Bukefalos 28 år!

hjälp mig!! jag är rådlös..

LinnK

Trådstartare
Min favvohäst på ridskolan är helt underbar att rida, det är på marken problemen finns. :cry:
Hon verkar inte tycka om när man ska borsta eller stryka magen... spänna sadelngjorden är oxå svårt för då kommer tänderna vinande.. :crazy:
Grejjen är den att de hästar som jag själv ägt som har visat tänderna/eller bitit när man spännt sadelngjorden har jag bundit upp med kort rep så de inte nått mig när jag stått där vid magen men den här hästen får panik när man binder upp henne.

Vad ska jag göra?

Jag brukar försöka be någon hålla i huvudet,men det går ju inte alltid om det inte är någon i närheten, och så brukar jag stryka henne på magen, prata med henne å berömma henne.
Spänna sadelgjorden allt eftersom och försiktigt.

det där med att binda upp är oxå lite jobbigt eftersom hon får panik. Jag har testat att ta grimskafet och trä genom gallret och tillbaka in i boxen och släppt efter om hon börjat se stressad ut i väldigt korta stunder och så har jag berömmt henne jätte mycket. Jag har henne lös i boxen när jag tränsar henne vilket funkar men grejjen är den att jag funderar på att hyra henne till sommaren och då vill jag gärna kunna binda upp henne hemm i vårt stall då jag tycker det underlättar tränsning m.m..

De gånger hon huggit "för" mycket så har jag "knäppt" henne lite lätt på nosen direkt. är det fel?

har ni några tips på mina problem? snälla hjälp,då jag verkligen gillar hästen i övrigt! :love:
 
Kan man inte ta ut hästen och ställa den på 2 linor på stallgången?
Ofta tycker hästen att boxen är dess hem och kan uppvisa ett mer aggressivt beteende där.
Har själv en häst som visar mycket humör framförallt vid fodring, men även när man drar gjorden och knäpper täcken etc. Hon trivs bättre om man tar ut henne och täckar på gången.

Annars kan man sätta ett grimskaft i grimman, lägga det över halsen från den högra sidan och över manken, och så hålla i det med vänster hand medan du drar gjorden. Om hästen vill nafsa så kan du lätt vända bort hästens huvud genom att ta tag i repet. (Förutsätter ju att du står på vänster sida! Annars får du lägga repet på andra sidan halsen.)
Om du tränsar innan kan du ju ta i den bortre tygeln istället.
 
Ang. rätt el fel att knäppa på nosen. Fel tycker jag, bättre med ett knä i magen, liknar mer hästspråk. Dessutom tror jag att ridskolehästar är alldeles för vana att få en smäll på näsan. Men innan man knäar måste man ge dem en chans att slippa undan, säg "nej" med bestämd röst, ett par gånger kanske, hjälper det inte så blir det en rejäl, obs rejäl, dunk i magen. Det är inte att vara elak.
 
Jovisst är det hästspråk men vill man dominera hästen genom bara våld? Det gäller ju att ha sådan respekt att man inte behöver ta till det där våldet. Kan ju vara svårt när det gäller en ridskolehäst som man inte träffar så ofta. Själv använder jag på ridklubbens hästar ryt-och-skak-metoden. Ett rejält tag i grimman och ruska om ordentligt samtidigt som man med grov otäck röst talar om att det där inte är OK. (bitas tex) Hästen brukar svara med spakt och överraskat lugn. Sedan är det lätt att bara låta rusket följas av ett gott ord och en smekning när hästen är lugn och står stilla. Håller du i grimman har du också koll på huvudet och därmed kroppen på hästen så den inte bestämmer sig för att ge igen efter alla magdunkar.
Håller med om att ett grimskaft eller tygeln som man kan motverka rörelsen med är bra.
 
Se där, varför ska allt göras i skallen på den stackars hästen? Och inte är det mer våld med ett knä i magen än att ruska runt i grimman. Det är ju en häst vi pratar om, visst. Tänk på hur de fostrar varandra. Ganska tuffa tag va. Men hästar som leker tuggar gärna i huvudet på varandra, en av anledningarna till att man inte ska ha grimma på i hagen.
 
Efter alla magdunkar skrev du. Det behöver inte bli speciellt många, efter ett par så behöver man bara hota litet.
 
Jag tycker du ska testa mitrolles förslag, det är mkt bättre än att knä nån häst i magen. :mad: Ridskolehästar är tyvärr ofta vana med hugg och slag så de försvarar sig redan innan något obehagligt händer. Jag skulle verkligen inte rekommendera någon att knäa en häst, sånt hör hemma på medeltiden!

Nä, tränsa hästen och håll bort huvudet med yttertygeln istället. Gör ingen affär av det hela och börja inte bråka om det finns andra sätt att få bukt med problemet.
 
Har du någonsin blivit utsatt för en häst som verkligen vill jäklas, eller vara ifred? Eller en häst som till varje pris vill skada, inte bara skrämmas. Jag sa heller inte att man skulle puckla på direkt. Men om man vill undvika problemet genom att hindra hästen att komma åt tycker jag man är ute på hal is. Det är sådant som gör att det finns så många jobbiga hästar. Bind fast istället för att tackla problemet, pyttsan så dumt. Om det inte hade varit en ridskolehäst hade rekommenderat att vråla med riktigt grov röst, det är ännu bättre än att knäa. Men på en ridskola gör man inte så. Tyvärr.
 
Nä på en ridskola är det tyvärr mer accepterat att slåss och dunkas i magen än att höja rösten. Snygga signaler man sänder till barnen...
 
Jag kan säga dig att om du skulle skrika och banka på min häst skulle hon banka tillbaks :devil:
Jag tycker det är bättre att man tar det lite lugnt, det är ju trots allt inte hennes egen häst. Risken är att om man slår på en häst så kan det utveckla ett mer aggressivt beteende och kanske går på folk direkt man kommer in i boxen.
Oftast är hästar aggressiva just för att någon behandlat dem orespektabelt någon gång i deras liv. Hästar glömmer aldrig. Min häst t.ex. blev omkullagd som föl, och jag kan nog nästan gissa att det är därför hon är lite aggressiv i vissa situationer. Och att banka på henne hjälper inte, då är det bättre att klappa och prata snällt, det ger bättre resultat. Tro mig, jag har provat lite av varje, men har kommit fram till att så lite våld som möjligt ger bäst resultat.

Man kanske ska kolla upp sadeln också, så att den verkligen passar hästen.
 
Jadu, om rätt sätt är att alltid vara snäll och mild, varför har då inte din häst slutat vara aggresiv? Människan bör uppföra sig på ett sådant sätt att hästen verkligen vill "se upp till" lr vara till lags. Men den häst är inte född som inte någon gång testar att vara kaxig. Om man då svarar tillbaka litet för snällt kommer hästen att testa igen. Mycket logiskt flockbeteende.

Men i människans värld får inte hästen stiga i rang. Har jag fel? Nej inte va. Tänk efter nu, vilket är bäst, att få lov att säga ifrån varje gång man hanterar hästen eller att ta i ordentligt för att nästa gång bara behöva harkla sig litet.

Man kan inte ändra hästens personlighet men man kan kontrollera den. Om man gör det på rätt sätt får man en häst som respekterar människan.

En ranglåg häst har inga problem med att vara just ranglåg. En mycket ranghög häst har svårare att acceptera människan som högst. Med vettig hantering är detta inget problem men om man ger en sådan häst chansen att stiga kan det vara kört. Ta det här på rätt sätt nu, jag säger inte att alla ranghöga är besvärliga, bara att de kan bli.
 
Vi har en liknande häst på ridskolan, ett fint sto som jag tycker om att rida.

För mig verkar det som hon har haft ont i ryggen tidigare (end. min uppfattning vet ej om så är fallet) och tänderna brukar vina när man sadlar och hon går inte heller att binda upp.

Jag brukar göra så att jag tränsar först, då kan jag om det behövs ta lite i höger tygeln om hon är alltför närgången men oftast står hon bara och tuggar på bettet istället för att hota. Sadelgjorden knäpper jag bara i första eller andra hålet så att hon inte tycker att det spänner för hårt med en gång.

Hon tycker inte heller om när man borstar och ibland kan hon vara lite kinkig när man ska lägga på täcket, det brukar dock lösa sig om man tar det lugnt.
 
Jadu, nog har jag stött på ett stort antal felhanterade hästar i mina dar och jag vet tyvärr allt för väl att de stackarna mår INTE bättre av att få ett knä uppkörda i magen eller att man slår och skriker åt dem! I synnerhet lektionshästar är vana med att bli slagna och de försvarar sig med att ge igen innan! Inte fasen blir man av med ett problem genom att använda sig av övervåld som du förespråkar. :mad:

Hur många exempel ska jag dra upp? Vad sägs om den lektonshästen som slog direkt när jag kom med sadeln och inte ens hade hunnit komma i närheten av den? Tror du jag ställde mig och började misshandla stackaren, vilket den trodde jag skulle göra eftersom de kastade sig in i ett hörn direkt efter sparken? Hade det hjälpt med att knäa den när den högg efter mig hela tiden jag borstade och sadlade? När en häst har ett felaktigt beteende tar man reda på varför innan man börjar korrigera det. En häst som blivit slagen blir inte bättre om man slår den ännu mer! :mad: Hur många misshandlade och felhaterade hästar har du fått fason på genom att knäa dem? Jag har aldrig varesig sett eller ens hört talas om ngt så dumt och den som gjorde något sådant mot nån av mina hästar skulle åka ut med huvudet först! :devil:
 
Vad enkelspåriga ni är, jag har väl aldrig sagt att man ska spöa skiten ur hästen bara för att den ser sur ut. Men som jag skrev tidigare, ridskolehästar är så vana att få en massa onödigt stryk, okunniga och rädda människor som tror att man gör nytta genom att smälla dem på nosen.

Om man nu har en besvärlig häst på ridskolan så finns det ett antal alternativ. Sälj den, låt den vila från ungar, lär eleverna hur man hanterar den samtidigt som man lär hästen hur man uppför sig eller låt allt bero och få en ännu värre häst.
Inte hjälper det att några få människor går runt och är snälla när det nästa sekund kommer nån som tror det är bra att ruska i grimman.



Ni ändrar uppfattning den dag ni möter en äkta ilsken häst.
 
Jadu, om rätt sätt är att alltid vara snäll och mild, varför har då inte din häst slutat vara aggresiv?

Ja säg det. Jag säger inte att jag alltid är snäll och mild, utan att jag försöker att vara det så mycket jag kan. Visst ryter jag till och har även "bankat" på min kära häst när jag tröttnat, men det löser inte detta problem. Vi köpte hästen när hon var 13 och nu är hon snart 19 och problemet fanns redan innan. Om jag klappar henne och säger BRAAA och tar det lugnt så står hon i regel stilla när jag drar gjorden, något enstaka klapper kanske. Om jag däremot ryter till, bankar till henne och sedan försöker dra, så kan jag lova att hon bara blir jävligare. Våld föder mer våld.
 
En häst som blir grinig och hugger när man ska sadla behöver varken ha ont eller ha blivit illa behandlad. Det kan faktiskt vara så enkelt att den helt enkelt inte vill bli sadlad och riden. Det bästa vore ju då att låta bli att rida, snällt eller hur? Men om ridskolan ska funka måste hästen gå och därmed sköta sig. Om man inte klargör för totton var gränsen går blir någon förr eller senare skadad av den stackars hästen. Och då får den stryk, garanterat. Säkert med piska eftersom ingen vill gå nära.
Jag tycker att borde vara "lag" på att alla ridskoleelever måste lära sig äkta hästvett innan de få lära sig borsta och sadla.
Det läggs så många timmar på att berätta om hur viktigt det är sadla riktigt, men att hantera en häst som uppför sig som häst får de aldrig lära sig. Bytte ämne där, kanske ska starta en ny tråd om ridskolor.
 
Du skrev att om du bankar och skriker och sen försöker dra så blir hon jävligare. Tacka för det om hon inte hade gjort nåt när du anföll. Jag är ingen förespråkare för övervåld som någon uttryckte det men jag kommer aldrig att tycka att ett knä i magen är övervåld, knappt våld.
 
Jag håller med dig om att man måste behandla hästar på deras egna villkor. dvs. använda hästens egna regler och språk när man vill att den ska förstå något.
Men jag tror inte att det är så lätt att få alla ridskoleelever att begripa vart gränsen går och hur man hanterar sådant på ett vettigt sätt. Därför tror jag att "problemhästar" måste få flytta till en hästmänniska som kan sätta sig högre i rang på ett så sätt att man undviker vidare ifrågasättningar.
Men att en häst reagerar på sadeln... Min häst gör det för att tidigare fodervärdar red henne med en totalt missanpassad sadel. Minnet sitter kvar.
 
när jag är på ridskolan försöker jag straffa så absolut lite jag bara kan när det gäller hugg eller ben som kommer fram.

fast nu har vi ju inga problem med hästar som inte kan stå uppbundna förståss, och de flesta kan man ju även vända i spiltorna och sätta fast i kedjor. men jag brukar hålla mig till att ha dom "rättvända".

har ju rätt bra koll på vilka som bara hotar och vilka som faktiskt vill träffa. de som bara hotar får göra det, jag skiter i deras hot och gör det jag ska lugnt och metodiskt.

men blir det för mycket säger jag till med rösten, vilket brukar räcka.



men om hon nu inte kan bindas upp, kan du inte tränsa innan du sadlar? så har du ju motsatt tygel att hålla i medans du tränsar!
 
Ja, att få ridskoleelever att förstå och handla på rätt sätt är inte lätt. Men nog borde man lägga mer krut på det. Det finns ytterligare en aspekt när det gäller sura hästar. Det är inte säkert att de är sura eller ilskna. Det kan vara så att de fastnat i en gammal vana, det går liksom av bara farten att hota och hugga. Precis som Emindy sa, minnet sitter kvar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 436
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering Har en pålle jag lånar som är rädd om sina öron. Det är aldrig något problem när man står och borstar eller myser, då brukar han vara...
Svar
5
· Visningar
3 600
K
Hästhantering Hej hitta ingen tråd som hjälpte mig. Har haft mitt Islandssto i 1 vecka nu, hon är 5 år och köpt henne ohanterad. Eftersom jag är...
Svar
1
· Visningar
986
Senast: skuggi
·
Träning Har tagit ett nordsvensksto på foder inför köp och den snälla fina häst ägarna lovat hon är kan jag ju säga att hon INTE är...hon är...
2
Svar
36
· Visningar
3 617
Senast: mettanmett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp