Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Svårbedömt tycker jag. Han känns SJUKT mycket mer avspänd i all hantering osv, vilket jag tolkar som att han har mindre ont. Medryttaren (som kör skrittpassen uppsuttet) tycker att det är stor skillnad i attityden vid ridning.

Jag har provat att rida en gång, dagen efter sista metacamdosen, upplevde väl att han nog känns bättre än förut, men inte lika bra som när han fått blockad hos vet.

Tyvärr har vi inte fått på skor ännu då vår hovis är/varit halt och andra möjliga alternativ varit fullbokade. Vi har kört med bootsen sålänge. Provade att kolla honom på lina i ridhuset i skritt och trav, testade med boots på alla fyra, bara fram eller helt utan. Svårbedömt tycker jag. Lite kändes det som att han fick sämre attityd på slutet, så då drog jag på bootsen igen, men kände inte att attityden blev bättre precis. Så osäker på om bootsen gör skillnad eller om han helt enkelt fick ont efter några varv på lina.
Filmade, ska klippa ihop det så får ni titta och säga vad ni tycker.

Om hovis mår bättre nu(lät så idag) så blir det skor på mot slutet på veckan. Ska prata med vet i morgon så får vi se när hon tycker att vi ska komma in på ÅB, gissar att skorna bör ha suttit på ett tag först.

Han har nog gått ner lite i vikt, vi jobbar på den saken, men det är lite svårt när han bara får skritta och klättra i skogen typ..
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Har tittat på filmen nu för första gången, skulle vara mycket intressant om några orkar titta på hela och säga vad ni tycker innan jag skriver vad jag tycker att jag ser. Dels för att jag vill lära mig sånt här bättre, men också för att inte färga er med mina tankar.

Film, dag 3 efter 10 dagars Metacambehandling och skritt i skogen + tömkörning i skritt på ridbanan.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Ja.. visst ser det konstigt ut?
Ärligt talat så tycker jag att det typ ser ut som innan veterinärbesöket, bättre, men inte bra ju..
Frågan är hur mycket det kan påverka att han är så omusklad? Kan de vara så "svaga" att de ser ofräscha ut?
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Jag ser ingen regelrätt hälta direkt (förutom hoppsa-stegen (försök till galopp?) men reagerar på att hästen ser extremt log, seg och ovillig ut, samt väldigt markbunden gång. :(
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Ja, det ovilliga är ju det jag tycker är mest obehagligt, för det här är en VILLIG ponny normalt.
Hoppsastegen sa veterinären KAN vara ett sätt att fuska om traven är jobbig för bakbenen, främst lät det som att hon menade ren styrka, men jag antar att även smärta i bak borde kunna ge samma effekt.
När vi var hos veterinären så var hoppsastegen kvar trots blockad i framhovar + höger has, antingen betyder det att han har ont någon annan stans eller att han faktiskt bara är svag.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Jag skulle vilja kolla närmre på bakknäna spec vänster bak, varje gång som du driver på honom och han tar drivningen så kommer de "hoppsa" stegen fram när han försöker ta i mer med vänster bak så snöa inte in för mkt på bara haserna, glöm inte bakknäna

Hoppas du får ordning på din häst :heart
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Ja, jag har också tänkt mycket på bakknäna. När vi var hos vet så var vi där 4,5 timme, så då var jag så slut att jag inte kom på att fråga varför vi stannade på hasen. Pratade med vet sedan och minns banne mig inte vad hon sa ang dem förutom att det lät vettigt ;)

Hursom, han har käkat Metacam 10 dagar, borde inte det ha läkt ut "alla" inflammationer, oavsett var de sitter?

Har mailat länken till vet så ringer de upp sedan så får jag höra vad de tycker.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Jag tycker att hästen ser ovillig ut att röra sig och belasta. Korta, markbundna steg.

Speciellt vid varvbyte tycker jag att det ser som att han inte vill belasta fram.

I mina ögon ser det ut som att hästen är halt runtom.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Hursom, han har käkat Metacam 10 dagar, borde inte det ha läkt ut "alla" inflammationer, oavsett var de sitter?

Nej, det är inte alls säkert att alla inflammationer läkt ut av en 10 dagars metacamkur.

Men det är ju jättebra att du har rådfrågat veterinären. :)
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Nu för en dryg vecka sedan fick han lite skav av munkorgen, så han fick gå utan den några dagar, när jag sedan tog in honom tyckte jag att mankammen svällt igen och han är rejält halt även på mjukt underlag.
Den ska inte behöva boots för att trava villigt i ridhuset- gör ingen skillnad.

Nu har det gått så lång tid att fästingburna sjukdomar troligen kan avfärdas.
Min fick anaplasma efter sin fångvila i Okt. Nedsatt immunförsvar troligen. betedde sig som den höll på att dö.

JAG skulle behandla den som en fånghäst o banta den seriöst.
Det går att banta även hästar på boxvila.

Den ser ut att ha ont i fötterna eller hela kroppen. Sämre rent allmänt.

Den blir inte bättre i såna fall av att gå överhuvudtaget. Den har väl inte blivit bättre på hela den här tiden?

jag skulle ställa den på box i 3v med djupt mjukt underlag o inte ta ut den för att "kolla" innan. 3-5 v är en piss i Missisippi o du kanske får tillbaka din häst.

Min häst gick med "smygande fång" länge innan den som kanske tur var fick fång på riktigt dock utan att stå i fångställning.
Var på klinik med den, men böjprov visade inget. Jämnhalt. Ingen smärta i hovarna. MEN man känner ju sin häst- som du beskriver.
Fång fanns då inte i min värld o ej heller i den mkt rutinerade Vet. Den hade samtidigt problem i SI-leden.

Just oviljan, håglösheten, skrittar som på "is". Även med skor.

Jag skulle dessutom be att få prova "butta" som verkar fungera bäst på fång.
Hoppsastegen kan vara ngt han lagt sig till med när han gått så länge.

var han villigare med blockaden?

Jag tror inte på svaghet. då skulle den vara mer halt bak. Har den ont fram vill den inte driva på bak o det kan så klart leda till svaghet.

Hade inte unghästen också "svag bakkärra"?

Jag tror att den kan ha fått avlastningsproblematik som gör att man inte vet i vilken ände man ska börja
antingen från frambenen eller från bak.

När din hovis skor så torde han märka om den har ont eller inte.
Bra diagnosticeringsmetod:)
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Den ska inte behöva boots för att trava villigt i ridhuset- gör ingen skillnad.
När vi var hos vet (i ridhus) var det stor skillnad på hur han rörde sig efter blockad i båda framhovarna. Pga detta tyckte vet att vi skulle prova att sko, för att se om han blir mer bekväm. Jag hade märt tidigare på uteritt att han plötsligt blivit hovöm och reagerade på stenar på stigen, med boots var han en annan häst.
Jag är osäker på om boots och skor är likvärdiga, om de är det så känns det ju inte som att en skoning skulle göra skillnad i dagsläget..


Nu har det gått så lång tid att fästingburna sjukdomar troligen kan avfärdas.
Varför? Jag trodde sånt kan hålla på och komma och gå en hel massa?

JAG skulle behandla den som en fånghäst o banta den seriöst.
Det går att banta även hästar på boxvila.
Vet har inte ens antytt något sådant, tvärtom skulle han skrittas och lyfta på benen, varannan dag uppsuttet och varannan dag på töm. Har inte ridit själv utan låtit pluttlilla medryttaren ta ridningen.
Jag ska ta upp det här med henne när hon ringer, boxvila kommer att bli.. problematiskt med den här hästen... men vi får väl se.


Den ser ut att ha ont i fötterna eller hela kroppen. Sämre rent allmänt.
Ja, det knepiga är att han väl borde fått mindre ont efter Metacam tycker jag...

Den blir inte bättre i såna fall av att gå överhuvudtaget. Den har väl inte blivit bättre på hela den här tiden?
Nej, det har han inte. Eller, lite, i hanteringen ser jag att han mår bättre, men det syns inte precis tycker jag.

jag skulle ställa den på box i 3v med djupt mjukt underlag o inte ta ut den för att "kolla" innan. 3-5 v är en piss i Missisippi o du kanske får tillbaka din häst.

Min häst gick med "smygande fång" länge innan den som kanske tur var fick fång på riktigt dock utan att stå i fångställning.
Var på klinik med den, men böjprov visade inget. Jämnhalt. Ingen smärta i hovarna. MEN man känner ju sin häst- som du beskriver.
Fång fanns då inte i min värld o ej heller i den mkt rutinerade Vet. Den hade samtidigt problem i SI-leden.
Hur vet du att det var "smygande fång" innan, var det bara för att det blev "riktig fång" sen eller fanns det i efterhand något man kunde se som ett tecken?
Han är röntgad ua i hovarna, ska be hovis klämma idag med stora tången och se vad han tycker.
Om jag fattar vet rätt så var hennes tanke typ att framhovarna är överbelastade dels pga övervikt, dels pga avlastning från bakkärran. Alltså inte fång.


Just oviljan, håglösheten, skrittar som på "is". Även med skor.

Jag skulle dessutom be att få prova "butta" som verkar fungera bäst på fång.
Hoppsastegen kan vara ngt han lagt sig till med när han gått så länge.
Jag ska höra med henne om Butta.

var han villigare med blockaden?
Ja, en helt annan häst. Först framhovarna och sedan hasen. Men ändå inte klockren liksom. Fortsatte med hoppsastegen lite.

Jag tror inte på svaghet. då skulle den vara mer halt bak. Har den ont fram vill den inte driva på bak o det kan så klart leda till svaghet.

Hade inte unghästen också "svag bakkärra"?
Jo, för dåligt musklad, instabil pga det kring lederna=inflammation. Han har varit klockren efter behandling och uppmuskling.
Ponnyn har rasat i muskler senaste året, så det skulle inte förvåna mig om han har liknande problematik, också.


Jag tror att den kan ha fått avlastningsproblematik som gör att man inte vet i vilken ände man ska börja
antingen från frambenen eller från bak.

När din hovis skor så torde han märka om den har ont eller inte.
Bra diagnosticeringsmetod:)

Tänkte du att man vid skoningen skulle märka att ponny reagerar med smärta, eller att smärtan skulle försvinna efter skoning? För jag tänker att om bootsen inte gör skillnad borde väl inte skorna heller göra det?
Och om han har fång så ska han väl inte skos? Senaste från SLU är väl att man skor av vid fång?
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Nej jag tänkte mest på om den reagerar vid sömmandet.
Nej jag tror inte att skorna gör skillnad på honom. Som med boots på, men att felet kvarstår. Men kanske är han bara skitöm. vi får hoppas på det.

Nej på S. skor man väldigt sällan fånghästar iom att de inte behöver skonas mot slitage- att stå mjukt ingår i deras behandlingsplan.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Jag hoppas INTE att han reagerar på sömmandet, han är redan SJUKT negativt inställd till hovslagare, så gör det ont tror jag inte vi får på skor alls faktiskt...

Jag funderar på om de kan få "ont i lamellerna" av att vara för tunga (för han är ju verkligen asfet) men att det kanske inte är fång som i inflammation i lamellerna. Eller det kanske blir inflammation oavsett..

Aja, nu vill jag att vet ska ringa! *sitter och hoppar på stället*
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Framhovsisättning långt fram, breddad isättning och vaggande gång (syns tydligare utan boots på slutet) skulle för mig tyda på lågt frambenshalt båda, jag skulle precis som ni misstänka hovproblem, antingen det är lamellerna eller sulan eller strålen. Med tanke på att det uppstod efter en hopplektion kan det vara landningarna som triggat fram något så jag skulle också leta baksida töjmekanism eller framsida kota och nedåt. När jag såg rörelesmönstret bak tänkte jag också patellaupphakning men han ser inte påverkad ut i länden vilket jag upplever att de ofta blir. Vänster bak ser rakare och senare ut i yttervarv men där ser det mer ut som hasen som inte böjs. I innervarv böjs hasen utan att hästen blir haltare så jag är ändå tveksam till att det är den. Hovproblem kan slå olika hårt på olika hovar så är det hovrelaterat runt om så kan det mycket väl bero på att han inte vill belasta hoven vb. Det som jag tycker talar emot ledhälta fram är att han ändå lägger väldigt mycket vikt fram medan han travar och den tycks han inte ha något emot, det är mer den smygande, breda isättningen jag ser. Det bör isåfall vara markant värre på stumt underlag (som förstås inte får vara stenigt etc). Hade ni röntgat hovarna?

Och ja, jag anser att de kan bli för tunga för sina hovar. Både "utplattning" och sulömhet kan uppträda för att hästen är för tung. Jag skulle definitivt banta hästen och se till att den står så torrt och fjädrande jag kan under tid framöver. Jag kan tänka mig att han inte skulle bli sämre av att skrittas för hand på fjädrande underlag bara (boots är nog inte tillräckligt, åtminstone inte utan iläggssula) men även om ni inte hittar några hovproblem nu så är det inte omöjligt att det kommer att synas vid verkning längre fram. Det kan också vara så att det är ett större fånganfall på väg och att det du upplever är att det egentligen har börjat men att hovarna fortfarande "håller". Om det är "bara" tyngden som är problemet kan skor hjälpa eftersom de lyfter upp och avlastar undersidan av hoven och hjälper till lite att hålla formen medan en ev överbelastning/inflammation läker.

Med detta sagt är det otroligt svårt att se vart en hälta sitter på film, så naturligtvis är det veterinären som måste bestämma behandling. Utifrån din beskrivning på hur det uppstod och hans beteende var jag mest benägen att gissa på ryggproblem men jag tycker inte det ser ut så när jag tittar på filmen... bekväm är han ju inte, det är helt klart! Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Framhovsisättning långt fram, breddad isättning och vaggande gång (syns tydligare utan boots på slutet) skulle för mig tyda på lågt frambenshalt båda, jag skulle precis som ni misstänka hovproblem, antingen det är lamellerna eller sulan eller strålen. Med tanke på att det uppstod efter en hopplektion kan det vara landningarna som triggat fram något så jag skulle också leta baksida töjmekanism eller framsida kota och nedåt.
Hopplektionen var alltså i vintras, kan "något" uppstå för så länge sedan och fortfarande finnas nu utan egentlig förvärring? Ska prata med vet om dina tankar iaf.
När jag såg rörelesmönstret bak tänkte jag också patellaupphakning men han ser inte påverkad ut i länden vilket jag upplever att de ofta blir. Vänster bak ser rakare och senare ut i yttervarv men där ser det mer ut som hasen som inte böjs. I innervarv böjs hasen utan att hästen blir haltare så jag är ändå tveksam till att det är den. Hovproblem kan slå olika hårt på olika hovar så är det hovrelaterat runt om så kan det mycket väl bero på att han inte vill belasta hoven vb. Det som jag tycker talar emot ledhälta fram är att han ändå lägger väldigt mycket vikt fram medan han travar och den tycks han inte ha något emot, det är mer den smygande, breda isättningen jag ser. Det bör isåfall vara markant värre på stumt underlag (som förstås inte får vara stenigt etc). Hade ni röntgat hovarna?
Han longerades hos veterinären på asfalt, om det var värre var det mycket lite såvitt jag kunde bedöma. Ja, hovarna röntgades och var toppenfina. De har alltid varit små, starka och med fint skålad sula, precis som nu. Veterinären tyckte att de var så fina att man borde kunna utesluta fång tyckte hon. Jag har noga koll på hovarna och det finns inte en antydan till breddad lamellrand, inga blödningar eller rosafärgning, ingen antydan i formen upptill att något är på väg. Dock är de alla en liiiiiiiten aning varmare än normalt tycker jag...

Och ja, jag anser att de kan bli för tunga för sina hovar. Både "utplattning" och sulömhet kan uppträda för att hästen är för tung.
Hovarna är som sagt superfina, både hovis och vet kan inte se någon orsak till ömhet där. Men det kanske tar lång tid innan hovarna börjar bli utflutna?
Jag skulle definitivt banta hästen och se till att den står så torrt och fjädrande jag kan under tid framöver.
Total boxvila blir tyvärr svårt, men kan hända att jag kan övertala honom att stå inne nattetid. Ännu är hagen ju mjuk och skön.
Jag kan tänka mig att han inte skulle bli sämre av att skrittas för hand på fjädrande underlag bara (boots är nog inte tillräckligt, åtminstone inte utan iläggssula) men även om ni inte hittar några hovproblem nu så är det inte omöjligt att det kommer att synas vid verkning längre fram. Det kan också vara så att det är ett större fånganfall på väg och att det du upplever är att det egentligen har börjat men att hovarna fortfarande "håller". Om det är "bara" tyngden som är problemet kan skor hjälpa eftersom de lyfter upp och avlastar undersidan av hoven och hjälper till lite att hålla formen medan en ev överbelastning/inflammation läker.
Fast om skor skulle hjälpa, borde inte boots i så fall ge samma effekt? De håller ju också ihop hoven? Eller blir det inte på samma vis? Bootsen är ju väldigt tajta för att inte trilla av, så kanske de kan vara FÖR begränsande?

Med detta sagt är det otroligt svårt att se vart en hälta sitter på film, så naturligtvis är det veterinären som måste bestämma behandling. Utifrån din beskrivning på hur det uppstod och hans beteende var jag mest benägen att gissa på ryggproblem men jag tycker inte det ser ut så när jag tittar på filmen... bekväm är han ju inte, det är helt klart! Lycka till!

Tack för dina tankar, veterinären ringde inte tillbaka igår så nu ringer jag och tjatar lite.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Jag hade nog valt att sko den med sula för att minimera risken att det är hovömhet som gör att den rör sig så "snålt". Men i så mjukt underlag som en ridhusbotten ska inte hästen behöva ömma.
Jag upplever inte att den är distinkt halt på ett speciellt ben, jag tycker snarare att det ser ut som att den är halt på flera av benen alternativt inte halt alls i nedre extremiteterna utan det sitter något högre upp som gör hästen ovillig att ta vikt. Jag hade nog bett en duktig equiterapeut komma ut och och känna på hästen (det är inte lämpligt med behandling innan hästen är mer vetrinärt färdigutredd) inför nästa vetrinärbesök bara för att få veta om den är väldigt spänd eller låst på något ställe.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Det är ju en jäkla skillnad på permanenta skor som hästen har på sig hela tiden , än boots som sätts på enbart vid arbete .
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Han har för inte så länge sedan undersökts och behandlats av en osteopat, det var inga speciella anmärkningar bortsett från att han har lite hög muskeltonus. Inga speciella problemområden som hon kunde upptäcka. Veterinären har inte heller pratat om det, men man får såklart söka vidare där om vi inte hittar orsaken längre ner.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Är det så? Du menar att bootsen sitter på så kort tid att de inte hinner skapa lindring när de är på så kort?
Jag tänkte att man ändå i så fall skulle märka skillnad när man satte på boots..

Aja, idag har vi tillsammans med en klick domosedan och en sjuuukt bra hovis (:love:) fått på skor på framtassarna på den oskobara lilla skitponnin ;)
Hovis klämde och undersökte hovarna noga, ingen som helst reaktion med visitertång, sulan är fast och skålad. Ingen antydan till fång i lamellranden. I stort så tycker väl hovis att det är sjukt konstigt om det är hovöm han är...
Ingen reaktion vid sömning, däremot när han knipsade spetsarna, men det tror jag var för att det blev en så knixig rörelse. Ponnin gillar inte knixiga rörelser ;)
Hovis slipade på hovsidan av skon så att det blir minimalt sultryck, just in case, även om han tyckte att det var helt osannolikt att det var problemet.

Sedan fick ponnin sova ruset av sig i boxen, när jag kom tillbaka var han mycket vaken och lite uppjagad. Han gillar inte att vara i boxen om han inte har en massa mat ;)
Hursom, vi tog en prommis i skogen. Ponnin var som Ponni 2.0, DuracellPonnin eller liknande. ASpigg, gjorde nästan en liten stegringsstart när vi började gå och sedan körde vi powerwalk genom skogen. Han hack i häl, utan uppmuntran, hela tiden. När jag skuttade lite över en stock så tog han ett JÄTTEsprång över densamma ;) vi har väl ute kanske 40 min och då var han fortfarande lika "på", jag tänkte först att han laddat upp när han stod i boxen. Gick till ridbanan och bad om ett varv trav åt vardera hållet. Det var en helt annan trav, nu var vi iosf på ridbanan som är nyharvad och ganska mjuk/djup men han travade på rejält bra utan att varken nicka eller hoppsa.

:love::confused:

Berättade för hovis när vi sågs ett par timmar senare, jag helt lyrisk, men han trodde att det var någon typ av reaktion på domosedanet. Att det inte kan bli så snabb reaktion efter en skoning...

Ska dit i morgon bitti igen, ska bli SÅÅÅ spännande :)
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 823
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 301
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp