Hjälp mig med körkortet!

Batwoman

Trådstartare
Åh, det är nog länge sen jag mådde så dåligt över något som detta jävla körkort.

Teorin blev godkänd på första försöket men imorrn har jag min tredje uppkörning :( och jag får bara mer och mer ont i magen av det hela. Jag hamnade dessutom i en liten tvist med körskolan som nu dock är löst, men som jag fortfarande kan känna mig irriterad över.

Jag kör enbart på skolan eftersom sambon och jag inte gått handledarkursen. Dumt nu såhär i efterhand men vi trodde att det skulle vara avklarat ganska snabbt och att vi inte skulle hinna köra så mycket tillsammans ändå. Nu har jag kört med skolan sedan januari ungefär 2-4 gånger i veckan och det har givetvis kostat multum av pengar vi egentligen inte har eftersom jag är arbetslös.

Hade min första uppkörning i mitten av mars. Fick en inspektör som hade en praktikant med sig och vi gjorde varenda moment man kan tänka sig att göra under en uppkörning. Var knappt nervös och tyckte att det gick bra trots ett missförstånd vid påfart på motorvägen (det kom en lastbil och jag planerade att ta mig in bakom den, men inspektören säger åt mig att gasa istället vilket bara ledde till att vi hamnade jämsides med lastbilen och jag får tillslut bromsa och ta mig in bakom istället). Jag tänkte att det inte kunde ha gjort så mycket, varför ska jag chansa och kasta mig in framför? Men när vi kommer tillbaka får jag höra att jag var för osäker och inte kunde planera. :meh:

Självförtroende fick sig en rejäl törn och jag blev dessutom tvungen att byta körskolelärare eftersom min första inte längre hade tider. Jag hade försökt att boka in tider efter uppkörningen bara i fall att liksom, men det fick jag inte. Nya körläraren hade en helt annan bil, andra tekniker och ett annat sätt att lära ut. Min förra var väldigt "laid back" och lugn, min nya blir helt hysterisk om jag gör ett misstag. Första lektionen tog vi en runda för att se vad som är fel och hon konstaterar att jag inte har någon som helst avsökning och inte kan planera. Back to basic, helt enkelt, vilket gjorde mig väldigt förvirrad och nu såhär i efterhand fruktansvärt irriterad. Vad har jag betalat för? Förra läraren tyckte ju att det gick jättebra och så får jag en ny som säger att jag saknar grundläggande kunskaper. En av kommentarerna var bland annat "att det inte hänt en olycka hittills är ju bara tur". :eek: Jaha, tack för den. Hjälpte inte självförtroendet ett dugg.

Efter några ytterligare lektioner blev jag bara mer och mer irriterad, dels på hennes sätt och dels för att jag betalat pengar för lektioner som tydligen inte gått till något alls. Påpekade min irritation och förvåning över att ena körläraren sagt en sak och den nya nu en annan, och fick ett par gratislektioner.

Förra veckan hade jag min andra uppkörning och missade en stopplikt. :banghead: Och nu är jag så trött på det här att allt som handlar om körkortet bara är ren ångest. Har lektion idag men vill verkligen inte. Uppkörning imorrn som jag bara vill få överstökad så att jag ännu en gång får höra att jag inte blivit godkänd. Magen har varit i obalans i flera veckor och sömnen brutalt dålig för att jag inte verkar få detta överstökat någon gång och för att det kostar mer och mer pengar som vi inte har.

Hjälp! Hur hade ni det under eran körutbildning? Någon som har en rolig historia som man kan skratta åt såhär i efterhand? Någon mer som har haft flera uppkörningar eller en konstig lärare?
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Min körskola tyckte jag behövde en hel bunt med nya lektioner men mitt tillstånd hade bara 4dgr kvar så jag körde upp privat, lyckades få en avbokad tid på sista dagen.

Hamnar i en trafikolycka och avslutar med att (på inspektörens order) köra på en felparkerad bil utanför kontoret.

Men jag blev godkänd :D

Hade två olika instruktörer på bildkolan och den ena förklarade ingenting utan jag skulle köra på känsla :crazy: Den andra gick igenom hur bilen fungerar, var växlarna ligger osv och sen hade jag inga problem... Man borde få testa alla instruktörer innan och hitta den som passar en själv bäst!

När jag körde upp för BE blåste konerna iväg så inspektören fick hålla fast de :rofl: Sen ställde de in resten av dagen och typ hela Sthlm blev lamslaget av snöoväder.
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Uppkörning, syrran backade rakt in i en snödriva det första hon gör. Tänker att hon aldrig kommer klara körkortet, så hon kan slappna av. Men hon klarar det, då resten går felfritt.

Körskolelärare. Min hon var mer intresserad av sina klyvna toppar, än min körning. Tragglar på men för länge, trivs inte på körskolan. Tycker ingen av de andra körskolelärarna verkade bättre. Har skrivit upp, vill inte behöva göra det igen, så. Frågar vad det kommer kosta innan jag kan köra upp. Får en skrämande kalkyl. Går hem och funderar på att strunta i körkortet helt.
Mamma och pappa som betalar, ställer sig lika frågande. Kör en hel del med pappa och han tycker det går riktigt bra. Men enligt körskoleläraren är jag näst intill nybörjare fortfarande.

Byter körskola, bästa beslutet. Tror det tog åtta kör tillfällen innan allt är klart. Och inte till den summan första trodde. Inte ens hälften.
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Jag blev underkänd på min första uppkörning, liknande som du skrev med motorvägen bara att det var i en stor rondell, kontrollanten hade med sig en praktikant och fick ont i magen när jag först saktade in, kollade att det var fritt och bedömde att jag hade god tid innan en bil kom. Hon kastade sig på bromsen och jag fick inget körkort, spydiga kommentarer om att jag inteborde klarat teoriprovet och att jag inte kollar efter cyklister vilketjag VET är trams, eftersom jag tittar nogrannt i både backspegel och kontrollkikar över axeln i alla svängar. Att hon hellrekollar på annat är väl inte mitt problem... Både jag och trafikläraren i chock. Veckan efter kör jag upp igen, får en annan kontrollant, är SKITNOGA med att se mig omkring, är bromsberedd hela tiden i tätorten, väjar nästan för cyklister som väntar osv osv. FÅr beröm för att jag är misstänksam och får körkort.

Samma dag kör samma kontrollant jag hade första gången upp med en tjej som missar en ljussignal, värre fel än jag gjorde (även enligt min trafiklärare, tjejen tillhör samma trafikskola som jag) och borde inte fått körkort. Sååååå... Tipsen är väl att idag vara superuppmärksam, tvinga upp blicken och leta skyltar och cyklister, håll ordentliga avstånd och hellre backa än gasa på.
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Jag har också kuggat uppkörning. Var så fruktansvärt nervös att jag knappt kunde röra mig, ändå kunde jag köra bil på något vänster. Höll på att bli påkörd i en rondell = kuggade uppkörningen. Men sen klarade jag uppkörningen, och idag kör jag tryggt och fint. För mig går det mycket bättre att köra själv, där jag får ta egna beslut istället för att hela tiden fundera på och få höra om det var rätt beslut eller inte. Jag kör väldigt säkert och försiktigt, och det är helt enkelt min körstil. Det är såååå skönt att vara klar med körkortet och få slippa körskolan. Jag hade också enorm ångest inför nästan varje körlektion. Hatade att köra bil från början till slut. Men nu kan jag tycka att det är okej, även om jag nog aldrig kommer tycka att det är kul.

Det är mååånga som kuggar uppkörningar, och det kan bero på allt från nervositet, otur, oflyt i trafiken, en taskig inspektör osv. Om körskolläraren vill släppa igenom dig till uppkörning så är det för att hen anser dig vara redo. För mig hjälpte det att få min lugna trygga körskollärare med i bilen på uppkörningen andra gången. Han pratade lite lugnt med inspektören, och jag blev mer avslappnad av att ha nån jag kände igen i bilen istället för enbart en total främling.
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Tänk igenom en plan B. Då kanske det känns lite lättare att köra upp den här gången.

OM du inte klarar det, byt körskola. Ta en liten paus, sondera terrängen, byt körskola. Visst är det surt att ha slösat pengarna i den första rundan, men det är bara att analysera, och se vad som hände och inte göra samma sak igen. Ny misstag, inte gamla ;)

Första omgången: körskoleläraren verkar ha haft dålig koll och släppt upp dig innan du var klar. Jag tror inte du blev kuggad enbart för missförståndet vid påfarten.

Byte av körskolelärare: du trivs inte med nuvarande instruktör, och det ger ju självklart en krypande känsla av irritation och därmed är du inte helt mottaglig för lärande.

Andra uppkörningen: du missade en stopplikt. Enbart ditt eget fel, och något att lära av. Inget att skylla på, ett misstag som kunde slutat betydligt värre: med en olycka. Nya tag. Bättre uppmärksamhet.

Eftersom denna lärare släppt upp dig är du klar för uppkörning. Gör ditt bästa, skulle det inte räcka: byt körskola.
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Hjälp! Hur hade ni det under eran körutbildning? Någon som har en rolig historia som man kan skratta åt såhär i efterhand? Någon mer som har haft flera uppkörningar eller en konstig lärare?

Jag körde mycket hemma med pappa, anmälde mig sen till en körskola och körde några lektioner där. Tyckte att körlärare verkade dra ut på det utan anledning och när han tyckte vi skulle åka ännu en gång till den större staden för en dubbellektion som var extra dyr (1600 kr) men utan att kunna berätta vad jag behövde träna på så lessnade jag ut och körde upp privat. Och fick godkänt :)

För BE var det lite struligare, kuggade första uppkörningen, nästa uppkörning var lasten inte godkänt surrat (jag är helt med på att vi gjorde fel där, men det "roliga" är att lastsurrningen blev godkänt när sambon körde upp två veckor innan samt den första gången jag kuggade. ).
Tredje gången gillt trodde jag att jag kuggade redan vid säkerhetskontrollen eftersom vi kom lite på kant med varandra, gav upp lite och trodde det var kört men fick faktiskt äntligen mitt godkänt.

Byt körskola och körlärare till en som du kan känna dig trygg och nöjd med :)
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Man borde få testa alla instruktörer innan och hitta den som passar en själv bäst!

Haha, varför skulle du köra på den parkerade bilen?? :D Instämmer helt! Jag hade jättetrevligt med min förra, han var så lugn och pedagogisk sen hamnar jag med den nya som är... tja, tvärtom. Minsta lilla fel eller missbedömning så är det höga toner, hysteriskt ifrågasättande och nästan lite förlöjligande. "Men asså Batwoman hur tänkte du nu?! Varför gjorde du så??" etc med lite småskratt emellan tillsammans med stora ögon och ett mindre hånleende.

Vid ett tillfälle när vi skulle träna trafiktömning innan vänstersväng blev jag så irriterad att jag blev alldeles högröd i ansiktet och bara "JAG VET INTE". Jag hade aldrig gjort det med min förra lärare vilket jag också sa, så jag fick instruktioner på att köra in på väggrenen och köra sakta vilket jag gjorde. Väntade på att hon skulle säga något mer när hon plötsligt blir helt hysterisk och bara "STANNA BATWOMAN DU MÅSTE JU STANNA, vad håller du på med du måste ju stanna fattar du väl??!!" jag bromsar i panik och fattar ingenting, hände det något som jag missade? :nailbiting: Näe, då menade hon bara att jag måste ju stanna i god tid innan korsningen så att jag inte åker snett över den sen utan har rum nog att åka ut i körfältet och ta placering innan jag svänger vänster... MEN HERREGUD SÅ SÄG DET DÅ KVINNA. Jävlar vad sur jag var. Jag var/är ett nervvrak efter varje lektion och de första lektionerna vi hade tillsammans gjorde jag misstag jag aldrig gjort tidigare för att jag blev så osäker på allt och bara väntade på att hon skulle bli helt hysterisk...

För mig går det mycket bättre att köra själv, där jag får ta egna beslut istället för att hela tiden fundera på och få höra om det var rätt beslut eller inte. Jag kör väldigt säkert och försiktigt, och det är helt enkelt min körstil. Det är såååå skönt att vara klar med körkortet och få slippa körskolan. Jag hade också enorm ångest inför nästan varje körlektion.

Samma här! Min syster tyckte likadant, varje lektion var full av ångest och det är nästan som att jag åker omkring och väntar på att få höra att jag gör fel.
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Samma dag kör samma kontrollant jag hade första gången upp med en tjej som missar en ljussignal, värre fel än jag gjorde (även enligt min trafiklärare, tjejen tillhör samma trafikskola som jag) och borde inte fått körkort. Sååååå... Tipsen är väl att idag vara superuppmärksam, tvinga upp blicken och leta skyltar och cyklister, håll ordentliga avstånd och hellre backa än gasa på.

Tack för tipsen! Det är konstigt det där med vad vissa inspektörer släpper igenom och inte släpper igenom, kan ju nästan tro att det beror på humöret för dagen... jag trodde verkligen att jag skulle bli godkänd på första uppkörningen, det var ju hon som störde min planering och sa åt mig att gasa istället? Men näe. :meh:

Första omgången: körskoleläraren verkar ha haft dålig koll och släppt upp dig innan du var klar. Jag tror inte du blev kuggad enbart för missförståndet vid påfarten.

Byte av körskolelärare: du trivs inte med nuvarande instruktör, och det ger ju självklart en krypande känsla av irritation och därmed är du inte helt mottaglig för lärande.

Andra uppkörningen: du missade en stopplikt. Enbart ditt eget fel, och något att lära av. Inget att skylla på, ett misstag som kunde slutat betydligt värre: med en olycka. Nya tag. Bättre uppmärksamhet.

Eftersom denna lärare släppt upp dig är du klar för uppkörning. Gör ditt bästa, skulle det inte räcka: byt körskola.

Visst skulle jag kunna byta men det känns på något sätt så onödigt nu när jag är så nära, även om jag inte är nöjd med nya läraren. Visst gjorde jag ett par misstag på första och säkert även på andra utöver stopplikten, men knappast nog för att kugga på. Missen av stopplikten är jag såklart medveten om att jag bara kan klandra mig själv för. Vid just den stopplikten är det full sikt åt båda hållen och det var tomt, så jag riskerade inte att orsaka någon olycka.
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Byter körskola, bästa beslutet. Tror det tog åtta kör tillfällen innan allt är klart. Och inte till den summan första trodde. Inte ens hälften.

Byt körskola och körlärare till en som du kan känna dig trygg och nöjd med :)

Kunde inte sagt det bättre själv!
:)

Såhär i efterhand önskar jag att jag hade bytt direkt efter första uppkörningen. Jag förstår inte varför körlärarna på samma skola har olika tekniker på hur man genomför t ex backning runt hörn. När jag skulle parkera bilen häromdagen genom att backa in avbröt hon mig och frågade med ett hånflin vad jag höll på med. "Eeh... parkerar?" O_o. Då hade hon givetvis en annan teknik även för det. Vi hamnade i en situation där hon bara satt och ifrågasatte vad jag höll på med istället för att säga vad hon ville att jag skulle göra, jag satt helförvirrad och blev irriterad så tillslut sa hon bara "jaja men testa då så får vi se!". Hamnade perfekt, thank you very much. :meh:

Det var likadant när jag gjorde "lilla uppkörningen". Då fick jag en annan av lärarna där och hon hade också andra tekniker och ifrågasatte vad jag gjorde vid några tillfällen (hon skulle egentligen sitta tyst och ge mig direktioner om vart jag skulle köra och inte mer, frågade min lärare efteråt hur en liten uppkörning ska gå till och berättade hur min hade gått till, han såg ut som ett frågetecken).
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

OM du inte klarar det denna uppkörningen, byt. Men jag tycker det är bättre att sikta på att klara det, och hela saken är ur världen....
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Ja, jag vill verkligen bara att det hela ska vara över! Det har gått från roligt till ren och skär ångest. Nu är det tio minuter kvar innan jag ska gå ner till körskolan för vad som känns som 511:e gången och återigen sitta på mina nerver och vänta på att jag ska göra något fel så att läraren blir helt hysterisk. :meh:
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Sluta intala dig att du är nervös, berätta för dig själv att du är fylld med förtroende att du klarar detta. Du är dina tankar.
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Bilkörkort tog jag för sålänge sedan att jag inte direkt minns, men tog det enbart på körskolan.
Däremot tog jag MC-kort i "vuxen" ålder, och jag var inne på en körskola och bokade upp lektioner, tog teorin etc men efter första körlektionen kände jag bara att nä, det här funkar inte, jag gillade inte läraren som var arrogant och dryg och inte gav mig bra självförtroende-vilket ju är meningen tycker jag.
Så jag avbokade alla lektioner och åkte till en annan körskola och är jätteglad för det, jag var verkligen inget hopplöst fall utan tog kortet snabbt och enkelt:).
Personligen tror jag mycket på att det ska kännas bra, nervös blir man ju ändå!
O lärarna ska hjälpa och stötta en, inget annat!
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Sluta intala dig att du är nervös, berätta för dig själv att du är fylld med förtroende att du klarar detta. Du är dina tankar.

Jag försöker verkligen, men det fick sig en rejäl törn där vid första uppkörningen när man tror att det har gått bra och sedan byter lärare som påstår att det bara är ren tur att det inte hänt någon olycka innan. Då är det svårt att boosta på sig självförtroende kan jag lova! :crazy:
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Jag har själv gått på rejäla törnar genom livet, det gäller att vända tänkandet för att vända händelseförloppet. Intalar du dig att du misslyckas, blir det självuppfyllande.

Jämför med framgångsrika atleter t ex. Det krävs att tankarna är i linje för att framgången ska bli faktum.
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

jag körde upp 5 gånger :p, hade för dålig sikt framåt och vad tok nervös när jag körde upp.
men tillslut så gick det, körde inte bättre än tidigare och hade inte ens en annan kontrollant. men jag höjde min blick ngt oerhört och lite gav upp lite hoppet om att ta körkortet, men lyckas parkera i en jätte smal p ficka som både kontrollant och körläraren(han fick åka med för att se vad sjutton jag lyckades göra för fel hela tiden). sen hade jag ju kört så intensivt på alla svårigheter i stan så då hade jag ju koll på var allt fanns = kunde förutse dem. man ska ju inte heller behöva köra perfekt, man ska bara vara mogen nog för det. bilkörning lär man sig efterhand man kör sen också.
tog flera år innan jag blev trygg med att köra på natten, motorvägar var mitt hatobjekt fram tills förra sommaren då jag pendlade 6mil på motorvägen. jag är nu trygg med vilken bil jag än kör och jag kör mycket med hästtransport och stora biltransportsläp.
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Ta reda på ngn gammal skrotbil. Leta reda på ett nedlagt grustag. Prata med ägaren om lov och lek med bilen. lek bort rädsla och respekt för allt vad bilar heter.

Sedan när du "kan" bilen, då kör du upp, då är det en barnlek, då kan du koncentrera dig på trafik o trafikregler för bilkörningen sitter ju i reptilhjärnan då.

Det kostar kanske 10 000...men med tanke på att många lägger ner över 20 000 på lappen så är det väl lagda pengar + att det är förbålt roligt..:D
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Jag tror det var för att den stod på Vägverkets p-plats :p

Jag sade att jag var nervös (vem är inte det...) och sen babblade jag hela uppkörningen, körde 90 på motorvägen (det är i ett område där det pendlar 90-110 och jag blev osäker och tänkte då att det är bättre att köra långsammare :p ) och så pratar jag typ "inga bilar där, ingen cykel" osv när jag kör (inte nu längre) och det uppmuntrade bilskolan.

Jag kuggade funktionsbeskrivningen till
D men häll ihop och klarade körningen så jag bara behövde göra om funken, puh!!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 799
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Hur hanterar ni er irritation kopplat till hästen? Har haft min häst sedan februari i år och hon är så fruktansvärt pillig med mulen...
2
Svar
27
· Visningar
2 349
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 335
Senast: Hazel
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 620
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp