Hjälp mig hitta passande sadel

MaRomer

Trådstartare
Behöver lite tips på vad jag ska kolla efter för sadel till min ponny.

Hon är en c-ponny. Manke och svängd rygg. Men även väldigt bred/rund.

Hon har haft en Wintec cair Wide 16" som ligger hemskt i bakvikt! Och är för smal. Spänner man sadelgjorden så lyfter hela sadeln bak.

Testade idag en Princeville 37 i bom och 17"(fick tips att den skulle passa henne). Den låg lika illa, dvs för smal och i bakvikt, den var även för lång.

Ryttaren behöver en 16,5" att rida i. Men samtidigt har ponnyn kort anläggningsyta. Just nu reder vi ut spända muskler pga felaktig sadel (ponnyn har varit ute på foder). Så det är bara tömkörning i alla fall december ut. Men i vilken ände ska jag börja att leta sen?? Gärna under 5000kr.

Det ska helst vara en hoppsadel. Men ge även förslag på andra sadlar!

bilder på ponnyn:

augusti 2009
29230953.jpg


I December 2009
29941958.jpg


April 2010
30715539.jpg


31941832.jpg


November 2010

31941833.jpg



Insåg nyss att bilderna är super dåliga. Men ska ta nya bilder på lördag!
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Försöker läsa mig till och funderar på om en hubertus kan funka??
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Kolla efter sadlar med rundbossor (?) om hästen har kort anläggningsyta. Är hästen takformad eller platt över ryggen?
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Kolla efter sadlar med rundbossor (?) om hästen har kort anläggningsyta. Är hästen takformad eller platt över ryggen?

Ja du platt längre bak men spetsig fram vid manken. Ska fota nya bilder i morgon!
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Hon har haft en Wintec cair Wide 16" som ligger hemskt i bakvikt! Och är för smal.
Så vida sadlar finns det väldigt få av, globus och griffin finns, men de kommer nog bli för raka för din häst. Jensen exmoor går också att få vida.
Det är nog dom jag vet som går att få beg. under 5000kr.

Men jag tycker inte ponnyn ser så vid, vilket järn har du haft i wintecen? Bild på ponny+sadel?
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Jag hade också en princeville till min som var både för smal och låg i bakvikt. Nu har jag en jeremy rudge. Kostar lite mer men värt det. Sadelutprovaren sa till mig att en prestige goldenstar kunde passa. Dom har ganska lik rygg. Min kanske något "plattare" manke.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Så vida sadlar finns det väldigt få av, globus och griffin finns, men de kommer nog bli för raka för din häst. Jensen exmoor går också att få vida.
Det är nog dom jag vet som går att få beg. under 5000kr.

Men jag tycker inte ponnyn ser så vid, vilket järn har du haft i wintecen? Bild på ponny+sadel?

Har massor bilder när hon har sadel. Men bara med ryttare på. Ska se vad jag hittar. Den passade ju i början men hon har breddat sig extremt.

31929710.jpg


31929702.jpg


Det var nog de bästa bilderna jag hade med ponny+sadel.

Har inga nya bilder på henne tyvärr! Därför ska jag ta det i morgon.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Jag hade också en princeville till min som var både för smal och låg i bakvikt. Nu har jag en jeremy rudge. Kostar lite mer men värt det. Sadelutprovaren sa till mig att en prestige goldenstar kunde passa. Dom har ganska lik rygg. Min kanske något "plattare" manke.

Måste jag gå upp i pris så är det en självklarhet att jag gör det. Men jag måste även byta till min stora häst. Och som sjukskriven är budgeten tyvärr begränsad!
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Just det! Här har hon mitt kallblods sadel i väntan på den nya dvs då Wintecen.
Det är en T6 hopp 17" Normal mot Vid sitter i den.

30715546.jpg
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

min har kortare rygg och långt bakåtgående bogblad så det kan ju vara svårare att hitta en hoppsadel med raka bossor och kort anläggningsyta för dom pengarna. Min kan knappt ha 16,5 och dom flesta "vuxen"sadlarna börjar ju där.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

min har kortare rygg och långt bakåtgående bogblad så det kan ju vara svårare att hitta en hoppsadel med raka bossor och kort anläggningsyta för dom pengarna. Min kan knappt ha 16,5 och dom flesta "vuxen"sadlarna börjar ju där.

Jo visseligen men 17 är för långt för henne. Ryttaren som rider henne nu har inga problem att rida i en 16,5". Jag får ge de pengarna som behövs men lite tips är ju alltid bra! Nu ska hon inte få sadel fören i tidigast januari pga hennes rygg.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Tycker mig se att den liknar min lilla pålles rygg som oxå kräver kort anläggningsyta. Han e lite takformad fram lite svängd rygg och lite överbyggd bak. Han får total spatt om han inte har total bogfrihet. provade en Griffin Young Rider och han älskade den.
Värt att prova tycker vi
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Jag är inte speciellt bra på sadlar - men vill ändå göra ett input i tråden.

Har du testat jacson? hade det på min breda ponny med svängd rygg tidigare (jacson santa cruz merina , x-vid bom). finns även xx-vid iaf. + 16,5".

( ni får ursäkta om jag är lite ute och cyklar, håller på att lära mig i sadeldjungeln) :p
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Men passar T6? Det låter konstigt iom att Wintec Wide är så mycket bredare.
Alla Griffin är för smala på min nordsvensk, han har en Wide som ligger bra, med det vidaste järnet. Då blir min sadel ca 125 grader bred i fram.

Jacson är dårakt inte bredare än Wide.

Har du provat att byta till ett vidare järn då?
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Men passar T6? Det låter konstigt iom att Wintec Wide är så mycket bredare.
Alla Griffin är för smala på min nordsvensk, han har en Wide som ligger bra, med det vidaste järnet. Då blir min sadel ca 125 grader bred i fram.

Jacson är dårakt inte bredare än Wide.

Har du provat att byta till ett vidare järn då?

T6 ligger bäst av de sadlar jag provat. Wintecen ligger så illa att det inte hjälper att byta järn. Tyvärr!
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Skulle absolut testa Griffin Young Ridern 16,5 i XW å behövs vidare så kan man nu även få den modellen med utbytbart järn, men eftersom T6 vid breddmässigt fungerar så kommer du klara dig långt på en YR xw-w.

Dressyrmässigt så skulle jag kolla på Knights Lady Hawk de blir inte svängda bara för att man sätter i bredare järn. Dessa två är mycket korta.

Jacson är inte kort i 16,5 och de är smala i sina vidder.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har just fått hem en ny ponny och vi fick till en hoppsadel. Problemet är att vi upptäckt att sadeln inte passar, den backre...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: Oknytt
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 210
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag är ny på forumet. Det måste finnas fler ponnyer som vår och vilken sadel har de (som ligger bra:). Vi har en b-ponny, 126cm som...
2
Svar
27
· Visningar
3 724
Senast: caballus
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp