Bukefalos 28 år!

HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alexandra_W

Trådstartare
Ponnyn med det enorma tålamodet och det soliga humöret börjar få nog av boxvilan.. Jag kan inte klandra honom, han är fyra år gammal, och är inne på sin 15e vecka av boxvila. Dagens stimulans består av 20 minuter drogad promenad i snöre, övrig tid står han i boxen. Och har så gjort med enormt tålamod och soligt humör. Men nu börjar det som sagt krypa i honom - fullt förståeligt.

Han är lugn och sköter sig i boxen, men uppvisar ett stressat överslagsbeteende vid fodring, inte för maten i sig utan för 'det händer något!', dessutom gräver han med ojämna mellanrum runt i bädden och 'kastar runt' halmen, antagligen i en kombination av frustration och uttråkning. Han plockar dessutom åt sig allt han når och leker med. T ex så allt som hänger på hans box (grimmor etc) och 'alltid' hänger där och brukar få vara orörda, är runtkastat, bitet på och busat med.

Han är idel solsken när man pysslar med honom, men det går ju tyvärr inte hela tiden. Jag mockar pga skadad armbåge för hand, och han brukar glatt snosa, kela lite, plocka av mig mössan och studera vad jag gör, inte ett öra bakåt. Men idag när jag skulle kvällsmocka och bad honom flytta undan, som alla gånger förr, så kom det ett irriterat bakben och viftade. Jag tror egentligen inte det var menat så illa, utan just att det kryper i honom, han har myror och det räckte det kom en impuls om ngt för att han skulle bli grinig. Grinighet är mkt ovanligt för den herrn. Han var idel solsken efter det hela, men det är ett tydligt tecken att det just kryper i honom och han börjar bli frustrerad deluxe.

Så, jag skulle vilja försöka ha hjälp att se om ngn kan komma på något sysselsättningsförslag? Det finns dock en ENORMT stor hake - sysselsättningen får INTE vara ätbar =/ Jag har hängt in en boxleksak och gett honom en boll, men det är inte intressant. Men funderat på om man kan göra något som är mer 'rep' eller liknande? (Då han som sagt gärna stoppar grimmor, grimskaft osv i munnen/tuggar på dem/kastar iväg dem) Men kommer inte riktigt på ngt?

Alt är ju att sedera honom lätt, men jag slipper gärna det om jag kan. Dels av rent egoistiskt-ekonomiska skäl, och dels för att jag inte riktigt tycker om att ha honom på lugnande, om än i liten dos, hela dygnet. Jag kan eg inte riktigt motivera varför mer än att jag inte tycker om det dock...

Så, någon som har någon bra ide?

Tillägg: Han står på halm, och sjukruta är tyvärr inget alternativ. Han står just på box och inte boxhage/sjukruta då han inte kunde sköta sig i sådan och förvärrade sin skada där genom att hoppa/bralla.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

En häst på skolan jag gick på var allmänt pillig. Hon hade en borste hängande i ett rep. Enkelt iofs och kanske inte räcker.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Du kan inte trickträna lite med honom?

Klicker tex, där du istället för godis använder tex kli som belöning (eller något annat han gillar).
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Såga till en grov gren av nå smaskigt träd, surra fast i boxgaller vågrätt som han kan tugga/gnaga på eller är det för "mycket" äta:D. Det jag kommer på är sånt som man kan äta och det ville du ju inte ha, granruskor/ lövträds grenar fastsatta. Rep tofsar/knutar såna som man har till hundar, knyta fast dom så han kan dra i dom. Petflaskor med nåt i som skrammlar hängandes från taket/ boxgallret.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Gamla rotborstar som han kan tugga på/slänga runt i boxen kanske? Min stora verkar alltid väldigt intresserad av att leka med borstar som jag har med in i boxen när jag ryktar, så det kanske han tycker är kul också?
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Diverse trädgrenar. Även för att han nu kommer att tappa sina sista mjölktänder o upphängda PETflaskor.
Testa en tom fotboll.

Mkt pyssel, rykt o massage.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Du skrev att det inte fick vara något ätbart. Gäller det allt eller bara godis? Jag hade min på boxvila i 10 veckor och hade samma problem med humöret som du. Jag sysselsatte honom med en stor tunna med vatten där jag la i äpple eller morots bitar som han sedan fick fiska upp. Hade även en aktivitetsboll till hundar som jag fyllde med morotspellets som han hade i tunnan utan vatten. Den körde han rundor på som en galning.
Köpte även en annan aktivitets leksak för hundar. Såg ut som en tårta med tårtbitar som gick att flytta på med hål under att lägga godis i. Jag hade äpple eller morotsbitar.

Hoppas att han kommer ur sin box snart..

Lycka Till!!
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Miljöombyte brukar många rekomendera.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

En fender (gummiboll som man har på båtar) kan man hänga i ett snöre, det brukar vara roligt att bita i och slänga över till grannen.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Svarar flera.

Ej ätbart gäller allt tyvärr, inte bara 'godis' utan även morötter/silage/äpplen/osv. Grenar går bra dock, och det har han, fast de förlorar lite sin lockelse när de är avbarkade (dvs efter 5 minuter). Men kan se om jag kan såga ner någon lite grövre stam och lägga in.

Kamprep/tofs/repknutar man har till hundar var supersmart ide, det borde han kunna gilla! Ska prova borstar med.

Upphängda petflaskor, är det inte risk de bits sönder och blir vassa? Tänker på hur de brukar bli när hunden leker med sådana, men hundar har ju annan sorts tänder så kanske inte någon fara med en häst?

Miljöombyte är ju tämligen svårt att åstadkomma, och är dessutom helt kontraindicerat. Nytt ställe med nya hästar som kommer och går = betydligt mer upp-trissad häst, för han kan ju inte få hälsa på alla nya kompisar i hagen etc. Dessutom lär ny miljö att promenera i bli väldigt...livat. Även om det säkert mellan 'trigg-situationerna' skulle vara roligare att kolla på något annat. Men det är som sagt dels negativt ur konv.hänseende, och heller inget jag kan ordna tyvärr.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Min "boxhäst" har ett gosedjur hängandes i boxen, det uppskattar han mycket.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Jag har satt in ett akvarium som är 2 meter långt och på 1000 liter på ena långsidan.. Min häst blir väldigt stimulerad att stå framför det och titta på fiskarna som simmar.

Jag har oxå hört dom som satt in en kanin som sällskap i boxen som sysselsättning.. En av två brukar uppskatta det mycket. :love:
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Problemet är inte att han känner sig ensam/saknar sällskap, utan helt enkelt att han är uttråkad och rastlös och understimulerad. Att titta är ju liksom inte så stimulerande dessvärre.

Så han behöver något att leka med/göra, mer än något att titta på. Han skulle säkert tycka det var hemskt kul med en kanin i boxen, men det skulle inte kaninen tycka eftersom han skulle stampa och sparka på den :crazy:

Men lite rep som han kan tugga på, dra i och vifta runt med skulle kanske hjälpa, han finner ju uppenbart nöje i att härja med grimmor och grejer han kommer åt.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Jag har satt in ett akvarium som är 2 meter långt och på 1000 liter på ena långsidan.. Min häst blir väldigt stimulerad att stå framför det och titta på fiskarna som simmar.

Menar du allvar:D:rofl:
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Lite OT..

Vet att även du ger vetranquilen till din häst, köper du sånna där små burkar?
Vet du om det finns i större förpackningar?

Om det hade funnits i hinkstorlek hade jag nappat direkt, för det tar verkligen slut fort...
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Finns bara i en storlek, den där burken som ju tar slut hur fort som helst ja (4-5 dagar för oss...).

Däremot, priset blir ju detsamma, men veterinären kan skriva ut t ex 2 eller 3 burkar 'åt gången' så slipper man skena på apoteket hela tiden. Alltså varje gång du hämtar ut får du ut fler burkar.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Vad felas din ponny? Fång? Är det den lilla fina stickelåriga saken du visat i någon fångtråd?

Fendrar är tåliga "pysselsaker"
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Skimmeln ja. Inte fång, men att han haft fång och är insulinresistent är anledningen att sysselsättningen inte kan/får vara ätbar.

Han har gaffelbandsskador (blödn övre fästena) BF, samt sekundärproblem med kotlederna. Och en lindrig blödning i ena böjsenan (han tyckte tydligen inte det räckte med gaffelb + kotor, utan lyckades på okänt vis sparka på sig själv på böjsenan under boxvilan..)
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Skimmeln ja. Inte fång, men att han haft fång och är insulinresistent är anledningen att sysselsättningen inte kan/får vara ätbar.

Han har gaffelbandsskador (blödn övre fästena) BF, samt sekundärproblem med kotlederna. Och en lindrig blödning i ena böjsenan (han tyckte tydligen inte det räckte med gaffelb + kotor, utan lyckades på okänt vis sparka på sig själv på böjsenan under boxvilan..)

Shit..

kan man inte lägga en del av det foder han får i en "aktiveringskub" för hundar? Om räkna ensilage till morot, skiva o pilla in i kuben...
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Han får knappt någon mat höll jag på att skriva ;) Fast han får mer nu än på länge i och med halmen.

Men han får ju en högst begränsad giva silage, och det 'kraftfoder' han får är i princip för att blanda medicinen + lugnande i, samt täcka upp proteinbehovet (iom såpass lite silage). Sen står han sen 1½ månad på halm som han äter av som han hade betalt för det.

Jag bytte till halm av eg samma anledning jag skrev den här tråden. Han började bli rastlös och frustrerad, gräva i bädden osv. Hade spån då. Så ställde honom på halm, bad en bön det skulle funka (förr har det inte gått, han har blivit PÅ TOK för tjock) och med tanken just att han skulle ha att äta/pilla med hela tiden.

Vilket har fungerat superbra fram tills nu, men nu börjar 'myrorna' ta över och äta är inte tillräcklig sysselsättning. Han skulle säkert tycka äta mer silage och/eller kraftfoder skulle vara det, men det finns ju inte utrymme för mer. (Godisboll tror jag han skulle gräva än mer i bädden i jakt på förlupna pellets t ex?)

Men tömde ut permanentbädden idag. 20 kärror och 4 timmar senare hade jag en mycket nöjd ponny - matte var ju i boxen hela tiden och man kunde kela, bita på skottkärran, välta grepen, gnaga på handtag och sno mattes toppluva ;) Tyvärr kan jag ju inte roa honom hela dagarna, tror min arbetsgivare skulle ha vissa synpunkter ;P

Men, med bädden borta är det kanske inte lika roligt gräva - finns ju inget att gräva i på samma vis? Och om han fortsätter gräva gör det mindre. Får hoppas det fungerar bara, iom att han börjat 'kasta runt' halmen är väl risken han ligger på betongen, men får se hur det fungerar eller ej. Ska sätta/hänga upp lite borstar och rep osv imorgon och se om det kan distrahera lilla herrn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 503
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 917
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 546
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 436
Senast: tretjak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp