Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hej!

Jättebra att du lagt in en fråga här om hur du ska göra! Efter att ha läst dina inlägg så tycker jag att du helt klart ska ta hjälp av en duktig NH-tränare, INTE försöka ge dig på diverse övningar själv innan du vet exakt hur du ska göra för att få din häst att acceptera dig som ledare! Eftersom du blivit och är rädd för honom (inte ett dugg konstigt utan en fullt naturlig reaktion!) så kommer han inte att köpa dig som ledare, förrän du kan känna dig säker med honom igen. Jag blir väldigt imponerad av dig, som insett att du blivit rädd och vågar erkänna det för dig själv och andra! Det är mycket vunnet med det ska du veta.

Vissa av svaren du fått på ditt inlägg är direkt olämpliga i min mening, åtminstone om man utgår från strävan att förbättra hästens och din relation till varandra. Du fick rådet att inte bli rädd utan att bli arg, vilket är det dummaste man kan göra när man hanterar en häst. Blir man arg så tappar hästen omedelbart den eventuella respekt den har för en, och man äventyrar kraftigt sitt ledarskap/försök till att få ledarskap. Att dessutom säga att man inte ska bli rädd fungerar ju som bekant inte, eftersom rädslereaktionen inte kan styras medvetet.

Jag skickar ett privatmeddelande till dig med ett tips på en jättebra NH-tränare med stor erfarenhet av precis såna här situationer.
Under tiden du väntar på att en tränare kan komma ut och hjälpa dig så är mitt råd att inte själv hantera hästen mer än nödvändigt, dvs inte gå ut och gå eller longera/tömköra etc. Hästen mår inte dåligt av att vila från sådan träning ett tag, och det är bättre att låta det stanna vid gårdagens incident och inte förvärra varken hans beteende mot dig eller din rädsla för honom. Ett tips som du fick av nån annan och som är bra är att om möjligt låta hästen gå tillsammans med en eller ett par andra hästar, och gärna i en lite större hage. På så vis får han utlopp för sin överskottsenergi på ett naturligt sätt.

Det finns hjälp att få, och du kommer att få tillbaka din trevliga häst med lite tid och rätt hanteringssätt, var inte orolig! =)

H/Joggi

Förresten rocki, ett föls underlägsna tuggning ska inte blandas ihop med den slickning/tuggning som betyder att hästen visar att den inte utgör något hot för en själv/en annan häst och att den accepterar att denna andra individ bestämmer (åtminstone i just den situationen). Signalerna för föltuggning och den tuggning/slickning man strävar efter när man arbetar med ledarskap ser helt annorlunda ut och betyder alltså olika saker.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Nu skrev du nog till fel person..ha ha...;)

Nej, men där skrev du ju något till mig...:)

Du menar väl inte att hästen tuggar mot dig?...:smirk: i så fall vill jag att du berätta mer, något jag har missat....;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Oj då! Well förra inlägget var ju förstås huvudsakligen tänkt till Hästfrälst.

Men visst tuggar och slickar sig hästarna jag tränar om munnen i situationer då jag utövar dominans (misstolka inte detta nu någon, jag hoppas att alla här vet vad det innebär) genom att ta initiativ, flytta hästen/delar av hästen, ledövningar etc. Fritt översatt betyder signalen "Jag är gräsätare, jag äter nu och utgör inget hot mot dig. Du får bestämma."
Det är denna signal som visar att hästen accepterar att man bestämmer över den. En grundförutsättning för att man ska kunna bli ledare för sin häst är ju att den accepterar att man är dominant och ranghög, och det visar den alltså att den gör när den tuggar och slickar sig om munnen.

Det är inte alltid en väldigt tydlig signal, hur mycket det syns varierar mellan olika individer. Men vet man vad man ska titta efter så ser man det. Lite svårt att förklara, det är lättare att visa på riktigt förstås. Hoppas du/ni förstår iaf.

Lite avvikande från det ursprungliga ämnet, sorry för det Hästfrälst.:(
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Har varit ute och läst på nätet om underkastelse hos hästen, men hittar inget där av det du säger....jag blev ju nyfiken.....:confused: ;)

Oj, nu blev jag hungrig oxå, måste ha en nattmacka.......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hej.

Jag har läst lite här och där om det du skrivit angående din häst, men jag är osäker på om det är en hingst eller en vallack?

Du har ju fått många bra råd, men mitt råd, om det fortfarande är en hingst, är att kastrera honom. Jag har gett detta råd i en annan tråd också, så snart retar jag väl någon?:crazy: Men vi hade en hingst som verkligen var gudasnäll fram till femårsåldern, sedan blev han helt förändrad! Mycket uppstudsig och aggressiv, rent av farlig att hantera. Så vi kastrerade honom och fick en mycket trevlig rid- och körhäst.

Jag tycker absolut att de ska få vara hingstar så länge de är säkra att hantera, men har man en häst som börjar bete sig som du beskriver, och om de dessutom inte har något avelsvärde, så är det bättre att man "åtgärdar" dom.

Om det redan är en vallack så kan du strunta i detta svar.;)

Lycka till och hoppas att det ordnar sig för er. Kämpa vidare!:banana:
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

magdatjo skrev:
Hej.

Jag har läst lite här och där om det du skrivit angående din häst, men jag är osäker på om det är en hingst eller en vallack?

Du har ju fått många bra råd, men mitt råd, om det fortfarande är en hingst, är att kastrera honom. Jag har gett detta råd i en annan tråd också, så snart retar jag väl någon?:crazy: Men vi hade en hingst som verkligen var gudasnäll fram till femårsåldern, sedan blev han helt förändrad! Mycket uppstudsig och aggressiv, rent av farlig att hantera. Så vi kastrerade honom och fick en mycket trevlig rid- och körhäst.

Jag tycker absolut att de ska få vara hingstar så länge de är säkra att hantera, men har man en häst som börjar bete sig som du beskriver, och om de dessutom inte har något avelsvärde, så är det bättre att man "åtgärdar" dom.

Om det redan är en vallack så kan du strunta i detta svar.;)

Lycka till och hoppas att det ordnar sig för er. Kämpa vidare!:banana:


Självklart, om det är en hingst. Det missade jag nog i så fall. Kastrera den självklart. Ja en hingst kan resa sig och gå emot och då måste man verkligen ,markera stenhårt. Det förklarar ju in så fall
en hel del av beteendet. Så jag instämemr helt om det är en hingst!
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hejsan...
Det du beskriver låter väldigt jobbigt och om inte annat väldigt farligt, för det blir ju faktiskt det, det är ju stora djur vi sysslar med... Det första du kan göra är att besöka en veterinär, det kan ju faktiskt vara så att hästen har ont någonstans, du kanske redan har gjort det?!
När jag köpte min häst var hon inte kul att hantera, hon var väldigt osäker och försökte gå till anfall i första försvar när det var något hon kände sig obekväm med, hon var för det mesta helt blockerad och skulle aldrig ens titta åt mig.
Oftast väljer de flesta hästar att fly från faran eller obehag men har de en gång lärt sig att det lönar sig att hota, sparka osv. så kör de med det, din häst känner att du är rädd, alltså funkade det... Det är svårt att övervinna sin rädsla men med rätt hjälp kommer du att lyckas.
Vi jobbar inom Parelli NH och har gjort ett tag. Har nu ägt min häst i två år och hon är helt annorlunda... Rider utan någonting på henne och kan jobba henne lös och vi har fått ett bra samspel... men man kan fortfarande se att hennes gamla beteende finns kvar, speciellt när någon håller på med henne som hon inte har förtroende för... hon är en väldig enmanshäst.
Det jag har jobbat mest med är att visa henne ett förtroende och att hon kan lita på mig, försöka få henne att känna trygghet, att det är bekvämt att vara nära mig. Hon litade inte på någon människa när hon kom, pga. att hon blivit väldigt feltolkad och hanterad utan respekt. Ger man inte respekt så kommer man aldrig att få det heller, det måste vara ömsesidigt.
Man måste försöka tänka på att en häst är alltid en häst och att man tar vara på dess naturliga beteende, det viktigaste är att låta dem gå ute så mycket som är möjligt och med kompisar i hagen så klart, de är ju flockdjur och vi kanske inte förstår riktigt hur dåligt en häst mår som går ensam... sen måste den oxo ha möjlighet att kunna äta hö 20 timmar om dygnet, en bra sak för att minska stress är oxo att se till att hästen alltid har mat i hagen.
Du behöver naturligtvis skaffa BRA hjälp med din häst. Det kan vara nog så svårt, finns många självutnämnda påvar som tror sig veta, jag kanske låter som en sådan men är det inte...:)
Hittar du någon som kan hjälpa dig men känner att det känns fel så var inte rädd för att säga till att det inte fungerar, tänk på att det är alltid du som ansvarar för vad din häst blir utsatt för, så känns det fel och som att personen använder sig av tuffa metoder, säg till, för tänk på att aldrig svika din häst det är det värsta du kan göra.
Ge honom tid och försök att ta bort så många stressmoment som möjligt, tex att skaffa en hagkompis.
Min häst fick gå på bete dygnet runt i en lång tid och bara vara häst med flera kompisar, detta gjorde att hon blev tryggare i sig själv och blev lättare att arbeta med... Hon hade aldrig gått med andra hästar förut och fick mycket stryk i början innan hon lärt sig att se de små signaler som den andra hästen gav, och flytta sig istället för att stå kvar tills det small.
Har köpt min häst från ett bra träningsstall och man förstår nu vilken skada det kan göra av att ha hästen inne aldeles för mycket och att ha för höga krav på hästen och kanske även sig själv.
Detta kanske låter flummigt men jag hoppas verkligen att du hittar någon som kan hjälpa dig med ERA problem, för ni har ju problem med varandra altså måste ni lösa dem tillsammans...
Man måste våga ändra på saker för att komma fram till vad som är bra för både en själv och hästen. Prova dig fram och låt det ta tid, all tid i världen, det finns inga genvägar... du kan gå in på www.parelli.se så kan du läsa lite om vårat arbetssätt... Ha det bäst...:banana:
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hade en sak till bara... Skippa longeringen, det gör bara att han blir förstörd i huvudet och bygger destå mer muskler och orkar bara mer. Försök att få honom att tänka istället. Det är viktigare att hästen får jobba mentalt istället för fysiskt, jag lovar dig att han kommer att bli tröttare av det.
Försök att träna upp ditt tålamod, för tappar du det kommer inget att fungera, håll dig lugn och visa att du är en pålitlig ledare...
Tjing! :)
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Lätt att skriva till fel person, jag vet...har hänt mig med...ha ha;)
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Det är ju tydligt att ngnting inte är ok med hästen. Flytten kan med stor sannolikhet ha med saken att göra.

Du borde kanske be någon titta på honom? Första tanken är ju varför han beter sig såhär, och det är precis vad man måste försöka ta reda på för att kunna lösa problemet. Nu har jag inte läst de andra inläggen så du kanske får upprepa dig - hur är han med de andra hästarna? Vad är de för hästar (temperament- och rangmässigt) och hur har din häst varit tidigare mot andra hästar?

Du får gärna pm:a om du vill prata med direkt..
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hästen är kollad av equiterapeut och blev där friskförklarad från att ha haft snett bäcken. Kan säga rakt av att hade hästen haft ont hade han inte gjort såhär, på detta viset. Han verkar mest pigg och levnadsglad. Har väl inte kommit tillrätta än heller antar jag.. Han kan verkligen inte gå med andra förrän till betessläppet. Har tänkt på allt möjligt men hittar ingen lösning.
Han är valack. Men jag funderar ibland på om han är klapphingst för han är ovanligt intresserad av ston.. Men det kanske är individuellt.
Igår tömkörde jag. Både jag och hästen känner oss säkrare då. Precis som om han känner sig tryggare när man kan rama in honom. Han skrek och ville vända på gårdsplanen när han såg att inga hästar var ute. Studsade och protesterade lite, men gick sedan plötsligt med bestämda steg ner till paddocken! :confused: :) Var jätteduktig i paddocken! Inget krångel alls.
Idag tänkte jag göra samma sak. Idag skrek han inte på gårdsplanen, men var lite spänd. Gick ganska bra i paddocken, ville stanna ibland vid utgången (studsar, stegrar) men gick sedan fram när han märkte att jag inte gjorde någon affär av det. När jag sedan skulle gå tillbaka så gick jag utanför paddocken på den lilla vägen. Han fick gå i snön där det var lite tungt att gå. Det gillade han inte så han försökte sticka genom att bocka så stort han kunde och skena. Jag har nu lärt mig att när han gör så så tar jag tag i EN töm. Då stannar han. Gick o trippade efter det. Precis i svängen in till stallet slog han bakut och verkligen siktade på soptunnorna. Missade och jag kunde stoppa honom. Jag märker verkligen att detta är för att han inte klarar av situationen att inte ha andra med. Hade vii haft sällskap kunde han gått på lösa tömmar... Går detta över? Kan tillägga att jag inte är rädd vid tömkörning. Har bra koll på tömmarna.
Villl jättegärna ta hjälp av en NH tränare. Har ni tips på någon bra i skåne så säg gärna till mig.

Tack så jättemycket för era svar!! Skönt o ha någon som bryr sig.. Och förstår. :bow:
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hej igen...
Det är bra att du gör saker som du känner dig trygg med och kan hantera, för då blir du genast enklare för honom att umgås med och han blir säkert inte lika stressed och osäker heller...
Om ni nyss har bytt stall så är det förmodligen flytten som gör att han beter sig som han gör just nu, jag har sett hästar som blivit som förbytta när de byter miljö, detta beror endast på stress och brukar lägga sig med tiden.
Har ni kollat hans tänder? Det är väldigt viktigt, han kan ha vargtänder eller sår i munnen som gör fruktansvärt ont, det är mycket vanligt att hästar har det idag.
Sen om han är valack men kanske sent kastrerad så kan man förstå om han har lite vårkänslor, vi har en häst i stallet som är valack men börjar alltid att försöka betäcka på våren...
Det låter lite farligt att tömköra honom när han slår så mycket, vill han så träffar han dig...
Jag vet tyvärr ingen bra tränare i Skåne, men du kan ju kolla upp tidningar och så så kanske du hittar någon, tycker att det finns mycket hästfolk där nere...
Lycka till...
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Jo det beror nog på miljöombytet och att han går själv. Och all överskottsenergi han har.
Hans vargtänder är borttagna. Han blev kastrerad som 1,5 åring. Så det är väl inte så jättesent?
Han har dock blivit lite bättre nu. Har kommit igång med tömkörningen och det är precis som att han är lättad för att han får göra något. Men jag ska nog åka till Ellen Ofstad som någon skrev om!

Tack för allas hjälp! Väldigt tacksam över det! :bow:
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hade problem med min, och då gjorde min tränare en join-up med hästen, det var fantastiskt vilken skillnad det blev. sen har jag också gjort detta ett par gånger.
Backa hästen är väl också bra, med extremt tydlig eftergift...
Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

är det en hingst du har ??
det låter som du bör flytta han till ett stall där han får kompisar.
en understimmulerad hingst kan bli farligt.
ta hjälp av en bra nh-hanterare,,
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

sorry såg nu att han var kastrerad , men ja han låter som en klapphingst ..jag har haft en *ryser*
kolla upp det iaf .
finns det inget gammalt sto med skinn på näsan som kan säja ifrån o uppfostra han lite då ??
annars får du nog flytta han till ett vallack stall om du har otur .
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hästfrälst skrev:
Jo det beror nog på miljöombytet och att han går själv. Och all överskottsenergi han har.
Hans vargtänder är borttagna. Han blev kastrerad som 1,5 åring. Så det är väl inte så jättesent?
Han har dock blivit lite bättre nu. Har kommit igång med tömkörningen och det är precis som att han är lättad för att han får göra något. Men jag ska nog åka till Ellen Ofstad som någon skrev om!

Tack för allas hjälp! Väldigt tacksam över det! :bow:

Bra att det går bättre för er- har följt tråden. Ett annat steg för dig att komma på bana med honom i hanteringen tycker jag är att du slutar hantera honom i boxen så mycket medans han är såhär och ni inte är 100 på varandra. Ta ut honom i stallgången när du hanterar, då är du utanför "hans" område och skiljer på hans hemma bostad och när ni jobbar. Ta fasta på de SMÅ sakerna nu att befästa att du är den som håller i fiolen. Flytta honom undan dig i gången, han ska backa om du ber honom. osv. allt sker med attityden från dig att det är självklart och en naturlig (läs: alltså ingen stor sak) förväntning från din sida att han rättar sig.

Har också en kaxig en som var riktigt tuff som 4 åring. Han är 6 år nu och världens finaste, har jobbat mycket med att han dels kan vara sur i boxen, och att han testat med jämna mellanrum vart jag står i relation till honom när det gäller vem som bestämmer. Numera står han lös i stallgången om jag vill det, och backar/flyttar snällt om jag tar ett steg emot honom och beordar back, eller flytta sig. Jag kan vara i boxen och mocka och han står 10 meter bort, jag kan beordra honom att backa från 5 meters håll om han tagit ett steg framåt tex, allt lugnt och fint och naturligt. Samma sak ute. Tömkör mycket, och efter tömkörnings passet då jag skrittar av honom vid hand, har jag alltid tagit 5 minuter av honom på längre rep brevid eller snett bakom mig, och övat liknande. dvs han ska stanna om jag tvärstannar, vända ifrån mig, backa om jag ber honom. osv.

det är de små detaljerna och vardags språket er emellan som spelar roll i hur han uppfattar dig.

önskar dig varmt lycka till och tror att det ordnar sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Joggi skrev:
Hej!

Jättebra att du lagt in en fråga här om hur du ska göra! Efter att ha läst dina inlägg så tycker jag att du helt klart ska ta hjälp av en duktig NH-tränare, INTE försöka ge dig på diverse övningar själv innan du vet exakt hur du ska göra för att få din häst att acceptera dig som ledare! Eftersom du blivit och är rädd för honom (inte ett dugg konstigt utan en fullt naturlig reaktion!) så kommer han inte att köpa dig som ledare, förrän du kan känna dig säker med honom igen. Jag blir väldigt imponerad av dig, som insett att du blivit rädd och vågar erkänna det för dig själv och andra! Det är mycket vunnet med det ska du veta.

Vissa av svaren du fått på ditt inlägg är direkt olämpliga i min mening, åtminstone om man utgår från strävan att förbättra hästens och din relation till varandra. Du fick rådet att inte bli rädd utan att bli arg, vilket är det dummaste man kan göra när man hanterar en häst. Blir man arg så tappar hästen omedelbart den eventuella respekt den har för en, och man äventyrar kraftigt sitt ledarskap/försök till att få ledarskap. Att dessutom säga att man inte ska bli rädd fungerar ju som bekant inte, eftersom rädslereaktionen inte kan styras medvetet.

Jag skickar ett privatmeddelande till dig med ett tips på en jättebra NH-tränare med stor erfarenhet av precis såna här situationer.
Under tiden du väntar på att en tränare kan komma ut och hjälpa dig så är mitt råd att inte själv hantera hästen mer än nödvändigt, dvs inte gå ut och gå eller longera/tömköra etc. Hästen mår inte dåligt av att vila från sådan träning ett tag, och det är bättre att låta det stanna vid gårdagens incident och inte förvärra varken hans beteende mot dig eller din rädsla för honom. Ett tips som du fick av nån annan och som är bra är att om möjligt låta hästen gå tillsammans med en eller ett par andra hästar, och gärna i en lite större hage. På så vis får han utlopp för sin överskottsenergi på ett naturligt sätt.

Det finns hjälp att få, och du kommer att få tillbaka din trevliga häst med lite tid och rätt hanteringssätt, var inte orolig! =)

H/Joggi

Förresten rocki, ett föls underlägsna tuggning ska inte blandas ihop med den slickning/tuggning som betyder att hästen visar att den inte utgör något hot för en själv/en annan häst och att den accepterar att denna andra individ bestämmer (åtminstone i just den situationen). Signalerna för föltuggning och den tuggning/slickning man strävar efter när man arbetar med ledarskap ser helt annorlunda ut och betyder alltså olika saker.
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 300
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 222
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp