Bukefalos 28 år!

Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

hej
jag har själv min andra nordsvensk nu han är 17mån och vi tränar nh och tömkörning . Det har gått bra och ibland glömmer man hur ung han är.
Nu till mitt tips till dig!!
nordsvenskar är en MYCKET intelligent ras, lättlärda och tänker otroligt mycket själva!!
När man tränar nh med en nordsvensk måste man passa sig så man inte går för långt,pressar eller kräver mer en vad den klarar av Nordsvenskar är överlag MYCKET känsliga för nh
det är lätt att det kan gå över styr och det kan sluta illa
min rekomendation är att du gör join up och follow up á la monty roberts och att du går varsamt fram och lyssnar och känner av hästen umgås mycket utan krav, bygg förtroende och ge trygghet
lycka till!

Oj, jag som precis tänkt tvärt om. Det biter inte på dom, dom är för självständiga för det.
Jag har lagt det på hyllan och kör på att vi gör saker med varanndra istället för att jag ska bossa runt honom. Menar inte att han får bestämma, det är fortfarande jag som ska vara ledare, dock vet jag att jag inte är det. Tror inte någon lyckats vara hans ledare, han går inte undan för någon annan häst heller. Men han lyder och är snäll, men jag vet att när det väl gäller så bestämmer han själv.
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Precis så kör jag nu med ett vaksamt öga på hennes signaler, hon har haft otroligt lätt att förstå det där och verkar gilla det.

Red förresten henne igår medans en vän höll i longerlina som säkerhetsåtgärd och min vän sade att lilla pållen såg så glad ut och verkade ha kul. Var så nöjd!

Sedan när vi kom in i stallet gick hon igenom dörren till boxgrannens box, hon skulle sträcka sig för att nosa i krubban och när hon kände den gamla dörren gav vika tryckte hon på och gick in SUUUCK.:eek: så hon har en del hyss för sig som ännu inte är bra men mot oss människor har hon blivit trevlig men ännu är det mycket jobb kvar. Tack för ditt råd!!!
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Tack du har helt rätt, ska tänka över det noga...har till maj på mig.
Hon har inte heller en helt korrekt benställning fram benen är något böjda kommer bara ha henne till skogsridning så det ska nog inte vara problem....men helt klart något att väga in. Förr fick jag aldrig hålla runt hennes huvud då slet hon till sig det och backade men igår stod hon kvar och njöt så alla framsteg är glädjande...
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Jo. De gånger jag provat vara hård så får hon panik fumlar till det så det faller saker över henne, blir jättestressad eller liknande. Men när hon igår traskade igenom boxgrannens boxdörr så blev jag RASANDE då röt jag i frågade vad fan hon höll på med. ojojoj vad hon fick brottom, hon for ut i stallgången för att springa ut men min väninna stod då i dörren så pållen flydde in i sin box som var den plats hon skulle in i från början enligt oss människor. Hon stod mycket vaksamt och tittade på mig sedan..hade jag gjort så här första dgen hade hon blivit rädd och sprungit runt runt i sin box och stressat. Nu verkar hon förstå att matte kan bli arg och man måste sköta sig men man behöver för det inte bli jätterädd. Hon var riktigt duktig sedan när jag hanterade henne i stallet....Kort och gott...buffelfasoner finns kvar i henne i stallet men bättre och bättre blir det. Står hon i gången behöver jag ofta bara gå mot den sida hon kanske har mot väggen och hon kliver åt sidan själv för att ge plats istället för att pressa på...:banana:
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

:bow:
Oj, jag som precis tänkt tvärt om. Det biter inte på dom, dom är för självständiga för det.
Jag har lagt det på hyllan och kör på att vi gör saker med varanndra istället för att jag ska bossa runt honom. Menar inte att han får bestämma, det är fortfarande jag som ska vara ledare, dock vet jag att jag inte är det. Tror inte någon lyckats vara hans ledare, han går inte undan för någon annan häst heller. Men han lyder och är snäll, men jag vet att när det väl gäller så bestämmer han själv.


Jag tror det är olika på hästarna också...min är lägst i rang i hagen men mot människor kan hon buffla på och veta sin styrka... NH fungerar bra men jag plockar de bitar som kan passa. Samma sak med andra markövningar...all hantering knyter ju henne till mig. Nu kan jag ha träns och sadel på och försiktigt ta i tygeln mot mig samtidigt som jag med andra handen trycker henne på magen i skänkelläget för att träna att gå undan för tryck....alla sådana övningar är bra och när hon gör rätt och får beröm blir hon så lycklig. Igår när jag red henne gick hon fint undan för skänkeln så den övningen har varit bra... alla som tittade på sade att hela hennes ansiktsuttryck var så glatt...jag kände på henne att hon hade kul även om hon var lite ivrig... Kändes bra i alla fall. Tror inte det skulle gått så bra om jag första veckan kavat mig upp men nu ser jag att gumman tycker om mig och det gör väl att det är roligare att jobba med mig?

Hur är era nordisar i stallet? Min har något böjda framben, är det vanligt? Jag tror att hon kommer fungera som skogshäst, hon springer i hagen och verkar inte ha problem...som travare hade hon kanske inte fungerat... ägarna ska ha 8000 kr för henne.
Hon har dessutom varit trångskodd så hovarna nedtill är smalare än upptill....nu får hon vara oskodd så fötterna får vidgas och bli stora som nordishivar ska vara!
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Nea_: det är alltid så himla kul att läsa om folk som har tagit sig an hästar som setts som lite av ett omöjligt fall...och verkligen fått de att bli bättre och lita på en och så:)
när jag och mamma köpte min valack så hade han noll förtroende för folk,va grinig som attans,kunde inte några hjälper alls nästan och gjorde mest som han ville med alla...nu 6 år senare så kan jag ligga under han och ha han lös i stallgången och alla säger hur underbart snäll han är att hantera på morgonen och så och vi både hopptävlar på 1.10 och rider fälttävlan och dressyr...helt annan häst med andra ord!

men i början fick vi höra vilka idioter jag och mamma var som köpte en sån värdelös häst som inget kunde som första häst och att vi gjorde bäst i att lämna tillbaks han och skaffa nåt bättre och ja det där vanliga snacket...det är så trist när folk snackar så mycket skitssnack..hjälper ju inte en själv direkt! men kan säga att dessa människor runt os fick sig ett ordentligt knäpp på näsan när han börja lita på mig och mamma och det gick att göra allt med han efter 2-3 år...tagit tid men visst fasiken är det värt det!

PS: Vart ligger Lycksele där du bor??är dålig på geografi och aldrig hört det namnet förr:)
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

:bow:


Jag tror det är olika på hästarna också...min är lägst i rang i hagen men mot människor kan hon buffla på och veta sin styrka... NH fungerar bra men jag plockar de bitar som kan passa. Samma sak med andra markövningar...all hantering knyter ju henne till mig. Nu kan jag ha träns och sadel på och försiktigt ta i tygeln mot mig samtidigt som jag med andra handen trycker henne på magen i skänkelläget för att träna att gå undan för tryck....alla sådana övningar är bra och när hon gör rätt och får beröm blir hon så lycklig. Igår när jag red henne gick hon fint undan för skänkeln så den övningen har varit bra... alla som tittade på sade att hela hennes ansiktsuttryck var så glatt...jag kände på henne att hon hade kul även om hon var lite ivrig... Kändes bra i alla fall. Tror inte det skulle gått så bra om jag första veckan kavat mig upp men nu ser jag att gumman tycker om mig och det gör väl att det är roligare att jobba med mig?

Hur är era nordisar i stallet? Min har något böjda framben, är det vanligt? Jag tror att hon kommer fungera som skogshäst, hon springer i hagen och verkar inte ha problem...som travare hade hon kanske inte fungerat... ägarna ska ha 8000 kr för henne.
Hon har dessutom varit trångskodd så hovarna nedtill är smalare än upptill....nu får hon vara oskodd så fötterna får vidgas och bli stora som nordishivar ska vara!


Jo det är klart det är olika från häst till häst. Min är väldigt säker på sej själv, det är han som är störst bäst o vackrast enligt han själv.
Här om dagen tex så körde vi på volten men det var mörkt o dom andra hästarna började plockas in, då blir Fabbe lite stressad och börjar busa i vagnen och det är inte nått som är uppskattat så efter att han gått snällt några varv tog jag bort honom från volten för att ta av vagn o sele o sen skulle han få springa av sej själv lös på volten. Sagt o gjort. Jag släpper honom lös, ber hon gå ut på spåret, går snett bakom honom, tar körpisken och lägger mot hans sida o säger åt sidan, han flyttar sej jätte snällt så jag gav honom mycket berömm, men under allt beröm så smäller det, han sparkar mot mej, träffar som tur är inte, men jag blir GALEN på honom, och jag gick verkligen in för att döda honom, han får verkligen inte göra så där. Då springer han runt runt runt och ska stanna i hörnen men f*n heller tänker jag, nu ska han lyssna på mej, han fortsätter nämligen sparka i farten emellan åt och varje gång det skedde tog jag i extra mycket i drivningen för att visa att det är fel, och efter ett tag vände han på röstkomandot utan att dumma sej, travade när jag sa till o galopperade när jag sa till, så succesivt minskar jag drvingen och till slut stanna han och närma sej mej med en frågande blick, jag sa inget och rörde honom inte utan gick bara därifrån och han följde med, mista steg åt sidan så flyttade han med, tvärstannade jag gjorde han oxå det(brukar göra så annars oxå men då typ med mulen in i min rygg för att mojja med läpparna) men han hade "det där" avståndet, jag testade ta några travsteg och han höll mitt tempo i trav utan att sura. Jag blev lite fundersam över att han reagerade så stark denna gång när han inte brytt sej så mycket förut, kanske jag blev ännu lite argare denna gång:confused:

Jag koppla Fabbe och gick med honom på vägen som avskrittning och han var from som ett lamm.

Kaxpelle in action:
11-1.jpg
[/IMG]

Ang benställningen så har nog Fabbe inga konstiga ben.
99.jpg
[/IMG]
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Nea_: det är alltid så himla kul att läsa om folk som har tagit sig an hästar som setts som lite av ett omöjligt fall...och verkligen fått de att bli bättre och lita på en och så:)
när jag och mamma köpte min valack så hade han noll förtroende för folk,va grinig som attans,kunde inte några hjälper alls nästan och gjorde mest som han ville med alla...nu 6 år senare så kan jag ligga under han och ha han lös i stallgången och alla säger hur underbart snäll han är att hantera på morgonen och så och vi både hopptävlar på 1.10 och rider fälttävlan och dressyr...helt annan häst med andra ord!

men i början fick vi höra vilka idioter jag och mamma var som köpte en sån värdelös häst som inget kunde som första häst och att vi gjorde bäst i att lämna tillbaks han och skaffa nåt bättre och ja det där vanliga snacket...det är så trist när folk snackar så mycket skitssnack..hjälper ju inte en själv direkt! men kan säga att dessa människor runt os fick sig ett ordentligt knäpp på näsan när han börja lita på mig och mamma och det gick att göra allt med han efter 2-3 år...tagit tid men visst fasiken är det värt det!

PS: Vart ligger Lycksele där du bor??är dålig på geografi och aldrig hört det namnet förr:)

Västerbotten ligger det i. Jo jag håller med men vem som helst bör inte ge sig på sådana hästar... men denna dam hade knappast mått bättre hos ägarna eftersom de verkligen inte kunnat fostra henne..de har fött upp henne... de är ursnälla men kanske inte vana vid unghästars behov...bara en teori. Kul det gick vägen för er med!!
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Jo det är klart det är olika från häst till häst. Min är väldigt säker på sej själv, det är han som är störst bäst o vackrast enligt han själv.
Här om dagen tex så körde vi på volten men det var mörkt o dom andra hästarna började plockas in, då blir Fabbe lite stressad och börjar busa i vagnen och det är inte nått som är uppskattat så efter att han gått snällt några varv tog jag bort honom från volten för att ta av vagn o sele o sen skulle han få springa av sej själv lös på volten. Sagt o gjort. Jag släpper honom lös, ber hon gå ut på spåret, går snett bakom honom, tar körpisken och lägger mot hans sida o säger åt sidan, han flyttar sej jätte snällt så jag gav honom mycket berömm, men under allt beröm så smäller det, han sparkar mot mej, träffar som tur är inte, men jag blir GALEN på honom, och jag gick verkligen in för att döda honom, han får verkligen inte göra så där. Då springer han runt runt runt och ska stanna i hörnen men f*n heller tänker jag, nu ska han lyssna på mej, han fortsätter nämligen sparka i farten emellan åt och varje gång det skedde tog jag i extra mycket i drivningen för att visa att det är fel, och efter ett tag vände han på röstkomandot utan att dumma sej, travade när jag sa till o galopperade när jag sa till, så succesivt minskar jag drvingen och till slut stanna han och närma sej mej med en frågande blick, jag sa inget och rörde honom inte utan gick bara därifrån och han följde med, mista steg åt sidan så flyttade han med, tvärstannade jag gjorde han oxå det(brukar göra så annars oxå men då typ med mulen in i min rygg för att mojja med läpparna) men han hade "det där" avståndet, jag testade ta några travsteg och han höll mitt tempo i trav utan att sura. Jag blev lite fundersam över att han reagerade så stark denna gång när han inte brytt sej så mycket förut, kanske jag blev ännu lite argare denna gång:confused:

Jag koppla Fabbe och gick med honom på vägen som avskrittning och han var from som ett lamm.

Kaxpelle in action:
11-1.jpg
[/IMG]

Ang benställningen så har nog Fabbe inga konstiga ben.
99.jpg
[/IMG]

Vad fin han är! Jo ibland blir man inte klok på dem..de kan vara änglar och nästa sekund ha horn som fan själv haha.... Min hon kan hötta med hovarna om jag använder ett rep eller grimskaft som drivning hon AVSKYR rep men ett spö eller som många har ett spö med en liten påse på går bra...det skrämmer henne inte eller så och hon är med tillfreds...rep fungerar bara på ett sätt...göra henne sur!
Hoppas din pålle sköter sig...verkligen söt!
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Hej!!

väldigt kul att läsa om detta ... har själv en kallblodstravare.... hon e tre år nu ,fick henne när hon va 7 månader gammal sent född slutet av juli... har ni läst senaste hästfocus där e en artikel om kallblodstravare... skratta när jag läste den.... stämmer in med er alla har aldrig blivit så frusterad som jag blivit över denna häst men endå så lycklig...... han som tränar järvösak: bli aldrig ovän med en dem smile... vissa saker gör hon som jag aldrig skulle komma på hur man trycker ut boxdörren som kommer lös ,,, skär upp halva mulen från enhage som inte finns en grej ,e frisk nu ........ men hon skull aldrig stoppa om det kom ett stup om jag drev på ... ren fältavlanhäst inte rädd för nåt
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Lämna tillbaks den!

Det finns mängder av väluppfostrade hästar när man inte är så van, så varför hållla på. Om du inte klarar den på backen utan att behöva fråga här så kommer du nte att klara ridningen på en häst som knappt är inriden.

Kolla annonssidorna finns mängder av redan ridna och hanterade hästar!:idea:
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Jag har lagt det på hyllan och kör på att vi gör saker med varanndra istället för att jag ska bossa runt honom.

Du är klok du. Huvudsaken är att man kommer överens och hästen gör det man vill. Så enkelt är det.
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Lämna tillbaks den!

Det finns mängder av väluppfostrade hästar när man inte är så van, så varför hållla på. Om du inte klarar den på backen utan att behöva fråga här så kommer du nte att klara ridningen på en häst som knappt är inriden.

Kolla annonssidorna finns mängder av redan ridna och hanterade hästar!:idea:

Bara för att man vill ha råd och idéer i ett forum betyder inte det att man inte klarar sin häst. Vissa här är för snabba att tolka och döma, varöfr inte fråga mer innan man gapar om att lämna tillbaka? JAg vill ha mer träningsidéer och inspriation, beslut om hennes framtid kan ingen av er göra för ni har inte sett hästen eller vet något om mina kunskaper...Har du ens läst att jag skrivit om hennes framsteg, hon är en helt annan häst och nu får jag göra det mesta med henne. Att man vill ha råd och tips betyder inte att man inte klarar det. Jag gillar utmaningar! Vi svenskar måste banne mig bli bättre på att inte racka ned på den som ber om hjälp eller ideer...bara för att man vill ha tips i ett forum betyder inte det att man inte klarar sin häst. Att vara stark är att någon gång kunna erkänna sig svag.... Min häst har gjort enorma framsteg och jag kommer behålla henne om det fortsätter såhär. JAg vill inte ha en häst andra tränat så den lyder minsta vink, jag vill ha lite att jobba med därav blev också denna ras mitt val. Nu blev gumman mer än vad som var tänkt men det skrider framåt alldeles utmärkt.. Ursäkta om jag låtit hård nu men jag är leds och trött på de som skriver om att lämna igen...särskilt nu när jag flera gånger berättat om hennes framsteg...hon är en klok häst och jag tror på henne. Hennes ägare kan däremot inget om hur man fostrar hästar så där hade hon kunnat bli farlig, finns väl anledning att de vill sälja? Skulle jag ge upp vart hamnar hon då? Jag tycker att nu när vi kommit såhär långt så visar det att jag och gumman passar utmärkt ihop och att min kompetens mer än väl räckt till.
Som sagt har pysslat med hästar sedan barnsben och är snart 30 år särskilt nordingar både krångliga och mindre krångliga...nervösa hästar har alltid kommit bra överens med mig..så nu är jag trött på kompetensprat för ingen här känner mig eller andra som bett om ideer och tips eller bara support döm inte så fort är ni snälla fåga mer först! HAr feber och är väl extra vresig nu därför... men alla vill inte ha en färdigutbildad häst, en del av oss vill ha utmaning har man hållit på nog länge vill man utvecklas... Jag är numer helnöjd med min häst för jag kan säga att VI har utvecklats ihop :love:
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Hej!!

väldigt kul att läsa om detta ... har själv en kallblodstravare.... hon e tre år nu ,fick henne när hon va 7 månader gammal sent född slutet av juli... har ni läst senaste hästfocus där e en artikel om kallblodstravare... skratta när jag läste den.... stämmer in med er alla har aldrig blivit så frusterad som jag blivit över denna häst men endå så lycklig...... han som tränar järvösak: bli aldrig ovän med en dem smile... vissa saker gör hon som jag aldrig skulle komma på hur man trycker ut boxdörren som kommer lös ,,, skär upp halva mulen från enhage som inte finns en grej ,e frisk nu ........ men hon skull aldrig stoppa om det kom ett stup om jag drev på ... ren fältavlanhäst inte rädd för nåt

Jo köpte tidningen direkt..elefant i glashus hehe låter som min dam. Det han beskrev låter som min häst utom det där med att den hästen anfallit hans stallkompis i hagen..gillade inte hur han slätade över det med att hon tog i för mycket när hon skulle mota iväg hästen och att den då blev rädd....en rädd häst flyr oftast..den där gick till anfall och det är ALDRIG ok.. Men artikeln var läsvärd. Jo det blev mycket diskussioner här om kallblod här det är kul, blir trött på de som hela tiden pratar om att lämna igen hästen eller anmärker på min kompetens som de faktiskt inte vet något om. Att man ber om hjälp betyder inte att man är okunnig, jag vill bara ha idéer för att bli bättre. Nu har jag ju också skrivit om hennes framsteg så jag tycker folk borde ge sig om det nu...:cry: Jag har kompetensen tycker att hästens framsteg är ett bevis på det.... Min gumma är också orädd hehe men barn på bobb är lite skumt.;)
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Oj nu läste jag igen tråden, huu ser suddigt:p
Men iaf gjorde du rätt i att kämpa tyckte jag.

Reagerade på vad folk påstod om för liten kunskap och att lämna tillbaka hästen, man måste ge djuret en chans, ska man avliva eller lämna tillbaka alla hästar som verkar vara ett problem?
De på buke sa samma sak till mig- lämna tillbaka hästen du har för lite kunskap, eller- hästen har ont.
Vi måste komma ihåg att det är vi som missförstår och är problemet, vi förstår inte vad hästen försöker säga oss.
Och är hästen lite svår tycker jag det bara är roligare, för man får uppleva så mkt tillsammans och därmed lär man sig en hel del.
Det gjorde jag då jag tog hem Janna.

Janna, ja henne har jag skrivit mkt om här på buke men du kanske inte hört talas om henne förmodar jag så därför berättar jag kortfattat igen.
Ryktet:Galen, skenade, knappt riden och hemsk.
Japp så sa de om henne och ja de säger de än de som inte har träffat henne idag.
Ägaren sa att jag inte skulle rida henne direkt då jag tog hem henne, jag pysslade med Janna några dagar sedan på med sadeln.
Inga problem, bara lite panik och stegring vid kossorna (lägg till att jag var osäker och litade inte alls på hästen)
Första gången gick bra att rida så vi skulle ta en tur nästa dag.
På med sadeln zuuupp med sadelgjorden gick nått steg och pang!
Hästen får panik, stegrar och slår över (vad hände? vad..vad?) alla på gården var chockade, jag gick ett till steg med henne och hon slog över igen samt att jag flög åt sidan av en knuff.
Hästen var tokig! Nu förstod jag varför hon fått sitt rykte.
Jag vågade inte handskas med henne länge (var i chock tillstånd) och lät en annan leda henne till stallet.
Ringde ägaren och ville lämna tillbaka henne.
Men hon bad mig att jag skulle testa en vecka till för Janna hade verkligen inte gjort så förr och hon VAR en känslig häst.
Men nej jag ville inte ha henne.

Det gick en vecka, för lat att fixa transport, hästarna stod i sommarhagen och åt sig feta.
En kväll skulle vi ner och mata en av dom.. Janna stod där, så lugn och snäll, tittade på mig med sina söta ögon-då slog det mig.
-vafan är det jag gör, klart jag ska ge hästen en chans!

Hon var rädd för rätt så mkt, speciellt för kossor ojojoj, hon kunde inte vara i stallet ensam då fick hon panik, och då menar jag det..panik.. idag gillar hon det väl inte heller men det tränar vi på och hon har blivit bättre.
Vattenpölarna var farliga, tränade, fick henne att simma ut på djupet i sjön till och med =) Vissa vattenpölar idag-vissa dagar- då vi rider kan fortfarande vara lite farliga, men det ser jag inte som ett problem, problemet är som gott som löst.

Hela sommaren tränade jag henne, ingen ridning. Idag rider vi för fulla hus.

Varför slog hon över?
Sadeltvång, drar man sadelgjorden upp helt direkt får hon panik-det är som en klaustrofobi..
än idag måste jag dra ett hål, gå några steg, dra ett hål gå några steg..(ute) men det var nog blivit bättre.

Hon har blivit modigare och mer självsäker, litar mer på mig men vi måste träna ännu mer, full tillit ja det tar verkligen tid.
Men genom Janna har jag fått lärt mig så mkt som jag är så himla tacksam över.
Hästhantering och kommunikation är ett stort intresse, det har det varit ända sedan 11 års ålder men förståelsen kom inte fören jag tog hand om Janna.
Jag har så mkt mer att lära! Men det ser jag fram emot.

Nu är jag på avbetalning på fröken =)

Vi stöter på problem hela tiden, men vi har oftast löst dom.

Nu har vi börjat med lite trix och såna övningar som kan stärka våra band..hon är inte galen, det var bara ingen som förstod henne..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

Vad roligt att det börjat ljusna för en häst till!

Många har ju rätt i att man inte ska köpa vad som helst MEN jag kände att har jag henne ändå på prov så vad tusan...och vad skulle hennes öde annars blivit? Visst kan man inte ta på sig all världens elände på sina axlar men ibland kan det kännas rätt att öppna sin famn för en vilsen varelse och försöka ge den en bättre framtid. JAg har kontrakt skrivet till Maj kan ändå inte lämna igen henne innan dess så jag hade inte mycket annat val än att köra på, om jag fått nog i maj hade jag i alla fall gett henne bättre grund inför en annan ägare... men jag kommer nog ganska säkert att köpa för nu börjar damen vara rätt bra. I början tryckte hon upp folk för inget medan vi nu provat sadlar flera på raken för att hitta en bra och hon har snällt stått som ett ljus trots flyttande hit och dit i stallgången när matte klämt sig fram med famnen full av sadel...det hade INTE gått och sparkat har hon aldrig tack och lov även om det i början inte var långt bort att en hov skulle komma farande när hon blev stressad/arg. Men handen på hjärtat, hade hon stegrat över och grejat på som din då vet i rackarn om jag inte bangat jag med...stegringar är bland det värsta jag vet :smirk: Då föredrar jag trinda bulldozers hehe lycka till med din pålla:p :bump:
 
Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen

vilken snygging!!!!:love: :love: :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 097
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 572
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 562
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp