Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Måste förklara att hans känslor för mig är mer än vänskapliga! Men han gillar inte stämpeln pojkvän, och har dåliga förhållande i ryggsäcken och vill därför inte kalla det förhållande.

Men det är ju absolut en relation, sen vad den kallas är inte så viktigt ;)

Om du fick veta idag att det aldrig kommer att bli ni två som ett par, skulle du vilja fortsätta den relation ni har idag? Och om han blir någon annans (monogama) pojkvän, känns det fortfarande okej att han bor kvar hos dig?
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Nej jag ser inte Skjöldurs dynga som representativt för något annat inlägg. Jag svarade Trötter och skrev "inte ens Skjöldurs inlägg?".

TS och killens relation är okonventionell och jag svarar utifrån mina erfarenheter av okonventionella relationer. Dels så har jag sett den här typen av intressekonflikt förut, dels så kan jag lätt relatera till killens situation.

Många inlägg i tråden är olika varianter på "killen är ett as som utnyttjar dig". Det ser jag som en tolkning gjord utifrån en normativ syn på sexuella relationer/förhållanden. Man hakar upp sig på att relationen inte har någon etikett eller framtidsplan. Man hakar upp sig på att killen ligger runt ("knullar hela stan"). TS tolkas som typ ett offer som bara sitter och hoppas på att killen ska vilja ha ett "riktigt" förhållande. (Egentligen hade man lika väl kunnat göra TS till skurken eftersom hon har snokat och kränkt killens integritet.)

Istället för att betrakta problemet som en ömsesidig intressekonflikt kring kommunikation, där ingen har rätt eller fel, så görs killen till problemet. Det ser jag som en orättvis tolkning gjord utifrån monogaminormen.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Måste förklara att hans känslor för mig är mer än vänskapliga! Men han gillar inte stämpeln pojkvän, och har dåliga förhållande i ryggsäcken och vill därför inte kalla det förhållande.

Det är de kanske för de andra han ligger med också.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Bullshit, blaha blaha och dåliga ursäkter.

Du hör det du vill höra och tolkar saker till din fördel. För min del blir det bara mer tydligt att han inte vill ha ett förhållande med dig och han är också väldigt tydlig med det. Att han sedan uppskattar att ha en kk.....det är en helt annan sak.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Nej jag ser inte Skjöldurs dynga som representativt för något annat inlägg. Jag svarade Trötter och skrev "inte ens Skjöldurs inlägg?".

TS och killens relation är okonventionell och jag svarar utifrån mina erfarenheter av okonventionella relationer. Dels så har jag sett den här typen av intressekonflikt förut, dels så kan jag lätt relatera till killens situation.

Många inlägg i tråden är olika varianter på "killen är ett as som utnyttjar dig". Det ser jag som en tolkning gjord utifrån en normativ syn på sexuella relationer/förhållanden. Man hakar upp sig på att relationen inte har någon etikett eller framtidsplan. Man hakar upp sig på att killen ligger runt ("knullar hela stan"). TS tolkas som typ ett offer som bara sitter och hoppas på att killen ska vilja ha ett "riktigt" förhållande. (Egentligen hade man lika väl kunnat göra TS till skurken eftersom hon har snokat och kränkt killens integritet.)

Istället för att betrakta problemet som en ömsesidig intressekonflikt kring kommunikation, där ingen har rätt eller fel, så görs killen till problemet. Det ser jag som en orättvis tolkning gjord utifrån monogaminormen.

Man kan utnyttja varandra oavsett om man har ett öppet förhållande eller inte. Det handlar inte om monogamiormen.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

*kl*

Vill TS ha ett öppet förhållande? jag kanske tolkar in för mycket i TS inlägg men jag är inte övertygad om det. Att vägra vilja bli kallad pojkvän, ok, men är partner ok då? tyvärr men alla varningsklockor ringer angående denne man måste jag säga.

Jag skiter i om någon inte vill ha ett traditionellt förhållande MEN det ska (som jag sa tidigare) vara på BÅDAS villkor. Att i detta fall det är en man det handlar om har ingen betydelse.

Tillägg: @Grana: :bow:
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

'kl'

Ett öppet förhållande förutsätter ju att man har just ett förhållande!

Det verkar ni ju inte ha. Killen är inneboende hos dig, och knullar dig... MEN träffar andra närhelst han vill! Och berättar det inte för dig...

Ni har alltså inget förhållande, utan du har en inneboende, som raggar hejvilt...

Därmed har du ingen rätt att kräva något av honom! MEN den här relationen skadar dig, eftersom DU ser det som en relation, men inte han.

HAN kommer inte att ändra sig, varför skulle han? Han kan både äta kakan och ha den kvar:crazy:

Att tro att det ska bli NI är nog otroligt naivt, ledsen....

Grabben har ett drömläge som han antagligen inte kommer att lämna frivilligt, eller jo, kanske om han kärar ner sig i ett av sina ragg...
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Givetvis. Men jag ser det som en ömsesidig konflikt och inte ett utnyttjande. Är ett behov av att inte behöva berätta ett sätt att utnyttja?
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Givetvis. Men jag ser det som en ömsesidig konflikt och inte ett utnyttjande. Är ett behov av att inte behöva berätta ett sätt att utnyttja?

Kanske inte utnyttjande, så långt skulle jag inte gå. Men hur kan man stå ut med att göra någon illa som man säger sig bry sig om? Hur det än är, TS mår inte bra, har försökt kommunicera det med den andra parten och det verkar inte gå in. Personligen, om jag vore med någon som var så lite intresserad av hur jag mår skulle jag göra slut väldigt fort. Sedan kvittar det om det är ett traditionellt förhållande eller ej.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Istället för att betrakta problemet som en ömsesidig intressekonflikt kring kommunikation, där ingen har rätt eller fel, så görs killen till problemet. Det ser jag som en orättvis tolkning gjord utifrån monogaminormen.

Det är väl rätt många som påpekar just att kommunikationen verkar vara bristfällig och att de vill olika saker med relationen. Jag tycker alltså fortfarande att du överdriver, killen beskrivs inte alls genomgående som problemet, och dessutom kritiseras TS snokande i flera inlägg.

Men du vill av någon anledning att monogaminormen är verksam och jag tycker att du överdriver uniciteten i din egen position.

Nu vet jag inte vad du menar med okonventionell relation, men jag tycker nog att det TS beskriver är så pass välbekant att okonventionell inte är det första ord som kommer för mig. Tvärtom är väl problemställningen rätt vanlig - att parterna vill olika saker och att det leder till otrygghet och missförstånd.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Jag har inte påstått att mina inlägg är de enda läsvärda. Jag har varken sågat hela tråden rakt av eller kritiserat specifika inlägg för att vara monogaminormativa, förutom puckoinlägget samt ett av Lovisaleonora.

Det är flera inlägg som går ut på att TS låter sig utnyttjas av ett svin till kille. Självklart vill jag inte att monogaminormen är verksam. Jag nidläser inte för att roa mig.

Kan på sätt och vis förstå att min tolkning kan tyckas överdriven. Jag tycker å andra sidan att folk inte ser var de själva pratar ifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Men hur kan man stå ut med att göra någon illa som man säger sig bry sig om?
För att man helt enkelt har motstridande behov. Det finns ingenting som säger att TS:s behov av att få veta smäller högre än killens behov av att inte berätta.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

För att man helt enkelt har motstridande behov. Det finns ingenting som säger att TS:s behov av att få veta smäller högre än killens behov av att inte berätta.

Felet som killen enligt min mening gör är att han inte tycks reagera på att TS mår dåligt. Även om de inte har ett definierat förhållande så har de ju en nära relation. Vettiga människor reagerar när den man har en relation med mår dåligt. Särskilt reagerar man om man vet att det är något som man gör eller inte gör som orsakar detta.

Även om TS behov av att veta inte "smäller högre" än killens behov av att inte veta så är det ju killens behov att inte berätta som som i dagsläget tillfredsställs medan TS behov av att veta inte tillfredsställs. Och killen verkar inte reflektera över detta trots att TS påtalar att hon behöver få reda på vad han gör för att inte må dåligt i deras relation. Det är nog det som många reagerar på. Det kloka hade varit att se att TS mår dåligt och vilja prata om förutsättningarna för relationen.

Mitt förslag till TS var att reda ut villkoren för relationen. Eftersom killen inte vill kalla det för ett förhållande så finns det inga färdiga villkor (normer) att förhålla sig till och "förhandla" kring. Och det är ju visserligen helt okej. Många vill ju bort från förutfattade normer och föreställningar. Men det betyder ju inte att det är okej att strunta i att TS mår dåligt. Ser han att TS mår dåligt men inte är beredd att omförhandla relationen så är det vettiga för honom att avsluta den. Ingen sunt funtad människa fortsätter ett förhållande som man märker att den ena parten mår dåligt i.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

För att man helt enkelt har motstridande behov. Det finns ingenting som säger att TS:s behov av att få veta smäller högre än killens behov av att inte berätta.

Det är ingen som sagt att den enes behov går före den andres. Struntar man i att en medmänniska mår dåligt av ens beteende är man fan totalt empatilös :rage: och återigen: det har inget med kön eller icketraditionellt förhållande att göra, det är vanlig hyfs!

Om man ser att den man bor med mår dåligt, den man bor med har kommunicerat det och man fortfarande inte inser att något måste förändras då är man bra korkad. VAD som behöver göras är en annan sak, det är upp till de som är inblandade. Mer kommunikation är förmodligen inte en dålig sak.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Det är flera inlägg som går ut på att TS låter sig utnyttjas av ett svin till kille. Självklart vill jag inte att monogaminormen är verksam.

Nåja, jag menade väl snarare att du verkar vilja det för att kunna slå på den. Om den inte är verksam är den ju inte heller tillgänglig för ett kok stryk.

Om man ska kalla det mono- eller polygamt eller något annat har jag inte klart för mig, men som förhållande betraktat verkar ju varianten att (minst) den ena har en och annan historia vid sidan av vara så vanlig att det får betraktas som synnerligen normalt/konventionellt.

Jag ser egentligen inget uppenbart samband mellan att killen är lite småtaskig mot TS (särskilt då i det där att han inte tycks se att TS mår dåligt) och att han har sex med andra. TS säger ju att hon är lugn med det. Det ev utnyttjandet uppfattade jag det som gällde att han bor hos TS, till synes utan att riktigt bidra till boendegemenskapen. Även där framstår väl blindheten för att TS mår dåligt som ett större problem än att han har sex med andra - inte bara för mig utan för de flesta, tror jag.

Det finns ju heller ingen direkt konflikt mellan att killen är lite småtaskig mot/blind för TS och att hon som jag ser det är rätt respektlös mot honom. Jag skulle bli vansinnig om någon jag hade en fling med planerade för vårt framtida "riktiga" förhållande utan att jag liksom var med i det och jag skulle också bli vansinnig om mitt sätt att sköta mina relationer tolkades i termer av hur man pratar i min familj.

Kommunikationen verkar kort sagt inte vara på topp. Det är väl det som är problemet. Inte antalet sexpartners.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Jag skulle bli vansinnig om någon jag hade en fling med planerade för vårt framtida "riktiga" förhållande utan att jag liksom var med i det och jag skulle också bli vansinnig om mitt sätt att sköta mina relationer tolkades i termer av hur man pratar i min familj.
Ja, alltså, jag skulle bli bottenlöst vansinnig om:

nån snubbe jag ligger med struntar helt i vad jag säger och ändå anser oss vara i ett förhållande och jag bara behöver "leka av mig" först.

samma snubbe på fullaste allvar går igenom min facebook och telefon!!

samma snubbe pratar bort min ovilja för att vara tillsammans med honom med att jag och min familj minsann bara har ett annat sätt att uttrycka oss på. Så jävla nedlåtande alltså.

Trani: varför reagerar du inte på hur TS uttrycker sig? Hon tycker ju på fullaste allvar att hon vet bättre än snubben själv!

Jag tycker att TS för sin egen del ska backa från den här killen - hon om nån beter sig ju väldigt illa mot honom.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Ja, alltså, jag skulle bli bottenlöst vansinnig om:

nån snubbe jag ligger med struntar helt i vad jag säger och ändå anser oss vara i ett förhållande och jag bara behöver "leka av mig" först.

Ja, den aspekten av det ser jag nog som en av de värre från TS sida. Det är ju inte heller något som hon drivs till av att hon känner sig otrygg, som det där spionerandet i datorn. Spionerandet försvarar hon ju inte, men sina tolkningar av killen står hon ju av allt att döma för.

Det antyder ju inte heller direkt att det TS vill ha är ett öppet, polygamt, okonventionellt förhållande. Det hon vill är tvärtom att han leker av sig, mognar, och går in i den "riktiga" tvåsamhet som hon vill ha.

Jag ser inget fel i att hon vill det, för all del, men jag hade satsat på att skapa den där tvåsamheten tillsammans med någon som var på samma spår. Istället för att skapa den i mitt huvud, "med" någon som inte är delaktig.
 
Sv: Hjälp mig av med mitt kontrollbehov

Det antyder ju inte heller direkt att det TS vill ha är ett öppet, polygamt, okonventionellt förhållande. Det hon vill är tvärtom att han leker av sig, mognar, och går in i den "riktiga" tvåsamhet som hon vill ha.
Ja! Jag har reagerat på exakt samma sak.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 931
Senast: Whoever
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 361
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Inte_Ung
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 988
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp