Hjälp mig med min fest!

nyponros

Trådstartare
Jag ska ha 25årsfest på lördag, vi kommer att vara 15-20 av mina tjejkompisar hemma hos mig och lattja innan vi går ut och svirar.

Jag behöver hjälp med vad jag ska bjuda på att dricka, och roliga "lekar" som man kan göra för att komma igång lite och ha roligt, gärna något som gör att man pratar lite med varandra eftersom det är endel som bara känner mig eller några få. Jag vill att vi ska bli ett enda stort glatt gäng :D


Jag har funderat på bål, finns det några goda och hyfsat billiga recept ni gillar?
Eller är det lättare att bara ställa fram några vinflaskor och låta folk roa sig själva?
Kanske blanda enkla drinkar?

Ge mig era partytricks! :banana:
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

Roliga lekar är ju ex "gissa låten", "gissa citat", vi har även gjort ett eget "på spåret":D

Nu senaste hade vi spelat in (bara ljud) olika scener i filmer där de skulle gissa skådespelare och film. Ganska kul och svårt faktiskt:)
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

Om du har någon "bästis" eller kanske flera så har dom förmodligen redan frågesport eller annat pågång om dig! ;):D men annars så kanske du kunde bett dina närmsta av dom som kommer att hitta på något sådant?
Blanda privata frågor och lite ytligare så att några får gissa vilt och några med all säkerhet vet! ;)

Spotify är bra grejer! :)


Ang alcohol så brukar jag ha en "uppsättning" som räcker till ett par glas var så att säga, kanske champagne med jordgubbar som välkomstdrink och sen några flaskor (boxar :D:D) rosé eller vad man nu vill ha! :)

Och sen brukar ju folk ha med sig en del själva också! :)

Har du inte informerat om mat så lär ju folk ha ätit innan och då skulle jag nog köra på "snacks" i form av frukt och lite annat plock (skinka, ost, nötter, kex) så att man inte går ut på helt tom mage! ;)
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

Det kör jag alltid när det är en stor bunt av folk och inte alla känner varandra.
Det lossar upp stämningen och folk får veta saker om varandra :D
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

Jag tror jag ska köpa lite snacks! Inget kladdigt bara utan enkelt och som kan ätas utan tallrikar och bestick. Jag hade nyårsfest för två år sedan med buffé och jag kan säga att mitt golv såg förjävligt ut dagen efter... hehe.

Jag har fått ett recept på en bål som låter supergod och enkel, så den blir det!
Kan skriva det ifall någon är intresserad.

För 2 liter:
60 cl cider (vet inte vilken sort dock)
1 liter sprite
30 cl vodka (någon smak på den kanske?)
frysta hallon och blåbär
myntablad

Ska göra några "satser" (låter som jag ska baka) så kan man fylla på under kvällen. De får nog ta med sig eget också ja, annars blir det för dyrt för mig ;)
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

Det kommer säkert bli den, men den kör vi typ varje fest så i det gamla vanliga gänget kan vi redan allt om varandra :D
Men nu är det ju lite nytt folk så det kanske blir mer spännande.
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

Låter gott, cintronvodka och nån form av hallon/citrus/melon skulle väl vara gott och fräscht! :d:d

Ja, sprit är inte billigt inte! ;):D
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

Något lättdrucket som alla jag känner hittills gillat är bubblet som heter Mia som kostar 49 spänn :eek: Jag tycker det funkar lite både som att ta ett glas av eller bjuda flera glas av, annars kan du ju ha bål också om du vill ha lite variation. Men annars är Mia ett hett tips! Jag gjorde ett bål förra sommaren till min 25-årsfest och tog då en alkoholläsk vi hade över av och blandade med sprite och sen i med massa bär, den smakade farligt sött och gott :D

Om du ska bjuda på enklare snacks så tycker jag att det kan vara lite smaskigt att bryta av det traditionella flottiga mot typ houngsmelon, jordgubbar (vår maxi sålde sjukt goda spanska) och liknande.
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

Knapp

En lek som jag tycker är himla rolig i ett större gäng är:

Dela ut några lappar och pennor som man får skriva ner en känd person på (man kan köra med allt möjligt om man vill!) och lägg sedan alla lappar i en skål.
Sedan delar man upp sig i lag (alternativt två och två) och bestämmer en tidsrymd. Första omgången brukar vi köra lite kortare tid på, ca 30 sek.

I första omgången så tar man en lapp och beskriver vem det står. Man får göra "allt". Fortsätt tills lapparna är slut och räkna poängen.
Återanvänd sedan lapparna och fortsätta till omgång två.
I denna omgång får man enbart prata men inte upprepa vad som sades under tidigare omgång om denna person.
Ibland kör vi en tredje omgång och då är det också enbart verbalt som gäller MEN man får inte säga "ehm" "åh" "mmm" (haha, tänkande ljud).
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

Och jag tycker Mia är skitäckligt! Började må sjukt illa på det förra helgen.
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

Knapp

En lek som jag tycker är himla rolig i ett större gäng är:

Dela ut några lappar och pennor som man får skriva ner en känd person på (man kan köra med allt möjligt om man vill!) och lägg sedan alla lappar i en skål.
Sedan delar man upp sig i lag (alternativt två och två) och bestämmer en tidsrymd. Första omgången brukar vi köra lite kortare tid på, ca 30 sek.

I första omgången så tar man en lapp och beskriver vem det står. Man får göra "allt". Fortsätt tills lapparna är slut och räkna poängen.
Återanvänd sedan lapparna och fortsätta till omgång två.
I denna omgång får man enbart prata men inte upprepa vad som sades under tidigare omgång om denna person.
Ibland kör vi en tredje omgång och då är det också enbart verbalt som gäller MEN man får inte säga "ehm" "åh" "mmm" (haha, tänkande ljud).

Det här är en väldigt kul lek som alla brukar uppskatta! Jag har dock lekt den med lite andra regler.

Grunden är samma, man delar upp sig i några lag (jag skulle satsa på minst 3-4 i varje lag) och alla skriver (utan att visa varandra) tre namn på kända personer/karaktärer på tre lappar. Alla lappar läggs i en skål. Första personen i lag 1 drar en lapp och beskriver sedan personen för sina lagkamrater, gissar de rätt får de behålla lappen (dvs 1 poäng). Personen i lag 1 drar en lapp till osv tills tiden går ut (typ 30 sek). Vet man inte vem personen på lappen är får man försöka ändå ("Jag tror att det är en fiktiv person, personen har två namn, det första är ett adjektiv som är motsatsen till stor och det andra är ett substantiv som beskriver en rörelse..." "Lille-Skutt!"). Detta för att inte alla lite svårare namn ska slängas tillbaka i skålen. Listar laget inte ut lappen innan tiden har gått ut så läggs den tillbaka i skålen. När tiden går ut är det lag 2:s tur som gör likadant. Man fortsätter runt runt lagvis tills lapparna är slut och byter förstås person som beskriver lapparna varje gång. Poängen räknas ihop och lapparna läggs tillbaka i skålen.

I nästa rond gör man likadant med enda skillnaden att man bara får säga ett ord när man beskriver personen. Inga gester (vilket man lätt tar till i frustration när ens lag inte fattar att "adjektiv" ska tolkas som Lille-Skutt...). Lurig rond där det första ord man slänger ur sig i tidspressen sällan är det bästa...

I tredje ronden är det istället charader och inga ord är tillåtna.

Laget med flest poäng vinner!
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

En superenkel (och billig) bål är denna vinbål med fläder:


4 dl torrt vitt vin som Riesling
2 dl fläderblomssaft, koncentrerad
1 flaska sodavatten
2 dl isbitar
1 lime i tunna skivor

Kanske är den lite somrig, men väldigt god och enkel att göra. Jag har köpt en box vitt vin och kört större satser av den.

Galenpanna är en enkel och kul lek med. Alla skriver en person, fiktiv eller verklig och skickar den till nästa person som klistrar den i pannan. Sen får deltagarna genom ja och nej-frågor försöka lista ut vem dom är.
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

Fyllebål: 1/4 sprit, 1/4 passoa, 1/4 tranbärsjuice och 1/4 fruktsoda! Skär i lite stjärnfrukt för att snygga till det. Man blir tvärfull är en garanti!! Och pratig ;)
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

Bacardi razz låter som det skulle passa bra :)

Populärt på de fester jag varit på är att skiva upp frukt och sen ha lite mörkare choklad i bitar också.
Och som de andra säger, gissa låten är kul!
 
Sv: Hjälp mig med min fest!

Jag köpte baccardi razz och halloncider, blir hallonsmak rakt igenom med lite touch av myntan. Tror det blir gott!


Jag och min kompis har suttit och skrivit ihop lappar som vi ska dela ut som ska bilda en kedjeeffekt om det går vägen :D
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 701
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 764
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jag fyller jämnt om ett par månader o hade tänkt att antingen åka utomlands eller ha en fest. Varken resan jag vill göra eller festen...
2
Svar
26
· Visningar
1 750
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp