Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja rätt

hera_

Trådstartare
Fick 3 hö analyser av bonden idag som vill jag ska välja omgående. Kan ni hjälpa mig välja hösilage?
Läser man energin per mj/kg eller mj/kg ts?
Har olika värden där men angivit samtliga mj/ kg ts nedan.
Tacksam för all hjälp.

Hö 1:
Ts 67.2
Omsättbar energi 9.8 mj/ kg ts
Smälltbart råprotein 48g/ kg ts
Socker 78g/ kg ts

Hö 2:
Ts 80,9
Energi 10,5 mj ks ts
Protein 33g/kg ts
Socker 172g kg ts

Hö 3:
Ts 86
Energi 10,9 mj ks ts
Protein 55g kg ts
Socker 129 g kg ts
 
Är det smältbart råprotein du angivit som Protein på hö 2 och 3?
Vad är det för hästar du har?

Hö 2 hade jag oavsett uteslutit pga. för lite protein, det behövs mycket tilläggsfodring för att uppfylla proteinbehovet med ett sådant hö(silage). Speciellt om dina hästar är lättfödda blir det svårt att få ihop det. Hö 1 och 3 är annars relativt likvärdiga kvotmässigt, det är sockerhalten och ts som skiljer och där handlar det mer om personliga preferenser samt vilken typ av hästar man har.

Jag personligen hade valt hö 1 om jag hade lättfödda ponnyer eller hästar, då ett lägre ts gör att tuggtiden kan bli lite längre + att MJ är lägre än hö 3.
Hade jag haft svårfödda hästar hade jag hellre valt hö 3, av motsatt anledning - de får i sig maximalt med torrsubstans (och MJ) på så kort ättid som möjligt.
Om mina hästar vore varken lätt- eller svårfödda hade det egentligen inte spelat någon större roll vilket av de två det hade blivit, men jag hade nog ändå valt hö 1 pga. den lägre sockerhalten i så fall.

(Här har jag alltså utgått från att det du angivit som protein egentligen är smältbart råprotein)
 
Tack för ditt svar!! :)
Jag har ett gäng lättfödda islandshästar och det var smältbart jag menade, hade så bråttom när jag skrev förut :)
 
Är det någon som vet om det är energi per kg eller energi per kg ts man använder sig av? På hippocampus står det energi per kg och inte så som jag skrivit energi ovan :)
 
Då hade jag valt hö 1, som jag skrev ovan :)
Angående din andra fråga så kan man använda sig av vilket som, det beror ju på vad det är man vill räkna ut. Energi per kg ts anger ju hur mycket energi det är i ett kg torrsubstans, och energi per kg hur mycket energi det är i ett kg foder (som om vi tittar på foder 1 består av 32.8% vatten och 67,2% torrsubstans). Tar du energi per kg torrsubstans och multiplicerar det med andelen torrsubstans (9,8x0,672) så får du fram energin per kg foder, drygt 6,5MJ i detta fallet. Så de har ett samband och det är ju samma sak bara angivet i olika former, kan man säga. Det viktiga är att du inte räknar per kg vara när det gäller energi och sedan per kg torrsubstans när du räknar på smältbart råprotein, då blir det ju fel.

Använder du dig av ett foderstatsprogram så anger du bara energin i den form som programmet ber om. När jag räknar ut foderstater själv till lättfödda hästar brukar jag börja med att räkna ut hur många kg foder som behövs för att hästen ska få i sig minst 1kg torrsubstans/100kg kroppsvikt (helst vill jag ju ge dem mer torrsubstans än så, men jag börjar där eftersom det är absolut minimum). Därefter använder jag värden per kg foder för att räkna resten, finns inte alla värden redan omräknade från per kg ts till per kg vara så räknar jag om dem själv. Det tycker jag är lättast, men det är ju upp till var och en.
 
Tusen tack för att du tar dig tid att förklara!! :)
men jag får helt enkelt inte ihop det..
jag brukar skriva in på hippocampus & gjorde så även nu, där ska jag ange MJ/kg foder vilket är 6.6 (9.8 MJ /kg ts.) och så ska jag ange g smältbart råprotein /kg foder där har jag bara per g/kg Ts.
då måste jag alltså ändra protein på nåt sätt så det blir per kg/foder?




Då hade jag valt hö 1, som jag skrev ovan :)
Angående din andra fråga så kan man använda sig av vilket som, det beror ju på vad det är man vill räkna ut. Energi per kg ts anger ju hur mycket energi det är i ett kg torrsubstans, och energi per kg hur mycket energi det är i ett kg foder (som om vi tittar på foder 1 består av 32.8% vatten och 67,2% torrsubstans). Tar du energi per kg torrsubstans och multiplicerar det med andelen torrsubstans (9,8x0,672) så får du fram energin per kg foder, drygt 6,5MJ i detta fallet. Så de har ett samband och det är ju samma sak bara angivet i olika former, kan man säga. Det viktiga är att du inte räknar per kg vara när det gäller energi och sedan per kg torrsubstans när du räknar på smältbart råprotein, då blir det ju fel.

Använder du dig av ett foderstatsprogram så anger du bara energin i den form som programmet ber om. När jag räknar ut foderstater själv till lättfödda hästar brukar jag börja med att räkna ut hur många kg foder som behövs för att hästen ska få i sig minst 1kg torrsubstans/100kg kroppsvikt (helst vill jag ju ge dem mer torrsubstans än så, men jag börjar där eftersom det är absolut minimum). Därefter använder jag värden per kg foder för att räkna resten, finns inte alla värden redan omräknade från per kg ts till per kg vara så räknar jag om dem själv. Det tycker jag är lättast, men det är ju upp till var och en.
 
Tusen tack för att du tar dig tid att förklara!! :)
men jag får helt enkelt inte ihop det..
jag brukar skriva in på hippocampus & gjorde så även nu, där ska jag ange MJ/kg foder vilket är 6.6 (9.8 MJ /kg ts.) och så ska jag ange g smältbart råprotein /kg foder där har jag bara per g/kg Ts.
då måste jag alltså ändra protein på nåt sätt så det blir per kg/foder?

Inga problem! Att räkna foderstater med allt som hör till är något av det roligaste jag vet, och just nu har jag ingen egen häst vilket innebär att jag ju inte får räkna några åt mig själv ;)
Japp, det gör du precis likadant som jag räknade om energin från mj/kg ts till mj/kg foder i mitt inlägg. Smrp i hö 1 blir då 48x0,672 = 32,256. :) Alltså smrp/kg ts multiplicerat med andelen ts.
 
Tusen tack för att du tar dig tid att förklara!! :)
men jag får helt enkelt inte ihop det..
jag brukar skriva in på hippocampus & gjorde så även nu, där ska jag ange MJ/kg foder vilket är 6.6 (9.8 MJ /kg ts.) och så ska jag ange g smältbart råprotein /kg foder där har jag bara per g/kg Ts.
då måste jag alltså ändra protein på nåt sätt så det blir per kg/foder?

eller nu fattar jag kanske:
om jag tar 48 gånger 0.672 blir 32, det måste då vara smältbart protein /kg? :D :)
 
Äntligen börjar det lätta i skallen!! :D TACK!!!

Inga problem! Att räkna foderstater med allt som hör till är något av det roligaste jag vet, och just nu har jag ingen egen häst vilket innebär att jag ju inte får räkna några åt mig själv ;)
Japp, det gör du precis likadant som jag räknade om energin från mj/kg ts till mj/kg foder i mitt inlägg. Smrp i hö 1 blir då 48x0,672 = 32,256. :) Alltså smrp/kg ts multiplicerat med andelen ts.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 562
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 756
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 240
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp