Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Häst som sliter sig från stallgången

När jag köpte min häst hade hon inte blivit uppbunden. Tidigare ägare ställde henne på ett ställe och där stod hon. När hon kom till mig så band jag upp henne, hon backade och fick fullständig panik. Inga spännen gick av så hon satt fast. Hon höll på att tappa andan då grimman ströp åt kring halsen. Jag gick ge henne en rejäl dask i bak för att få henne att gå fram. Jag var så otroligt rädd efteråt. Jag var helt oförberedd. Jag visste inte att hon inte gick att bindas upp.
Flera sa till mig, du kan aldrig ha en häst som du inte kan binda upp. Du kan inte köra in en häst som inte går att binda upp. Well. Jag har hästen i ett litet stal, så det fungerar. Hästen är riden och inkörd och det går alldeles utmärkt. Det har gått bra att lösa det ändå. Hästen blev i körd på proffisioellt stall. De visste om att hon inte gick att binda upp. Men jag tror att de gjorde det och jobbade med den saken.
Mitt enda aber är om hon hamnar på klinik, och någon missar informationen. Situationen är inte bra, jag vet, men det går.

Nu kan hon stå uppbunden, men jag har alltid balsnören. Mest av allt står hon löst. Stilla.
 
Först o främst skulle jag ta ut en Equiterapeut eller liknande för att kolla så hästen inte har ont i nacken och därför reagerat starkt vid dessa tryck.

Hade en häst som kastade sig både i stallgång och efter ett tag även när jag ledde honom i träns/grimma så fort de blev tryck i nacken... Han hade väldigt ont i nacken visa de sig.

Så kan va värt kolla upp, hur reagerar din häst när du trycker, masserar nacken? Kan ju va värt börja där o se hur reaktionen blir.

Min nuvarande häst har tyvärr även han tendens att kasta sig bakåt, eller han är mer huvudskygg och gör nån en för snabb viftning framför honom så reagerat han med att kasta upp huvudet (lågt i tak tyvärr) så han slår i huvudet och slänger sig bak :(

Med han gör jag så att jag alltid försöker ställa han där de är dörr bakom, har dörren stängd så kommer han lös kommer han ingenstans. Sen har jag även balsnören i grimman som jag sätter fast han i för säkerhets skull. Sen jag satte dit de där jädra balsnörena står han faktiskt mycket bättre på gången konstigt nog.
Två ggr har han kastat sig bakåt när han blivit rädd för något och inte alls samma panik då.. Utan han springer bak, spjärnar lite och sen lugnt fram igen. Vet inte om de är så att balsnörena är lite töjbara och då blir de inte samma panik.. Balsnörena har faktiskt hållt varje gång :)
 
Först o främst skulle jag ta ut en Equiterapeut eller liknande för att kolla så hästen inte har ont i nacken och därför reagerat starkt vid dessa tryck.

Hade en häst som kastade sig både i stallgång och efter ett tag även när jag ledde honom i träns/grimma så fort de blev tryck i nacken... Han hade väldigt ont i nacken visa de sig.

Så kan va värt kolla upp, hur reagerar din häst när du trycker, masserar nacken? Kan ju va värt börja där o se hur reaktionen blir.

Min nuvarande häst har tyvärr även han tendens att kasta sig bakåt, eller han är mer huvudskygg och gör nån en för snabb viftning framför honom så reagerat han med att kasta upp huvudet (lågt i tak tyvärr) så han slår i huvudet och slänger sig bak :(

Med han gör jag så att jag alltid försöker ställa han där de är dörr bakom, har dörren stängd så kommer han lös kommer han ingenstans. Sen har jag även balsnören i grimman som jag sätter fast han i för säkerhets skull. Sen jag satte dit de där jädra balsnörena står han faktiskt mycket bättre på gången konstigt nog.
Två ggr har han kastat sig bakåt när han blivit rädd för något och inte alls samma panik då.. Utan han springer bak, spjärnar lite och sen lugnt fram igen. Vet inte om de är så att balsnörena är lite töjbara och då blir de inte samma panik.. Balsnörena har faktiskt hållt varje gång :)

Han är kollad av eqiatriker för 1 månad sen men inga problem med nacke :) Känner igen det där att de slår i huvudet i taket och kastar sig änu mera bakåt, min kille slår alltid i taket när detta händer där med sår i ansiktet..
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag...
Svar
18
· Visningar
2 118
Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 871
Senast: Fideli
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 785
Senast: scizofren
·
Träning Har en 3,5 årig vallack som inte gillar när grimman trycker mot nacken. Jag har bara ägt honom sedan slutet på juli och jag vet inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 744
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp