Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Häst som sliter sig från stallgången

I mitt nuvarande stall är uppbindningen spiraltråd i plast som gör att hästarna kan röra sig mycket i gången vilket får lite oroligare hästar att stå still eftersom de inte känner sig så fast.
 
Nu blir det att göra iordning i boxen ett tag men sen då? Han kan ju inte alltid unvika stallgången..

Jag har skött flera hästar som inte kunnat stå uppbundna i stallgången så de har någon fått stå och hålla i grimskaft när hovslagaren, massören etc. varit på besök. Det har fungerat det också :up:
 
@Sofiiia du kan väl i detta läge ställa hästen i stallgången och ha ett grimskaft i handen och stå och borsta/pyssla med den i stallgången på de premisserna ? Det är väl högst skäligt att börja så utifrån det som gått snett ? Inga konstigheter ställ den i gången och pyssla och sätt inte fast den just nu öht . Det går som ngn annan sa även bra att sko hästen osv på det sättet om behov finns utifrån situation . Inga stora konstigheter .

Och ffa oavsett : finns det grejer i gången/saker som kan ramla ner minsta lilla en häst backar/sliter i linor osv så är inte stallgången lämplig för uppbindning av hästar/uppställning öht just då och där . Plocka bort sånt .
 
Det finns ingen plats där det är stängt bakåt? Har stått i stall med uppbindingsplats och då kan de inte backa så långt innan väggen tar emot. Eller när du "tränar"på uppbinding kan stå där det finns en vägg som tar stopp innan grimskaften ta stopp.
Lycka till!
 
Nu är jag ingen expert, och hade det varit jag hade jag nog bett om hjälp.
Men är hästen lugn i boxen? Då kan du ju testa att binda upp den där. Har du galler då kan du kanske ha ett grimskaft bara runt ett galler? Hästen sitter inte fast så när den rör sig följer grimskaftet med och den behöver inte få panik. Går det bra kan du vira lite till som slalom mellan gallret, men fortfarande så att det går att dra i det.
Åh, andra sidan kanske det funkar bäst om häst inte redan har ett problem, då kan det ju bli värre av att den lär sig att man kan gå när som helst. Lite som du skrev om balsnörena.. Men iaf om du har något/en situation som funkar, hålla i grimskaft, stå i boxen osv kan du väl utgå från det och ta små ministeg mot att vara uppställd i stall gången. Men då beror det nog också på om han gör det för att han är rädd eller för att det är ett bra sätt att komma loss.

Hoppas det löser sig för dig. Håll hoppet uppe!
 
Det finns ingen plats där det är stängt bakåt? Har stått i stall med uppbindingsplats och då kan de inte backa så långt innan väggen tar emot. Eller när du "tränar"på uppbinding kan stå där det finns en vägg som tar stopp innan grimskaften ta stopp.
Lycka till!
Skulle kunna tillverka och sätta grimskaft längst ner i gången men det är en dörr där, går att stänga med hasp men rädd att han slänger sig igenom hela dörren också då, såklart mindre risk kanske men tror inte det behövs speciellt mycket tryck för haspen ska gå sönder.. Svårt :/
 
Nu är jag ingen expert, och hade det varit jag hade jag nog bett om hjälp.
Men är hästen lugn i boxen? Då kan du ju testa att binda upp den där. Har du galler då kan du kanske ha ett grimskaft bara runt ett galler? Hästen sitter inte fast så när den rör sig följer grimskaftet med och den behöver inte få panik. Går det bra kan du vira lite till som slalom mellan gallret, men fortfarande så att det går att dra i det.
Åh, andra sidan kanske det funkar bäst om häst inte redan har ett problem, då kan det ju bli värre av att den lär sig att man kan gå när som helst. Lite som du skrev om balsnörena.. Men iaf om du har något/en situation som funkar, hålla i grimskaft, stå i boxen osv kan du väl utgå från det och ta små ministeg mot att vara uppställd i stall gången. Men då beror det nog också på om han gör det för att han är rädd eller för att det är ett bra sätt att komma loss.

Hoppas det löser sig för dig. Håll hoppet uppe!
Han är super lugn i boxen och i vanliga fall i stallgången också. Ingen som trippar runt eller går fram och tillbaka, detta kom bara av en händelse när vi tränsade. Och nu som sagt slänger han sig direkt nästan, av panik eller för han kan vet jag inte. Men inga problem i boxen och han står ofta i öppningen och är social, puffar på dörren om den är halvöppen men går inte ut, kollar vad man gör osv, precis som innan i stallgången. Men såklart ändå mycket blod i honom så. Men vet inte om han slänger sig av rädsla för vad som hänt eller för att han kan, det är det svåra. Skulle nog aldrig binda upp honom i boxen då det inte finns något anledning till det! :)
 
Men vet inte om han slänger sig av rädsla för vad som hänt eller för att han kan, det är det svåra. Skulle nog aldrig binda upp honom i boxen då det inte finns något anledning till det! :)
Fast i boxen kan du ju träna på att ha honom uppbunden (eller som någon skrev bara låta grimskaftet löpa genom gallret), lika väl som du kan träna att ha honom lös i grimskaft på stallgången. Jag tror din häst har kommit på att han kan ta sig loss genom att kasta sig bakåt. Jag tror att det är en fix idé och du måste på nåt sätt bryta mönstret och göra det omöjligt för honom att bryta sig lös. Genom att hålla honom i grimskaft medan du ryktar och sadlar får han aldrig något tryck över nacken när han backar, då kan du leda honom till ursprungspunkten igen tills han står stilla. Och efter tillräckligt lång tid tror jag att han kommer sluta med beteendet.

Om han kastar sig pga att det blir ett stumt tryck mot nacken när han backar kan det vara en idé att prova sådana där gummi-rep som jag glömt namnet på just nu. De kan töjas typ 5 meter om hästen är ihärdig, och eftersom de är elastiska så tar det inte totalt stopp (=hästen borde inte kasta sig bakåt) och den brukar därför tröttna på att dra i det efter en stund.
(Men träna först på att få honom att stå stilla på stallgången, så att han inte får panik i dessa gummirep.)
 
Jag är inte superduktig på hästars anatomi just i nacken, men kanske det går någon nerv där som vissa hästar inte gillar när det blir för stort tryck på? Min klarar lite tryck, men blir det för mycket så går det fort och pang så ligger hon och sprattlar på golvet. :crazy:
Det hände min också och jag fattade först inte utan trodde han fått ett epelepsianfall. Det finns många känsliga nerver i nacken tydligen.
 
Men om han då är så lugn och avslappnad i boxen och det funkar där som det gjorde innan när han var uppbunden, och så som du vill att det ska fungera när han är uppbunden. Kanske kan han vänja sig igen med att vara uppbunden där? Så att rep/grimskaft/uppbunden inte kopplas med panik/kasta sig. :) och har du inte grimskaftet i en knut, utan snurrat/virat runt gallret kan det forfarande flyttas lite. Då får hästen inte samma känsla av att vara fast. Och funkar det bra kanske du kan testa att använda något sorts elastiskt rep vid uppbindning, precis som några andra har föreslagit. Eller kanske det allra bästa att försöka få hjälp av någon.
 
Om han kastar sig pga att det blir ett stumt tryck mot nacken när han backar kan det vara en idé att prova sådana där gummi-rep som jag glömt namnet på just nu. De kan töjas typ 5 meter om hästen är ihärdig, och eftersom de är elastiska så tar det inte totalt stopp (=hästen borde inte kasta sig bakåt) och den brukar därför tröttna på att dra i det efter en stund.
(Men träna först på att få honom att stå stilla på stallgången, så att han inte får panik i dessa gummirep.)

Vad händer när gummirepen brister?

Det är lagom snärt i vanliga stumma grimskaft när de brister under hög anspänning...
 
Vad händer när gummirepen brister?

Det är lagom snärt i vanliga stumma grimskaft när de brister under hög anspänning...
Vad jag förstått så är de gjorda så att om de går sönder går den sönder närmast hästen så snärten kommer förhoppningsvis på väggen. Men de ska som sagt tåla en hel del slit och drag.
 
Dragpanik är inte ett ovanligt problem tyvärr.
I lindrigare fall går det att ha hästen uppbunden på stallgången med två grimskaft om man är medveten om problemet och undviker att påverka hästen så den backar om grimskaften är påväg att bli spända. Ofta backar dom för att balansera sig när man lyfter ett ben tex - kolla att hästen har slack i grimskaften innan du ber den lyfta, varje gång du ber den lyfta. Det tror jag är vad hände när TS stretchade hästen.
Balsnören/säkerhetssnoddar/plastkedjor som låter hästen komma loss när den drar är ingen lösning, då kan du hellre ha den uppbunden bara på ena sidan så att du vet att den sitter fast någonstans i alla fall.
Några med dragpanik-hästar har lärt dem att stå på stallgången utan att sitta fast, tex lär dom parkera sig när man lägger grimskaftet på marken. Successivt har dessa blivit uppbindbara, då de först lärt sig att stå stilla.
Andra har provats med segt-att-dra lösningar (exvis trögt löpande uppbindningar, elastiska uppbindningar) och jag tror att dessa har funkat också, har dock ej provat själv.
Om en häst får dragpanik så bör den puttas framåt bakifrån, det hjälper aldrig att dra emot. Hästen upplever att den fastnat med huvudet, och bör läras att den "slipper loss" (spänningen lättar) när den går framåt. Det brukar man lära föl, men ibland blossar dessa problem upp igen...

Använd lädergrimma på hästen, ställ inga lösa grejer bakom den och undvik att den får dragpanik genom att inte binda upp den på två sidor innan den lärt sig att stå still/gå fram.
Om detta inte hjälper så ta hjälp av tränare som tuaphua säger.
 
Ja jag håller med dig i vissa synpunkter. Men man ska kunna lämna en häst, jag pratar långsiktigt. Tyvärr har vi inte tillgång att ta ut all utrustning i stallgången, det går väl men blir dock mycket trängre och det kan ramla ner osv. Jag står i kollektiv stall så kan inte bestämma hur alla andra sköter sig men vi har bra säkerhetstänk, för det mesta. Men vissa saker tänker man inte på förens något händer, som te.x balsnören. Har ju knappt hört någon som faktiskt har det hela tiden, bara folk som har det som upplevt dessa problem.

Just nu kan jag inte sätta upp honom utan att han springer bakåt och slänger sig tills det går sönder så att sätta upp honom och försöka vinna över honom känns väldigt osäkert, för honom. Det är ett under att han inte skadat sig mer än han gjort... Men såklart hjälper inte att undvika stallgången då jag känner att en häst inte ska ha panik av att stå på stallgången och inte upplevt honom som sådan alls innan. Hur lugn som helst, men en gång utlöste liksom så han liksom fått det i huvudet. För att har panik eller för att vet att han kan göra det kan jag inte avgöra, hur gör man det?
Det handlar inte om att vinna över honom, utan få honom att känna sig trygg. Han djävlas inte med dig, han har panik och är rädd i det läget. Jag hade undvikit att binda upp honom, och om du gör det, så var beredd att snabbt smacka fram honom, kanske peta med ett spö så fort han vill backa när han är uppbunden. När han går fram så beröm. Jag hade använt balsnören tills det här är borttränat, och tills ni känner varandra och kan läsa av varandra lite mer.
Lycka till, så kul med en angloarab :)
 
Jag hade tagit hjälp av ett proffs, min erfarenhet (inte just med detta, men annat med min egen) är att det går fortast att få ordning på saker och ting då. Och då pratar jag inte om någon quick fix.

Jag har också lärt båda mina hästar (nuvarande och förra) "ground tie". Dvs repet på marken rakt under hakan på hästen = stå still och stanna där. Praktiskt i många sammanhang, även med min nuvarande häst (som jag inte skulle lämna på stallplan och gå och fika, om man säger), och om inte annat så är det imo en nyttig övning när det gäller att stå stilla. Ingen av mina har haft problem med uppbindning, men du kan ju ha nytta av det t.ex. på stallgången om/när du inte vill/kan binda upp hästen.
 
Det handlar inte om att vinna över honom, utan få honom att känna sig trygg. Han djävlas inte med dig, han har panik och är rädd i det läget. Jag hade undvikit att binda upp honom, och om du gör det, så var beredd att snabbt smacka fram honom, kanske peta med ett spö så fort han vill backa när han är uppbunden. När han går fram så beröm. Jag hade använt balsnören tills det här är borttränat, och tills ni känner varandra och kan läsa av varandra lite mer.
Lycka till, så kul med en angloarab :)
Så här känner jag precis! Skönt att någon mer känner som jag :bump:
 
Vad händer när gummirepen brister?

Det är lagom snärt i vanliga stumma grimskaft när de brister under hög anspänning...
Precis vad som hände när han gick omkull. Blev ju så mycket spänn så när grimman gick av svungades han bakåt, och det var vanliga grimskaft..
 
Är det någon här som tycker man ska sätta fast honom så han absolut inte kommer loss? Det vill säga med dubbla grimmor/grimskaft osv? "Så han lär sig att han inte kommer loss" har fått ett tips om det men jag tycker det låter hemsk, såklart som hästägare. Hur mycket skada kommer inte det ta liksom? Fortsätt gärna med vad ni håller på med, ju mer desto bättre :) Tack!
 
Vad händer när gummirepen brister?

Det är lagom snärt i vanliga stumma grimskaft när...
Är det någon här som tycker man ska sätta fast honom så han absolut inte kommer loss? Det vill säga med dubbla grimmor/grimskaft osv? "Så han lär sig att han inte kommer loss" har fått ett tips om det men jag tycker det låter hemsk, såklart som hästägare. Hur mycket skada kommer inte det ta liksom? Fortsätt gärna med vad ni håller på med, ju mer desto bättre :) Tack!

I det här läget, där hästen redan lärt sig att den kommer att komma loss om den bara drar tillräckligt mycket blir det farligt, men som princip i normalfall tycker jag det är ett bättre utgångsläge än att sätta i balsnören och andra veka anordningar.
 
En häst ska aldrig komma loss om man inte själv beslutar det. Mina absoluta ståndpunkt.

MEN om man misslyckats till den grad TS berättar, då har man en risk att hästen skadar sig om den sitter fast och får panik.

I vårt eget stall har uppbindningsplatserna vägg bakom, så är någon dårfink kastar sig hamnar de med full kraft i väggen. Det brukar bota den mest notoriske idiothäst.Visst kan de gå uppåt, men varför skulle de? De vill rycka bakåt, kommer inte bakåt p g a vägg och hittills har då 100 % av knastarna slutat med dumheterna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag...
Svar
18
· Visningar
2 118
Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 871
Senast: Fideli
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 785
Senast: scizofren
·
Träning Har en 3,5 årig vallack som inte gillar när grimman trycker mot nacken. Jag har bara ägt honom sedan slutet på juli och jag vet inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 744
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp