Hjälp mig hitta passande sadel

Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

T6 och WW har helt olika former och det spelar stor roll på hästryggen även breddmässigt. Min som ser ut som TS häst kan heller inte ha WW oavsett lila järn men där mot T6 med rött och vitt järn.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Min har mot spikrak rygg under ritt, svagt svängd med manke stillastående och superkort läge och ca 115 grader bred. Young Ridern står högt i kurs hos oss också, han blir helt fri och rörlig i den lilla sadeln.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Testa Jacson Santa Cruz Celine. Riktigt skön och hade den på min ponny som har hög manke men som ändå är rätt bred :)
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Om det var riktat till mig så har jag provat en sådan sadel och den är både för smali bredastse viddden och för lång i 16,5" samt har inte rätt passform hur han är idag.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

KL

Tittar på Hubertus och Jeremy Rudge. Vad tror ni om dem??
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Hubertusen tror jag blir för svängd och lång.

JR kan va värt att kika på bara den är tillräckligt bred om jag utgår från min erfarenhet med min som ser liknande ut i ryggen.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

JR har jag hopp för men är också orolig för bredden på dem. Men ska fota med de 3 sadlar på henne som jag har hemma. Så kan ni bedöma lite själva.

Har ju lite tid att leta innan det ska ridas i dem.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

JR har jag hopp för men är också orolig för bredden på dem.

Min är isiskorsning = ganska grov och kunde bli lite bredare utan problem enligt gudrun från strömsholm som provade ut den.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

KL

Puttar upp tråden då jag fortfarande inte "hittat" någon som passar. Och pga vädret så har vi ännu inte kunna använda paddock och kunnat ta oss ut med trailen till ridhus. alltså har jag inte kunnat få ut någon sadelutprovare. Är 3 hästar som ska ha nya sadlar så är beroende av att sadelutprovaren kan komma hem till oss och att paddocken är is fri. Vilket verkar dröja:/

De sadlar jag har tittat på är:

Stubben
Hubertus
Thorowgood Young Rider


Budgeten ska fortfarande ligga under 5000kr. Ryttaren är lång (vuxen), 166 cm.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Ett hett tips är att köpa den sadel du känner ligger bäst, inom din budget, och sedan köpa en Ogilvy Equestrian Half Pad att ha under. Den anpassar alla sadlar något helt otroligt. Jag har den själv till min unghäst, som har musklat om sig en hel del, och sadeln ligger fortfarande helt perfekt eftersom padden hela tiden anpassar sadeln optimalt. Sen blir det skönare för ryttaren att rida med den också! Och den kan du ju växla mellan de tre hästarna om ni inte rider samtidigt!
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Är det inte smartast att kanske ta hjälp av någon som verkligen är expert? Kanske nån i någon hästsportbutik eller så?
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Jag är inte speciellt bra på sadlar - men vill ändå göra ett input i tråden.

Har du testat jacson? hade det på min breda ponny med svängd rygg tidigare (jacson santa cruz merina , x-vid bom). finns även xx-vid iaf. + 16,5".

( ni får ursäkta om jag är lite ute och cyklar, håller på att lära mig i sadeldjungeln) :p

Vill bara inflika att när jag pratade med en sadelkunnig på ridsportsaffären så tyckte hon att Merinan passar en lite rakare rygg. Hon rekommenderade just bl a den till min häst som har rak rygg. Så av Jacsons modeller ska du nog välja en annan.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Ett hett tips är att köpa den sadel du känner ligger bäst, inom din budget, och sedan köpa en Ogilvy Equestrian Half Pad att ha under. Den anpassar alla sadlar något helt otroligt. Jag har den själv till min unghäst, som har musklat om sig en hel del, och sadeln ligger fortfarande helt perfekt eftersom padden hela tiden anpassar sadeln optimalt. Sen blir det skönare för ryttaren att rida med den också! Och den kan du ju växla mellan de tre hästarna om ni inte rider samtidigt!

2 av hästarna är mina. De står på olika ställen. Den ena ett kallblod och den andra en c-ponny. Så nej jag vill inte kånka på en sadel fram och tillbaka. Dessutom är den andra hästen spikrak i ryggen och överbyggd.

En sadel ska passa utan pad!
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Är det inte smartast att kanske ta hjälp av någon som verkligen är expert? Kanske nån i någon hästsportbutik eller så?

Det är det jag har gjort. Men då det är 3 ev 4 hästar som ska ha nya sadlar. Och sadelutprovaren ska komma till oss. Så blir det krångligt om vi annars ska köra med 4 trailers 14 mil för att testa sadlar pga paddocken hemma är frusen.

Har försökt få tag på sadelutprovaren för att höra om jag kan få låna hem några sadlar och alltså bara behöver köra med bil. Men har inte fått tag på henne ännu.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Vill bara inflika att när jag pratade med en sadelkunnig på ridsportsaffären så tyckte hon att Merinan passar en lite rakare rygg. Hon rekommenderade just bl a den till min häst som har rak rygg. Så av Jacsons modeller ska du nog välja en annan.

Jacson är för långa/smala och för raka till ponnyn.


Vad tror ni om en hubertus flexline?
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Har en Hubertus Flexline hemma på prov. Ska vara en normal mot vid bom. Och tyvärr troligtvis en 17".

Känns som jag för det första lagt den för långt fram. Att den är ngt för vid och för lång. Men kanske en Hubertus i strl 16.5" med normal bom ligger bättre? Den ligger helt klart bäst om man jämför med de sadlar jag testat!

Vad tror ni? är det rätt linje med hubertus?

32113707.jpg


Alla bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id1217376_page0.html
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Hur tänker du när du när du säger att denna sadel är för vid och har legat bäst av de du provat?

Den sadeln är för lång för smal och för svängd, hon kommer inte ha en chans att komma upp med ryggen och gå i rätt form med en sån svängd sadel.

Anser fortfarande att en Youngrider den nya med utbytbara järn, Frank Baines Silhouette i vid och KLH med vitt järn 16,5 FB är lika kort i 17" är de tre alternativen som finns som jag tror på bäst utifrån hästens form och din budget. Det finns även ett märke som heter Native som är korta och troligen finns i rätt vidd för er, de kostar något mer men klart värt att kika på också.

Ponnyn må vara lättare svängd i ryggen när hon står still och för att hon är utan några direkt ryggmuskler, men om den ponnyn nångång kommer att ridas i rätt form och få muskler så kommer hennes rygg att bli rak i rörelse och att då sätta på en sadel med svängd bom kommer hämma henne omgående och hon lär få ont ganska omgående igen.
De tre ovanstående sadlarna är korta, tar rytttarens längd och är väldigt lätta sadlar som på inget vis hämmar hästen om de ligger väl på henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

så skriver man ett långt inlägg som försvinner:/ GRR!!

jo jag tycker den är för vid då den nästan ligger an mot maken trots att det inte sitter någon i sadeln. Tycker även den ser för lång ut och ngt för svängd. Men jag är ingen expert därför så frågar jag här! Och ja den har legat bäst då denna lligger an längs hela ryggen även när sadelgjorden är spänd. Det har inte de jag haft hemma och testat innan gjort (wintec, Princeville och T6).

ang Frank Banes så ser de väldigt raka ut men jag kanske har fel? Tänker även på denna text:
Frank Baines:
http://www.frankbaines-saddlery.com/
Passar allt från en rakare rygg till en lite mer böjd rygg beroende på modell, hyfsat korta i anläggningsytan, små i sätet i förhållande till andra märken, passar hög manke och har cutback. De nyare modellerna är rakare i bommen. Kilbossor med ullstoppning. Hoppsadlarna går att få med latexpaneler, flair eller ullstoppning. Kan beställas väldigt vida bomvidder och de är rätt rymliga i bomvidderna. Pris runt 15-20 000:-


Och att de är små i sätet? Men som sagt kanske beror på modell?

Young Rider tittar jag på mycket! Men tycker även den är helt spikrak?? Har dock inte tittat på den IRL! Kanske får packa mig in i bilen och kika på den!

KLH?? Vad menar du med det?

Och självklart ska ponnyn ridas i rätt form. Förstår inte varför du skrev så:/ Jag har ju precis fått hem henne efter att hon varit ute på foder. Därför skickades hon till tillridning pga att jag är gravid och på tok för tung för henne! Och därför försöker vi reda ut sadlar.

Men som sagt då fick jag mina farhågor bekräftade att Hubetus troligtvis är för svängda! Om amn bara kunde får tag på den där sadelutprovaren också:/ Kan tala om att det inte är lätt alls!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har just fått hem en ny ponny och vi fick till en hoppsadel. Problemet är att vi upptäckt att sadeln inte passar, den backre...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: Oknytt
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 210
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag är ny på forumet. Det måste finnas fler ponnyer som vår och vilken sadel har de (som ligger bra:). Vi har en b-ponny, 126cm som...
2
Svar
27
· Visningar
3 726
Senast: caballus
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp