Bukefalos 28 år!

HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Har nu läst tråden o var finns nu problemet:confused:

UT O GÅ MED DEN!
det löser alla problem med sedering, kostnader för detta, övermedicinering osv.

Istället verkar du chansa
Senskadan är helt läkt, gaffelbandet på HF är nästan läkt, och det på VF syns skadan fortfarande tydligt, men det läker som det ska - men det tar ju tiiid sånt, och det var det gaffelbandet han slog upp när han fick gå i boxhage, så det ligger en månad 'efter' läkningsmässigt (och är värre).
Men gårdagens ultraljus gav grönt ljus för att öka skritten från 20 minuter per dag till 'så mycket du orkar och vill'. Dvs han får promenera hur mycket som helst nu och jag får sitta upp och skritta om jag vill (ho ho..), naturligtvis ska jag öka lite gradvis osv men det är int en gräns vid 20 min längre.

Dessutom kan jag börja ha honom i boxhage litegrann under övervakning om han är lugn, och vi har en plan för hur vi ska påbörja projekt igångsättning och utslussning.

Om 6 veckor cirkus ska han får börja trava, om allt går som det ska, och sen är det igångsättning.

Men att släppa ut honom nu är tyvärr en garanti för bus och brall, och det kan radera ut fyra långa månaders kamp, och vi får börja om - istället för om jag i 2 månader till lyckas hålla det på rätt sida och vi kan få 'gå i mål'.
Om du nu går med den o inte är rädd för den o släpper den enbart i sjukhage kommer du att kunna följa Vet.råden o ponnyn blir frisk.

Ser sen att du HAR släppt ut den. Drogad eller ej- det är frågan:confused:
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Levern tar stryk, njurar troligtvis med och som du skrev det går åt en burk lugnande på en dag eller två? Och jag är ganska säker på att hästen fått butta med eller? Och det är ett riktigt rävgift och fö livstidskarens. Den kanske har fått ännu flera sorter och vem vet hur länge det ligger kvar i kroppen??

Hästen har inte fått minsta lilla påse butta för sina gaffelbandsbesvär. Dosen lugnande som du tar upp var 12 mått fördelat/dag under en period av en knapp vecka - ja. Innan dess har den fått lugnande en gång/dag, inför promenaden. Dosen var från början 2 mått och nu på slutet 6 mått. Lugnande för promenaderna har han fått from vecka 8 i konvalescensen btw.

Så, jag undrar fortfarande var den massa medicineringen du i princip ansåg skulle vara åtalbar är? För det kan väl inte vara så att du uttalade dig utan att ha en aning?

Men det verkar ju vara du som tar insiativet till ex mera lugnande. Och ja, det finns faktiskt veterinräer som inte bör vara just veterinärer iaf inte på vissa djurslag.

Initiativet hur menar du? Att jag har en kommunikation med veterinären ang hur lugn/inte lugn han är på promenaderna, och följer hennes råd ang öka dosen lugnande eller ej? Jo, jag tenderar att berätta för veterinärerna hur det går, det underlättar deras arbete. Sen, jag tar ju initiativ till att hämta ut nya burkar på receptet när de gamla är slut.

Men vad tycker du alternativet skulle vara? Att han hoppade och skuttade på promenaderna? Eller den sista halva veckan (från tors - mån) låtit honom fara omkring istället för att kontakta vet och fråga vad göra, och ge lugnande spritt över dagen fram till ÅB när det var ultraljudat igen och utefter hur det såg ut kunde få en rekommendation från veterinären?

Just nu är det väl metformin, som tydligen inte var så utprövat på häst? (eller var det den andra hästen?) Lugnande och det var några sorter du räknade upp bla Vetranquil, hur vet du hur dom reagerar med varann om den ena burken tar slut ena dagen och du tar från någon annan sort den andra? Och nu var det något mera som du fick tips om. Och även "naturläkemedel" kan reagera och interagera med de receptfria. (Jag har jobbat inom psykvården och vi fick inte ens ge de boende handkräm iom att det reagerar med olika sorters mediciner)

Metformin ja. Och nej det är få studier på häst där, det finns en del dock, och så finns det klinisk erfarenhet. Men det är en ny behandling. Dock, den har fungerat suveränt för min herre, och alternativet utan metformin hade tyvärr inneburit en gigantisk fångrisk.

Sen, nu tror jag du får läsa igen? Han har inte fått varken flera eller olika sorters lugnande? Utan han har fått vetranquil, inget annat. Han får inga naturläkemedel, var har du fått dte ifrån och varför skulle han få det?
Att det FINNS andra sorters lugnande (varav den ena är exakt samma substans som vetranq dock), och att det FINNS naturmedel och jag fått tips om sådana - vad har det för relevans?

Jag jobbar också inom vården, och är dessutom även utan det fullt medveten om att saker kan interagera. Därför är jag mycket noga med att dels informera veterinären om allt han äter och får, och höra så det är okej, samt så brukar jag dubbelkolla själv. Sen, givetvis är en medicnfri häst idealet. Men står valet mellan hög fångrisk etc, och att ge metformin, då är det lätt för mig, speciellt som han svarat underbart bra på det. Jag hoppas dock att det med kan tas bort när jag kan motionera.

Ex att du går ut och går emd hästen, sysselsätter den, som någon skrev så finns det trickträning osv att göra.. Hästen behöver säkert inte lugnande om den inte är stressad över sin situation. DÄR kommer du in..

Han fick inte gå mer än han gjorde. Och jag kan tyvärr inte vara 12 h/dygn med hästen, jag har ett jobb osv. Det handlade dock inte om stress/frustration annat än den där knappa sista veckan, då var han väldigt less och frustrerad över sin situation. Men innan så handlade det om ren överenergi och glädje över att vara i friska luften under promenaderna som gav bus och brall. Vilket jag gärna unnat honom OM det inte varit så stor risk för gaffelbanden. Så, jag vet inte riktigt var du fått bilden av en stackars stressad häst? Min har stått lugnt, snällt och soligt, kunnat ha boxdörren öppen utan att han gått ut, stått lös på stallgången etc. Han är en mönsterpatient på boxvila. Men frisk luft triggade bus och brall - vilket är fullt förståeligt. Men, efter fyra månader, då började han tycka det räckte och det kan man förstå. Så i en halv vecka där sederades han även i boxen. På dig låter det som det är jordens undergång och stackars stackars häst, och jag förstår inte det? Hade i min värld varit mer stackars att låta honom stressa, att släppa ut och riskera att han fick BÖRJA OM med fyra nya månaders boxvila?

för att hålla dom i skapligt skick för attkunan ha dom börjar dra mot djurplågeri. Och för att förklara djurplågeri i mina ögon är när man håller djuren på ex medicin eller på ett sådant sätt att djuret inte kan vara den dom den är. När en häst ex inte kan göra det en häst ska kunna, ex gå ute, med kompisar, rulla sig, kunna springa osv för sin sjukdom och ägaren håller hästen vid liv med mediciner eller håller den borta från det som hästen ska kunna för att ha hästen kvar. DÅ är det inget hästliv.

Då anser du alltså att din egen ska tas bort, den med hovsprickan? Den kan ju inte gå ute med kompisarna och springa? Så du anser att det ska tas bort fast det är ett tillfälligt/temporärt inskränkande i 'hästlivsmöjligheterna'? Då delar vi helt enkelt inte uppfattning. Jag anser att har hästen god prognos att få ett fullgott liv OCH hanterar konvalescensen väl (t ex boxvila, sjukhage etc) så är det värt den inskränkning som tveklöst är i X veckor/månader - för ett förhoppningsvis långt hästliv som det ska vara sen.

Däremot, jag har haft individer som jag hade valt att ta bort i samma ögonblick som t ex en gaffelbandsskada konstaterats. Helt enkelt för jag vetat att de aldrig mentalt kommer palla den typ av konvalescens som krävs för läkning. Den här är dock inte tillhörande den kategorin, och det var en av de saker som var så skönt - att slippa oroa sig för att han skulle få spunk/må dåligt/bli deprimerad eller apatisk etc av en lång boxvila. Däremot finns ju alltid en gräns, och han nådde den en knapp vecka innan vi var säkra på att kunna flytta fram den. Han har dock fortfarande ett bra tag kvar till stor hage och bus med kompisarna. Men det är inte bara min intention ATT han ska komma dit, utan att göra det UTAN att vi måste börja om från noll pga en massa bus och brall.

Jag tror du, kanske omedvetet, jämför lite för mycket i tanken med de hästar som verkligen blir stressade och mår blä av boxvila, likt ditt sto? (Och två av mina tidigare ston). Och drar på tok för stora växlar av 3-4 dagars 'nu är jag less!' där innan återbesöket?
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Har nu läst tråden o var finns nu problemet:confused:

UT O GÅ MED DEN!
det löser alla problem med sedering, kostnader för detta, övermedicinering osv.

Istället verkar du chansa
Om du nu går med den o inte är rädd för den o släpper den enbart i sjukhage kommer du att kunna följa Vet.råden o ponnyn blir frisk.

Ser sen att du HAR släppt ut den. Drogad eller ej- det är frågan:confused:

Jag vet inte vad problemet är? Jag har ju skrivit det upprepade gånger, att nu iom att det äntligen såg så positivt på återbesöket, så får han gå hur mycket som helst, och kan börja slussas ut i sjukhage under övervak. Dvs läget är annorlunda jmf med när jag skrev tråden - då varken sjukhage eller gå mer var okej.

Sen kunde vi inte börja med ökade promenader direkt efter klinikbesöket då han fick feber, och fick dessutom ställa in promenaderna en dag. Men herrn har varit feberfri hela dagen idag, och således både promenerat, och gått ute under övervakning i sjukhagen. Han får gå i sjukrutan efter promenaden, då han dels rört på sig, och dels är lätt sederad. Den effekten går ju ur efter ett tag, men då har nyhetens behag avklingat. Dessutom går han direkt utanför stallet, så det blir ingen 'trigger' att hoppa och studsa inför att han t ex märker att det är dags för intag. Så kan det bara frysa på lite lagom så blir det nog perfekt.

På bilden igår är han osederad, men han var som jag skrev rätt tam överlag iom att han hade lite feber (och jadå, jag dubbelkollade att han fick stå ute ett par h). Idag som sagt var han sederad första knappa timmen kanske (svårt säga exakt när det går ur), och sen osederad (gick i den totalt 5½ h), men har varit lugn och cool, han har dock haft rätt mycket mat.

Inne är han återigen lugnet själv, ingen elvisp och inget grävande. (Och nej, inga droger). Men mycket nöjd med att få gå ut, han kan inte stoppa huvudet i munkorgen fort nog :love:
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Ang spegelglaset, för den skulle känna den hade sällskap eller ngn annan anledning? *nyfiken*

Jag skötte en tävlingshoppare, med fullblodsinslag som var vävare i ensamma situationer. Det gick att lura henne kortare perioder, med spegel på andra sidan stallgången :angel:


lillenhull2010102823.jpg


Å, vad härligt! :love:
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

OK, men varför inte ha den lille ponnyn som sällskap... om du har den kvar. Har varit väldigt tyst om den:angel:
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Som sällskap hur menar du? Vid sjukrutan? Helt enkelt för att den lilla spelevinken inte direkt hjälper upp saker och ting när han galopperar runt inom synhåll. När han står vid sin grind kan Lillen dock stå vid ena kortsidan på sin hage så ser de varandra dock. Ngt Lillen dock inte brytt sig speciellt i, även när lillknatten står vid grinden och mumlar om att han borde få mat ;)

Och klart han är kvar, han har figurerat i vissa trådar, omnämnd i ännu fler, inkl bildtrådar. Men som jag sagt förr, jag skriver sällan bukeinlägg om jag inte vill ha hjälp/input med ngt, och när allt fungerar och går bra är det väl eg bara bantningstråden jag skriver om dem i.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Måste nog säga som respons att jag tycker det är minst lika märkligt att du och Bettysmatte följer varje steg Coari tar, och aldrig missar en sekund att respondera eller hålla med varandra eller vad det är ni gör i exakt alla trådar. Minst lika märkligt.

Jag tycker att man kan se ett liknande mönster i denna tråd dvs att Coari förföljer AW och axel hakar på och nu har även en annan anv sällan sig till skaran.

Nej jag förföljer inte C men jag blir irriterad på hans översittarfasoner och argumenterar emot honom då jag inte tycker att det tillför ngt nytt.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Ja, som sällskap, men dom brukar gilla att snosa och grunka runt på spegeln. Man får putsa av den rätt ofta! Ingen jätte kostnad iallfall....
Just nu har jag slut på ideer, jag orkar inte läsa hela tråden och vet inte om han får äta nå mer än hö just nu?
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Ja, som sällskap, men dom brukar gilla att snosa och grunka runt på spegeln. Man får putsa av den rätt ofta! Ingen jätte kostnad iallfall....
Just nu har jag slut på ideer, jag orkar inte läsa hela tråden och vet inte om han får äta nå mer än hö just nu?

Nej, tyvärr. Förutom den minimala mängd kraftfoder han får att blanda metforminet i då. Fast så är ju mest troligt inte bara nu, utan så kommer det ju nog vara resten av livet för honom, även om han ju förhoppningsvis kommer kunna äta större mängd silage ju mer igång han är. Däremot får han ju stå ute i sjukruta nu, så förhoppningsvis ska humöret återvända till sitt soliga, nöjda. Återstår ju att se om ngn vecka, än är han mycket nöjd och tillfreds bara att få komma ut och lufta sig lite som sagt =)

Nej, spegeln var ju inte alls dyr =)
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Jag tycker att man kan se ett liknande mönster i denna tråd dvs att Coari förföljer AW och axel hakar på och nu har även en annan anv sällan sig till skaran.

Nej jag förföljer inte C men jag blir irriterad på hans översittarfasoner och argumenterar emot honom då jag inte tycker att det tillför ngt nytt.

Jag har definitivt INTE sällat mig till skaran, man jag hoppas verkligen att dom som läser men inte skriver inte går på allt som skrivs här. Men du och Bettysmatte börjar dyka upp i dom diskussionerna jag är med i nu;)
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Fast det är precis lika tröttsamt för övriga att föja ert konstanta kollektiva tjafs, i vilken tråd det än är, där Coari svarar och oavsett vad han svarar. För ni är där som ett brev på posten med ert tjafs.

att ta fram spegeln då och då är inte helt fel. Tro det eller ej - jag avstår att svara många gånger i trådar jag läser, oavsett vad jag tycker.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Hästen har inte fått minsta lilla påse butta för sina gaffelbandsbesvär. Dosen lugnande som du tar upp var 12 mått fördelat/dag under en period av en knapp vecka - ja. Innan dess har den fått lugnande en gång/dag, inför promenaden. Dosen var från början 2 mått och nu på slutet 6 mått. Lugnande för promenaderna har han fått from vecka 8 i konvalescensen btw.12 mått är inte illa..

Så, jag undrar fortfarande var den massa medicineringen du i princip ansåg skulle vara åtalbar är? För det kan väl inte vara så att du uttalade dig utan att ha en aning?Läkare som har övermedicinerat kunde visst bli åtalbara. Hur vore det om inte djursjukhusen kunde kolla upp hästar som kommer in med misstänkta medicineringsförgiftningar och sen ev åtala djurägare?



Initiativet hur menar du? Att jag har en kommunikation med veterinären ang hur lugn/inte lugn han är på promenaderna, och följer hennes råd ang öka dosen lugnande eller ej? Jo, jag tenderar att berätta för veterinärerna hur det går, det underlättar deras arbete. Sen, jag tar ju initiativ till att hämta ut nya burkar på receptet när de gamla är slut.Just det, det är du som vill ha det till hsäten..

Men vad tycker du alternativet skulle vara? Att han hoppade och skuttade på promenaderna? Eller den sista halva veckan (från tors - mån) låtit honom fara omkring istället för att kontakta vet och fråga vad göra, och ge lugnande spritt över dagen fram till ÅB när det var ultraljudat igen och utefter hur det såg ut kunde få en rekommendation från veterinären?Hopp och skutt är inte bra, men om man stimulerar hästen på annat sätt så den får lägga hjärnan och energin på annat istället.



Metformin ja. Och nej det är få studier på häst där, det finns en del dock, och så finns det klinisk erfarenhet. Men det är en ny behandling. Dock, den har fungerat suveränt för min herre, och alternativet utan metformin hade tyvärr inneburit en gigantisk fångrisk.

Sen, nu tror jag du får läsa igen? Han har inte fått varken flera eller olika sorters lugnande? Utan han har fått vetranquil, inget annat. Han får inga naturläkemedel, var har du fått dte ifrån och varför skulle han få det?
Att det FINNS andra sorters lugnande (varav den ena är exakt samma substans som vetranq dock), och att det FINNS naturmedel och jag fått tips om sådana - vad har det för relevans? Har för mig att du skrev att det gick att få ut de olika sorterna om dom inte hade Vetranquil hemma.. och blanda dom är nog inte bra.. Det var nåt tips du fick av en här som ev funkade.. Och det var därför jag skrev att det inte var så smart att blanda det..

Jag jobbar också inom vården, och är dessutom även utan det fullt medveten om att saker kan interagera. Därför är jag mycket noga med att dels informera veterinären om allt han äter och får, och höra så det är okej, samt så brukar jag dubbelkolla själv. Sen, givetvis är en medicnfri häst idealet. Men står valet mellan hög fångrisk etc, och att ge metformin, då är det lätt för mig, speciellt som han svarat underbart bra på det. Jag hoppas dock att det med kan tas bort när jag kan motionera.



Han fick inte gå mer än han gjorde. Och jag kan tyvärr inte vara 12 h/dygn med hästen, jag har ett jobb osv. Det handlade dock inte om stress/frustration annat än den där knappa sista veckan, då var han väldigt less och frustrerad över sin situation. Men innan så handlade det om ren överenergi och glädje över att vara i friska luften under promenaderna som gav bus och brall. Vilket jag gärna unnat honom OM det inte varit så stor risk för gaffelbanden. Så, jag vet inte riktigt var du fått bilden av en stackars stressad häst? Min har stått lugnt, snällt och soligt, kunnat ha boxdörren öppen utan att han gått ut, stått lös på stallgången etc. Han är en mönsterpatient på boxvila. Men frisk luft triggade bus och brall - vilket är fullt förståeligt. Men, efter fyra månader, då började han tycka det räckte och det kan man förstå. Så i en halv vecka där sederades han även i boxen. På dig låter det som det är jordens undergång och stackars stackars häst, och jag förstår inte det? Hade i min värld varit mer stackars att låta honom stressa, att släppa ut och riskera att han fick BÖRJA OM med fyra nya månaders boxvila?



Då anser du alltså att din egen ska tas bort, den med hovsprickan? Den kan ju inte gå ute med kompisarna och springa? Så du anser att det ska tas bort fast det är ett tillfälligt/temporärt inskränkande i 'hästlivsmöjligheterna'? Då delar vi helt enkelt inte uppfattning. Jag anser att har hästen god prognos att få ett fullgott liv OCH hanterar konvalescensen väl (t ex boxvila, sjukhage etc) så är det värt den inskränkning som tveklöst är i X veckor/månader - för ett förhoppningsvis långt hästliv som det ska vara sen.Min har stått inne i 12dagar och varit ute två gånger och vält runt och fixat och från och med imorgon kan gå ute som vanligt igen, det är väl lite skillnad med 4 månader?

Däremot, jag har haft individer som jag hade valt att ta bort i samma ögonblick som t ex en gaffelbandsskada konstaterats. Helt enkelt för jag vetat att de aldrig mentalt kommer palla den typ av konvalescens som krävs för läkning. Den här är dock inte tillhörande den kategorin, och det var en av de saker som var så skönt - att slippa oroa sig för att han skulle få spunk/må dåligt/bli deprimerad eller apatisk etc av en lång boxvila. Däremot finns ju alltid en gräns, och han nådde den en knapp vecka innan vi var säkra på att kunna flytta fram den. Han har dock fortfarande ett bra tag kvar till stor hage och bus med kompisarna. Men det är inte bara min intention ATT han ska komma dit, utan att göra det UTAN att vi måste börja om från noll pga en massa bus och brall.

Jag tror du, kanske omedvetet, jämför lite för mycket i tanken med de hästar som verkligen blir stressade och mår blä av boxvila, likt ditt sto? (Och två av mina tidigare ston). Och drar på tok för stora växlar av 3-4 dagars 'nu är jag less!' där innan återbesöket?

Men om din nu inte mår illa av att vara inne, varför sedera inne och inte bara vid promenaderna?
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

hah läs inläggen, hästen sederades inne i ett par dar inför det sista vetbesöket då han stökade för mycket och var less på boxvilan, sen fick ju alex besked om att läkningen går som den ska och han kan stimuleras lite mer nu. HAde läkningen inte varit ok hade de kanske då fått diskuterat vidare prognos med less häst men nu slapp alex ju det
jag tycker inte det var nån fara att i ett par dar ge lite lugnande inne för att kunna åka till vetklinik.
Hoppas nu att lillen blir mer nöjd av att kunna vara ute och att få promenera mer:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 504
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 917
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 546
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 436
Senast: tretjak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp