Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

PrittePuff

Trådstartare
Jag träffade en underbar kille strax innan nyår, vi umgicks och hade mycket sex från början, och så har det fortsatt, för några månader sedan flyttade han in hos mig. Han vill inte ha ett "seriöst förhållande" och ett öppet förhållande är helt okej för mig.
Han ser det inte som ett förhållande, men för mig så ser "förhållandet" ut som ett öppet förhållande för mig, men han vill inte ha stämpeln. Och det gör mig inte så mycket.

Han dejtar och träffar andra, det är lite jobbigt för jag är rädd att han ska lämna mig och vilja ha ett förhållande med dom, men det är bara mina hjärnspöken. Han är lite yngre och har inte levt det livet jag har levt så för min del är det helt okej att han knullar andra och hittar på sånt. Vi pratar om tjejerna han träffar och garvar åt saker, jag vill gärna ha det så öppet. Men det skär i mig när han döljer saker. Och då vaknar mitt kontrollbehov och går till överdrift :(
I hans familj har dom aldrig varit öppna och pratat om saker, ska dom nånstans så tar dom bara på sig skorna och går, kanske kommer tillbaka om en halvtimme eller är borta hela helgen, men i min familj har man alltid talat om att nu åker jag dit, ska göra det, sen åker jag hem så och borde vara hemma den tiden. Så det är helt normalt för mig.
Men när han inte säger att han åker, vart eller hur länge, så har mitt frågande gått till överdrift. Jag kollar hans mobil, jag loggar in på hans fb, läser hans meddelande mm mm. Jag vill sluta med det!

Om han berättar att han ska till den och den tjejen och dom ska göra det (ex fika eller knulla eller vad som) så funderar jag på det smälter det sen rycker jag på axlarna för han kommer hem sen, han sover i min säng och det är mig han vill ha. Om han säger att han ska meka bil med nån kompis så rycker jag axlarna och tycker bara kom inte hem för sent. Så egentligen så slutar det i samma sak, men i dagsläget vill jag ha koll på om han träffar tjejer och vad han gör med dom. Men jag vill sluta bry mig, jag vill släppa kontrollen! Men det är skitsvårt.
Så jag ber om hjälp för hur jag ska tänka!

Jag vill verkligen! Nu har han rest bort över helgen, vi ses igen på söndag och jag har tänkt att börja jobba med det redan nu, att iaf släppa kontrollen över hans fb, jag ska inte logga in och kolla den och jag ska inte be om eller sno hans mobil när han kommer hem. Men jag har gett mig tillåtelse att fråga honom, men inte snoka.

Hoppas nån förstår mig!
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Så han bor hos dig men ni har inte ett förhållande (enligt honom) ? Jag är nog lite gammeldags men just det hade jag inte gått med på.
Öppet förhållande, inga problem.
Bo ihop - öppet förhållande, inga problem.

vad tror du att denna relation ska leda till ? Och vill du att den leder dit ? Är det rimligt ?
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Varför flyttade ni ihop om han inte ville ha ett förhållande? Är han inneboende hos dig eller är ni sambos? (Jag undrar om du inte blir lite utnyttjad...? Billig hyra, tillgång till sex men inga krav ställda. När ni har så olika inställningar till den relation ni har menar jag.)

Har du pratat med honom om det? Att du är ok med att han träffar andra men att han kan göra det enklare för dig genom att berätta vart han ska?
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Vad händer om du säger det till honom att du vill veta var han ska? Vägrar han?

Vill man verkligen ha en relation där inga som helst önskemål om hur det ska vara får framföras, man får inte ens kalla det för ett förhållande? Hur kan en relation där man bor ihop inte vara ett förhållande? Vad är ni då, KK? För mig låter det mycket märkligt och som ett ojämlikt förhållande där hans behov av självständighet går före allt annat. Ett öppet förhållande verkar betydligt roligare om båda är intresserade av det, inte bara att den ena är okej med det och den andra lever ut det när som. Överhuvudtaget verkar det trist med någon som hela tiden håller hotet om att dra om den inte får sin frihet dinglande över huvudet på en.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Nu var det väl inte det jag ville ha hjälp med men okej.
Jag är rätt säker på att han vill ha ett förhållande med mig när han har "lekt" av sig.

Nä, vi har inte ett regelrät förhållande enl honom, men som jag ser på saken så är det ett förhållande, han gillar inte bara stämpeln "pojkvän".

Hade en kille förslagit det för mig när jag var inne i min "lek-fas" Så hade jag inte haft några problem med det


Det är fullt rimligt för mig, men mitt kontrollbehov är inte rimligt
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Nu var det väl inte det jag ville ha hjälp med men okej.
Jag är rätt säker på att han vill ha ett förhållande med mig när han har "lekt" av sig.

Nä, vi har inte ett regelrät förhållande enl honom, men som jag ser på saken så är det ett förhållande, han gillar inte bara stämpeln "pojkvän".

Hade en kille förslagit det för mig när jag var inne i min "lek-fas" Så hade jag inte haft några problem med det


Det är fullt rimligt för mig, men mitt kontrollbehov är inte rimligt

Jag tycker han utnyttjar dig. Nån att komma hem till, någonstans att bo, får göra vad han vill, behöver inte ta hänsyn.
Ja livet leker för honom och han bestämmer hur det ska vara..
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Nu var det väl inte det jag ville ha hjälp med men okej.
Jag är rätt säker på att han vill ha ett förhållande med mig när han har "lekt" av sig.

Nä, vi har inte ett regelrät förhållande enl honom, men som jag ser på saken så är det ett förhållande, han gillar inte bara stämpeln "pojkvän".

Hade en kille förslagit det för mig när jag var inne i min "lek-fas" Så hade jag inte haft några problem med det


Det är fullt rimligt för mig, men mitt kontrollbehov är inte rimligt

Jag är väl gammalmodig, men i mina ögon är detta inte ett förhållande. Låt honom skaffa sig ett eget boende medan han "leker av sig". När han lekt färdigt kan ni ta upp kontakten igen och se om ni vill ha ett seriöst förhållande. Vore jag i dina kläder skulle jag känna mig utnyttjad.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Varför flyttade ni ihop om han inte ville ha ett förhållande? Är han inneboende hos dig eller är ni sambos? (Jag undrar om du inte blir lite utnyttjad...? Billig hyra, tillgång till sex men inga krav ställda. När ni har så olika inställningar till den relation ni har menar jag.)

Har du pratat med honom om det? Att du är ok med att han träffar andra men att han kan göra det enklare för dig genom att berätta vart han ska?

Vi flyttade ihop för att vi trivs ihop, han är väl inneboende.

Ja, klart vi pratar om det mycket. Jag är absolut okej med att han träffar andra, han får knulla runt, bara han skyddar sig och duschar när han kommer hem så är det inga problem :)
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Och en sak till.

Det är aldrig okej att snoka så som du skriver att du gör. Såvida ni inte är helt överens om att det är okej.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Men om du är okej med att han ligger med andra, vad är det du vill kontrollera? Jag får inte riktigt ihop det.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Vad händer om du säger det till honom att du vill veta var han ska? Vägrar han?

Vill man verkligen ha en relation där inga som helst önskemål om hur det ska vara får framföras, man får inte ens kalla det för ett förhållande? Hur kan en relation där man bor ihop inte vara ett förhållande? Vad är ni då, KK? För mig låter det mycket märkligt och som ett ojämlikt förhållande där hans behov av självständighet går före allt annat. Ett öppet förhållande verkar betydligt roligare om båda är intresserade av det, inte bara att den ena är okej med det och den andra lever ut det när som. Överhuvudtaget verkar det trist med någon som hela tiden håller hotet om att dra om den inte får sin frihet dinglande över huvudet på en.

han berättar vart han ska, men han undrar om det inte skadar mig, men jag tycker inte det. Han tycker nog att det är lite jobbigt att berätta om sånt då hans familj aldrig varit pratsamma om sådant. Så han förstår väl inte riktigt varför jag vill veta.

Alltså han håller inte ett hot om att dra, han vill stanna, men han vill träffa andra tjejer.
Jag får ju göra vad jag vill, men jag har inte det behovet. Och om jag skulle göra nåt så vill han inte veta om det alls, han vill att jag smyger med det, och det skulle jag göra för hans skull.
men han är rädd att det skadar mig om han berättar om sitt.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

För mig är det konstigt och närmast självdestruktivt att du ser dig själv som problemet i det här.

Du undrar vart han ska, med vem och hur länge. Man kan verkligen inte säga att det är en djup kränkning av någons personliga integritet att ställa sådana frågor, tvärtom är det sådant man brukar småprata med vem som helst och tex sina kollegor om.

För mig låter hela resonemanget som att du vänder ut och in på dig själv för att klara av att han håller på som han gör, och när du inte klarar av det fullt ut, tror du att det är dig det är fel på.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Hmm.. några frågor som kommer upp för mig är:

1) Hur ser ert samboarrangemang ut?
Vem står för lägenhetne? Du? Hur delar ni på hyran? Hur löser ni det med mat och sånt?

2) Vad säger han när du talar om det här för honom?
Du måste ju ha förklarat för honom att du behöver den typen av komunikation från honom? Och vad är hans svar på det?
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Om han berättar att han ska till den och den tjejen och dom ska göra det (ex fika eller knulla eller vad som) så funderar jag på det smälter det sen rycker jag på axlarna för han kommer hem sen, han sover i min säng och det är mig han vill ha. Om han säger att han ska meka bil med nån kompis så rycker jag axlarna och tycker bara kom inte hem för sent. Så egentligen så slutar det i samma sak, men i dagsläget vill jag ha koll på om han träffar tjejer och vad han gör med dom.

Jag är absolut okej med att han träffar andra, han får knulla runt, bara han skyddar sig och duschar när han kommer hem så är det inga problem :)

Jag tror problemet är att ni ser olika på ert förhållande. Du använder en terminologi som antyder att du ser ert förhållande som en slags bas för honom. Du skriver att han träffar "andra" och att han kommer hem till dig och att det är dig han vill ha.

Han har ju sagt att han inte ser det som att ni har ett förhållande. Inte ens ett öppet sådant. I ljuset av det så är det helt orimligt att du ska fråga vem han umgås med, vad de gör tillsammans och hur dags han kommer hem (annat än när det gäller den typen av konversation/småprat som Petruska nämner). Det är också helt oväsentligt om han skyddar sig och duschar när han kommer hem. Du kan inte förvänta dig att han ska behöva delge dig något som rör hans privatliv.

Jag tror att du gör bäst i att försöka acceptera att ni inte har något förhållande, utan att det är en inneboende kär vän som du har förutsättningslöst sex med. Åtminstone fram tills det att det kanske utvecklar sig till något annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Så han är en inneboende kk? Betalar han hyra? Umgås ni tillsammans utanför lägenheten? Hälsar på vänner, släkt etc?

Hahah, ja, inneboende kk är väl ett passande ord ;)
ja, han betalar hyra, och ja, vi umgås med vänner, släkt och familj ihop.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Men om du är okej med att han ligger med andra, vad är det du vill kontrollera? Jag får inte riktigt ihop det.


Jag blir lugnare inombords när jag vet vad han tänker och har gjort. i ovetskap är jag orolig och har en klump i magen.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Jag får ju göra vad jag vill, men jag har inte det behovet. Och om jag skulle göra nåt så vill han inte veta om det alls, han vill att jag smyger med det, och det skulle jag göra för hans skull.

Men om han inte vill ha ett förhållande så har han väl ingen som helst rätt att lägga krav, förväntningar eller önskemål på dig...? Oavsett om du tycker att de är ok eller inte. Och jag fattar inte varför du tycker det är ok att du ska behöva smyga och oroa dig för att såra HANS känslor om det är så HAN vill ha det...?

Jag tror ditt kontrollbehov finns där av en väldigt god anledning, er "maktfördelning" är skev och orättvis. Allt tycks vara på hans villkor, det är hans önskemål som ska respekteras och du försöker ändra på dig själv för att anpassa dig efter honom. Jag anar ett bittert slut på detta.

Antingen har ni ett öppet förhållande och diskuterar hur ni vill att det ska se ut så att båda är nöjda.
Eller så har ni inget förhållande alls och var och en är fri att göra som den vill.
Men ett förhållande som bara går åt ett håll...? Nä, någon riskerar bli sårad. Speciellt om du nu "går med på" allt detta för att du hoppas att han ska vilja ha ett "riktigt" förhållande när han "lekt av sig". Om han ändå inte vill det i slutändan, hur kommer du att må då? När du stått bredvid och väntat?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 931
Senast: Whoever
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 361
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Inte_Ung
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 988
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp