Bukefalos 28 år!

Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Nea_

Trådstartare
Har tagit ett nordsvensksto på foder inför köp och den snälla fina häst ägarna lovat hon är kan jag ju säga att hon INTE är...hon är inte elak men jag har stött på massor av oförutsedda problem!

Ägarna har fött upp henne och verkar ha hanterat henne otroligt lite bara lett henne till och från hagen och försökt göra en travare av henne vilket inte fungerat (min gissning).

Om man ska binda henne i stallgången så istället för att lyda och stanna där man ska binda henne kanske hon hellre vill gå ut så trots att man bokstavligen ställer sig i hennes väg går hon på eller förbi en trots man försöker blåhålla henne.....har provat hålla i ett spö för att "stänga vägen" och visa henne att här är det stopp "så stanna, du ska inte ut utan bli uppbunden här hästskrälle" men hon bara plöjde på, slet sig och kom ut lös (stänger stalldörren nu). När man har henne uppbunden och är på hennes vänstra sida och ska flytta henne lite åt sidan så kan hon svara med att tränga en mot väggen (bara vänster sida) hon verkar inte gilla då man gör för tvära rörelser mot hennes vänstra sida..kommer man med handen för fort för att trycka på henne och be henne flytta sig skickar hon upp en mot väggen. Jag tror inte hon ser oss människor som ledargestalter utan mer som matmaskiner...hon är go och kelig att pyssla med annars.

Skulle ta en promenad med henne i repgrimma, hon drog iväg med mig så jag inte höll på kunna hålla henne....använder träns nu då vi promenerar och hittills har det fungerat.

Hon är fem år gammal och riden runt fem gånger, jag kommer inte rida henne förrän jag fått till allt annat...känns som det är prioritet ett så nu promenerar vi och gör små lydnadsövningar.

Ibland om man tar in henne ensam blir hon stressad och springer runt i boxen men ibland kan hon lika gärna stanna i boxen på morgonen när alla hästar få gå ut så man nästan får tvinga ut henne så speciellt rädd för att vara ensam verkar hon inte vara tror snarare det beror på humöret från dag till dag..

Min väninna försökte sig på repövningar med henne på stallbacken för att lära henne att backa eller stanna istället för att rusa på eller över folk, men hon svarade med att småstegra eller rusa förbi eller försöka slita sig och släpa min väninna. De flesta hästar brukar ge efter för repgrimman men hon bara drar på...

Jag har provat att longera och när jag sträcker ut armen åt sidan för att signalera "sakta av" rusar hon bara fortare.

Skulle tömköra men hon snurrade in sig i tömmarna och drog iväg.....

Jag gillar hästen och vill få till henne så jag kan köpa henne men som der ser ut nu lämnar jag igen henne till våren....depp depp... Vad har ni för tips?

Hur kan jag få till henne? Försöker alltid jobba med henne i inhägnad ifall hon sliter sig.. leda henne i grimma är bara att glömma och tyvärr är hon lite svårtränsad..ägarna hade henne uppbunden och trädde tränset utanpå grimman...jag har nu haft henne lös i stallgången och helt sonika hållit tränset mot henne, vill inte hon på något vis ska sitta fast när vi tränsar utan lära sig detta som något trevligt..det ska inte ske under tvång och tillslut efter ett tag har hon kommit med huvudet för att bli tränsad....gör nu enkla övningar när vi promenerar som att hon ska stanna bredvid mig och backa om jag trycker på bogen.

De andra hästarna backar om man viftar med händerna mot dem eller änden på grimskaftet, denna bara kutar på en eller förbi en...så nu försöker jag få in "backtänket" i hennes huvud på denna dagisnivå...verkar som att hon rusar eller drar när hon blir stressad-osäker-eller inte vill.... Hon verkar sakna den hantering unghästar får..hon är rätt lugn när det gäller bilar, cyklar m.m inte tittig alls när vi går..

Visste det skulle bli jobb med inridningen, det var väntat men hennes slitande, trängande, dragande var mer än väntat.... Är glad hon inte kommit på att sparkas när hon inte vill men tror det bara är en tidsfråga om hon får fortsätta så här så jag försöker vara lugn när jag hanterar henne, prata med henne när jag lägger handen mot höften för att flytta henne, tar den tid tränsningen behöver, bara för att nte hamna i de kritiska lägena..min tanke är att om man tar det lugnt och undviker dem kanske hon blir lugn och inser det inte är någon fara...så hon framöver tål att provoceras mer utan att svara upp så här...hon är rätt stel och ovig värst är vänster sida...vet inte om det bidrar till stöket med vänster sida eller om hon varit med om något..

Alla tips och kritik mottages varmt...:bow: :confused:
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Ett gått råd, lämna tillbaka den hästen, nu när du inte har köpt den än. Inte för att det inte går att åtgärda utan för att det verkar som om du och din omgivning saknar rätt kunskap och erfarenhet.
Du kommer att få betydligt mycket roligare med en annan häst som bättre passar dina förutsättningar.
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

"Hon verkar sakna den hantering unghästar får"

Hon är helt enkelt "travtränad". Unghästträning skiljer sej mellan sporterna. Att skolaom en travare kräver tålamod, blod, svett och tårar. Inget man gör i en handvändning, vilket du nog redan vet. HAR du tålamodet - prova, om INTE - lämna tillbaka.
Och sen så är ju travare vana att bli tömkörda med människan BAKOM sig, tar ett tag för dom att förstå "longer-tömkörning".
Hur länge har du haft henne?
Hoppas det kommer att gå bra och att du får fler tips och ideér.
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Mycket jobb på den hästen innan den är trevlig att ha att göra med. Måste backa träningen, börja om från början.

Lämna det jobbet till någon annan medan du har chansen. Skaffa en annan, fostrad häst som du får roligare med.

/P Döben
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Jag säger som jag sagt förr- det finns alldeles för många trevliga hästar för att man ska utsätta sig för sånt så länge man har det på hobbynivå. Lämna tillbaka hästen, se dig om efter en trevlig och framförallt fostrad häst!!
En fundering jag fick när jag läste din beskrivning var om hästen ser sämre på vänstersidan eftersom det bara är där hon tränger?! Kanske blivit skrämd om hon då har sämre syn är inte reaktionen särskilt konstig...
Lycka till!
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Hej!
Har du haft henne länge? Hon har helt enkelt ingen/bara liite respekt för dig. Har själv en ungponny, endast haft henne lite mer än en vecka. I början struntade hon i mig, gick som hon ville, hade inte så mkt kontroll. De var dom första dagarna, men på onsdag vart hon vaccinerad, så då tänkte jag då ger jag hon massage, vilket jag gjorde , sen ledde jag hon i ridhuset och körde min EGEN variant av NH, hade henne i grimma med alldeles löst hängande grimmsaft. Jag gick före och hon fick gå efter, då och då gick hon med sitt huvud bredvid mig, men aldrig längre fram än så. Då tycker jag hon helt inte bryr sig om vad hennes ledare(jag) "leder" hon. ;) Tycker du är på "rätt" väg, men tänk att allt tar sin tid. Mitt tips ge hon massage nån dag, kör NH med hon, pyssla om henne och gå på promenader, då hoppas jag ni kmr närmre varanndra. Ibland går det jätte dåligt och ibland jättebra, dagarna som går jättebra, de är de dagar man får allt hopp i från :) Men som sagt allt tar sin TID :) Förresten blev min ponny oxå stressad i början om hon var själv i stallet, men nu kan hon vara själv i stallet om jag är där med hon :) för nu litar hon på mig mer :rofl: Jag tror NH gjorde att hon litar mer på mig nu, än för några dagar sen :p Med tiden blir det nog bättre och du kanske möts av en glad gnäggning när du kmr för att ta in henne från hagen :D

Mvh Helen (Bästa tipset läs mkt om NH)
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Du har fått en ohanterd unghäst som inte förstår ditt budskap.

När du trycker på henne och hon inte vill flytta sig ,då trycker hon aotumatisk tillbaka på dig öch förstår inte att du vill att hon ska flytta på sig (inget konstigt ingen dumhet !!)

Samma sak i övriga hantering hästen förstår inte ditt budskap och detta är ingen dumhet av henne ,utan hon reagerar med att resa sig upp kasta sig iväg från det obehag hon får utstå (hennes sätt att lösa konflikten )

Det som gäller är ett snabbt obehag och sen massor av beröm i precis rätt läge :) Och detta bara hon *tänker åt rätt håll ska hon berömmas ..

Tror att du ska lämna tillbaka hästen och skaffa dig en häst som passar dig och din utbildningsnivå samt så passar vi inte ihop med alla hästar ..

Lämna tillbaka hästen innan det går åt skogen och det hjälper inte att andra mäniskor kommer och ska fostra hästen utan anser att det är hästen som blir lidande i det fallet .

Mvh Miaa
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Jag kan säga så mycket som att om man har tålamodet och kunskapen går allt bara man VILL. Jag har en tolvårig dam här och hon var väldigt lik den hästen du har nu och de problemen vi hade då har tagit... 1,5 år att åtgärda, så tid tar det. Jag kan fortfarande inte rida henne men går nu ut och promenerar med henne utan sitt fem månader gamla föl och nu går hon bakom, är lugn, backar, stannar, ja gör allt jag vill så länge jag är på marken men på ryggen funkar ingenting.
Fast den här hästen var ju hanterad innan bara på kanske inte det bästa sättet, hon var ju rädd och osäker på människor och sprang ju inte precis över folk men hon reste sig och försökte sticka, det var hennes taktiker. samtidigt hade jag en ettårig welsh mountain helt ohanterlig och den hästen beter sig som om hon gjort allt i urminnes tider oavsett vad det kan vara, inte rädd för någonting.
Så om du skall ta dig an den där hästen se till att du har tiden, tålamodet och viljan, DÅ går det, annars är det bara att lämna tillbaka hästen för då kan någon annan lyckas bättre.
Det borde också nämnas att jag hade aldrig haft egen häst tidigare och här står jag nu 1,5 år senare, utan föräldrar som kan någonting med två hästar som är betydligt mer lätthanterliga än vad dom var när dom kom. Kunskap är guld värt men sunt förnuft är det allra viktigaste, med det kommer man långt.
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

De metoder du säger att du använder dig av skulle säkert fungera utmärkt på en mer känslig och lyhörd häst. Men här tycker jag det låter som att du måste bli mycket kraftigare i ditt sätt att visa att det INTE är tillåtet att kliva rätt över dig.

En häst som knuffar sig förbi, sliter sig iväg i grimskaftet och på så vis visar total orespekt behöver man, enligt min mening, ta i ordentligt. (Om man nu kan utesluta att hästen agerar snett pga stress eller rädsla.)

Vissa beteenden är det nolltolerans på och stoppas hårt - direkt, andra beteenden kan man lirka och ta tid på sig för att lösa på ett vänligare sätt.
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

....tålamodet och kunskapen går allt bara man VILL. Jag har en tolvårig dam här och hon var väldigt lik den hästen du har nu och de problemen vi hade då har tagit... 1,5 år att åtgärda, så tid tar det. Jag kan fortfarande inte rida henne....

Till TS.
Något att ha i beaktande om du tänker behålla hästen. Att fostra en häst tar TID.
Zillax89;s häst går fortfarande inte att rida. Hur hade du tänkt dig ditt hästägarskap?

/P Döben
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Nea...
Ett gott råd, och som du redan fått flera av, är att du omgående lämnar tillbaka hästen. En nordsvensk är både stark och tung och när den reagerar på hantering på detta vis så är en olycka nära förestående. Se dig om efter en annan nsv travare. Det finns många som är mkt mer lätthanterliga.

Sen till det som nån säger, att hästen helt enkelt är travhanterad och menar på att travare beter sig på detta vis tycker jag tyder på okunskap. Min erfarenhet är att det finns fler ridhästar som beter sig illa och ouppfostrat än vad det finns travare. Så lycka till, det väntar bättre hästar på dig.
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Om det är en unghäst och du inte har någon erfarenhet av unghästar, bör du lämna tillbaka hästen för dig egen skull. om du inte klarar av hästen kan det bli värre och till och mer farligt.
Annars kan du leta på en NH tränare som hjälper dig. Man kan inte barata, man måste ge också.
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Hej!
Tack för alla goda råd, blir lite besviken på de som kläcker ur sig en massa om ens utbildningsnivå för det vet ni inget om..kritik är bra men då ska man ha något att grunda den på... att en människa ber om tips betyder inte att den är okunnig. Mina stallkollegor har mycket god erfarenhet och även jag och att jag har mjuka men fasta uppfostringsmetoder betyder inte att jag inget kan..tror inte på tvång eller våld om det kan undvikas man vinner som ledare om man kan klara sig utan det. JAg var tidigare bekymrad för att jag aldrig haft en häst med denna problematik men min hästvana i övrigt är gedigen och jag har gott stöd men råd är alltid en grund att lära sig något och vidareutvecklas....

Nu till det positiva eftersom jag INTE lämnat igen henne:devil: , bestämde mig för att kämpa på hela prövotiden och om jag i Maj lämnar henne så har jag gett henne bättre förutsättningar inför nästa ägare och lärt mig något.
Som det ser ut kommer jag behålla henne för hon tränger mindre nu,troligen för hon är van att vara uppbunden i stallgången. Har haft henne mycket där och grejat och flyttat och pillat med hennes rumpa så hon ska vänja sig vid det, hon tränger aldrig mig i alla fall och har hon tänkt avbryter hon ser bara hur hon kan rycka till men stannar upp sedan, har varit mjuk men bestämd mot henne för innerst inne är hon en orolig häst även om hon kan ge intryck av en stabil bulldozer. JAg har idag suttit på henne upp och ned från båda sidor med sadel och det har gått kanonbra...kändes som en seger när hon lugnt stod medan jag satte upp efter veckor av hängning och klängning hon vred bara på huvudet och pillade mig på skon med läpparna. Tränsningen går fint nu har aldrig haft henne uppbunden vid tränsning utan hon har fått vara lös och har hon backat har jag följt med och slutligen har hon insett att tränset ska på thats it! Har varken fyat eller sagt åt henne bara tyst kommit efter med tränset medan hon backat undan och lugnt talat om för henne att det ska på. Hon är lugnare med mig än med andra idag var hon rädd för en trasa som väninnan höll (traktorer går bra men trasor hurr) men det slutade med att jag och pållen lekte med den och jag hängde den på hennes mule..roligt att blåsa med näsborrarna så den hoppade tyckte pållen....
Har insett att hon totalt saknat de grunder andra hästar får så jag har börjat om, mycket promenader (men med träns promenera med grimma är ännu att glömma) med miljöträning, rundkorallsarbete, pyssel i stallet, lyfta hovar (särskilt bak) och flytta henne åt sidan, backa henne och greja. Hon kommer alltid till mig i hagen och älskar att gosa med mig...det känns som det klickat mellan oss. Så ni som sagt jag skulle lämna igen henne ni har härmed fått en knäpp på näsan :bump: men ännu har jag och pållen långt att gå men vi ska nog fixa detta och får många hade det kanske varit bra att lämna igen en sådan häst. Är ni fler med en sådan så tänk igenom beslutet för det är ett jättejobb, min dummar sig av osäkerhet jag har nu fått henne tryggare och fått en del gratis genom det men det finns hästar som trängs för att jäklas det är en annan sak... När min gumma kommer när jag ropar och kör ned sitt stora huvud i min famn känner jag att detta nog blev rätt trots allt...
Får hoppas det fortsätter såhär, kram på er och tack för tipsen!:love:
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

hoppas det går fortsatt bra för er! alltid kul att höra om framsteg i sådana här situationer :D
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Tycker du är lite orättvis själv när du ger knäppar på näsan åt folk som faktiskt försökt hjälpa dig. Min första reaktion när jag läste ditt först inlägg var också att det kanske skulle vara bäst att lämna tillbaka hästen. Detta för att jag inte har en aning om vilken nivå du är på och jag har bred erfarenhet av kallblod och vet vad som kan hända om man inte kan läsa situationen rätt. Jag skulle inte vilja ge råd över nätet att gör si och så och så råkar hästen vara en sådan som snabbt går in i försvar och så sker olyckor istället.:crazy:

Nu visade det sig att din häst endast verkar vara ett råmaterial och ett gott sådant och du är bara att gratulera i såfall. Önskar dig vidare lycka till med din häst och ger dig rådet att vara rädd om den för ett bra kallblod är guld värt;)
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Man kan faktiskt fråga en människa hur mycket denne kan innan man häver ur sig en massa om någons kompetens men struntsamma det är en fånig diskussion...visst i flera fall är det inte lämpligt med en sådan häst men jag har hållit på sedan jag var sju och är nu snart 30 och har stallkollegor med goda kunskaper att bolla tankar med...ena dagen har de något att diskutera och andra dagen är det jag.
Med en fast och vänlig hand samt lugn och tålamod kommer man oerhört långt. Men hur som helst så har du rätt i det där med råmaterial för damen är inte elak utan har varit felbehandlad av okunniga människor och ja jag kommer vara enormt rädd om henne särskilt nu när hon börjat knyta an till mig. Red på henne en liten sväng runt stallet och det gick fint, är i sadelprovartag och provade en massa sadlar innan jag tog ut henne och hon stod fint och snällt trots en massa bökande runt henne och det hade hon INTE gjort i början då hade hon blivit orolig och trängt. NH övningar i korall fungerar bra, hon lär sig tyda signaler som vända stanna m.m och är oerhört lyhörd. Hon fungerar bättre att jobba lös än i repgrimma har insett att hon inte tål rep, hon drogs av rep in i transporter, var uppbunden av rep m.m men direkt jag släpper lös henne i korallen följer hon mig som en hund, får skicka iväg henne för att jobba henne. Har bara varit ett par få gånger med henne där men det går bra, pressar henne inte utan låter hon ta tid på sig att lära och förstå. Har också stått på marken och försiktigt tagit ett ledande tag i tex höger tygel och samtidigt tryckt med andra handen i skänkelläget och nu flyttar hon fint undan för det så jag tror det kommer fungera bra med ridningen eller bättre om hon får lite grunder från marken. Hon kommer ha lättare att förstå när man vill sväga eller flytta henne då man sitter på om man tränar sådana här små övningar...Pat Parelli är en god inspiratör. Tror detta kommer bli bra med tiden. Från början hade hon tendens att stressa och steppa i stallgången men nu kan hon stå länge och bara vara go och helt avslappnad...känner att hon börjar lita på mig och känna sig trygg med mig och det känns bra. Någon som har tips på lite roliga övningar man kan lära hästen medans man bygger förtroende? Promenerar mycket i byn för att miljöträna henne och för att vi ska umgås, det gillar hon och det har ALDRIG någon tidigare gjort törs jag lova. Jag är mycket lycklig hoppas ni andra som råkat få en inte alldeles lätt häst också har sådan tur som jag.:bump: Tror att den svåra vägen ihop kan svetsa samman häst och människa medan man knagglar sig över och förbi problemen men som folk här säger så kan det gå fel också och sluta illa.
Men gärna tips om hästlekar.
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Hjärtligt tack jo jag är så glad. Hennes tidigare ägare kunde inget om hästhantering utan hon fick mest stå som jag förstått det så världen har vänts upp och ned för henne.:rofl:
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

hej
jag har själv min andra nordsvensk nu han är 17mån och vi tränar nh och tömkörning . Det har gått bra och ibland glömmer man hur ung han är.
Nu till mitt tips till dig!!
nordsvenskar är en MYCKET intelligent ras, lättlärda och tänker otroligt mycket själva!!
När man tränar nh med en nordsvensk måste man passa sig så man inte går för långt,pressar eller kräver mer en vad den klarar av Nordsvenskar är överlag MYCKET känsliga för nh
det är lätt att det kan gå över styr och det kan sluta illa
min rekomendation är att du gör join up och follow up á la monty roberts och att du går varsamt fram och lyssnar och känner av hästen umgås mycket utan krav, bygg förtroende och ge trygghet
lycka till!
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

hej
nordsvenskar är en MYCKET intelligent ras, lättlärda och tänker otroligt mycket själva!!
När man tränar nh med en nordsvensk måste man passa sig så man inte går för långt,pressar eller kräver mer en vad den klarar av Nordsvenskar är överlag MYCKET känsliga för nh
det är lätt att det kan gå över styr och det kan sluta illa

Det har du alldeles rätt i. Pressar man min häst (Nsv bruks) om än så liiiite över gränsen oavsett om det gäller markträning eller ridning, så sätter hon in försvaret direkt.
Hon sparkar inte, bits inte, hon är aldrig dum, men hon tjurar helt enkelt ihop och hela hennes kropp säger "VILL INTE!!".
Man måste kompromissa hela tiden annars går det inte alls!

Tror du gör alldeles rätt med din häst, känner du att du vill köpa henne så lycka till, men tänk efter före en extra gång i alla fall! :bow:
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Bra gjort av dej att behålla hästen tycker jag.

Jag har själv en nordsvensk av travartypen, han är aldrig travtränad men har varit en djävul ändå.

Känner igen mej i det du skriver ang beteendet. Och din häst var/är säkert snäll som ägarna säger..... hos dom. Där visste hon säkert sina regler, men sen kom du och hon var bara tvungen att testa hur mycket hon kunde bestämma själv. Du skriver att du inte vill lära något genom tvång och du tar träningen på ett mjuk sätt. Precis då har jag oxå alltid tänkt och det är vad som behövs på de flesta hästar, men just när det gäller Fabbe så kan man få vara beredd på att ta i med hårdhandskarna för att han ska uppfattat att jag verkligen menar allvar och står här. Jag har tagit hjälp av en människa i stallet som kan det här med NH, tyvärr biter inte det riktigt på Fabbe, så när han sätter sej på tvären och säger NEJ och ev visar tecken på att sparkas(när vi jobbade med NH), då måste jag gå in som om att det gällde livet, jag säger med andra ord, jag dödar dej om du inte lägger dej. Kan låta hårt, men det tog inte mycket på honom, han kunde fortsätta trottsa, men man får inte ge sej så är det bara. Nordsvenska är starka i psyket(menar inte att man ska knäcka deras psyke men man måste få dom att acceptera en).
När jag jobbar med Fabbe så måste jag jobba med honom, han måste få förstå vad jag vill och jag måste övertyga om att det är bäst att göra som jag säger, men även jag måste lyssna på honom. Men sen kommer det situationer som han inte har nått att säga till om i. Som att han ska stå stilla i stallgången, dock har jag märkt att han inte är stilla om han är fastbunden, får han däremot stå lös så står han still, men det har kommit gånger då han gått iväg gång på gång på gång och det är då jag behövt visa på riktigt, på hästens språk, att nu räcker det. Och då har han acceperat det och stått snällt.

Så ge inte upp utan fortsätt jobba på. Jag höll på att lämna tillbaka Fabbe flera ggr pga hans beteende(han sparkades oxå) men jag kännde ändå att då har jag ju gett mej, nej det ska gå. Och idag 3 och ett halvt år senare är det stor skilland på honom. Men det tar tid, vi är inte klara än.

Lycka till:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 554
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp