Hjälp mig hitta passande sadel

Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Utifrån de kort som finns där ponnyn rids så går hon inte i någon utvecklande ändamålsenlig form utan alltid med spänd kropp och sänkt rygg, därav min negativa kommentar. Det finns ett kort vars ögonblick är en trevlig form. För att ni ska komma någonstans och inte hamna i fällan igen så måste hon börja ridas avslappnad och i lång låg form för att därifrån bygga upp styrkan och bli frisk och hållbar.

Men vad en bra form är eller inte kan man diskutera i evighet så jag övergår till sadlarna istället.

FBs nya modeller är rakare än de äldre modellerna. Den modellen jag pratar om finns inte i nya sortimentet.

Young ridern är lätt svängd likaså FB Pirouetten (ej silhouetten det är min sadel som heter så)KLH = Knights Lady Hawk är ngt. rakare. Svängdheten är vad jag anser lagom för din ponnyn rygg då hon inte ska ha för svängda sadlar för att inte bli hämmad.

Sätter in bilder på de tre sadlarna där de ligger på en ponny som har ännu kortare rygg än din.

FB Pirouette 17" utvidgad till W

31565224.jpg


Young Ridern XW gamla modellen 16,5

27642324.jpg


Knight´s Lady Hawk 16,5 finns även allround

26906781.jpg



Vill man prova en sadel som är lite mer flaskformad och mer svängd framtill så testa även Tekna hopp 16,5 den är kort, har ingen hästbild på den.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Ja vi ska nog hålla oss till sadlarna då jag som sagt inte haft ponnyn hemma utan utlånad på foder. Och alltså inte kan ta åt mig för hur hon gått tidigare,)

Fick äntligen tag på sadelutprovaren och jag ska bege mig till dem på fredag för att låna sadlar! Så får vi se vad som händer! De tipsade om att de nya Wintecarna är annorlunda mot den hon haft innan. Och speciellt mot CC som hon hade. Så ska även kika lite på dem! Fanns även ett märke vid namn summer. Där de ska komma ut med en ny modell till hösten. Där man ändrar bomvidden exakt efter hästen och kan ändra den hur många gånger som helst. Dvs man ändrar på hur bred hästen är och hur rak/svängd den är. Synd bara att den inte kommer till dem fören till hösten:( Dessutom låg priset inte jättehögt utan runt 10 000kr för den nya modellen.

Får se om jag knaske får något napp med sadlarna snart! Tyvärr ligger sadelutprovaren och hööks på helt olika håll Växjö och Halmstad) annats hade jag åkt och hämtat en YR T4 på hööks också.

hittade ingen begagnad FB av den modellen du tipsade om. Men den såg bra ut på bilden du lade in!
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Ja nya wintecmodellerna är olik de äldre. De är mycket mer lika wintec Wide och Isabellen och de är både stora och klumpiga så jag tror inte på dem alls till din ponny. Tom 16" är för stora och långa, deras bossor är även för breda för så smala fileér.

Nya dressyrmodellen i 16"

29684728.jpg


16,5

29684736.jpg


För en stund sedan fanns flera stycken FB P ute, de går att ändra vidden hos sadelmakare.

Låter intressant med Summern vore ju helt opptimalt om det fungerar.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Var tydligen en ny wintec som skulle komma nu där bossorna slutade där sätet slutade. MEn som sagt jag har ju inte sett dem! Får se om jag ev får se någon på fredag!

Isabellen har jag sett och tyckte att den var lång. Har iof bara sett den i 17.5".
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

ang Frank Banes så ser de väldigt raka ut men jag kanske har fel? Tänker även på denna text:
Frank Baines:
http://www.frankbaines-saddlery.com/
Passar allt från en rakare rygg till en lite mer böjd rygg beroende på modell, hyfsat korta i anläggningsytan, små i sätet i förhållande till andra märken, passar hög manke och har cutback. De nyare modellerna är rakare i bommen. Kilbossor med ullstoppning. Hoppsadlarna går att få med latexpaneler, flair eller ullstoppning. Kan beställas väldigt vida bomvidder och de är rätt rymliga i bomvidderna. Pris runt 15-20 000:-



har inte hunnit läsa igenom tråden men Frank baines reflex kanske kan va något? den är ganska svängd,mkt mkt mkt skön o rida i.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

har inte hunnit läsa igenom tråden men Frank baines reflex kanske kan va något? den är ganska svängd,mkt mkt mkt skön o rida i.

Jo men så ligger den på runt 10 000kr begagnad. Så tyvärr så är det dubbelt upp mot vad min ekonomi tillåter!
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

KL

Har fotat 3 andra sadlar idag. Bla 2 som jag testat innan. Har 2 till hemma att testa. Men problemet rakt igenom är för raka sadlar och för långa känns det som.

T6 hopp:
32120879.jpg



Princeville:
32120882.jpg


Claridge House:
32120920.jpg


Fler bilder på sadlarna:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1217376_page1.html

där står även vilken strl och bom det är på sadlarna.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Hej!

Jag kan tyvärr inte hjälpa dej med sadlarna, är urusel själv, men jag följer tråden med spänning då jag behöver en ny sadel och har en så erbarmlig kortrygging jag med (dock ej ponny, men just nu rider jag i en M&N 16 tum.. Dessutom är hon xxvid så jag har ganska stora problem att hitta nån sadel at all..).

Jag tyckte inte nån av sadlarna så bra ut, den nedersta var ju som ett täcke!:) Övesta tror jag är för rak och mitten också för "stor"..

/Lavinia
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Iom att alla sadlarna på bilderna är för smala och ligger i kraftiga baklut så kan man inte säga om de är för raka eller svängda då de ligger helt fel. Därmot så kan man se att alla är mycket för långa och skulle hamna än mer långt bak om de hade rätt vidd och låg i rätt läge på hennes kropp.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Tycker T6an ser bäst ut viddmässigt men alla är ju för långa, ser ut att ligga långt bak efter sista revbenet.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Jag är långt ifrån kunnig nog ;) men för att inflika med ett litet tips i alla fall så skulle väll jag vilja säga Frank Baines Silhouette i typ bom-vid :)

Den kan va jobbig denna sadeldjungel, är jätteglad för att jag börjar komma ur min :D

Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Iom att alla sadlarna på bilderna är för smala och ligger i kraftiga baklut så kan man inte säga om de är för raka eller svängda då de ligger helt fel. Därmot så kan man se att alla är mycket för långa och skulle hamna än mer långt bak om de hade rätt vidd och låg i rätt läge på hennes kropp.

Precis. Och därför så används ingen av dessa heller. Utan de 2 översta används på mitt kallblod;) Som är spikrak och har smalare domvidd.

DEn understa hängde i stallet och jag ta bara på den för att testa.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Jag är långt ifrån kunnig nog ;) men för att inflika med ett litet tips i alla fall så skulle väll jag vilja säga Frank Baines Silhouette i typ bom-vid :)

Den kan va jobbig denna sadeldjungel, är jätteglad för att jag börjar komma ur min :D

Lycka till!



Har fått det tipset innan men svårt att hitta begagnade:/
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Kom över J Haglunds sadlar. Skulle det kunna vara något att testa eller hur är de?

Vid 9 rullar jag iväg för att hämta ännu en sadel:/ Blir så trött på att åka kors och tvärs för att inga har några 16-16.5" hemma. Och har det så är det utan tvekan Wintec de har....
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Nu har jag hämtat 2 sadlar. De enda de hade som var i 16" resp 16.5". Och fick dystra nyheten att jag troligtvis inte kommer hitta en passande sadel (Oavsett prisklass). Utan de tyckte att jag skulle köpa en som ligger ok, men är för vid. Och sedan kosta på mig en special pad. Där man kan fylla ut där sadeln inte ligger 100% ok. Då får hon en chans att bygga på sig utan att sadeln "stör" henne.

Morris and Noland 16"
32122208.jpg


Trainers 16.5"
32122200.jpg


Fler bilder ser ni i samma album som tidigare:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1217376_page0.html
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Alla sadlar (utom T6an som kan bli viddmässigt lagom) du har tagit hem och provat är ju flera vidder för smala. Finns det inte breda bomvidder att få tag i i ditt område? Båda dessa är för smala och för långa.
Tips har du fått flera stycker och jag förstår inte varför du inte provar dem...Visst kan det komma att bli så att du får nöja dig med en OK sadel om en större ryttare skall rida hästen.
Men se för guds skulle till att börja prova sadlar i rätt vidd, det spar du både tid och energi på. En för bred sadel med ex mattespad är ett snällt alternativ jämfört med en för smal sadel utan pad.

Jag börjar fundera på utifrån de bilder du har satt in och de sadlar du provar och visat oss om det är så att du fått allt om bakfoten och tänker tvärt om. De sadlar du tycker ligger helt skit som vi kanske inte sett kanske enl. oss andra ligger helt OK.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Fast jag tycker inte dessa sadlar ligger ok. Har fått flera bra tips. Men tyvärr så går inte alla säljare med på öppet köp:/ Och att ligga ute med flera tusen och sedan kan det dröja månader innan man får den såld är inte roligt! Har bara testat de sadlar ni sett bilder på. Förutom wintecen som jag inte kan fota då den är såld. Jag har helt enkelt provat de sadlar jag kunnat låna hem/fått på öppet köp. Jag visste att dessa skulle vara för smala. Men förlorar inget på att testa. Har åkt 12 mil för dessa 2. Vilket är närmsta ställe. Ska bege mig in i Halland och leta vidare nästa vecka.

Den sadel du skickade länk på får jag inte tag på säljaren:/ Har 8 mils enkel resa till hööks så vill gärna hitta mer än 1 sadel där! Dvs i Halland. Innan jag åker dit.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

De sadlar jag fått tips om är:

Griffin Young Rider - Finns inga begagnade. Finns 8 mils enkel resa ifrån mig, så vill hitta fler sadlar att låna hem därifrån.

Knights Lady Hawk - Helt glömt bort att kika på, finns några ut bla robin hood, sir walter och eva marion. Hittar ingen Lady Hawk på annons.

Jeremy Rudge: Älskar de sadlarna! Finns en ute i Svart, 16, 5'', NM (normal). som lämnas på öppet köp. Men priset ligger på 12 000kr

F.B Silhouette och Pirouette: Hittar inga begagnade alls:/ Förutom den länk jag fått. DEn annonsen lades ut i november och jag får inte tag på säljeren.

Så att säga att jag INTE kollat på de sadlar jag blivit tipsade om är fel:/ Bor i smålands djupa skogar med långt till alla sadelutprovare.

Tilläggas ska att jag bara tittat på sadlar i 16" resp 16.5"
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Hej!

Kan säja att jag förstår ditt problem. Jag bor i "sadelrikt" län och hittar knappt nånting att testa. Behöver också ca 16-16,5 och i xxw..

Men jag kan hålla med om att det bara är slöseri med tid att prova sadlar som är alldeles för smala. Ok om de är lite för smala, men så smala som de du visat varit- det säjer ju ingenting om sadeln kanske funkar som bredare..

/Lavinia, som smyger runt i trådar och letar tips på vad hon ska testa när hästen tappat i vikt och fått lite muskler igen.
 
Sv: Hjälp mig hitta passande sadel

Ja nu har jag bokat tid hos sadelutprovare i Laholm. Lååång dag blir det och lååång väg att köra:/ Tid fick jag nästa måndag.
Halmstad hade bara 2 st tänkbara kandidater i strl 16-16.5" :(

Blir så less på detta!! Hoppas verkligen jag hittar en sadel nästa måndag. Te trodde ev Tekna kunde passa henne. Vi får se!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har just fått hem en ny ponny och vi fick till en hoppsadel. Problemet är att vi upptäckt att sadeln inte passar, den backre...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: Oknytt
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 210
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag är ny på forumet. Det måste finnas fler ponnyer som vår och vilken sadel har de (som ligger bra:). Vi har en b-ponny, 126cm som...
2
Svar
27
· Visningar
3 726
Senast: caballus
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp