Hjälp mig förstå hur folk tänker

Nej, bättre arbetsförhållanden leder inte automatiskt till en lösning på klimatkrisen, men en lösning på klimatkrisen hade absolut lett till bättre arbetsförhållanden.

Hela världen stängde ner på några månader för covid-19. Varför kan vi inte lösa klimatet på under tio år, om vi bara prioriterar rätt?

Jah tycker detta ar en viktig punkt. Ja, forandring ar for det mesta langsam, men om det ar nagot 2020 bekraftat ar det ju att den kan ocksa vara otroligt snabb.
Jag ser mer och mer tecken pa att seriosa klimatinitiativ borjar vinna momentum - jag jobbar ju i finansvarlden och klimatrisk ses numera pa mycket allvarligt, och detta paverkar ju alltsa hur investeringar gors vilket kan ha stor paverkan. Vi ar inte nara pa att ha tillrackliga atgarder pa plats an, men det kanns som att klimatfragan borjar antligen komma in i finrummet (?)
 
Tycker du att hans Facebooksida i allmänhet verkar ge intryck av att han bryr sig om klimatet eller tycker det är en viktig fråga?

Jag scrollade lite snabbt och konstaterade att den här sidan nog inte är en sida som jag skulle följa om jag kände att jag hade ett bredare intresse än Corona och statistik när det gäller partiers siffror. (rimligen skriver han något intressant för jag såg att många vänner tydligen följer men)

Så man kan ju istället fråga sig varför den här mediepersonen, eller många mediepersonligheter överhuvudtaget, verkar så intensivt ointresserad av klimatfrågan.

Karin Bojs skrev ju en väldigt intressant krönika om det här för inte länge sedan. Det verkar som om hela redaktioner inom dagspressen för bara ett par år sedan varit smygiga klimatförnekare och ännu verkar tex SVT fokusera så lite på klimatet som de kommer undan med. Medan TV4 klimatredaktion tydligen har svårt att få komma med i budgeten.

Hela klimatbiten behandlas som ett särintresse kanske. Gillar du fotboll, läs här borta, intresserad av hästtävlingar så kan du vända till denna sidan och om du mot all rimlig förmodan skulle vara intresserad av klimatet så har vi de artiklarna i detta hörn. Att nämna sådant i samband med värme som ligger över Sverige tex just nu vore självklart orimligt.
Klimatfrågan var nog som hetast under 2019 med Greta, Trump och allt annat. Nu har klimatet inget direkt nyhetsvärde längre utan det ämnet är avklarat, om än inte helt dött och begravet, och det är andra frågor som är mera aktuella och som det går att ta poäng på..
 
Jah tycker detta ar en viktig punkt. Ja, forandring ar for det mesta langsam, men om det ar nagot 2020 bekraftat ar det ju att den kan ocksa vara otroligt snabb.
Jag ser mer och mer tecken pa att seriosa klimatinitiativ borjar vinna momentum - jag jobbar ju i finansvarlden och klimatrisk ses numera pa mycket allvarligt, och detta paverkar ju alltsa hur investeringar gors vilket kan ha stor paverkan. Vi ar inte nara pa att ha tillrackliga atgarder pa plats an, men det kanns som att klimatfragan borjar antligen komma in i finrummet (?)
Jag är tyvärr inte lika optimistisk. Det jag ser är snarare en insikt i vilka stora pengar som går att göra här och det drar till sig investerare men samtidigt kör man på som vanligt i övrigt. Mitt intryck är faktiskt att det blir nästan dubbelt negativt med sk klimatinvesteringar som ibland förstör miljön mer än vad de gör nytta. Jag tänker t.ex. på de vindkraftsparker som nu planeras norra Sverige. Det som behövs är en ändrad syn på ekonomisk tillväxt och konsumtion och den kommer aldrig att komma från finansvärlden.
 
Senast ändrad:
Jag är tyvärr inte lika optimistisk. Det jag ser är snarare en insikt i vilka stora pengar som går att göra här och det drar till sig investerare men samtidigt kör man på som vanligt i övrigt. Mitt intryck är faktiskt att det blir nästan dubbelt negativt med sk klimatinvesteringar som ibland förstör miljön mer än vad de gör nytta. Jag tänker t.ex. på de vindkraftsparker som nu planeras norra Sverige. Det som behövs är en ändrad syn på ekonomisk tillväxt och konsumtion och den kommer aldrig att komma från finansvärlden.

Alltsa, jag menar inte att finansvarlden kommer radda varlden, langt ifran - men man ska underskatta vilken paverkan det har vart varldens alla pensionspengar och forsakringspengar ar investerade t.ex. Det handlar inte nodvandigtvis om "klimatinvesteringar", utan snarare att flytta pengar bort fran aktivt skadliga industrier som tar-sands och oljebrytning. Anledningen till att jag namnde finansindustrin ar att den traditionellt ar konservativ och "anti-aktivism", inte for att den ar var fralsare!
 
Alltsa, jag menar inte att finansvarlden kommer radda varlden, langt ifran - men man ska underskatta vilken paverkan det har vart varldens alla pensionspengar och forsakringspengar ar investerade t.ex. Det handlar inte nodvandigtvis om "klimatinvesteringar", utan snarare att flytta pengar bort fran aktivt skadliga industrier som tar-sands och oljebrytning. Anledningen till att jag namnde finansindustrin ar att den traditionellt ar konservativ och "anti-aktivism", inte for att den ar var fralsare!
Det var kanske lite dumt att citera som jag gjorde, avsikten var inte att gå i polemik mot ditt inlägg. Jag håller med om att det du beskriver, med en omflyttning av vad man investerar i, sker och att en del rör sig bort från saker som anses miljöskadliga men jag tycker man också ser hur andra lika snabbt går in men de gör ingen reklam för det på samma sätt som med klimatinvesteringar.
 
Jag tror att det finns en viss hopplöshet när det kommer till klimatfrågan. "Vad tjänar det till att jag sopsorterar när länder dumpar en massa sopor i haven?"

MP som ska vara Sveriges miljökämpar har röstat ner riktigt bra förslag. Sen satsas det på saker där hela tillverkningskedjan inte utreds innan, utan som får negativa effekter på klimatet, tänker tex på etanolbilar som fick subventioner, men som visade sig vara rätt så kasst när man kollade på tillverkningen av etanol. Samma sak nu med elbilar! Vi har redan elbrist, hur är det tänkt att alla ska köra omkring i elbilar?

Och så kommer något snille och tycker att hästnäringen är så stora klimatbovar så att den borde förbjudas. Då blir man ju lite less på hur miljökämparna resonerar.

Själv pluggade jag tillsammans med en kille som sen blev riksdagsledamot för MP. Det gick liksom inte att ha en diskussion med honom om klimatet och miljön, för han var så extrem i sin tanke. Han var inte för ett samhälle som ser någorlunda ut som det vi har idag, utan tyckte att man skulle bo och jobba inom ett par kilometers område. Hela landsbygden skulle avbefolkas, förutom bönderna som producerade mat. All djurhållning skulle försvinna eftersom den var dålig för miljön, alla människor skulle bli vegetarianer, ingen fick ha djur, varken hund eller katt. Han såg inte alls nyttan med husdjur för välbefinnandet, utan körde stenhårt på sin linje. Och den var inte alls hälsosam för människor som vill uppleva någonting i livet, eftersom ingen fick resa.
 
Jag behöver på riktigt hjälp att förstå varför inte klimatfrågan "vinner" en omröstning som denna: (man får alltså rösta i kommentarerna om vilken fråga som är viktigast och klimatet kommer nästan sist).

Jag fattar verkligen inte. Är det så att de flesta inte tror på klimatkatastrofen, eller tycker man på riktigt är det inte gör nåt att vi fortsätter förstöra våra livsvillkor?

Vad beror dessa röstsiffror på?
En relativt stor anledning till detta:

För att "klimatfrågan" som term har blivit extremt politiserad och kopplad till vänstern och dess extremister i hög grad. Därav tappar den i såna här omröstningar, eftersom man då (till en viss del) knyter sig till vänsterideologi om man väljer ett sådant alternativ.

Det betyder förstås inte att man inte bryr sig om miljön, men det är en helt annan sak.
 
Nej, bättre arbetsförhållanden leder inte automatiskt till en lösning på klimatkrisen, men en lösning på klimatkrisen hade absolut lett till bättre arbetsförhållanden.

Hela världen stängde ner på några månader för covid-19. Varför kan vi inte lösa klimatet på under tio år, om vi bara prioriterar rätt?
Nedstängningar mot Covid-19 är ödeläggande för miljoner och åter miljoner människor. Förstört städer, företag för alltid.
Värt att komma ihåg när man säger såna saker.
 
Edit: Varför svarar jag en person som aldrig visat sig intresserad av en ärlig diskussion någonsin.

Men sluta vara så jäkla trist. Innan din edit skulle jag svara med denna bild:

jesus+turned+tables.jpg
 
Dagens fråga:

Hur "ärlig" diskussion kan man ha om man utgår från påståendet att klimatfrågan är kidnappad av kommunister?

I'll wait.
 
En relativt stor anledning till detta:

För att "klimatfrågan" som term har blivit extremt politiserad och kopplad till vänstern och dess extremister i hög grad. Därav tappar den i såna här omröstningar, eftersom man då (till en viss del) knyter sig till vänsterideologi om man väljer ett sådant alternativ.

Det betyder förstås inte att man inte bryr sig om miljön, men det är en helt annan sak.
Nej men det styr ju hur man röstar, jag blir så trött. Måste vara skönt för högern att de är immuna mot klimatförändringarna?
 
Inte mot dig, men en slutsats jag dragit alldeles själv. Om man som högerperson anser att klimatet är en vänsterfråga, blir det ju politik av det hela. Överlevnad för ALLA kan ju inte vara vänster eller höger, det är inte politik utan vetenskap...
Fast jag är absolut åt höger, men jag tycker att klimatfrågan är viktigt. Så alla som röstar höger är ju inte klimatförnekande högerextremister.

De flesta som röstar C är nog också väldigt intresserade av miljön.
 
Fast jag är absolut åt höger, men jag tycker att klimatfrågan är viktigt. Så alla som röstar höger är ju inte klimatförnekande högerextremister.

De flesta som röstar C är nog också väldigt intresserade av miljön.
Jättebra om klimatfrågan kan sluta dra åt höger eller vänster!
 
För att det inte är för sent att rädda miljön, vilket vissa verkar tro. Bara kolla på dem extremt positiva effekterna som skett på miljön nu pga corona pandemin, renare luft, renare vatten, mm. Om man gör stora krafttag kan man ändra väldigt mycket på väldigt kort tid.
Däremot ska alla göra det dem själva kan för miljön redan nu.

Tex har "BÄTTRE SJUKVÅRD" fått fler röster än klimatet, och det är inte så konstigt, idag dör folk i onödan pga att dem får vänta för länge på utredning, vård och operation.
Tex har "BÄTTRE ÄLDREOMSORG" fått fler röster än klimatet, vilket inte är så konstigt eftersom äldre får liggsår och smärta eftersom personalen inte har tid, och äldre får ligga i sina bajsiga/kissiga blöjor ibland i timmar pga personal brist, helt enkelt brist på plats på äldre boenden och brist på personal gör att äldre människor lider.

Enligt mig måste man fokusera på allt, på sjukvården, på äldre, på klimatet, på brottsligheten, mm, samtidigt, det behöver inte vara antingen eller.
Men ska man ställa dessa emot varandra tycker jag absolut sjukvården och äldreomsorgen är viktigare än miljön.
 
Senast ändrad:
Inte mot dig, men en slutsats jag dragit alldeles själv. Om man som högerperson anser att klimatet är en vänsterfråga, blir det ju politik av det hela. Överlevnad för ALLA kan ju inte vara vänster eller höger, det är inte politik utan vetenskap...
Om man förenklar det så extremt som du gör är så kan jag förstå att det blir oklart.

"klimatet" som faktisk företeelse är inte en vänsterfråga.
"klimatfrågan" och hur den hanteras är extremt politiserad såsom jag beskrev.

Klimatfrågan är inte "överlevnad för alla". Vidare är "överlevnad för alla" en mening helt utan definition.

Och till slut: "Vetenskap" är inte ett fenomen som står bortom/utanför politik.
 
Nedstängningar mot Covid-19 är ödeläggande för miljoner och åter miljoner människor. Förstört städer, företag för alltid.
Värt att komma ihåg när man säger såna saker.
Som om inte klimatkrisen och allt den för med sig (syftar alltså på de reella effekterna för livet på jorden) kommer att förstöra för människor, städer, och företag för alltid heller?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 383
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 920
Senast: Hedinn
·
Fritid Hejsan! Tänker mig att det finns fler än jag själv här som i den ljuva ungdomen var djupt förälskade i Fullblodsserien😍😉. Er kunskap...
2
Svar
30
· Visningar
2 362
Senast: Nytant
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 292
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp