara en stalker. Men de bor ju ihop så det är klart att de har en ömsesidig relation!

Visst, men uppenbarligen med väldigt olika tankar kring den. TS väntar på att han ska "leka av sig" och TS vågar tro att han då kommer att vilja ha ett förhållande med henne, vilket hon redan vill ha och han är noga med att de inte har. Ett förhållande kan det väl inte vara eftersom inte båda tycker det, och relation är ju så sett ett helt tomt ord - en relation har man väl med snart sagt alla.

Om du ser Skjöldurs inlägg som representativt för alla inlägg i tråden som inte tycker som du, läser du extremt tendentiöst. Jag ser det inlägget som dynga som inte förtjänar att besvaras, snarare. Tystnad betyder inte alls alltid samtycke. Och i det inlägget är det ju så mycket vansinnigheter att det krävs en uppsats för att ens börja reda ut dem.

TS säger ju själv att det iofs inte är killens andra sexuella kontakter som är problemet för henne, och det är jag fullt beredd att tro på. Dock är det ju något som gör att hon utvecklar sidor hos sig själv som hon inte tycker om. Det är också något som gör att TS söker felet hos sig själv - tex inte i att de två helt enkelt vill olika saker, och att ingen av dem har vare sig "rätt" eller "fel".

Men det förvånar mig hur mycket du missar, i din iver att relatera det hela till mono-/polygami. För min del skulle du i princip på samma information som den vi får i tråden kunna fråga TS om inte problemet i själva verket är att hon är lesbisk och att det är därför hon inte riktigt trivs med den här förbindelsen.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

"Olyckligt förälskad i en kompis" tänkte jag mig som att inte få någon respons annat än vänskap. Dvs ingen sexuell relation.

.....

Måste man vilja dela resten av sina liv tillsammans för att det ska "räknas"? Eller vad har det över huvud taget med saken att göra? Räcker det inte med att de tycker om varandra, tycker om att bo tillsammans och tycker om att ligga med varandra - just nu?
Då tänker vi olika, sex för mig är inte samma sak som att ha känslor för någon. TS har bevisligen känslor för killen men det framgår inte om killen har några andra känslor för TS än ren vänskapliga.

Nej, det måste man inte om man är överens om det hela och mår bra i en sådan situation men TS lever ju med förhoppningen att det hela ska leda till ett seriöst förhållande längre fram, att han i slutändan ska välja henne. Frågan TS får ställa sig är väl om hon skulle vara kvar i relationen även om hon visste att den aldrig skulle bli mer/bättre än den är just nu.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

*kl*

Jag och en kompis var och hälsade på honom på hans resa igår, jag och min kompis pratade en massa skit och kom in på min kompis förhållande att hans respektive inte var ärlig, vi pratade en massa om ärlighet och saker kom fram som inte min vän visste om om sin respektive. Men som han verkligen uppskattade att få veta av mig! Min inneboende/kk/sambo/ kombo/ Whatever /THE GUY, satt och lyssnade på våran konversation och poletten verkade trilla ner för när vi sen skulle gå någonstans, så tar THE GUY tag i mig håller om mig, tiittar mig i ögonen och säger "Du vill att jag ska vara ärlig. Jag ska träffa en tjej ikväll sen och åka med henne hem"

Han har insett att vad jag ärlighet betyder för mig :)


Det ledde till att jag tog upp det här med maktbalansen, att han inte vill veta/ana om jag gör något med nån annan, att jag ska ljuga för honom och att det är något som HAN bestämt, och då är det inte mer än rätt att JAG får bestämma att han ska vara ärlig mot mig, först gillade han inte det jag sa, men sen tänkte han igenom det och insåg att ska han bestämma en sak om mig, så ska jag få bestämma en sak om honom. (eller hur jag ska förklara det)

Vi har kommit ett steg på vägen och jag är så glad :)
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Måste förklara att hans känslor för mig är mer än vänskapliga! Men han gillar inte stämpeln pojkvän, och har dåliga förhållande i ryggsäcken och vill därför inte kalla det förhållande.

Men det är ju absolut en relation, sen vad den kallas är inte så viktigt ;)
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Sluta ursäkta honom. Kanske har det med hans uppväxt att göra, kanske inte. Det spelar ingen roll.

Vad som spelar roll är att du och han har helt olika behov. Du behöver bekräftelse och trygghet. Du behöver ett definierat förhållande. Han behöver frihet och få leva livet helt utan band. I dagsläget kan du inte fylla hans behov och han inte dina. Det visar ditt "kontrollbehov". Han å sin sida är väldigt tydlig med vad han kan erbjuda. I det ingår inte att tala om vart han ska och när han kommer hem.

Tolka det inte. Ta det för vad det är. Bestäm dig för om du trivs med att leva såsom ni gör nu. På riktigt trivs, här och nu. Inte för vad det kan bli i framtiden. Gör inga försök att ändra på vare sig honom eller dig. Du har inget kontrollbehov. Det är inget fel på dig. Du lever bara i en situation du inte kan hantera. Ge upp med att få honom att förstå. Han vill inte.

Mitt bästa råd till dig är att bryta, direkt, för som du lever nu håller du på att ta kål på dig själv. Det är inget fel på dig. Inte på honom heller. Ni vill bara helt olika saker och det kan du inte göra något åt.

:bow:

Precis så. Varken mer eller mindre.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Måste förklara att hans känslor för mig är mer än vänskapliga! Men han gillar inte stämpeln pojkvän, och har dåliga förhållande i ryggsäcken och vill därför inte kalla det förhållande.

Men det är ju absolut en relation, sen vad den kallas är inte så viktigt ;)

Hur du mår, spelar roll och du mår inte bra av relationen. Möjligt att han är mer än vän, mindre än pojkvän, men du lever ett destruktivt liv.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 931
Senast: Whoever
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 360
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Inte_Ung
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 988
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp